bezár
 

art&design

2015. 05. 13.
Autentikus térképzés, átgondolt installálás
Qi Baishi: A természet igézete
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kína után elsőként a Magyar Nemzeti Galériában tekinthetjük meg a Qi Baishi egész életművét átfogó retrospektív kiállítást, amelyen pontosan nyomon követhető a művész festészetének alakulása a korai munkáktól kezdve egészen az időskori stílusváltás remekeinek számító növény- és madárábrázolásokig. A közel 110 munkát felvonultató tárlat azonban nemcsak anyagában, hanem térrendezésében, installálásában is igazán egyedülálló.

Elsőként egy szűk beugróba jutunk, ami lényegében a hangulat megteremtését szolgálja: a jáde zöld falak, a dobogóra állított sötét színű bambusz szék, felette a művész egy felnagyított pecsétnyomata Qi Baishi korába repít minket. Ez az apró beugró lényegében kinyitja, kitágítja a látogató érzékeit, így a további befogadás mélyebb, lényegibb lesz.

prae.hu

A beugró

A bevezető termet követően a kínai belsőudvaros otthonokat felidéző térrendezéssel találkozunk: a körüljárható kiállítótér hosszú, folyosószerű termekből áll össze, amelyeket kisebb, sokszögű részek kötnek össze egymással. A hosszanti tereket a paravánok funkcióját rekonstruáló falakkal törik kisebb, intimebb részekre, melyekben a látogató az információk gyűjtése mellett kellemesen elmerenghet, míg az ezek közé szerveződő terek egyrészt meditatív hangulatot teremtenek, másrészt az interaktivitást és a párhuzamok felmutatását segítik elő. A kiállítótér igazán remek atmoszférát teremt a bemutatott munkáknak, azok így nem válnak eredeti kontextusukról leszakított, aurájuktól megfosztott tárgyakká, hanem kultikus értékkel rendelkező tárgyak érzetét keltik. A térben kellemes félhomály uralkodik, a műveket csak egy felső, irányított fényforrás világítja meg, ami szintén ezt az auratisztikus hatást erősíti fel, másrészt fontos szerepe van a befogadó szenzorainak élesítésében is.

Paravánra emlékeztető falakkal szabdalják kisebb részekre a teret

A kiállítás fontos részét képezik a korabeli bútorok, melyek egyrészt szintén a kontextus megrajzolásában játszanak fontos szerepet, illetve az ötödik térben a művész alkotómódszerének vizualizációjához is hozzájárulnak. Ugyanis a kurátorok e terem dobogóján az írástudó szobáját, vagyis a festő műtermét rekonstruálták a bútor és a bemutatott eszközök segítségével, a művészi munka egyes lépéseit pedig fotók és egy pontos leírás által tárták a befogadó elé.

A festő műterme

A tárlaton azonban nemcsak a térrendezés, hanem a festmények installálása is figyelemreméltó. A bekeretezett munkákból a kurátorok képcsoportokat alkotnak, a tematikailag összekapcsolódó tárgyak így a falakon izgalmas szöveteket alkotnak. Mindenképp dicsérendő, hogy ezzel az elrendezéssel egyrészt sikerül megtörniük a hasonló tematikájú és megjelenésű művek monotonitását, másrészt így „helyzetbe hozzák”, fontossá teszik azokat a kisméretű, monokróm műveket, vázlatokat is, melyek önmagukban kevésbé kötnék le a néző figyelmét. Ez a megoldás egyébként különösen jól működik az első terem végében, ahol Qi Baishi különféle állatokat megörökítő munkái kerültek egy csoportba (Tigris, Három malac, Bivaly, Nyulak stb.), vagy a negyedik teremben, ahol pedig a művész rovarrajzai (Pók, Méh, Poloska, Szöcske stb.) alkotnak egy szerves egységet, de a korai tájképek egymás mellé rendezése is izgalmas befogadói élményt ad.

A képeket tematikai csoportokba rendezve mutatják be

A munkák nagy része azonban nem egyszerű keretes-paszpartus megoldással kerül a falra, hanem mind egy-egy felfüggesztett tekercsre van rögzítve. Így még inkább autentikus hatást keltenek. Ez a fajta bemutatási mód egyébként a második, sokszögű térben érvényesül igazán, ahol a szabályos sorba rendezett tekercsek, a szilvavirágokat, lilaakácokat, tavirózsákat és fenyőket megörökítő festmények és a tér közepére helyezett ülőpárnák kiváló alkalmat teremtenek a szemlélődésre, az elmélkedésre. Hasonlóan izgalmas a kiállítótér két ilyen sokszögű termét összekötő folyosó is, ahol szintén több ilyen tekercs került egymás mellé. Egyébként ez a két tér az, ahol leginkább tetten érhető Qi Basihi művészetének változása: az első termekben a korábbi, hagyományosabb munkákat, a következő térben modernebb tematikájú, szabadabb megfogalmazású festmények követik.

Qi Baishi érettebb festményei tekercseken

A feliratoknak köszönhetően jól nyomon követhető a kiállításon Qi Baishi festészetének alakulása. Ezek a szöveges információk pontosak és részletesek, viszont sohasem tolakodóak, nem kívánják értelmezni a képeket a befogadó helyett, csupán támpontokat adnak azok megértéséhez, illetve a festői pálya egyes szakaszainak értelmezéséhez. A képaláírások három nyelven olvashatók, nagy előnyük pedig az, hogy a szöveg kalligrafikus feliratok és pecsétek fordításait is tartalmazzák, így a látogató lényegében képbe kerül az adott festmény vagy tusrajz keletkezési körülményeivel is.

A magyar vonatkozások

A tárlaton fontos szerepe van az interaktivitásnak is. Az utolsó előtti teremben a látogató maga próbálkozhat meg a kínai írásjelek felfestésével, a pecsétnyomók használatával, illetve az abakusszal való számolással, miután megismerte azok pontos használati módját. E teremrész külön érdekessége, hogy a látogatót az eszközök kipróbálására egy kínai írásjel, az öröm, szórakozás és játék jelentéssel bíró jel ösztönzi. Ebben a teremben kerülnek elő a magyar vonatkozások is, Qi Baishi hazai kanonizálásának és a művész magyar tulajdonban lévő munkáinak számbavétele. Felirat tájékoztat minket arról, hogy a művésznek itthon elsőként 1930-ban rendeztek kiállítást, amit egy 1938-as tárlat követett, majd megtekinthetjük azokat a festményeit, amelyek a Hopp Ferenc Múzeum gyűjteményéhez tartoznak.

A kiállítéson fontos szerep jut az interaktivitásnak

Míg az első teremben a korai munkákon, az útkeresésen és szárnypróbálgatáson van a hangsúly, addig az utolsóba a kései festmények kerültek, melyeknél elsősorban a filozofikusság dominál. E két, párhuzamosan futó terem tehát szépen rímel egymással, sőt kronologikus keretbe zárják az egész kiállítást is.

Egészen rendkívüli tárlatról van szó, amelyen nemcsak a bemutatott festmények ejtik ámulatba a befogadót, hanem a tér a kiállított munkákkal élő szövetet alkot, Qi Baishi festményei így méltó helyükre kerülnek és igazán értelmet nyernek.

Qi Baishi A természet igézete című kiállítása a budapesti Magyar Nemzeti Galériában látható 2015. június 28-ig.

Fotó: MNG

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

art&design

Vetlényi Alma kiállítása a Liget Galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról

Más művészeti ágakról

Reptér, Magdafeszt, Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál
Az Élet és irodalom LXIX. évfolyamának 41. számáról
Merészen új gyerekkönyvek
Fordítói kerekasztal-beszélgetés a Nemzetközi Könyvfesztiválon


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés