bezár
 

színház

2006. 11. 29.
„..csak másban moshatod meg…”
Charlotte vanden Eynde: Map me
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
„..csak másban moshatod meg…” Tudom, óvatosan kell bánni a címként felhasznált idézetekkel, főleg, ha ilyen súlyos a konnotációjuk. Azonnal valamilyen mélységesen mély jelentés közepébe ugrunk bele, aztán aggódhatunk, lesz-e fedezete annak a szörnyű mélységnek.
Téblábolásom oka a Festival Temps d’Images hétvégi előadása, a belga koreográfusnő, Charlotte Vanden Eynde projektje. Jobb híján nevezem így, mert a műfaját nem tudnám meghatározni. A Trafó műsorfüzete szerint: test-kép-akció. Kétségtelen, lehetett látni egy szép női- és egy gyönyörű férfitestet, képeket rájuk vetítve és általuk megteremtve, s voltak minimális akcióik is. Az előadás egy lehetséges olvasata, ha mindezeket számba véve „csak” egy játéknak, kísérletnek tekintem. Szinte strukturalista szárazsággal lehetne rögzíteni, mi minden történik a színpadon. Nyugalom, nem részletezem a teljes 75 percnyi anyagot, csak a kiinduló képet: Háttal a közönségnek fekszik meztelenül egy nő, rajta, az oldalán egy férfi, szintén háttal, viszonylag nagy vetítési felületet teremtve. S elindul egy teljesen nonfiguratív képsorozat, ami zavarba ejtő szépségű látványt hoz létre a két háton, amiről már rég el is lehetett feledkezni, mármint hogy a vásznat két meztelen hát alkotja. Tökéletes l’art pour l’art esztétikum, mindent a szemnek. S gyakorlatilag ez az elvont látvány végig uralja az előadást.

Azonban túlságosan érzékenyek és szervesen egymásra épülők a képek ahhoz, hogy csak a formai játékot lehessen látni bennük. S az előadás előrehaladtával ez egyre nyomatékosabb lesz. Az egyik, minimális és vetítésnélküli akcióban a férfi a nő két mellbimbójára, a nő pedig a férfi nemi szervére kötöz egy-egy vékony zsineget, s ezzel marionett bábuként mozgatják a másikat. Egy következő „csupasz” akcióban a fejüket szikszalaggal beragasztva egymáshoz tapasztják magukat, és olyan hatást keltenek, mint az egymásra utalt sziámi ikrek. S közben brechti elidegenítő effektusként táblákon követik egymást a jelenetek, képek közötti feliratok: empty me – fill me, map me, make me, forget me…. Az előadás utolsó harmadában a vetítés elmarad, s a játszók egymás testére kezdenek rajzolni. Így előbb egy ember teremtődik meg, majd egy embrió figura. A két test egymásból és egymáson hoz létre egy harmadikat, amelyben természetesen ők maguk is benne vannak. Az általuk létezik, s ők a másikkal kiegészülve válhatnak teljessé. A tökéletes egyesülés után nemcsak az eszközzel, hanem a jelentéssel is elidegenítik magukat egymástól, sőt, szinte az egész produkciótól, amikor szó szerint állig és még tovább beöltözve (lásd sí maszk) a forget me, majd hátukon a now you felirattal befejezik az előadást.

Ám ezzel oda is dobják a labdát a közönségnek: most te jössz. Lehet játszani a formákkal, a testtel, a sajáttal és a másikéval. De a nézőn a sor abban a kérdésben is, hogy mit kezd az előadással. Az én olvasatomban a tökéletes esztétikai konzekvenciával egymásra épített képekben minden különösebb sulykolás nélkül létrejött egy nagyon érzékeny és finom jelentés. A férfi és a nő testének egymás és önmaga számára adott lehetősége, hogy megismerje a másikat és azon keresztül meglásson, megláttasson valamit saját magából is.
nyomtat

Szerzők

-- vinczellér katalin --


További írások a rovatból

Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
színház

A Katona József Színház Közösségi színházi projektjének bemutatójáról
Interjú Szabó Imola Juliannával, a MáSzínház Ha, én… című előadásáról
A Troilus és Cressida bemutatója 2025 őszén a Globe Theatre-ben

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról
irodalom

Interjú dr. Béres Judittal


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés