bezár
 

színház

2013. 05. 17.
A Moirák fenik már a csontozót
Grecsó Zoltán: Nebáncsvirág
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A fiatal kortárstánc-generáció egyik legizgágább alkotója, Grecsó Zoltán új koreográfiával jelentkezett, mely falusi sorsdrámát ígért a komédia köntösében. Részben önéletrajzi vonatkozású történetet vetített előre, hiszen ő és szintén ismert, író bátyja is kistelepülésről csöppent a nagyvárosi művészközegbe. A Nebáncsvirág komédia lévén valóban jól szórakoztam. Ezek után baj-e, ha a drámai hatás elmaradt?

Bevallom, hogy ennyire sohasem befolyásolt még ajánló, mint a Nebáncsvirág esetében: sajnos eléggé pontosan körbeírta, mit kéne látni majd az előadásban. Még főhősét is megnevezte, mint az egyszeri meselegényt: Iván. Ez nem lett volna probléma, ha nem tudom meg egyből azt is, mi lesz Iván kicsike tragédiája: lehúzza a falusi posvány, elvonják a figyelmét az élet fontos kérdéseiről a lányok. Grecsó Zoltán eddigi koreográfiáit ismerve viszont azt is sejtettem, nem lesz ez annyira egyszerű, mint az egyszeregy.
 

Szkéné színház

A földön indul a darab, a koreográfus alakította férfialak finom mozdulataival, a felálló emberrel, aki az álmok beteljesülésének a lehetőségét ígéri. Ugyan a föld – ahogy az ajánló is írja – ragad, a földhözragadtság talán mégsem emberi szükségszerűség, ígérik. Ezt a tánc mint művészeti forma léte önmagában is igazolni látszik, amint megpróbálja a gravitációt és az ember eredendő lomhaságát maga mögött tudni. A háttérben azonban vészjósló légkört teremtve három nőalak bukkan fel. Előveszik zsinegeiket, elkezdik gombolyítani a fonalat. Falusi lányok? A mitológiai Moirák? Mindenesetre készülnek valamire.

Jelenet a Nebáncsvirágból

Fotó: Kővágó Nagy Imre

 

A három nőalak fokozatosan előrejön, mindegyikük saját karaktert kap, melyet a ruha, a tekintet, a mozdulatsor az előadás során fokozatosan egyénít. A paraszemű kacér teremtés, a falusi femme fatale és a hétköznapokba beleszürkült jó kislány. Ők hárman kimódolt, lassú mozdulatokkal felépítik a színpadi teret, mely a széksorokra merőleges, kifeszített huzalokból és a rájuk csomózott, méretes négyszögtereket leválasztó zsinegekből áll. Megjelenik a színen egy férfitáncos is, aki hozzájuk képest gyámolításra szoruló kisfiú hatását kelti arckifejezésével, szándékoltan esetlen, koordinálatlan mozdulataival.
 

Zárt léptékű falusi helyszínek költöznek be a zsinegekkel szabdalt térbe: a diszkó, a művház, a konyhakert, a templom vagy a kétsávos autóútként is funkcionáló főutca; élethelyzetben a hajnali kakasordítás, az izzadságos fizikai munka, a gyöngytyúk abajgatása a kert végében, a kocsmázás – mindig ugyanazokkal, a szomszédmustrának is beillő mise és a forgalmas közút zaja mint a beszüremkedő nagyvilág hangja.

Persze mindez csak érzet, asszociáció, hiszen épp az a Nebáncsvirág erőssége, hogy kézzelfogható életszerűséggel képezi le a tánc nyelvére mindannyiunk változó realitásban meglévő vidékképét. Végig szemet gyönyörködtetően kidolgozott és autentikus minden mozdulatsor, ahol a tikkelő tyúk fejmozgásának és a diszkótáncnak is éppúgy organikus szerepe van.

Fotó: Dömölky Dániel

 

Zavar egyedül a cselekmény szintjén keletkezik bennem, melyet a zenei aláfestés kuszasága is aláhúz. A feltűnően gyakori, átúszás nélküli zeneváltások nyilván szándékoltan iskolásak, a főhős jelenlegi és vágyott életformájának távolságát fejezik ki, és a komikus hatásért felelnek egyszerre. De a Fásy Mulató zenei kínálatának időről-időre a komor elektronikába való áthajlása ehhez képest nem hozza magával azt a drámai hatást, amit a koreográfus valószínűleg remélt. Elmarad a súlyosság érzete. Hiszen mi történik a cselekmény szintjén? Négy vidéki kisközösségben élő fiatal, közülük is különösen a főhős fiatalember magasabb rendű, izgalmasabb életre vágynak, de egyre-másra azon kapják magukat, hogy monoton egyformaságban telnek a napjaik, ahol ha épp nem a saját tengelyük körül forognak, akkor a legnagyobb kreatív energiákat a másik elcsábításába fektetik. Így olyan szövevényes érzelmi hálóba keverednek, amely a földközelben tartja őket.

 

A vidéki közeg ezt az életérzést csak súlyosbítja, de a nagyvárosi ember a körforgás értelmetlenségét szintén tapasztalja, csak nagyobb köríven. Erre az egészre mintegy kívülről tapad a főhős férfialak kiemelt, elpuhányított, kvázi művészi beállítottsága. Mimetikus tükörtánca a vágyott énnel a darab kétharmadánál értelmezhetetlen, túlzó marad. Abszurd módon ebben a jól kitalált falusi colour locale-ban ez a kidolgozott testű, finom mozgású valaki a bumfordi – egyszerűen nem lehet az előadás alatt beazonosítani őt a vidéki fiatalember művészi alteregójaként.
 

Végezetül a három nőalak elégikus, lassan elhaló táncát látjuk, amely annyira szívfacsaró, annyira harmonikus, hogy minden kritikát elfelejtek. Iván alakját elmossák, már csak őket csodálom, a sziréneket, akik delejező mozdulataikkal egy másik világba visznek magukkal.
 

Nebáncsvirág

Koreográfus: Grecsó Zoltán


Tánc:

Grecsó Zoltán

Kőnig Lilla

Mezei Bence

Rózsahegyi Orsolya

Szűcs Dóra

 

2013. április 19.

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház

nyomtat

Szerzők

-- Krivánszky Emőke --


További írások a rovatból

A Boldogtalanok című előadás az Örkény Színházban
A Füsziről és a Roma Hősök Fesztiválról Balogh Rodrigóval beszélgettünk
A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban
Tarnóczi Jakab idei, grazi rendezéséről

Más művészeti ágakról

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról
Neige Sinno Nyomorult tigris című művét mutatták be a Francia Intézetben


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés