bezár
 

Folyóiratok

A Cyberpunk: az individuum, mint a Valóság Kormányosa

“Az igazi Kormányost nem érdekli semmi a világon, csak a folyó, hivatására pedig büszkébb, mint a királyok.”

Mark Twain: Élet a Mississippin


Ki a Cyberpunk?

A cyberpunk minden hozzáférhető adatot felhasznál.

Tudják, ki ő.

A történelem minden szakasza új nevet és hősi legendát adott az erős, állhatatos, kreatív személyiségnek, aki a jövő határvidékeit felderítve információkat gyűjt és továbbít, és vállalja, hogy generációját a következő fejlődési fokra vezérli. Az idővándor ötvözi magában a bátorságot, a kíváncsiságot és a határtalan önbizalmat. Ez a három adottság kell hogy egyesüljön abban, aki generációk fejlődéstörténetét irányítja, más szóval, aki filozófus.

A Cyberpunk klasszikus nyugati modellje Prometheus, a technológiai lángelme, aki tüzet “lopott” az Istenektől és az emberiségnek adta.1 Prometheus sok hasznos művészetre és tudományra is megtanította géntestvéreit. A klasszifikált információ jogosulatlan átvitele miatt a mítosz hivatalos verziója szerint örök szenvedésre ítélték. Száműzték. Egy másik verzióban (a feljogosítatlan) Prometheus (más néven: a Patkányfogó) arra használja tudományát, hogy megmeneküljön a süllyedő királyságból, magával menekítve a génállomány krémjét.

Az ókori mitikus alak újvilági mása Quetzalcoatl, a civilizáció istene, a high-tech mágus, aki közkinccsé tette a kukoricát, a naptárt, az erotikus szobrászatot és a fuvolajátékot. És a tudományokat. Tezcatolipoca, a zsarnok száműzte.

A Cyber-Fajta öntudatos egyedeit hívták már különcnek, roninnak, szabadúszónak, függetlennek, úttörőnek, nonkonformistának, bajkeverőnek, facérnak, látnoknak, képzelgőnek, képrombolónak, géprombolónak, okostojásnak, kakukktojásnak. A Gorbacsov előtti szovjetek megvetően huligánnak, a vallásos szervezetek mindig is eretneknek, a bürokraták hűtlen szakadárnak, árulónak vagy még rosszabbnak, a régi időkben pedig még az érzékeny, gondolkodó emberek is őrültnek nevezték őket.

Címkézték őket okosnak, kreatívnak, újítónak, képzeletgazdagnak, vállalkozó szelleműnek, termékenynek, eredetinek, leleményesnek, találékonynak, tehetségesnek, excentrikusnak.

Az emberi evolúció törzsközösségi, feudális és ipari-írásbeli szakaszaiban alkalmazkodókészség és konformizmus kellett a túléléshez. A “jó szolga” vagy “vazallus” engedelmes, a “jó dolgozó” vagy “vezető” megbízható volt. A független gondolkodókat csak azokban a pillanatokban fogadták el, amikor újítás és változtatás szükségeltetett – általában a helyi konkurenciaharcban való helytálláshoz.

A huszonegyedik század információs-kommunikációs társadalmaiban a kreativitás és a szellemi kiválóság lesz az etikai norma. A világ túlságosan mozgékonnyá, összetetté és sokfélévé vált, túlságosan is át-meg átszeli a modern (kvantum) kommunikáció globális hálója ahhoz, hogy a stabil gondolkodás és az alkalmazkodás eredményre vezethessen. A “megfelelő személy” ma a gondolkodó, intelligens ember. A “problémás személy” a huszonegyedik század kibernetikus társadalmában az, aki automatikusan engedelmeskedik, aki a tekintélyt soha meg nem kérdőjelezi, aki saját hivatalos státuszának védelme érdekében cselekszik, aki diplomatikusan politizál inkább, semhogy önállóan gondolkodjék.

Az előzékeny japánokat aggasztja, hogy engedelmes kultúrájukból hiányzik a ronin-szellem. A háború utáni generáció kezdi átvenni a hatalmat.


Cyberpunk yuppie-k a Szovjetunióban

A szovjetek új, háború utáni generációja szemmel láthatólag ráeszmélt, hogy az információs korszak új szerepmodellt kíván. Gorbacsov alatt enyhül, rugalmasabbá válik a bürokratikus kontroll, hogy egy csipetnyi újító, szakadár gondolkodásnak is teret adjon!

Alekszander N. Jakovlev, a glasznoszty PB-tagja és kulcsstratégája a következőképp jellemzi a reformot: “Alapjában véve politikai függetlenségről van szó. Olyan idők következnek, amikor az emberek képesek lesznek önmagukat irányítani, és azok tevékenységét bírálni, akik felülről ellenőrzik és vezetik őket.

Nem véletlenül beszélünk ön-kormányzatról, ön-ellátásról, egy vállalkozás ön-fenntartásáról, ön-erről, ön-arról. Mindez a hatalom decentralizációjával függ össze.”

A tisztán és kreatívan gondolkodó Cyberpunk, a saját agyát és a kvantum-elektronikus berendezéseket egyaránt irányítani tudó kormányos fajunk legújabb, legkorszerűbb csúcsfejlesztése, ő a homo sapiens sapiens cyberneticus.

Ismerjünk meg néhány ilyen kormányost. Példájuk talán felbátorít és erőt ad, hogy mi is átvegyük a kormányt. Életünk kormányát.


A cyber görögül kormányost jelent


“A jó kormányos szakadt vitorlákkal is ura a hajónak”

Lucius Annaeus Seneca


A kibernetika kifejezés a kormányost jelentő görög kubernetes-ből származik.

A szó hellén eredete azért fontos, mert a függetlenség és az önállóság görög tradícióját tükrözi, mely állítólag a görögség földrajzi helyzetéből fakad. A büszke kis görög nemzetállamok a termékeny Földközi-tengerbe kacskaringózó félsziget-ujjakra települtek, ahol hegyek védték őket Ázsia szárazföldi hadseregeitől.

Az ókori tengerészeknek merészségre és leleményre volt szükségük. Térkép és navigációs segédeszközök nélkül hajózva hét tengeren önálló gondolkodásra kényszerültek. Ez az önállóság, melyre a hellén kormányosok útjaik során tettek szert, vezetett talán földi életvitelük demokratikus, kutató, mindent-megkérdőjelező természetéhez.

Az athéni Cyberpunk, a kormányos maga döntötte el az irányt.

Ezek a pszicho-geográfiai tényezők vezethettek a szabadságot, a pogány örömöt, az életigenlést és a spekulatív gondolkodást előtérbe helyező hellén vallások humanizmusához. Az ókori görög vallások személyes, politeista természetét gyakran állítják szembe a monoteista hebraizmus rigorózus moráljával, az iszlám ádáz, dogmatikus szélsőségeivel és a római (keresztény) kultúra világi hatalmával.


A hatalomnak ellenszegülő cyberpunk magatartás egy jelenkori példája

A WarGames című film legelső pillanatai klasszikus példáját adják a kibernetikus viselkedésnek.

Ködös éjszaka. A légierő századosa szakavatottan kormányozza dzsipjét a Colorado széljárta hegyi ösvényén a SAC titkos nukleáris kilövőállomása felé. Egy hadnagy a társa. A százados szólal meg először. Elmeséli a hadnagynak, hogy feleségével jófajta marihuánát ültettek el kertjükben, és a növekedést elősegítendő elmondtak egy tibeti buddhista fohászt a megvilágosodásért. On mane padma hum.

Ebben a pillanatban a tisztek a bejárati ellenőrzőponthoz érnek, azonosítják magukat, pisztolyt kapnak. Kinyílik a hatalmas, boltozatos acélkapu. A két férfi a “kontrollszobába” lép, ahonnan a bombák kilövését irányítják. A kódok ellenőrzése közben a százados folytatja történetét. A cannabis-aratás nagyon sikeres volt. A hadnagy megszakítja a beszámolót. Az ellenőrzőtáblán vörös fény villog. A százados felszólítására a hadnagy megérinti ujjával. A fény kialszik. Értik már? A százados igazi kvantum-mágus, éber, képes az elektronikai rendszer hibáit felderíteni és kiirtani. A villogás újrakezdődik. Megszólal a riasztó. A kódkönyv segítségével meggyőződnek róla, hogy az üzenet érvényes. Levegőt sem kapnak. A parancs: atomrakétát indítani a Szovjetunió ellen.

A százados megmakacsolja magát. Utasítja a hadnagyot, hogy a főhadiszállásról kérjen telefonon személyes megerősítést. A hadnagy, a hű vazallus tiltakozik, mondván, erre nincs felhatalmazásuk. De engedelmeskedik közvetlen feljebbvalójának.

Semmi válasz.

A hadnagy félénken figyelmezteti a századost, hogy a parancs nukleáris támadás. A százados megrázza a fejét. Önállóan gondolkodik. Kijelenti, hogy nem öl meg ötvenmillió embert, ha nincs személyes utasítás.

A hadnagy kötelességtudón követi az állami előírást, és a százados koponyájának szegezi pisztolyát.

Vágás.


A Kormányzó, az Irányító és a Kormányos római fogalmai


A görög kubernetes latin megfelelője gubernetes. A gubernare alapszó annyit tesz, mint cselekedetet vagy viselkedést ellenőrizni, irányítani, szuverén hatalmat gyakorolni, igazgatni, féken tartani, korlátozni, kormányozni. Ez a római fogalomkör szemmel láthatólag eltér a “kormányos” eredeti jelentésétől.

Ideillő lehet, hogy a “kormányozni” igenév (angolul: to steer) a latin stare-ból ered, ami azt jelenti: állni, másodlagos jelentése pedig “álló hely vagy dolog”. A latin igenév múlt idejű melléknévi alakjából képzett szavaink a “status” (állapot), a “state” (állam), az “institute” (intézmény), a “statue” (szobor), a “static” (állandó), a “statistics” (statisztika), a “prostitute” (prostituált), a “restitute”(helyreállít) és a “constitute” (alkot, alakít).



A kormányzó- vagy kormányos-magatartás egy példája

A SAC-bázison helikopter landol. Két magas rangú kormánytisztviselő száll ki a gépből hivatali aktatáskával és gondterhelt, komor szabványábrázattal. Dühösek. Kiderül, hogy a századosok 25%-a tagadta meg személyes parancs híján a rakéta kilövését. A kormány reakciója az efféle önálló döntéshozatalra előre megjósolható.

“Letartóztatni őket.”

Beüzemeltetik WHOPPER-t, a tökéletesen engedelmes Mesterséges Intelligenciát, amely garantáltan követi a kormány utasításait és mentes a szubjektív, (PUNK) humán megbízhatatlansági tényezőtől.



A cyberpunk-kormányosok a kormányzók helyébe lépnek

“A társadalom mindenütt összeesküvést sző tagjainak én-je ellen. Legfőbb erénynek a konformitást tartja. Az önállóságtól irtózik. Nem szereti a valóságot és a teremteni tudást, csak a neveket és a szokásokat.”

Ralph Waldo Emerson: Természet

“Aki ember akar lenni, nonkorformistává kell, hogy váljék.”

Ralph Waldo Emerson: Természet

Norbert Wiener, a “kibernetika” (cybernetics) szó megalkotója a következőket írta: “úgy határoztunk, hogy az irányítás- és kommunikációelmélet teljes területének – vonatkozzék bár gépekre vagy állatokra – a “Kibernetika” összefoglaló nevet adjuk, melyet a kormányos [ sic!] jelentésű görög szóból nyertünk.” A “cyber” szót (az American Heritage Dictionary-ben) a következőképp definiálták újra: “az elektronikai, mechanikai és biológiai rendszerek irányítási folyamatainak, különösképp e rendszerek információáramlását irányító folyamatoknak elméleti tudománya”.

Figyeljék meg, hogyan alacsonyítja le Wiener és a latinista mérnökgárda a cyber jelentését. A görög “kormányos” náluk “kormányzó”; a “kormányozni” “korlátozni” lesz.

Mi felszabadítjuk ezt a kifejezést, kiszakítjuk a szolgaiságból, hogy megmutathassuk azt az önszervező, autopoietikus elvet, amely érvényre jut az univerzum számtalan, legkülönbözőbb méretű rendszerében. Az emberekben, a társadalmakban, az atomokban.


Charles Augustus Lindbergh: Cyber-Politikus

Charles Lindbergh Minnesota állam republikánus képviselője volt, és nemzetközi elismertségre akkor tett szert, amikor támadni kezdte az ipari és kereskedelmi trösztöket, a háborús propagandát és a háborús profitot. Szellemes és merész ellenzékisége 1917-ben – az első világháború elleni tiltakozás formájában – érte el tetőpontját. Önálló gondolkodásra valló cselekedeteinek köszönhetően politikai karrierje derékba tört.

Ő volt az apja Charles Augustus Lindbergh-nek, Szerencsés Lindy-nek, a Magányos Sasnak, aki pilótaként, filozófusként, ökológusként lett híres.



A zsarnok elsőszülött: az írásbeliség politikája

A görög és a római szóhasználat különbsége egyúttal a kulturális gyakorlat eltéréseit is tükrözi. A kortárs francia filozófia például alapvető jelentőséget tulajdonít az emberi viselkedés és a társadalmi struktúrák meghatározásában a nyelvnek és a szemiotikának. Michel Foucault-t a következő megállapításra vezették a nyelv politikai, hatalmi aspektusaival foglalkozó kutatásai: “a beszédben és képben, az önmeghatározásban és kölcsönös megnevezésben kifejeződő tudat... az uralkodó létezéspolitika autentikus színtere. ... Ez-vagy az a szociális, törvényhozó vagy végrehajtó rendszer csak látszólag az, amibe beleszületünk. A kétes származású, zsarnok elsőszülött a nyelv, a fogalmi kategóriák, a megnevezés és az érzékelés konvenciói, melyek kifejlődtek és többé-kevésbé el is sorvadtak, mire személyes vagy társadalmi létjogosultságra tettek volna szert. Az egyezményes de soha meg nem vitatott, általában tudatalatti kényszerítő erő az, ami fogva tart.” Orwell és Wittgenstein egyetértenek.

Ahhoz, hogy az ellentmondás lehetőségét kizárhassuk, előbb azt a nyelvet kell megszüntetnünk, amelyen ellentmondani lehet. “Amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell.” Ebben a megvilágításban komoly szemantikai manipulációról árulkodik a görög “kormányos” és latin fordítása, a “kormányzó” közötti távolság. A digitális-computeres megjelenítés lehetősége ráadásul drámaivá növelte a legkülönfélébb jelrendszerek manipulálhatóságát.

Számtalan kérdés merül fel. Az például, hogy leleményes “kormányosok”, vagy “lelkiismeretes kormányzók” akarunk-e lenni.



Ki, mi, és miért kormányoz?


“Pokolba a torpedókkal, teljes gőzzel előre!”


David Glasgow Farragut kapitány parancsa kormányosának a Mobile Bay-i csatában 1864 augusztus 5-én

“Igenis uram!”

Ismeretlen kormányos a Mobile Bay-i csatában 1864 augusztus 5-én


A kormányzó kapcsolataiban parancs és engedelmesség érvényesül.

A hét tengeren vagy a levegőben manőverező kormányosnak állandó készenlétben kell lennie, hogy követni tudja a környezet változásait, visszacsatolásait, információit. Dinamikus. Éber. Élénk.

A latin “kormányzó” ezzel szemben parancsot teljesít. A rómaiak, mint tudjuk, nagy szervezők, útépítők, adminisztrátorok voltak. A gályákat, a harci szekereket és a légiókat irányítani kellett.

A saját magát irányító individuum hellén képzete a humanizmus szigetét jelentette a totalitárius birodalmak tengerében.

Athént a Közel-Kelet totális diktatúrái határolták kelet (a múlt) felől. Irán uralkodói – a perzsa Cyrustól kezdve egészen a mostani sahig és Ayatollah-ig – az állami ellenőrzés legerősebb hagyományát képviselik.

A másik irányból, amit nyugatnak (vagy jövőnek) hívunk, egy Róma nevezetű óriásembrió határolta Athént. A Római Szent Birodalom császárai és pápái az intézményi ellenőrzés következő nagy korszakát testesítik meg. Az erős kéz a stabilitást, a tartósságot, a folytonosságot, az állandóságot garantálja. Az egyéni kreativitást, a felfedezőkedvet és a változást nem pártolják.



Kolumbusz Kristóf: a cyberpunk magatartás egy másik példája

Kolumbusz Kristóf (1451-150 6) Genovában született. Huszonöt évesen Lisszabonba került, hogy kitanulja a térképkészítés mesterségét. Ez volt a portugál felfedezések aranykora. Számtalan tengerész vallotta már, hogy a Föld gömbölyű, és hogy nyugat felé hajózva elérhetőek az Indiák és egyéb ismeretlen földek. Kolumbuszban különleges csak állhatatossága és szónoki ereje volt, amelyek végül hozzásegítették, hogy beteljesítse világutazói álmát. Több mint tíz éven át kilincselt Európa udvarainál, hogy fedezetet kapjon “indiai expedíciójához”.

A Columbia Encyclopedia ezt írja: “A történészek évtizedekig vitatkoztak navigációs képességein, ám nemrégiben bizonyítást nyert, hogy kizárólag az a vakmerőség tette felülmúlhatatlanná, amellyel ismeretlen tengereken utat tört magának.” Kolumbusz ügyetlenül kormányozta a maga-felfedezte kolóniákat. Dicstelenül halt meg, cyber-tehetsége majdnem feledésbe merült. (Ezt állítják legalábbis a hivatalos történelemkönyvek.)



Cyberpunk: fajok kormányosai

“A szelek és a hullámok mindig a legrátermettebb hajóst segítik.”

Edward Gibbon


A kibernetikus személyiség vagy cyber-nauta kifejezések visszavezetnek a “kormányos” jelentésének gyökereihez, visszahelyezve jogaiba az öntörvényű személyiséget. A kibernetikus személyiség, a cyber-nauta, valamint a népszerűbb cyberpunk terminusok a tudás/információtechnológia személyessé (következésképp populárissá) válására utalnak. Az innovatív gondolkodás a személyiséghez szegődik.

Foucault szerint megváltoztatod a társadalmat, ha megváltoztatod a nyelvet. Foucault nyomán azt állítjuk, hogy a kibernetikus személyiség vagy cybernauta kifejezések az emberi lét és a társadalmi rend új modelljét jelölik. Hozzá kell tennünk, hogy a cyberpunk kockázatos megnevezés. Mint minden nyelvi zsengét, türelmes “high-tech” humorral kell használnunk. A szó hiánypótlék, a nyelv barikádján átlökött ideiglenes jelentésgránát a leleményes, hozzáértő individuum jelölésére, aki a tudás/kommunikációtechnológiát képes személyes céljaira fordítani. Saját örömére, hasznára, épülésére, vagy meggyőződésből.

Cyberpunkok a feltalálók, az innovatív írók, a technika kalandorművészei, a bálványdöntögető zenészbálványok, az expresszionisták, a szabadúszó tudósok, a szórakoztatóipar megújítói, a techno-művészek, a computerlátnokok, a bitzsonglőrök, az elegáns hackerek, a special-effektívek, a videomágusok, a neuronpilóták, a média-felfedezők – mindenki, aki merészen gyűjti és hinti a gondolatokat ott, ahol addig a madár se járt.

Néhány cyberpunk állami alkalmazásba kerül. Egyediségüket és az intézményi érdekeket nyájas cinizmussal és elnéző humorral békítik ki. Gyakran csak átmenetileg dolgoznak a “kormányszerveknek.”

Igen gyakran törvényen kívüliek.



A Ronin legendája

A következő idézet Bevely Potter, Ph.D. The Way of the Ronin-jából (A Ronin útja) való: “A Ronin ... szakított a feudalizmus komótos hagyományával. A Ronin az alkalmazkodókészség, az autonómia és a kiválóság magateremtette kódját felhasználva a gyors változás alapelvéhez igazítja túlélési stratégiáit.”

A Ronin eredeti jelentése gazdátlan szamuráj. Roninnak – szó szerint hullám-embernek – már a nyolcadik században is azokat nevezték, akik a társadalmi rang kijelölte, kitaposott ösvényről letértek. Azokat a szamurájokat, akik feudális uruk szolgálatából kilépve önállósodtak.

“A Roninok kulcsszerepet játszottak abban, hogy Japán feudális társadalomból hirtelen ipari társadalommá lett. A feudális uralom alatt a harcosok nem gondolkodhattak szabadon, nem cselekedhettek saját belátásuk szerint. Másrészt azonban – a mostoha körülmények önállóságra kényszerítvén őket – aránylag hamar elsajátították az új eszméket és technológiákat, aminek következtében egyre tekintélyesebb befolyásra tettek szert a független iskolákban. Ezek az iskolák ... liberálisabbak voltak, mint az államiak, amelyek kötötték magukat a hagyományos tananyaghoz.”

A Nyugat a ronin archetípusának számtalan történelmi megtestesülését ismeri. A “szabadúszó”2 kifejezés azokból az időkből ered, amikor egy-egy keresztesháború után lovagok százai szakadtak el hűbéruraiktól. Sokuk megmaradt a lovagi életforma mellett, és “szabadúszóvá” lett.

Az amerikai vadnyugat gyéren lakott területe termékeny talaja volt a ronin archetípusának. Az eredetileg bélyeg nélküli marhát jelölő texasi tájszó, a Maverick3 manapság a szabad, öntörvényű személyiség megnevezésére használatos. “Bár a Ronin fogalma... a férfikultúrában gyökerezik, a szakmailag sikeres nők jól ismerik a Roninok útját. Ezek a nők elhagyták hagyományos státuszukat és meghódították a munka addig férfiak uralta világát. A legtöbb női karriert sok vegyes tapasztalat, az otthon, a munkahely és az iskola közötti ingázás nehezíti, ami ráadásul az “önfejűség” miatti rosszallást is kiváltja. A családtalan roninhoz hasonlatosan a dolgozó nő is gyakorta érzi kirekesztve magát a vállalati klikkek belső ügyeiből, és sem szövetségest, sem mentort nem talál.”



Kell-e még néhány példa?

Carol Suen Rosin a fegyvermentes világűrért folytatott küzdelemben az amerikai és a szovjet tudóscsoportok “jó szándékú ügynöke” lett.

Stanley Kubrick a cyberpunk kvintesszenciája.

Mary Ferguson, psyber-punk. Az Aquarian Conspiracy írója és a Brain/Mind Bulletin kiadója.

Steve Jobs és Steve Wozniak.

David Hockney.

Andy Warhol.

George Koopman.

William Gibson, Bruce Sterling, John Shirley, Rudy Rucker.

Charles Lindbergh: “Meglehetősen hirtelen bontottunk vitorlát (értsd: a hajóm és én). Délután négy körül, mielőtt várható lett volna, hogy megjavul az idő, találkozónk volt valahol, úgyhogy eldöntöttük: nekivágunk.”

“Megpillantottam egy csapat halászhajót. ... Úgy rájuk úsztam, hogy majdnem beléjük ütköztem, és átkiáltva megkérdeztem a legénységtől, hogy jó irányba haladok-e Írország felé. Csak meredtek rám. Talán nem hallottak. Talán én nem hallottam őket. Vagy talán azt hitték, hülye vagyok. Egy órával később megláttam a földet.”

1922-ben Lindbergh félbehagyta ígéretes egyetemi pályafutását, hogy légi irányítást és repülést tanuljon. Az első légipostások egyike volt.1927 május 21-én elsőnek repült át az észak-amerikai kontinensről az eurázsiaira. “Szerencsés Lindy” egy csapásra nemzeti hős lett.

1929-ben feleségül vette Anne Morrow-t, az intelligens, kultúrált, okos írónőt. A házasságkötés után az asszony is kitűnő pilóta lett. A pár nyilvános repülőutak sorával kápráztatta el a világot.

1936-ban (az akkor már száműzött) Lindy egy szívritmus-szabályozó készülék fejlesztésén dolgozott Alex Carrellel.

1938-ban, az eurázsiai kontinensre tett látogatása során Lindbergh meggyőződése lett, hogy Amerikának ki kell maradnia a Tengely- és a Szövetséges hatalmak közötti, egyre mérgesebbé váló hatalmi harcból.4 A média széles körben terjesztette Lindy mottóját/logoját: “Smiling through”

Anne Morrow Lindbergh.

Mark Twain. 1874-ben 125 dollárt fizetett egy elsőgenerációs Remington-írógépért. 1875-ben ő volt az első író, aki gépelt szöveget nyújtott át a kiadónak. A Tom Sawyer kalandjai-t. “Ez az újmódi írómasina számtalan erénnyel bír. Iszonyú halom szót képes egyetlen oldalra zsúfolni. Nem kutyul össze semmit, nem pötyögtet mindenüvé tintát. És persze papírtakarékos.”

Gertrude Stein.

Roy Walford.

Wilt Chamberlain.

Mathias (Rusty) Rust, tizenkilenc éves, nyurga, hamburgi kamasz; akkor lett cyberpunk-szupersztár, amikor 1987 május 28-án egy szimplamotoros Cessnával – kijátszva az áthatolhatatlan szovjet légelhárítást – leszállt a moszkvai Vörös téren. Tettéhez nem fűződött állami vagy szervezeti érdek. Személyes küldetése volt ez a technológiai kaland. Rusty egyszerűen csak oroszokkal kívánt beszélni. A német lapok ünnepelték az eseményt, “álomfalónak” hívták Rustyt, és a vörös báró Manfred von Richthofenhez, valamint Charles Lindberghez hasonlították.

Stewart Brand, a Co-evolution Quarterly alapítója.

Bob Harris, egy kaliforniai hardware-kereskedés tulajdonosa, amatőr vitorlázópilóta. 1986 február 17-én, az Edwards légierő-támaszponttól északra emelkedő sivatag fölött repültében meglovagolta a leggyönyörűségesebb “hegyi hullámot”, mellyel valaha is találkozott, és 49 ezer láb magasságba emelkedett. Világcsúcs. Az ünneplést durván félbeszakította a Szövetségi Repülőbizottság, hogy Harris pilótaengedélyét bevonja. A vád: elmulasztotta hozzájárulásukat kérni. A repülés illegális volt.



A Cyber-villámkölyök: az újító magatartás példája

A WarGames harmadik jelenetében megismerhetjük a főhőst, Mathew Brodericket. Egy számítógépes játékteremben űrkaland-játékot játszik könnyedén, szakavatottan.

Megvan? Mathew elektronzsoké. Kvantummágus. De van-e állása? Vagy netán öntörvényű cyberpilóta? Meglátjuk.

Elkésik az iskolából. A tekintélyelvű biológiatanár megszorongatja. Amikor a hivataloskodó tanár az aszexuális reprodukció eredetéről kérdezi, Mathew visszakérdez: – a felesége?

Oké, megvan. Mathew fegyelmezhetetlen. Igazi cyberkölyök.

A tanár az igazgatóhoz küldi. Míg az irodában szontyolog, kilesi az iskola computer-rendszerének kódját. Otthon saját PC-jéről a rendszerre kapcsolódik, és igazságtalan osztályzatait elégségesre változtatja.



A Cyberpunk kód: GÖTE

A WarGames három jelenete az “Üvöltő” huszadik század kulturális drámáját viszi színre. Kezdjük azzal, hogy a WarGames elektronikus kvantumjel, egy milliók-, főként fogékony fiatalok-látta film a computer-csúcstechnológiáról és a humán törzsfejlődésről. Illusztrálja és elmarasztalja a kvantum/elektronikus adattechnológia állami ellenőrzésre való használatát. A cyberpunkok függetlenségét és szakértelmét ünnepli, akik önállóan gondolkodnak és belülről újítják meg a statikus rendszert. A százados és felesége a legmodernebb mezőgazdasági módszereket használja az illegális botanikai neuroaktivátorok hatékonyságának növelésére. A százados államellenes döntést hoz, amikor megtagadja a Harmadik Világháborúban való részvételt. Mindkét esetben a cyberpunk kódot követi: Gondolkodj Önállóan, Tagadd meg az Engedelmességet (GÖTE). Szabadon manőverez.

Mathew Broderick, a Cyberkölyök ugyanilyen merész, pimasz, kreatív és okos. Klasszikus összeütközésbe kerül: a tanár, a Tekintélyelvű Őskövület megszégyeníti és megbünteti őt, a Tom Sawyer - Kölyköt. Mathew Önállóan Gondolkodik és megTagadja az Engedelmességet. A könyvtárba siet Falken professzor életét tanulmányozni; tudományos lapokat böngész, mikrofilm-tekercseket néz át – nem azért, hogy megörvendeztesse a rendszert, hanem azért, hogy megtudjon valamit. Aztán illegális manőverben kamatoztatja műszaki tehetségét.

Vegyük észre, hogy az Elektronikus Etika és a Kvantumjog új dimenziója tárul itt fel. A százados és Matthew sem fizikai erőszakot, sem lopást nem követnek el. A százados feldolgoz néhány számítógépes adatot, és önállóan dönt. Mathew átrendez egy-két elektroncsoportot a chipen.

Nem szándékuk másokon uralkodni.



A cyberpunk, mint huszadik századi szerepmodell

Az “Önállóan Gondolkodó Személyiség” hagyománya nyomon követhető egészen írott történelmünk kezdeteiig. Sőt, fajunk neve, a homo sapiens is gondolkodó állatként határoz meg bennünket.

Ha pedig genetikai hivatásunk computare (gondolkodni), akkor nyilvánvaló, hogy történelmünk eddigi korszakai és lépcsőfokai bábállapot-szerűek, de legalábbis előkészítő-jellegűek voltak. Készek vagyunk-e most, az információs korszak küszöbén vállalni genetikai hivatásunkat? Az emberiség életciklusának felnőtt szakasza – a génállománynak való alávetettség bábállapotai után – az önállóan gondolkodó individuumé.



A Cyber-kifejezés meghatározásai

Az előző fejezetekben a “cyber” fogalmán keresztül közelítettünk a tudáspolitikához.

A cyber kormányost jelent.

A cyber-személyiség az, aki saját életét kormányozza. Definíció szerint a navigációs kellékek megszállottja – különösen a térképeké, a hajóstérképeké, a irányjelzéseké, az útikönyveké, a kézikönyveké, melyek segítik, hogy maga kormányozza életét. A cyber-személyiség állandóan elméletek, modellek, paradigmák, metaforák, képek és ikonok után kutat, melyek az általunk lakott valóság feltérképezésében és definiálásában segítenek.

A cyber-tech a tudás és a kommunikáció segédeszközeit és módozatait jelenti. Nyelvészet. Filozófia. Szemantika. Szemiotika. Gyakorlati episztemológia. A mindennapi élet ontológiája. Szavak, jelek, ceruzák, nyomdagépek, képernyők, billentyűzetek, computerek, floppy-k.

A cyber-politika kifejezés a feudális és ipari társadalmak uralkodó osztályainak nyelvhasználatára utal, amely Foucault szerint a gyermekek, a tanulatlanok és az alávetettek irányításának eszköze.

A kormányos, kormányzó vagy k-személy azokat jelöli, akik a nyelvet és a kommunikációs eszközöket az ellenőrzés és a hatalom megszilárdítása érdekében manipulálják – feudalizmus, igazgatói testület, kormány. És az új gondolatok, azok szabad cseréjének megakadályozása érdekében.

Azt az embert, aki megkövesült verbális absztrakciókra, dogmákra és a hatalomra hagyatkozik, vazallusnak vagy k-személynek hívjuk. Ezekből képezhető a k-gondolkodás, a k-szöveg, a k-locsogás, a k-rogás, a vazallani, a vazalizálni.

Fordította: Elekes Dóra


Lábjegyzetek



*
Leary, Timothy: The Cyberpunk: The Individual as Reality Pilot. in McCaffery (szerk.): Storming the Reality Studio: A Casebook of Cyberpunk and Postmodern Fiction. Durham: Duke University Press, 1991.

1
Minden nép külön nevet ad Prometheusnak, a félelmetes genetikai ügynöknek, Lucifernek, aki a familiáris autoritással dacolva új technológiát vezet be, amely a generáció néhány tagját képessé teszi arra, hogy elhagyja a családi selyemgubót. Minden nép másképp nevezi a védettség ősállapotát: “Édenkert”, “Atlantisz”, “Mennyország”, “Haza”, stb.

2
Az angol “free-lance” , vagyis szabadúszó eredeti jelentése: szabad zsoldos - a ford.

3
kb.: bitang – a ford.

4
A Tengelyhatalmak közé tartozott Németország, Olaszország, Spanyolország, Ausztria, Japán, Csehszlovákia, Oroszország és több kelet-európai, dél-amerikai és közép-keleti (iszlám) állam, később pedig a francia Vichy-kormány. A Szövetséges hatalmak közé tartozott Franciaország, Anglia, a Brit Államközösség tagjai (Kanada, Ausztrália és Dél-Afrika). Semleges maradt Svájc, Írország, Dánia és Svédország.



bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés