bezár
 

színház

2017. 04. 11.
Az igazság kívül rekedt
Kihallgatás? a Tavaszi Fesztiválon
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Egyetlen, kaotikus, irodajellegű berendezés enyhén nyomasztó monokrómsága fogadta a Tavaszi Fesztivál Kihallgatás? című krimi-darab ősbemutatójára érkező nézőközönségét. A bűnügyi történet négy szereplője is a helyhez illően szigorúan fekete-fehérbe öltözött, a velük töltött este mégsem volt szórakozástól mentes. 

Ez a fekete-fehér-szürke mappákkal, nyomtatókkal, iratokkal és bútorokkal berendezett iroda, mint később kiderül, egy rendőrkapitányság alagsori vizsgálószobája, ahol gyilkossági ügyben tart kihallgatást két nyomozó. Habár az, hogy egy alagsori teremben vagyunk, csak a dialógusokból derül ki és a hangulat kedvéért jelen van néhány neoncsöves mennyezeti lámpa, a teret valójából a megszokott színpadi sima fehér fény világítja be, nem a kontrasztokat kidomborító vagy olykor fejfájdítóan nyomasztóan villogó neonfények. A zártság és szűkösség érzetét visszahozzák azonban a színészek, akik mindösszesen négyen vannak, mind a négy férfi, és a darab alatt kétségbeesetten telefonálnak, újságot olvasnak, interneteznek, és próbálnak kapcsolatot tartani, felvenni a külső világgal, illetve információt behozni onnan. De mi is tudjuk, hogy próbálkozásuk eleve sikertelen, éppen azért, mert ebben a darabban csak négyen vannak a játszók.

Szkéné színház

Minden más illúzió. Rájátszanak a film-noir jellegre is: az irodában nemcsak azok a dolgok szürkék, amik hétköznapi életünkben is azok lehetnek, hanem egy cserepes növény is, aminek kitüntetett idézőjelszerepére a rendőrnyomozó egy idegesebb pillanatban fel is hívja a figyelmet azzal, hogy lelöki – arra az esetre, ha a nézők nem voltak olyan szemfülesek, hogy észrevegyék a szürkén fotoszintetizáló alagsori növénykülönlegességet. Hasonlóképpen a fények sem zavaróak vagy különösek, és a zúgó géphangok is csak időnként, jelzésszerűen vannak jelen. Bár egy noir hangulatba beletartozna még a cigifüst is, itt az is csak mint idézet szerepel. A vádlott gyakran kijár rágyújtani egy „dohányzásra kijelölt helyre", ami természetesen nem a magyar kontextusba helyezett kihallgatószoba, és így nem is a színpad tere. Ezek a jellegzetességek összefüggésben állhatnak Dömötör Tamás rendező interjúban közölt állításával, mely szerint a noir műfajnak valójában csak egy külsődleges megidézésére kerül itt sor a díszleten és a jelmezeken, azaz a színpadképen keresztül. Szerencsére azonban rendezésében a noir műfaj jellegzetességei nem pusztán funkció nélküli díszletként tárulnak elénk, hanem a színdarab egyéb részleteiben is tetten érhetők.

A klasszikus bűnügyi történettől a film noirok általában átmeneti, válságjellegükkel különböznek. Egy krimiben a nyomozó egy jól behatárolható, szűk körön belül mozog, ahol viszonylag kevés ember (potenciális elkövető) van. A szükségszerűen elejtett nyomok megtalálásával és helyes dekódolásával ki tudja választani közülük a valódi bűnöst. Ezzel a sémával szemben a bűnüldözéssel vagy átvittebb értelemben az igazság keresésével, megértésével, a világ- és énképünkkel való párhuzamban bármely szempontból felmerülhet kétely. Ahogy ez egy film noirban és a jelen darabban, még nem falbontogató és nyomromboló tendenciával ugyan, de meg is jelenik.

A két rendőr egy fiatal lány elleni brutális gyilkosság elkövetőjének próbál a nyomára bukkanni. Egyetlen nyomuk egy hűtőszekrényen talált telefonszám, aminek tulajdonosát be is hívják kihallgatásra. A tapasztaltabb rendőr (Hevér Gábor) először úgy gondolja, jó tanuló gyakorlat lehet nehézfejűbb, nemtörődöm társa számára a gyanúsítotton hazugságvizsgáló gép segítségével végzett rutinvizsgálat. Azonban rövidesen nem csak a szakmájában még kevésbé agyafúrt társ (Molnár Gusztáv), hanem a mai kívülálló szemével egyébként is anakronisztikusnak ható hazugságvizsgáló gép is kudarcot vall. Ezzel párhuzamosan a kihallgatás során jelen levők párbeszéde által az igazság-hazugság definíciókörének többször is nekifut a darab. Először a dörzsöltebb rendőr magyarázza el a különbséget ártatlan, illemből tett valótlanságok állítása és aljas, az igazságot szántszándékkal elfedő hazugság között. Ez a hazugságdefiníció oximoronná válik, amikor a gyanúsított ugyanezen rendőr szerint bevallja, hogy notórius hazudozó, mivel a kihallgatás nyomása alatt egy ponton kiigazítja vallomását.

A kihallgatás alanya (Mohai Tamás) egy nagyon intelligens, tanult fiatalember egyébként egészen primitívnek tartja a rendőrség eljárását és nyomkövető teljesítménye sokkal hatékonyabb, mint a rendőrségé, csak őt bevallottan nem konkrétan a gyilkos megtalálása motiválja, hanem saját kilábalása a gyanúsított helyzetéből. Ő lehetetleníti el a fent vázolt hazugságdefiníciót, és ő világít rá arra, hogy tettekben is lehet hazudni például a feleség megcsalásával. Nemcsak gonosz szándékkal vagy udvariasságból lehet elferdíteni az igazságot, de az önbecsapás is hazugság. A kérdéskörre – ahogy a film noirok sem – nem ad új választ, definíciót a darab, de érzékelteti, hogy a klasszikus séma tarthatatlan. Végeredményben az igazság kívül reked a színpadi téren megidézett fekete-fehér világon.

A vizsgálószobán kívül reked az akció és a cselekményesség is. Ez és a kevés szereplő eredményezi, hogy mind a négy színész erős karakterformálása és összjátéka súlyosan latba esik az egész játékidőn keresztül. A tét típuskarakterek egyénítése volt, amit a négy kiváló színész remekelve tett meg. Az akciódús események helyett a feszültséget és konfliktusokat az egymásba ütköző érdekek és látszólagosan felszínre kerülő titkok mellett az ismétlések termelik. A nyitó jelenetben például a precíz rendőr bosszankodik a gyilkosság okán sajtóból rájuk vetülő rossz fény miatt. Ez természetes is, csakhogy a kihallgatás további szüneteiben vissza-visszatér ezekre az újsághírekre. Természetesen lehetséges, hogy ez a hivatását komolyan megélő nyomozó valóban aggódik a rendőrség reputációja miatt, és a rá nehezedő nyomás egyre inkább arra sarkallja, hogy gyilkost kell találnia (és nem pedig: meg kell találnia a gyilkost). De a darab megtekintése után könnyen juthatunk arra a következtetésre, hogy az önmagáról elfelejtkező és folyton ugyanahhoz visszatérő aggodalom valami másra utal, és hogy a rendőrség hírnevének ismételt emlegetése csak valami másnak az elfedésére szolgál. Arra, hogy valójából konkrétan ez az eset és a belőle kilobbanó botrány zaklathatta fel.

A szakértő kriminológus a darab során viszonylag későn tűnik fel a különc szobatudós típusát megtestesítendő, amit Thuróczy Szabolcs egy kicsit a harsányan anekdotázó kocsmai szóvivő alakjával fűszerez. Ő jellemével és tolószékével is a kívülálló szerepét tölti be. A négy szereplő közül ő az, aki valóban a tényekkel foglalkozik és azokról ad tájékoztatást, mégis ő az, akinek a legkevésbé adnak a szavára. A gyanúsított ugyanis egy olyan betegséggel küzd, aminek figyelembevétele teljesen ellehetetlenítené a hazugságvizsgáló gép használatát. A professzor lehetne akár a darab rezonőrje is, hiszen egy ízben tanúnak hívják be, a fenti okokból kifolyólag pedig kimarad a konfliktusokból. Ahhoz azonban, hogy rezonőr lehessen, szükség lenne a darabban egy morális mércére – ami viszont éppen a szemünk láttára dől meg.

Mindezekkel párhuzamosan a butábbik rendőr sem pusztán azért van jelen, hogy színesítő párja legyen a vizsgálat valódi lefolytatójának. Sőt, bizonyos szempontból úgy is mondhatnánk, a Kihallgatás? az ő jócskán megkésett felnőtté válásának története. A gyilkossági eset végeredményben tanulópélda lesz számára. A darab végére megérti, mi az igazság, vagyis azt, hogy ebben a szobában nem is az igazság keresése volt a lényeg, hanem annak a szerepnek (ha úgy tetszik hazugságnak) a fenntartása, hogy a nyomozók az igazságot kutatják fel.

A Kihallgatás? című krimi bár lehet, hogy nem hagyja el a zárt doboz területét, de nyelvi igényességével, típuskaraktereinek újragondolásával és életre keltésével, a film noir jellegzetességeinek szerves beépítésével, egyúttal idézőjelbe tételével egy igényes, szórakoztató darabot tekinthet meg az Átrium Film-Színház közönsége.

 

Dömötör Tamás: Kihallgatás?

Előadják:
Mohai Tamás

Molnár Gusztáv

Thuróczy Szabolcs

Hevér Gábor


Rendező: Dömötör Tamás

 

2017. április 4.

Átrium Film-Színház

Budapesti Tavaszi Fesztivál

 

Fotó: Kolbe Gábor

nyomtat

Szerzők

-- Takács Emma --


További írások a rovatból

Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
Mindent bele, avagy a lelkek nyugalma című előadás az Átriumban
színház

Beszámoló az V. Csokonai színházpedagógiai és színházi nevelési konferenciáról

Más művészeti ágakról

Taylor Swift új albuma fényes, de mélység nélküli popparádé
Írásgyakorlatok Kemény Lilivel a Nincs Fesztiválon
Károlyi Csaba Mondatokon múlik minden – ÉS-beszélgetések című kötetének bemutatója


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés