art&design

A médiának az a kezdeti idegessége, ami a Krím-félsziget 2014-es katonai megszállását, majd a későbbi, 2022-es Orosz inváziót övezte, némileg szertefoszlott. Ez aligha lehetne másképp. A digitális kor információs ökoszisztémája egy gyorsított mezőny, amely mindenek előtt frissességben és fejleményekben gondolkodik – mi magunk is felettébb hasonlóak vagyunk. A szomszédunkban zajló konfliktus elnyúlóban van, és így egy immanens, elsődleges veszélyből szorult vissza a köztudat felső polcára és a hírportálok „külföld” menüpontja mögé: néhanapján elővesszük, de inkább szemléltető, relativizáló beszédpontként, mintsem realitásként.
Endrődi Aladár Missing the Point fotósorozata ezt az elillanó realitást ragadja meg és szögezi a FUGA alagsorának fekete falaihoz: a Zalotay Elemér terem derengő fényei alatt az évtizedes konfliktus eddigi utóhatásainak szelekcióját láthatjuk. Egymásra rámolt autóroncsok, gazdátlan cipők, csonka épületblokkok és rögtönzött temetők emlékeztetnek arra, hogy a háború enyészete az élet összes szeletéből egyaránt táplálkozik.
A Missing the Point esetében a tartalom ismert, azonban a módszer új – olyannyira, hogy az már az antitézis fogalomvilágát súrolja. A médiaáramlatok halk, szétfolyó dokumentarizmusából a tárlat tudatos keretezése és anakronizmusa biztosít felocsúdást; a keleti régió eseményei nem a reggeli böngészés, hanem a történelmi reflexió lencséjén keresztül tárulnak fel. A rögös, monokróm képek a 20. század eleji háborús fotográfia markáns retorikájával mondják ki azt, amit már nem is feltétlenül szoktunk regisztrálni: akármennyire is szeretnénk, a Kijev Oblast felett nem állt meg az idő.
A háborús fotográfia hatékonyságának kulcsa a „szembesítés dramaturgiája”. A tárlat azért képes megtörni a közömbösség és ködösítés jegét, mert figyelmesen tartja a két elem közötti egyensúlyt. Egyszerre határolódik el a tárgyilagos sajtóképek normatív hatásától és az ideologizáló propagandák tagadó, színpadias idegmérgétől.
Ami átadásra kerül, az a kristálytiszta földi tapasztalat: ahol a háború pusztító rezonanciája végigsöpör, ott könyörtelenül szakítja el az egyéni habitusok, a kollektív biztonságok, és a mindennapi élet felbecsülhetetlen fonalát.
Missing The Point - Endrődi Aladár fotói Ukrajnából
Kurátor: Popovics Kinga
Megtekinthető 2025. augusztus 1-ig a FUGA - Budapest Építészeti Központban.
Fotók a megnyitóról: Bera Viktor