színház
Theresa Rebeck darabjának egyszerű a cselekménye, nincs csavar vagy titok, és a szerző nem fedi fel karakterei magánéletét. A történet középpontjában egy étterem üzemszerű működése áll, a drámai feszültséget a karakterek egymás közti konfliktusai adják: konyhaművészet integritása vs. üzleti haszon. Mi történik akkor, amikor a minőség, ez eredetiség összeütközik a piac a befektetői vagy fogyasztói elvárásokkal?
Sok hasonló történetet láthattunk már filmen és színházban is. Például Alejandro G. Iñárritu rendezte Birdmant, amelyben egy öregedő hollywoodi színész művészi tisztességre vágyik, de szétfeszíti őt a külső nyomás, vagy a Jon Favreau rendezte Chef című film főhőse otthagyja az éttermet, mert nem enged a tulajdonos elvárásainak, hogy egy food truckban találja meg újra önmagát. Színpadi párhuzamokat hozva, hasonló témát jár körül David Mamet Speed-the-Plow című darabja, ahol két producer arról vitázik, hogy pénzt csináljanak-e egy „szeméttel”, vagy vállaljanak be egy művészfilmet, ahogy Yasmina Reza: Művészet (Art) című darabjával is hasonul a sztori, amelyben három barát kapcsolata bomlik meg azon, hogy egy fehér vászon művészetnek tekinthető-e.
A Szuvidált szenvedélyek előadás kezdetén - Zöldy Z Gergely tervezte (működőképes) konyadíszletben - egy férfi süt-főz egymagában. A fém munkalapon keze közelében az olívaolajos és balzsamecetes üveg, a méretes borsőrlő és a sópehely, feje felett serpenyők és merőkanalak lógnak. Harry, a séf (Király Attila) kicsiny birodalmában művészi kreativitással alkot, csakis minőségi és szezonális alapanyagokból, nem kerülhet be a konyhájába tenyésztett lazac, ahogy a fésűkagylót is csak halászati szezonjában, novembertől márciusig kínál. Nem akarja újra és újra ugyanazt, ugyanúgy elkészíteni, és makacs igényessége meghozza gyümölcsét, inspiráló ételkreációi miatt felfigyelnek az étteremre.
![]()
Üzlettársa, Mike (Pataki Ferenc) pénzt invesztált a közös vállalkozásba, és végre kikecmeregne a szűkös anyagi létből, a reggel öttől éjfélig tartó robotból. A minőség rovására bővítene mennyiségi előre lépéssel, nyolc asztal helyett tizenötről álmodik és egy teraszról. Amerikai lévén azonnal étterem-tanácsadót hív, hogy a hirtelen jött kis hírnévre alapozva lendítse fel a helyet. Meg is érkezik a konyhába Emily (Barta Ágnes), aki csinos, és folyékonyan beszéli a marketing, valamint az üzletcsinálás nyelvét, ráadásul kreatív, és nem fél aljas kis összeesküvésekkel egymásnak ugrasztani a feleket, hogy maga csináljon üzletet. Ám Mike drámai vétséget követ el, nem avatja be Harryt a tervébe, aki így személyes támadásnak éli meg a változtatás igényét. Hiszen a séfnek tökéletes a konyhai felállás, hogy Mike és a pincér, Rodney (Mészáros Martin), csendben asszisztál mindennapos konyhai hisztijéhez, és félistenként imádják kulináris ihletei miatt, látszik ez orgazmikus reakciókból, amikor például Harry sült lazacának vagy báránybordájának egy piciny falatját fogyasztják.
![]()
Ugyanis Harry számára a szakácsművészet nem üzlet, hanem hivatása, csak olyan ételeket készít, amelyek megfelelnek belső standardjainak. De emellett Harry egy pozőr, sőt kissé bunkó is. Találó a karakteréhez Pető Kata jelmeze: a férfi pólóját egy nyelvét öltő csimpánzfej díszíti, mert nyers, heves, és nem fél erejét sem fitogtatni. Király Attila magabiztosan mozog a konyhában, igazi késekkel aprít, illatfelhőben pirítja a hagymát, és összedob egy mártást is. (Abban nem vagyok biztos, hogy beülnék az éttermébe, hisz azzal a kanállal tálal, amivel kóstol). A drámai csúcspont, amikor a férfi bojkottálja saját konyháját, így próbálva megőrizni alkotói szabadságát. Király Attila könnyed, szép játékkal mutatja meg, hogy Harry szúrós természete valójában sebezhetőségét rejti, nem bírja maga körül a változást, nincs hozzászokva a kompromisszumokhoz, talán kissé aspergeres is. Kezében egy ócska nylonszatyorral, slampos mackóban, durcás-könnyes tekintettel húsz másodperc alatt megmutatja, hogy a séf kénytelen önvizsgálatot tartani, és a végkifejlet nem drámai összeomlása, hanem saját maga keserves újrakalibrálása.
Pataki Ferenc a sokat szenvedett és rendkívül türelmes Mike szerepében őszinte, ahogy figurája előbb aláveti magát a konyha zsenijének, majd befektetői énje öntudatra ébred a haszon reményében. Esetében is kiváló Pető Kata őszi pasztell színekben játszó sportos, de finom jelmeze. Mészáros Martin játéka magabiztos, figurájának lazasága és humora sokszor oldja a feszültséget. Rodney az, aki mindenkitől függ, de aki mindenkinek fontos, hiteles a játéka, amellyel megmutatja miként élheti meg egy „kisember” a vezetők harcát úgy, hogy alkalomadtán kész legyen valamelyikük helyére beállni. Barta Ágnes Emilyje tökéletes külső katalizátor, hisz könyörtelen, és könnyedén felborítja Harry konyhájában a férfi teremtette kényes egyensúlyt. Ártatlanul gonosz pillanatai vannak, amint csinos barna Barbie-ként, főként talpig rózsaszínben, lépésről lépésre taccsra vágja a kreatív (ám seggfej) konyhaművészt: „Minden átlagosan tehetséges fehér férfinak mondták már, hogy zseni.”
![]()
Paczolay Béla rendező megtalálta a one-manshowként üzemelő kis konyha realista ábrázolását, jó ritmusban peregnek a dialógusok, és a karakterekhez tökéletesen passzol a szereposztás.
Képes feszültséget kelteni a darab csekélye cselekményével olyannyira, hogy a néző majdnem felszól a színpadra Harrynek: „Süsd már meg azt a tetves fésűkagylót!” Ráadásul előadása állást foglal abban a kérdésben, hogy miként őrizhető meg az identitás, ha meg is kell élned abból, amit amúgy szeretsz.
Theresa Rebeck: Szuvidált szenvedélyek
Fordító: Zöldi Gergely
Az Orlai Produkciós Iroda előadásának 2025. szeptember 14. napján volt a premierje a Belvárosi Színházban
Szereplők
Harry: Király Attila
Mike: Pataki Ferenc
Rodney: Mészáros Martin
Emily: Barta Ágnes
Alkotók
Díszlettervező: Zöldy Z Gergely
Jelmeztervező: Pető Kata
Zene: Furák Péter
Rendező: Paczolay Béla
Producer: Orlai Tibor
Fotók: Orlai Produkciós Iroda



