bezár
 

art&design

2012. 11. 20.
Kortárs zsidó művészet
Zsidó identitás és történelem a kortárs művészetben (kerekasztal-beszélgetés)
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Art Market keretében került sor arra a kerekasztal-beszélgetésre, melynek fő témája a kortárs zsidó művészet volt. Sajnos a téma rendkívüli összetettsége miatt nem sok válasz született a felvetett kérdésekre, viszont a külföldi meghívott előadóknak köszönhetően némiképp beleláthattunk, más népek hogyan kezelik és értékelik a zsidó művészetet.

A beszélgetést a moderátor, Győri László azzal a kellemetlen kérdéssel nyitotta, hogy mit is jelent maga a zsidó identitás. Érdekes volt azt hallani, hogy tulajdonképpen a magyar, az amerikai és az izraeli származású személy is ugyanazt a választ adja: a mai világunkban hihetetlenül nehéz meghatározni ezt a fogalmat. Rényi András művészettörténész szerint azért bonyolult a definíció megadása, mert azzal még ma is óhatatlanul megsértjük bizonyos emberek érzéseit. Laura Kruger, a New York-i Hebrew Union College Múzeum igazgatója szerint a meghatározás kibontását a kortárs világban a pluralizáció nehezíti meg. A mai kortárs művészet ugyanis lebontja a régtől zárt és jól körülhatárolható határokat, összemosódnak a kategóriák és egy új nemzetközi nyelv jön létre. Laura Kruger azonban azt vallja, hogy ő szereti ezeket a határokat: szerinte Amerikában vannak hitre alapozott művészetek, amivel ő is foglalkozik, ám vannak regionális művészetek is. Ő ez alapján úgy határozta meg a zsidó művészetet, ami olyan képeket hoz létre, melyek imára szólítanak és segítik a zsidó vallás gyakorlását. Karin Eden, a berlini Bauer Und Ewald Galéria kurátora izraeli származású, így azt gondolnánk, hogy számára teljesen mást jelent a zsidó identitás. Ugyanakkor ő is a definiálás nehézségéről beszélt: egyrészt egyetértett Laura Kruger kijelentésével, mely szerint a modernizmus mindent megváltoztatott, és így a határok is fellazultak, másrészt elmondta, hogy zsidó művészetről vagy izraeli művészetről még ma is kellemetlen beszélni, hiszen ezek a kifejezések rendkívül sok feszültséget generálnak. És hogy is beszélhetnénk zsidó művészetről, ha a legtöbb izraeli alkotó származása sem stílusban, sem témaválasztásában nem lelhető fel?

A beszélgetés a magyar viszonyokra terelődött: Győri László szerint Magyarországon a zsidó művészet nem választható el szorosan a holokauszt problémájáról. Erre Harsányi László, a Holokauszt Emlékközpont volt igazgatója egy újabb kutatása néhány részletének felidézésével reflektált. A zsidótörvények kerültek középpontba, melyek azért érdekesek, mert jogilag határozták meg bizonyos emberek identitását és egyes alkotók művészetét. 1939 és 1944 között a zsidó származású alkotók egyre kevesebb helyen állíthattak ki, ami a megélhetésüket is veszélyeztette. E tény miatt pedig sok művész stílusa változott, érdemes ezt jobban is megfigyelni. Ott van például Paizs Goebel Jenő, a KUT egyik tagja, aki a törvények kiadása után is megmaradt expresszionista művésznek, ugyanakkor ezen évek alatt megfestette a tizennégy zsidó ünnepet. De beszélhetünk Herman Lipótról is, aki csak a háború évei alatt festett zsidó tematikájú alkotásokat.



Böröcz László, a 2B Galéria igazgatója elárulta, hogy ők az alapítástól kezdve foglalkoztak a holokausztot megélt zsidók művészetével: a galéria alapításakor, 2002-ben például az Erdély család művészetét mutatták be, akik maguk is a holokauszt áldozatai voltak. De több ilyen család művei felkerültek a kiállítótér falaira. Az eddigi legjelentősebb zsidó tematikájú kiállításuk a 2004-es Waldsee 1944 című tárlat volt, amely a holokauszt áldozatainak kívánt emléket állítani. A kiállítás alapötlete azon képeslapok által született meg, melyeket a deportáltak Auswitzból küldtek az itthoniaknak. Ezekkel a levelezőlapokkal a németek azt akarták, hogy a zsidók saját kezével írt, megnyugtató üzeneteket kapjanak, sok esetben kikényszerítették a “jól vagyok, minden rendben" típusú írásokat. A kiállításra a Böröcz testvérek negyven művészt kértek fel, akik ugyanilyen képeslapokat gyártottak, azzal a különbséggel, hogy ők a holokauszttal kapcsolatos gondolataikat írták le. Böröcz László szerint mérhetetlenül tanulságos volt a tárlat, amit az a tény is bizonyít, hogy még New Yorkba, Berlinbe és több más nagyvárosba is elkerültek a kiállítási darabok.

Ezen a ponton Rényi András átveszi a szót, megpróbál a beszélgetés kaotikus volta ellen fellépni. Azt mondja, hogy már eleve értelmetlen feltenni azokat a kérdéseket, hogy mi a zsidó művészet vagy egyáltalán mi a zsidó, ugyanis heterogén válaszok halmazával találkozhatunk csak, melyek nem visznek közelebb semmihez. A sok válaszból nem születik meg egy végső konklúzió, így maga a kérdés is rossz. Mert mi is a zsidó művészet? A zsidók művészete vagy zsidó tematikájú művészet? Laura Kruger hitre alapozott művészetdefiníciója sem tetszik neki, mert szerinte a kortárs művészetben ez sem egy hatékony kategória, hiszen szubkulturálissá teszi a művészetet. Rényi szerint sokkal termékenyebb lenne a zsidó művészet helyett magának a holokausztnak a művészetéről beszélni a továbbiakban, mert ez a trauma még ma is elevenen meghatározza a kortárs alkotást, és még ma sem a tények ismeretének kérdéseként merül fel. Rényit leginkább az érdekli, hogy a holokauszt óta eltelt néhány évtized miként sápasztja el annak tapasztalatát, és a művészet mi módon képes életben tartani ezt a tapasztalatot.



Laura Kruger elmondja, hogy az amerikai holokauszt múzeumok többsége történeti múzeum, vagyis csak a tények elmondásával és nem annak művészi értelmezésével foglalkozik. Még ma is elég sok feszültséget kelt ez a téma, így sokkal biztonságosabb magukat a tényeket feltárni. A Waldsee 1944 kiállítással ő maga is foglalkozott, hiszen Amerikában neki köszönhetően került el több városba is. Úgy gondolja, hogy ez a tárlat igazán zseniális módon nyúlt hozzá a holokauszthoz. Érdekes volt látni, hogy mennyire megérinti azokat az embereket, akik egyébként már csak történelemként tekintenek a holokausztra. E kiállítás is kiváló bizonyítéka volt annak, hogy a holokauszt ma is egy tátongó fekete lyuk, ami még mindig meghatározza a kulturális emlékezetünket, hiszen nemcsak a zsidók képzeletében jelenik meg traumaként. Karin Eden arról beszélt, hogy az izraeliekben ma is elevenen él ez a trauma, ám nem történelemként foglalkoznak vele, hanem a jelennel való kapcsolatként. Szerinte éppen ezért születhetnek meg azok a művek, melyek a giccs eszközével kívánnak a traumát átélt emberek és azok leszármazottjaira hatni.

Rényit a következőkben az emlékezés-felejtés problémája érdekli. Laura Kruger szerint minden embernek egyénileg kell eldöntenie, hogy a holokausztra emlékezni akar vagy el szeretné felejteni azt. Szerinte sokszor a képzelet szörnyűbb tud lenni, mint maga az igazság. Ezután arról beszél, hogy tulajdonképpen a művészek azért alkotnak, hogy az emberekben az emlékezés mozzanatát ültessék el. A művészet nem történelem és a művészet nem személyes emlék, de egy kiváló eszköz arra, hogy az emberek érdeklődését felkeltsék a saját hagyományaik iránt. A holokauszt művészete ilyen értelemben még ma is a társadalom része.

Rényi a beszélgetés vége felé Adornónak azt a mondatát idézi fel, mely azt mondja, hogy "Auschwitz után verset írni barbárság" (Adorno: Negatív dialektika). A holokauszt akkora traumája volt az emberiségnek, hogy utána évtizedekig képtelenségnek hatott művészi eszközökkel, figurálisan feldolgozni a témát, mert az botrányos lett volna. A háború utáni néhány évtizedben a holokausztról való beszéd néma volt tehát, feldolgozását csak dokumentumok és absztrakt alkotások segítségével oldották meg. Adorno negatív tapasztalatról beszél: a dokumentumok csak tényeket közölnek, de nem értelmeznek, az absztrakt műalkotások pedig a fenséges minőségével játszanak el, ami a felfoghatatlanságról, meg nem ragadhatóságról szól. Rényi szerint ma egyre inkább kezd eltűnni ez a fajta negatív tapasztalat és a holokauszt második és harmadik generációs túlélői azok, akik e trauma értelmezéséhez már a figurális és fikcionalizált művészetet is elő tudják venni.

Zsidó identitás és történelem a kortárs művészetben, kerekasztal-beszélgetés az Art Market keretében, Budapest, 2012. november 8.
 

Fotó: Bach Máté

prae.hu


Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Krajcsovcis Éva és Zséger Olivia „Leképezés” című kiállításának megnyitóbeszéde
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához

Más művészeti ágakról

A Boldogtalanok című előadás az Örkény Színházban
A Hullámtörés című dráma a Radnóti Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés