bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Varga Kinga --

felhasználói adatlapja

Varga Kinga által feltöltött cikkek:

A Díva, a Herceg és a Tenkes kapitánya
Az OSZMI, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet sem maradt adós a koronavírus ideje alatt online műsoros jelentkezéssel. A szükségből erényt kovácsolva (mint ezekben a viszontagságos időkben oly sokan) meglévő anyagokat mutattak be, strukturáltak át. A három podcast-beszélgetés bemutatása következik.  
Ordító sokaság
Mi az: óriási, a díszlet alapját adó favázas erődítményszerkezet; játék a fényekkel; csupasz tér, dobozszínház-adta körkörös drapériarengeteg; benne kicsinek ható, viktoriánus ruhákba öltöztetett, angol akcentussal kiabáló, folyton helyet változtató szereplők; egy énekesnő és egy zenekar? A Jane Eyre ellentmondásos, a látványossággal hatni akaró színpadi adaptációja.
Akinek közönsége van, felelősséggel tartozik érte
Auróra x Bánkitó Karanténfesztivál egy online rendezvénysorozat, mely a járvány miatt jött létre. Az első hét első programján Mayer Dániel, az Auróra önkéntese (egyébként a Stereo Akt producere) beszélgetett Boross Martinnal, a Stereo Akt vezetőjével a koronavírus-járvány idején nem is annyira ismeretlen módon: videóbeszélgetés formájában. Regisztráció alapján lehetett csatlakozni, körülbelül tizenöten vettünk részt rajta. Az esemény egyszerre töltötte be egy hagyományos színházi kísérő program szerepét, gyakoroltatta velünk a videómeeting műfaját, és a nézőket speciális helyzetbe hozó performansz-jellege miatt a Stereo Akt színházi előadásának funkcióját is ellátta.
Beckett újratöltve
Egy februári délutánon a Kelet Kávézó félhomályos terében mintha kihelyezett ELTE-szemináriumon vett volna részt a Beckett-rajongó hallgatóság. Három drámája új fordításban látott napvilágot a Gondolat Kiadó gondozásában. Ezt az alkalmat ünnepeltük.
Játszma mindhalálig
Dokudráma? Fikciós élettörténet-feldolgozás? Pszichoterápiás esettanulmány? Ezeket az alapvető műfaji kérdéseket veti fel a Láthatáron Csoport új darabja, az Alice Miller pszichoanalitikus és Martin Miller pszichoterapeuta anya-fiú kapcsolatát feldolgozó előadás. A történet valós helyzetet bont ki, kiindulása Martin Miller 2013-as önéletrajzi, anyja életét feldolgozó könyve, A tehetséges gyermek igazi drámája.
Mesevilágtól Napsugárig
A békéscsabai Napsugár Bábszínház 70. születésnapjára gyönyörű könyv született.  Az impozáns megjelenés Jászay Tamás nem kevésbé izgalmas színháztörténeti tanulmányát rejti. A leíró-elemző olvasmány és a gazdag illusztráció eléri célját: bemutatja, láthatóvá teszi a társulat eddigi működését, és emléket is állít neki.
A jó, az aktuális, a kortárs színházat keressük
Ha azt kutatjuk, külföldön kik miért sikeres magyar művészek közül, akkor nem árt azt sem megvizsgálni, ha valakik a nemzetközi élvonalból hoznak Magyarországra produkciókat, milyenek az ő szempontjaik. Kulcsár Edit a 2019 tavaszán hatodik életévét betöltő Madách Nemzetközi Színházi Fesztivál (MITEM) koordinátora. Szívvel-lélekkel adja oda magát az ügynek. Több földrészt megmozgatóan hangolja össze a színházi fesztivál szervezői szálait.
Minek nevezzelek?
A Színház- és Filmművészeti Egyetem egynapos konferenciát szentelt a hat féléves, nappali tagozatos drámainstruktor–drámajáték specializáció szaknak. Az eddig három osztályt számláló képzés már végzett évfolyamának két hallgatója, Fodor Fanni és Török Tímea házigazdák megnyerő személyiségükkel kellemes légkört teremtettek a jó ritmusú konferenciának. Játékmesterként interpretálva konferanszié-szerepüket bizonyították: a művészetközvetítés tág fogalmán belül a szak szerteágazó lehetőséget biztosít hallgatóinak.
Győztes játszma
Párizs–Budapest–Magyarkanizsa. Magyarkanizsa–Budapest–Párizs? Nagy József sok évtizedes, világot meghódító táncos pálya és franciaországi jelenlét után most hazatér anyanyelvi közegébe, hogy a hangsúlyt képzőművészeti tevékenységére helyezve, csendesebb módon alkosson. Újonnan belakott, fotóműteremnek berendezett, budapesti lakásában beszélgettünk múltról, jelenről, indulásról és hazaérkezésről.
Testvérek között
Kopottas, rendetlen, túlzsúfolt lakásbelső fogadja a nézőket a STEREO AKT Tisztasági festés című előadásán. A szituáció szerint két felnőtt fiútestvér édesapjuk halála után rendezi, pakolja ki a hagyatéklakást. A nézők egymással szemben, a színpadteret közrefogva kapnak helyet. Fejükre fülhallgató kerül, mellyel közvetlenül kapcsolódhatnak a két színész mozdulatainak neszeihez, zörejeihez. Hangjáték-rituálét is látunk tehát.
Hetente három jó független előadás Budapesten
Boross Martin a kortárs színházi alkotócsoport, a STEREO AKT alapító-művészeti vezetője. 2013-as létrejötte óta a csoport munkásságát élénk figyelem kíséri. Alapvető színházi működésüket egyéb művészeti tevékenységgel (film, zene) ötvözik. Jelenlétük külföldön is aktív. Ez utóbbiról és a néző kiemelt helyzetéről beszélgettünk a dramaturg szakot végzett, a színházi előadás eseményszerűségét előtérbe helyező alkotóval.  
Színházi kaleidoszkóp
Deres Kornélia és Herczog Noémi színes, élvezetes kötetet szerkesztett a színház és társadalom kapcsolatáról. A tizennyolc, vegyes műfajú szöveget tartalmazó „olvasókönyv” mint afféle kaleidoszkóp villant fel szempontokat e kényes és sokszor létjogosultságában megkérdőjelezett problematika értelmezéséhez, megvitatásához és a róla való gondolkodás elindításához. A szerkesztők az előszóban retorikai bravúrral élnek, a megtalált kézirat toposzával. A hazai köztudatban alig ismert Milo Rau-nak a jövő városi színházáról szóló manifesztumát jelölik meg a kötetet generáló oknak.
Felmagasztosulva
Édes Anna. Klasszikus színmű. Így hirdeti plakátján a Miskolci Nemzeti Színház 2018/2019-es évadának Rusznyák Gábor-rendezte októberi premierjét. Jól mutatja ez: Kosztolányi Dezső regénye, annak adaptált esszenciája a köztudatban úgy él, mint létező dráma. Holott a harminc (négy rádió-, három mozgóképi és huszonhárom színházi) feldolgozás ellenére a műalkotásnak nincs autentikusnak nevezhető drámai feldolgozása. A Miskolci Nemzeti Színház Kamaratermében a régről ott ragadt sárgásbarna székek egy letűnt világ relikviáinak tűnnek, az épület eklektikussága, a színdarab érvényessége átszellőzi a nézőt.
Ember embernek farkasa
Egy kis falu, név szerint Reinöd, valahol Bajorországban. Muskátlis ablakok, színes kerti törpék, emberek népviseletben. Zeneszó. Gyűlölet és kegyetlenség. A tavalyi évad nagy sikere, A mi osztályunk után most ezzel a húsba vágó előadással, Martin Sperr Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című darabjával jelentkezett Guelmino Sándor a tatabányai Jászai Mari Színház idei első bemutatójaként. A rendezőt a miértekről és a hogyanokról kérdeztük.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés