bezár
 

art&design

2009. 03. 15.
Hollandia arany évszázada a festők szemével
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A 17. századi Amszterdam fényűzése és gazdasági sikere, az Arany Évszázad, de a kisemberek élete és a tudomány fejlődése is megjelenik azon kiállításon, amelyet korabeli mesterek képeiből állított össze a város történeti múzeuma.

prae.hu

A mintegy 70, augusztus 9-ig látható mű bemutatja, hogy "miként tudták megközelíteni a kor holland festői a mindennapok valóságát" - nyilatkozta a tárlat kurátora. Norbert Middelkoop szerint Amszterdam, "Európa akkori gazdasági fővárosa" urai fűszer- vagy gabonakereskedők voltak, vakmerő hajósok, akiknek kereskedelmi flottája Indiában és Amerikában egyaránt létrehozta az üzleti kapcsolatokat. Ez az elit a polgárőrség "nagyon zárt klubjaiba" tömörült: "Ettek, ittak, miközben megbeszélték az üzleti és a városi ügyeket" - tette hozzá a kurátor. A polgárőrség tagjai mindig csoportosan örökíttették meg magukat, a legillusztrisabbak színes egyenruhákban, fegyverekkel pózoltak, mint ahogyan arról egy Werner Jabobsz van den Valckert-festmény is tanúskodik.

E polgári hatalom másik fontos tevékenysége a jótékonysági intézmények működtetése volt, amelyeket egy "régenstanács" kormányzott. Erről is láthatók csoportképek, feketeruhás, fehér csipkegallért viselő férfiak és nők. Több árvaházat is létrehoztak és 1613-tól Amszterdamban betiltották a koldulást. "Akkoriban úgy gondolkodtak, hogy a gazdagoknak gondoskodniuk kell arról, hogy senki ne szenvedjen semmiben hiányt. Csak akkor gazdagodhattak tovább, ha a társadalom jól működött" - jegyzi meg Middelkoop.
A Dam tér, az amszterdami turizmus egyik központja és a városháza impozáns épülete az Arany Évszázad festőinek egyik kedvenc témája volt. "Amszterdam gazdasági sikerének egyfajta emblémája volt egész Európában. Ez a fajta festmény nagyon kelendő volt külföldön. Még XIV. Lajos francia király és a Mediciek gyűjteményében is volt belőle. Ezzel is mutatták, hogy van kapcsolatuk a várossal" - magyarázta a művészettörténész.

Látható továbbá egy zöldségárus, aki a kordéját tolja, a befagyott csatornákon korcsolyázó tömeg, a kikötő felé közeledő sok-sok vitorlás is.

Egy tucatnyi amszterdami látkép emlékeztet arra, hogy a helyiek mennyire szerették az ilyen festményeket. Jacob van Ruisdel egyik képén Amszterdam úgy jelenik meg, mint egy szürkéskék vonal a láthatáron, körülötte szélmalmok és zöldülő rétek.

Egy Rembrandt-töredék, amelyet egy tűzvészből mentettek ki, egy sebészt ábrázol profilból, amint egy kettévágott koponyát tart a kezében, és a halott agyának rózsaszín lebenyeit vizsgálja. Ez egyike a kiállítás öt "anatómiai leckéjének", amelyek a város sebészborbélyairól készültek és bemutatják a kor tudományos kíváncsiságát. Ezek a nyilvános oktatások, amelyeket egyetemi orvosok tartottak, több napig is eltarthattak. Minden évben télen tartották őket, hogy elkerüljék a bemutatóhoz használt, többnyire halálra ítélt bűnözők holttestének gyors oszlását.

nyomtat

További írások a rovatból

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés