színház
2013. 02. 01.
Ug(r)atás a Szégyenben
J. M. Coetzee – Mundruczó Kornél: Szégyen
Volt némi csalás a dologban, hiszen másodjára mentem az előadásra, és pontosan tudtam, mi fog történni. A táskámban volt pár dollár, ran (Dél-Afrika hivatalos fizetőeszköze) és euró. Eldöntöttem, ha eljön a pillanat, licitálni fogok az egyik kutyára, a Mundruczó Kornél rendezte Szégyen című előadáson.
A Szégyen kiemelt helyen kezeli a társadalmi és egyéni szerepvállalás kérdését. A színészek nagy részben “kifelé" játszanak. Élénken konstatálják jelenlétünket: kérdések hangzanak el direkt nekünk címezve, a történésekben való (általános és konkrét) szerepünket firtatják. De van-e lehetőség valóban megszólalni, ha kérdeznek? Ez nemcsak morális, hanem dramaturgiai szempont is. Működőképes-e az előadás, ha a színészek provokáló akciói közül akár egy is valóban reakciót vált ki a nézőből?
Mundruczó Kornél (akár filmes, akár színpadi) rendezéseiben gyakori elem az erőszak, még gyakoribb annak nőket ért változata. A Szégyen is egy szexuális bántalmazás jelenetével kezdődik. Lucyt (Tóth Orsi) a házába betörő négerek az első tíz percben többszörösen megerőszakolják, bántalmazzák. Ez a darab kezdete: okos, matematikai pontosságú számítás van emögött. A rendező egy végtelenül erős, érzelmekre ható jelenetet állít a kezdőpontra: aki szisszenés nélkül tűri, hogy egy gyermekien törékeny nőt véres, ketrecben nyöszörgő ájult állattá törjenek, nem valószínű, hogy az előadás több mint két órájában bármikor megszólal még. Ez a legmegrendítőbb, vizuálisan a legerősebb rész.
.jpg)
Az első, realista, sőt naturalista jelenet után rögtön egy éppoly erős formanyelv bevezetése és uralma kezdődik. Tóth Orsi mint színész visszahívja az erőszaktevőket. A várakozás pillanataiban rendbe szedik magukat mindannyian, a bűnösök és az áldozatok. Ettől a ponttól az erőszaktevésre (és a reális történésekre általában is) ráíródik egy erőteljesen teátrális nyelv. A negyedik fal innentől nem létezik, szerepet váltanak és szerepüktől fosztatnak meg nyílt színen, reflektálnak a “valós" közeg minden elemére: a történetre, az eszközökre, a nézőkre, a többi színészhez való viszonyukra. Ebben a viszonylatban artikulálódik új jelentéssé az erőszak is. A darab felénél függönyre vetítve többek között Lucy megerőszakolásának jelenetsora jelenik meg újra. A real-time felvételek dokumentumfilm-jellege, sőt, a rossz minőségű felvételek bizonyíték-értéke is átíródik tehát: hangsúlyozottan kreáció-jelleggel ruházódik fel mind a felvételsor, mind pedig visszamenőleg az első jelenetbeli erőszak. Tehát pusztán egy elem lesz a előadás szerkezetében.
A morális kategóriák a megalkotottság zárójelei közé kerülnek. A valóság és a színház viszonya korántsem lehet egyenértékű, hiszen az előadás határozottan nem az illúzió fenntartására épít. Ennek ellenére a dramaturgia bizonyos elemei efelé mutatnak: a közönséggel való kapcsolattartás a részvéten, illetve annak hiányán áll vagy bukik.
.jpg)
Néhol csak egy nézés, egy apró jelzés, egy, a térben éppen periférikus ponton elhelyezkedő szereplő gesztusa jelzi a nézők ottlétének tudomásul vételét. Néhol azonban a történet menetéből kiemelkedő betoldásokban szólítanak meg minket. Lucy védelmet kér, ám erre senki nem vállalkozik, az elaltatásra váró kutyákat nem akarja hazavinni a néző, még ingyen sem, saját kézzel való elaltatásukat sem vállalják az első sorban ülők. Az igazságérzet felébresztése, saját életünkre vonatkoztathatósága egyfajta (erkölcsi) feladatként jelenik meg.
Akkor kik között játszódik ez a történet valójában? Tényleg a részesei a nézők az előadásnak, ahogy azt végig jelzik a számunkra?
A teátrális közeg irreálisként való kezelése vagy a legerősebb kép első helyen való bemutatása (csak hogy két első példánál maradjunk) valójában korántsem analóg a moralitást megszólaltató beszéddel. Valójában az előadás dramaturgiai szerkezetének nem lehet működőképes része a nézői válasz.
Ha a társadalmi és személyes igazságtalanság felmutatása tükrében látjuk az előadást, (mint a közönség egyfajta provokálását) a megerőszakolás részvéttelen végignézésétől egészen az utolsó mondatig, melyben a részvét hiányának katarzissá emelése kellene, hogy megtörténjen, a közönség jelenléte megkérdőjeleződik. Ha a részvét hiánya nemcsak morális hatóelem, hanem a darab dramaturgiai fogaskereke is, akkor egy feltett kérdésre adott esetleges válasz végzetesnek bizonyul: még ha a darab által jelölt rendszerben pozitívnak is tűnik az adott válasz (akár csak egy néző is hajlamosnak bizonyul a részvétnyilvánításra és segítségnyújtásra) a dramaturgia és az előadás megbicsaklik, a későbbi elemek visszautalása, melyek a reakció hiányára hivatkoznak, hamissá lesznek. Igaz, az is elképzelhető, hogy az előadóknak van külön verziójuk arra az esetre, ha mégis van reakció. Nézzük:
Úgy döntöttem ezért, válaszolok az első “komolyan feltett" kérdésre. Bejelentettem az igényem, hogy az elégetésre (elaltatásra) szánt kutyát megveszem. A kicselező gesztus érvénytelen volt, hiszen minden lehetetlen pénznemmel, az összes létező valutával rendelkeztem, és áron felül is hajlandó voltam Miskát, a kutyát megvásárolni.
(1).jpg)
Tehát Bev Show (Monori Lili) a szöveget törés nélkül folytatta, közbeszólásom kellemetlen zavaró elemmé vált, hiszen az ellentétét állítottam a szöveg folytatásának. Elhangzottak a szavak, melyekben akár a kétszereséért is megvenném a kutyát (a darab folytatásából mégis az derült ki, hogy pár lyukas garasért, vagy ingyen sem akarja senki elvinni azt). Az utolsó jelenet, melyben újra felajánlják a közönségnek, hogy a kemencében megsemmisítendő kutyákat a biztos halál helyett elvihetik, felülíródott. A részvét(el) hiánya a fiktív, szóbeli megnyilvánulás szintjére süllyedt: egyetlen közbeszólás fölülírhatatlan jelként értelmezte újra a mű során végig erősödő moralizálást. (Sőt negatív előjellel látta el a morális hang képviselőit, akik süketséget mímeltek a kutyákat megmenteni kívánó közönség egy képviselője előtt).
Elrontottam az előadást, mivel lehetséges volt elrontani. Bár a kérdések valósak, és a problematika az aktivitás és a részvét hiányát hangsúlyozzák, a szerkezet csak egyféle nézői státuszt bír el: megszólításai a narrátor kiszólásai, kérdései költői kérdések. A mű sikerültsége a gesztusok kérdés nélküli elfogadásán alapul, ezt a típusú reflektálatlan viselkedésmódot azonban az előadás pellengérre állítja. A néző fiktív státuszának reflexió nélkül való kezelése mindaddig nem lepleződik le, amíg a szerkezet zavartalanul működik. A moralizálás magas labdáját csak leütni lehetséges: a néző számára kijelölt pozíció épp olyan szűk ketrec, mint amiben David és Lucy szoronganak.
Mundruczó Kornél (akár filmes, akár színpadi) rendezéseiben gyakori elem az erőszak, még gyakoribb annak nőket ért változata. A Szégyen is egy szexuális bántalmazás jelenetével kezdődik. Lucyt (Tóth Orsi) a házába betörő négerek az első tíz percben többszörösen megerőszakolják, bántalmazzák. Ez a darab kezdete: okos, matematikai pontosságú számítás van emögött. A rendező egy végtelenül erős, érzelmekre ható jelenetet állít a kezdőpontra: aki szisszenés nélkül tűri, hogy egy gyermekien törékeny nőt véres, ketrecben nyöszörgő ájult állattá törjenek, nem valószínű, hogy az előadás több mint két órájában bármikor megszólal még. Ez a legmegrendítőbb, vizuálisan a legerősebb rész..jpg)
Az első, realista, sőt naturalista jelenet után rögtön egy éppoly erős formanyelv bevezetése és uralma kezdődik. Tóth Orsi mint színész visszahívja az erőszaktevőket. A várakozás pillanataiban rendbe szedik magukat mindannyian, a bűnösök és az áldozatok. Ettől a ponttól az erőszaktevésre (és a reális történésekre általában is) ráíródik egy erőteljesen teátrális nyelv. A negyedik fal innentől nem létezik, szerepet váltanak és szerepüktől fosztatnak meg nyílt színen, reflektálnak a “valós" közeg minden elemére: a történetre, az eszközökre, a nézőkre, a többi színészhez való viszonyukra. Ebben a viszonylatban artikulálódik új jelentéssé az erőszak is. A darab felénél függönyre vetítve többek között Lucy megerőszakolásának jelenetsora jelenik meg újra. A real-time felvételek dokumentumfilm-jellege, sőt, a rossz minőségű felvételek bizonyíték-értéke is átíródik tehát: hangsúlyozottan kreáció-jelleggel ruházódik fel mind a felvételsor, mind pedig visszamenőleg az első jelenetbeli erőszak. Tehát pusztán egy elem lesz a előadás szerkezetében.
A morális kategóriák a megalkotottság zárójelei közé kerülnek. A valóság és a színház viszonya korántsem lehet egyenértékű, hiszen az előadás határozottan nem az illúzió fenntartására épít. Ennek ellenére a dramaturgia bizonyos elemei efelé mutatnak: a közönséggel való kapcsolattartás a részvéten, illetve annak hiányán áll vagy bukik.
.jpg)
Néhol csak egy nézés, egy apró jelzés, egy, a térben éppen periférikus ponton elhelyezkedő szereplő gesztusa jelzi a nézők ottlétének tudomásul vételét. Néhol azonban a történet menetéből kiemelkedő betoldásokban szólítanak meg minket. Lucy védelmet kér, ám erre senki nem vállalkozik, az elaltatásra váró kutyákat nem akarja hazavinni a néző, még ingyen sem, saját kézzel való elaltatásukat sem vállalják az első sorban ülők. Az igazságérzet felébresztése, saját életünkre vonatkoztathatósága egyfajta (erkölcsi) feladatként jelenik meg.
Akkor kik között játszódik ez a történet valójában? Tényleg a részesei a nézők az előadásnak, ahogy azt végig jelzik a számunkra?
A teátrális közeg irreálisként való kezelése vagy a legerősebb kép első helyen való bemutatása (csak hogy két első példánál maradjunk) valójában korántsem analóg a moralitást megszólaltató beszéddel. Valójában az előadás dramaturgiai szerkezetének nem lehet működőképes része a nézői válasz.
Ha a társadalmi és személyes igazságtalanság felmutatása tükrében látjuk az előadást, (mint a közönség egyfajta provokálását) a megerőszakolás részvéttelen végignézésétől egészen az utolsó mondatig, melyben a részvét hiányának katarzissá emelése kellene, hogy megtörténjen, a közönség jelenléte megkérdőjeleződik. Ha a részvét hiánya nemcsak morális hatóelem, hanem a darab dramaturgiai fogaskereke is, akkor egy feltett kérdésre adott esetleges válasz végzetesnek bizonyul: még ha a darab által jelölt rendszerben pozitívnak is tűnik az adott válasz (akár csak egy néző is hajlamosnak bizonyul a részvétnyilvánításra és segítségnyújtásra) a dramaturgia és az előadás megbicsaklik, a későbbi elemek visszautalása, melyek a reakció hiányára hivatkoznak, hamissá lesznek. Igaz, az is elképzelhető, hogy az előadóknak van külön verziójuk arra az esetre, ha mégis van reakció. Nézzük:
Úgy döntöttem ezért, válaszolok az első “komolyan feltett" kérdésre. Bejelentettem az igényem, hogy az elégetésre (elaltatásra) szánt kutyát megveszem. A kicselező gesztus érvénytelen volt, hiszen minden lehetetlen pénznemmel, az összes létező valutával rendelkeztem, és áron felül is hajlandó voltam Miskát, a kutyát megvásárolni.
(1).jpg)
Tehát Bev Show (Monori Lili) a szöveget törés nélkül folytatta, közbeszólásom kellemetlen zavaró elemmé vált, hiszen az ellentétét állítottam a szöveg folytatásának. Elhangzottak a szavak, melyekben akár a kétszereséért is megvenném a kutyát (a darab folytatásából mégis az derült ki, hogy pár lyukas garasért, vagy ingyen sem akarja senki elvinni azt). Az utolsó jelenet, melyben újra felajánlják a közönségnek, hogy a kemencében megsemmisítendő kutyákat a biztos halál helyett elvihetik, felülíródott. A részvét(el) hiánya a fiktív, szóbeli megnyilvánulás szintjére süllyedt: egyetlen közbeszólás fölülírhatatlan jelként értelmezte újra a mű során végig erősödő moralizálást. (Sőt negatív előjellel látta el a morális hang képviselőit, akik süketséget mímeltek a kutyákat megmenteni kívánó közönség egy képviselője előtt).
Elrontottam az előadást, mivel lehetséges volt elrontani. Bár a kérdések valósak, és a problematika az aktivitás és a részvét hiányát hangsúlyozzák, a szerkezet csak egyféle nézői státuszt bír el: megszólításai a narrátor kiszólásai, kérdései költői kérdések. A mű sikerültsége a gesztusok kérdés nélküli elfogadásán alapul, ezt a típusú reflektálatlan viselkedésmódot azonban az előadás pellengérre állítja. A néző fiktív státuszának reflexió nélkül való kezelése mindaddig nem lepleződik le, amíg a szerkezet zavartalanul működik. A moralizálás magas labdáját csak leütni lehetséges: a néző számára kijelölt pozíció épp olyan szűk ketrec, mint amiben David és Lucy szoronganak.
John Maxwell Coetzee: Szégyen
A PROTON Színház csapata
Színészek:
Bánki Gergely
Derzsi János
Katona László
Tóth Orsolya
Monori Lili
Székely B. Miklós
Rába Roland
Szemenyei János
Wéber Kata
Zsótér Sándor
Díszlet: Ágh Márton
Jelmez: Ágh Márton
Dramaturg: Petrányi Viktória
Zene: Szemenyei János
Produkciós vezető: Büki Dóra
Produkciós asszisztens: Csató Zsófia
Fény: Éltető András, Rigó Zoltán
Hang: Belényesi Zoltán
Videó: Gyorgyovics Zoltán
Rendezőasszisztens: Ferenczik Áron
Rendező: Mundruczó Kornél
Bemutató: 2012. június 15.
Trafó Kortárs Művészetek Háza
További írások a rovatból
Interjú Szabó Imola Juliannával, a MáSzínház Ha, én… című előadásáról
Szabó Magda Az a szép, fényes nap történelmi drámája a Csokonai Nemzeti Színházban
Beszélgetés Kovács Tamás színművésszel a KultúrArc eseményén
Más művészeti ágakról
A Krasznahorkai László-szövegek poétikájának kistükre buddhista filozófiai értelmezésben
Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


