bezár
 

art&design

2010. 07. 09.
Sekula fotói a Ludwigban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Polónia és más mesék címmel Allan Sekula amerikai alkotó fotósorozatai és diái, köztük számos társadalom- és globalizációkritikai alkotása látható péntektől a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban (Lumú) Budapesten.

prae.hu

 A szeptember 19-ig látogatható tárlat középpontjában egy új mű, a Polónia és más mesék (Polonia and Other Fables, 2007-2009) című fotósorozat áll, amely bemutatja egyebek mellett a jelenkori amerikai-lengyel kapcsolatokat, az Amerikában élő lengyel közösségeket és a mai Lengyelországot is - mondta el Bencsik Barnabás, a kiállítóhely igazgatója csütörtökön, a megnyitó napján tartott sajtótájékoztatón.
Allan Sekula elárulta, hogy a kiállított fotósorozatok egy része gyors egymásutánban, volt, hogy 2 hét alatt készült el, a többi viszont sokkal lassabban, időben eltávolodva egymástól akár 2 éves időszakot is felölel. A képek az elképzelt, gondolatban élő Polóniát ábrázolják, azt, ahogyan az emigránsok fejében él - hangsúlyozta.

A színes és fekete-fehér fényképeket, a mellettük olvasható idézeteket és diákat felvonultató kiállítás a varsói Zacheta Nemzeti Művészeti Galéria (Zacheta - Narodowa Galeria Sztuki) és a budapesti Lumú együttműködésének eredményeképpen jött létre. A tárlaton a művész korábbi és jelenlegi munkái egyaránt szerepelnek, ám nem retrospektív kiállításról van szó.

A Repüléstechnikai népmesék (Aerospace Folktales 1973) képein például a harmadik generációs lengyel bevándorló családból származó Sekula édesapja, édesanyja, testvére és unokaöccse tűnik fel, a hangfelvételeken a szülők és a művész monológja hallható. A közönség mindezt a teremben található piros rendezői székekben ülve hallgathatja és tekintheti meg. Sekula piros ruhás édesanyja, édesapja és két kishúga látható a Gondolatok egy triptichonról című sorozaton is, amely a nők társadalmi szerepét vizsgálja.

Az alkotó társadalomkritikus művei érintik a környezetvédelem és a globalizációkritika kérdéseit is. Könnygázra várva (Waiting for tear gas, 1999-2000) című diasorozata például az 1999-es "seattle-i csatát", a Kereskedelmi Világszervezet miniszteri konferenciája elleni tüntetéseket örökíti meg, A tengerészet szerencsejátéka (Lottery of the Sea, 2006) pedig a tengeri kereskedelem világát mutatja be.

A munka és a munkások világával foglalkozik egyebek mellett a Cím nélküli diasorozat (Untitled Slide Sequence, 1972), míg a több részből álló Halas történet (Fish Story) egyik darabjában, a Vízen járás (Walking on Water, 1990-95) című vetítésen a rendszerváltás korának Lengyelországa, azon belül a gdanski hajógyár elevenedik meg.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
irodalom

A 2025-ös Margó második napjáról
Kiss A. Kriszta A fiú, aki mindent el akart mesélni című kötetéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés