film
A 7. Frankofón Filmnapok a fiatal francia rendezőnő, Katell Quillévéré Szívvel-lélekkel című drámájával nyitotta meg a vetítéseket. A nyitófilm egy fiatal fiú halála körüli kényszerű döntéshelyzetekkel szembesítette a nézőt: az autóbalesetben megsérült kamaszfiú agya olyan mértékben károsodott, hogy már csak a gépek tartják életben, szülei kezében van tehát a döntés, hogy gyermekük szerveit felajánlják-e mások életének megmentésére, elsősorban a történet másik vonalán megismert középkorú, szívbeteg édesanya transzplantációjának, majd gyógyulásának elősegítésére. A film egyszerre álomszerű és naturalista, a szürkületben fényképezett szörfözés, valamint a visszaemlékezések bizarr módon keverednek a szívműtét élesen megvilágított dokumentumképeivel, melyek végletes pontjait a kórházi beszélgetések és a hétköznapi élet momentumai terelik vissza a reálisabb elbeszélésbe.
![]()
A Szívvel-lélekkel egyik főhőse, Tahar Rahim az idei Filmnapok reflektorfénybe emelt színésze volt Nathalie Baye mellett, így a nyitófilm mellett még A télapó (r.: Alexandre Coffre) és Az erőmű (r.: Rebecca Zlotowski) című korábbi darabokban is visszaemlékezhettünk alakításaira. Nathalie Baye korábbi karaktereivel a Kávé (r.: Frédéric Mermoud), a Laurence Anyways (r.: Xavier Dolan), A kis hadnagy (r.: Xavier Beauvois) és A romlás virágai (r.: Claude Chabrol) című filmekben ismerkedhettünk. Quillévéré munkája több okból is rányomta bélyegét a 2017-es kínálatra: egyrészt utat nyitott a válogatásban megszaporodó, orvosi környezetben játszódó filmeknek, másrészt hangulatával előkészítette a bonyolult élethelyzeteket bemutató drámai alkotások túlsúlyát. (Nem véletlen került az idei évben is a nyitófilm egy kiragadott jelenete a fesztivál plakátjára.) A kórház nyomasztó hátterét használta továbbá Emmanuelle Bercot 150 milligramm, valamint Radu Jude Sebhelyes szívek című története.
![]()
A Patthelyzet című blokk legerősebb darabjának Joachim Lafosse Rég nem szerelem című belga-francia koprodukcióban készült munkája bizonyult, mely egyúttal a 2017-es Scope100 program nyertes filmje. A Magyarhangya forgalmazásában bemutatásra kerülő házassági dráma kíméletlen, mégis tompított őszinteséggel szól egy felbomló kapcsolat kínos problémáiról, melyek okozója az anyagi és érzelmi függőség. A Rég nem szerelem hatásos és pontos képet mutat arról az állapotról, amikor a válás alatt lévő pár még egy fedél alá kényszerül, míg a feleség ki nem vásárolja férjét az ingatlanból. Kellemetlen nézni, kellemetlen átérezni és nem átérezni a főszereplők helyzetét, ám Lafosse célja pontosan ez, mégpedig minden tolakodás és túlzás nélkül. Mert ha van az életben patthelyzet, akkor ez biztosan az, és biztosan filmre kívánkozott.
![]()
Joachim Lafosse drámája mellett kissé súlytalannak hatott a szekcióban Audrey Tautou legújabb visszatérése, vagyis Edouard Baer Színház éjjel-nappal című vígjátéka, ez a film azonban egy igazi stílusjáték, melynek hangulatával sodródni különleges élmény volt. Egy zűrzavaros éjszaka szürreálisba hajló, tragikomikus ámokfutását mutatja be a főszerepet is magára vállaló rendező, melynek sztorija egy színház megmentése körül zajlik, és kiemelt szerepet szán egy csimpánznak. A pénzügyi gondokkal küszködő színház művésztörténete mellé tematikájában csatlakozott még a Rachel Lang Baden Badenje, amelynek főhőse elvetélt filmterve után tért haza szülővárosába, de Pascal Chaumeil Másodállás című vígjátéka és Sébastien Marnier Feddhetetlen című thrillere is a nehéz társadalmi helyzetből való kilábalást választotta témájául.
![]()
Az Igazságkeresés szekció négy filmje olyan történeteket csoportosított, melyekben az egyén igazsághajszolása elkerülhetetlen áldozatokkal jár. A 150 milligramm című munkájával (kritikánk a filmről itt olvasható) Emmanuelle Bercot kapcsolódott a Frankofón Filmnapok orvosi környezetben forgó darabjaihoz, mivel a film egy káros gyógyszer betiltásáért folytatott heroikus küzdelmet mutat be a maga hosszú játékidős tortúrájában. Sophie Marceau, akit az utóbbi időben főként könnyedebb szerepekben, filmekben láthattunk (többek között a 2015-ös Frankofón Filmnapokon is bemutatott Elemi szerelemben), Audrey Estrougo Rabságban című börtönmozijában brutális betekintést ad a büntetés-végrehajtás intézményének belső világába, s bár a film nem kímél meg a témát övező közhelyektől sem, Marceau hiteles alakítása emel a történet színvonalán. A színésznőnek alkatához mérten kijárt már egy drámai szerep, hiszen ez a film is bizonyítja, hogy jobban megy neki, mint a könnyedebb alakítások. A fesztivál idén kevesebb egzotikus filmet hozott, mint általában, azonban az Igazságkeresés blokkba került egy kísérteties hangulatú libanoni dráma, a Jihane Chouaib rendezésében készült Go Home is, mely egyszerre mesélt az emlékezés igazságfeltáró szerepéről és a főhősnő énkereséséről.
![]()
A Frankofón Filmnapok harmadik blokkja a Válságkezelés volt, mely a szemle legváltozatosabb programját kínálta a maga hét alkotásával. Mivel e válogatás lényege a különböző nézőpontok különböző filmeken keresztül történő érzékeltetése, így indokolt is volt, hogy ebbe a szekcióba csoportosuljon a legnagyobb és legváltozatosabb filmanyag.
A korábbi fesztiválokon is megosztó jelenségnek bizonyult Dominique Abel és Fiona Gordon alkotópáros abszurditást súroló stílusa, s ez most sem volt másképp, Elveszve Párizsban című darabjuk viszont talán fogyaszthatóbbnak bizonyult a párizsi környezet, a franciás hangulat kiaknázása miatt. Gyermeki ösztönöket megmozgató és burleszkre hajazó humoruk kicsit sem hagyományos, de aki a megelőző Frankofón Filmnapokon ráharapott az Iceberg, A tündér vagy a Rumba című filmekre, annak az Elveszve Párizsban már könnyedebb darabnak bizonyulhat. A fesztivál legszórakoztatóbb vígjátéka azonban François Desagnat Háziúr kiadó című filmje volt, melyhez közönségtalálkozó is kapcsolódott, így a bemutatót a rendezővel és Julia Piaton színésznővel zajlott beszélgetés zárta. A Háziúr kiadó főszerepére André Dussollier-t sikerült megnyerni, aki a magába forduló, arisztokratikus, majd vérbő albérlőnője hatására lassacskán megnyíló idős úr karakterét és magát a filmet is eleganciával tölti meg, még akkor is, ha a helyzetkomikumok néha élnek a közönségesebb humor adta lehetőségekkel. Dussolier egyébként Arnaud és Jean Marie Larrieu 21 éjszaka Pattie-val című, a programban szintén szereplő filmjében is feltűnt. A filmblokk egzotikuma volt Laïla Marrakchi Rock the Cashbah című, Marokkóban forgatott munkája, amely a varázslatos környezet ellenpontjaként a családi gyász feldolgozásáról és a tradíciókról szól.
![]()
Anne Fontaine-ről tudjuk, hogy kedveli a női történeteket, s emellett ért is ahhoz, hogy a kliséket ügyesen kikerülve szóljon a nők nyelvén. Tavaly a Gemma Boveryt kedveltük meg tőle, idén pedig az Ártatlanok megerőszakolt apácáinak történetével nyűgözött le, mely a folytonos szülésjelenetek miatt meghökkentő ugyan, de a történelmi hitelesség segítségével mindvégig a valóság talaján marad. Fontaine ízig-vérig női filmje mellett csöndesen bújt meg a szekcióban André Téchiné queer-mozija, mely kezdetben kamaszok erőszakos viselkedéséről értekező sztorinak álcázza magát, majd fokozatosan bontakoztatja ki két gimnazista egymáshoz való közeledését. Téchiné a 17 évesen című filmben érzékenyen és több oldalról (származás, bőrszín, homoszexualitás) közelítette meg a tolerancia problémáit, így annak ellenére, hogy nem volt nagy felhajtás körülötte, kellemes meglepetést okozott.
A 7. Frankofón Filmnapokat a kanadaiak zárták Xavier Dolan Cannes-i Nagydíjas Ez csak a világ vége című rendezésével, melyben Dolan lassú, részletező pontossággal elemzi egy család belső viszonyrendszerének dinamikáját. A homoszexuális főhős, aki hosszú távollét után tér haza, hogy elmondja a családjának, haldoklik, látogatásával sokkal mélyebb érzéseket hív elő a családtagokból, mint azt elsőre gondolnánk, s lassan eluralkodik a káosz. Bár Xavier Dolannak nem ez a legjobb filmje (pl. megnézhettük idén a minden szempontból kiemelkedő Laurence Anywayst is, mely egy háromórás lelki utazás volt), a francia siker miatt okkal zárult ezzel a munkával a fesztivál. Az ifjú rendező sikerfilmje utáni éjszakán további vetítésekkel vezették le a szervezők a Frankofón Filmnapokat, melyek főleg retrospektív darabjai közül kiemelkedett Bertrand Bonello legújabb, premier előtt vetített játékfilmje, a franciaországi terroreseményekkel kísértetiesen összecsengő Eközben Párizsban.
![]()
A budapesti vetítéssorozatot ebben az évben az állandó helyszínnek számító Urániában és az újonnan csatlakozó Art+ Cinemában, s emellett kiegészítésként a fesztivált szervező Francia Intézetben követhettük nyomon. Természetesen vidéki nagyvárosainkban is zajlottak és zajlanak vetítések, illetve a legtöbb helyen még várat magára a filmfesztivál. Az ezzel kapcsolatos információk a Francia Intézet honlapján találhatók ITT.
Mivel a Frankofón Filmnapok egy nagyobb rendezvény, a Frankofón Fesztivál része, még rengeteg kulturális programban lehet részünk áprilisig. A teljes programkínálat ITT tekinthető meg.
A levetített filmek közül sokat láthatunk viszont hazai forgalmazásban, a hazai mozikban a Szívvel-lélekkel (Cirko Film Kft.), a Másodállás (A Company Hungary Kft.), a Rég nem szerelem ( Magyarhangya), az 150 milligramm (Vertigo Media Kft.), az Elveszve Párizsban (ADS Service Kft.), az Ártatlanok (Cirko Film Kft.), a Háziúr kiadó (MTVA) és az Eközben Párizsban (Vertigo Media Kft.) lesz majd megtekinthető vagy látható máris.



