art&design
Georg Baselitz kortárs német képzőművész manierista grafikai gyűjteményéből válogatott alkotásokat mutat be a Szépművészeti Múzeum Manierista szemmel című tárlata, amelyen mintegy 150 művel, köztük Parmigianino, Andrea Schiavone, idősebb Lucas Cranach és Hendrick Goltzius alkotásaival találkozhat csütörtöktől a közönség.
„A Szépművészeti Múzeum grafikai gyűjteménye páratlan kincseket őriz mind darabszámban, mind minőségében” - hangsúlyozta Vígh Annamária, az intézmény általános főigazgató-helyettese a tárlat csütörtöki megnyitóján. Kiemelte: azon túl, hogy Georg Baselitz fantasztikus művész, és többször állította már ki munkáit a Szépművészeti Múzeum, nagyszerű műgyűjtő is, hiszen egy izgalmas, egyedi műgyűjteményt is létrehozott. A képzőművész az 1960-as években kezdte el a gyűjtést, és az évtizedek alatt különleges kapcsolat alakult ki a művész világa és a manierista művészek között - fejtette ki.
„Ez a kiállítás egyedi története annak, amikor egy nagyszerű kortárs művész a saját szemüvegén át kezd gyűjteni egy adott korszakot” - emelte ki. Hozzátette: a most kiállított, 151 darabból álló anyag szépen ötvözi a magángyűjtemény és a közgyűjtemény sajátosságait.
Kardos Eszter, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének művészettörténésze, a kiállítás kurátora elmondta, hogy a kiállítás apropóját a 2017-ben megrendezett budapesti Baselitz retrospektív kiállítás adta, amelyen a múzeum a művész festményeiből, szobraiból és grafikáiból mutatott be válogatást. Akkor született meg az ötlet, hogy a művész műgyűjteményét is érdemes lenne megmutatni a közönségnek.
A teljes gyűjtemény csaknem ezerháromszáz darabot számlál, amelyből 124 darabot kölcsönzött a múzeum a mostani kiállításra arra törekedve, hogy a gyűjtemény fókuszait, a művész szempontjait és a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének találkozásait, valamint különbözőségeit is meg tudja mutatni - emelte ki a kurátor.
Kifejtette, hogy a gyűjtemény egyszerre tartalmazza a manierista korszak fő műveit, legkiemelkedőbb és legjellemzőbb grafikai alkotásait, ugyanakkor ritkaságokat is bemutat, amelyek sok esetben csak Baselitz gyűjteményében találhatók meg, vagy csupán 1-2 példány léteznek a világon.
„A gyűjtemény egyik jellegzetessége, hogy a művész sajátos alkotói szemével olyan alkotókra lett figyelmes az elmúlt hat évtizedben, akik nem voltak benne a művészeti kánonban" - hangsúlyozta a kurátor hozzátéve, hogy Baselitz nem gyűjti a klasszikusokat, érdeklődésének fókusztában sokkal inkább az innovatív, a forrásaitól eltérő, a reneszánsz, illetve a manierista alkotásokat grafikai nyelvezetben megfogalmazó alkotások állnak.
Georg Baselitz német művész neve világszerte ismert monumentális festményeiről és szobrairól, egyedi látásmódú grafikáiról, és övé a világ egyik legjelentősebb manierista grafikai gyűjteménye is. A budapesti kiállítás a Georg Baselitz-gyűjteményből a művész legkedvesebb alkotóira fókuszál különböző szempontok, például kvalitásuk, ritkaságuk, technikai kivételességük, szokatlan formaiságuk miatt.
A tárlaton hangsúlyosan szerepelnek Baselitz legkedvesebb alkotói, a fontainebleau-i rézkarcolók, mint Antonio Fantuzzi, Léon Davent, Geoffroy Dumonstier, Juste de Juste, az itáliai manieristák, mint Parmigianino és Andrea Schiavone, valamint a chiaroscuro fametszők, köztük Ugo da Carpi, Antonio da Trento, Domenico Beccafumi. Láthatók továbbá a korszak kiemelkedő németalföldi és német művészeinek lapjai is Hendrick Goltzius, idősebb Lucas Cranach, Sebald Beham és Hans Baldung Grien munkái.
Georg Baselitz hosszú évek óta szoros szakmai kapcsolatot ápol a Szépművészeti Múzeummal. 2017-ben Baselitz első budapesti életmű-kiállítását Újrajátszott múlt címmel rendezte meg az intézmény, majd 2020-ban a művész a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének 150 éves jubileumára harminc saját nagy méretű grafikai alkotást adományozott.
A múzeum 2023-ban megújult és újranyitott grafikai kiállítóterének Baselitz X Schiavone. Egymást metsző korok című nyitókiállításán Georg Baselitz és a 16. századi velencei alkotó, Andrea Schiavone sokszorosított grafikái szerepeltek. Erre az alkalomra a múzeum kölcsönkapta a művésztől az Asger Jorntól ellágyulok című, 2011-ben készített festményét, amelyet a kiállítás bezárását követően a művész hosszú távú letétbe adott a Szépművészeti Múzeumnak, és amely a mostani tárlaton is látható.
Mindezeken túl a művész 2023 őszén a Szépművészeti Múzeumnak adományozta Dinard 1929 című, 2023-ban alkotott nagy méretű festményét is.
![]()



