bezár
 

art&design

2025. 07. 23.
A háború optikája
Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Az ukrajnai háború a nyilvánosság tükrében – a lidérces, súlytalan drónfelvételek és alacsony felbontású CCTV kamerák szűrése által – fokozatosan válik derealizált látomássá. Minél intenzívebben pörög a hírgép, annál gyorsabban használódnak el az alkatrészei: a krízis sürgőssége kiöregedik, a telítettség hullámverésében pedig lassan immunisak leszünk a valóság harapására.

hinta

A médiának az a kezdeti idegessége, ami a Krím-félsziget 2014-es katonai megszállását, majd a későbbi, 2022-es Orosz inváziót övezte, némileg szertefoszlott. Ez aligha lehetne másképp. A digitális kor információs ökoszisztémája egy gyorsított mezőny, amely mindenek előtt frissességben és fejleményekben gondolkodik – mi magunk is felettébb hasonlóak vagyunk. A szomszédunkban zajló konfliktus elnyúlóban van, és így egy immanens, elsődleges veszélyből szorult vissza a köztudat felső polcára és a hírportálok „külföld” menüpontja mögé: néhanapján elővesszük, de inkább szemléltető, relativizáló beszédpontként, mintsem realitásként.

prae.hu

Endrődi Aladár

Endrődi Aladár Missing the Point fotósorozata ezt az elillanó realitást ragadja meg és szögezi a FUGA alagsorának fekete falaihoz: a Zalotay Elemér terem derengő fényei alatt az évtizedes konfliktus eddigi utóhatásainak szelekcióját láthatjuk. Egymásra rámolt autóroncsok, gazdátlan cipők, csonka épületblokkok és rögtönzött temetők emlékeztetnek arra, hogy a háború enyészete az élet összes szeletéből egyaránt táplálkozik.

rom

A Missing the Point esetében a tartalom ismert, azonban a módszer új – olyannyira, hogy az már az antitézis fogalomvilágát súrolja. A médiaáramlatok halk, szétfolyó dokumentarizmusából a tárlat tudatos keretezése és anakronizmusa biztosít felocsúdást; a keleti régió eseményei nem a reggeli böngészés, hanem a történelmi reflexió lencséjén keresztül tárulnak fel. A rögös, monokróm képek a 20. század eleji háborús fotográfia markáns retorikájával mondják ki azt, amit már nem is feltétlenül szoktunk regisztrálni: akármennyire is szeretnénk, a Kijev Oblast felett nem állt meg az idő.

autók

A háborús fotográfia hatékonyságának kulcsa a „szembesítés dramaturgiája”. A tárlat azért képes megtörni a közömbösség és ködösítés jegét, mert figyelmesen tartja a két elem közötti egyensúlyt. Egyszerre határolódik el a tárgyilagos sajtóképek normatív hatásától és az ideologizáló propagandák tagadó, színpadias idegmérgétől.

Ami átadásra kerül, az a kristálytiszta földi tapasztalat: ahol a háború pusztító rezonanciája végigsöpör, ott könyörtelenül szakítja el az egyéni habitusok, a kollektív biztonságok, és a mindennapi élet felbecsülhetetlen fonalát.

tárlat

 

Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
Kurátor: Popovics Kinga
Megtekinthető 2025. augusztus 1-ig a FUGA - Budapest Építészeti Központban.
Fotók a megnyitóról: Bera Viktor

nyomtat

Szerzők

-- Parragh Péter --

Parragh Péter a MOME elméleti intézetének tagja, design-elmélész, szervező és kritikus.


További írások a rovatból

art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

Műfordítói kerekasztal-beszélgetés a Könyvfesztiválon
farkas d. gergő mama című táncelőadása a Trafó színpadán
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 42. számáról
A 2025-ös Őszi Margó Irodalmi Fesztivál harmadik napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés