bezár
 

színház

2016. 12. 12.
Jó úton a csúcstámadáshoz
Cájtstükk az Átriumban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Az Átrium ügyvezetőasszonya kiáll a színpadra, hogy bejelentse: az előadás műszaki okok miatt elmarad. Na, várjunk csak! Fiatal társulat, formabontó beharangozó, titkolózó nyilatkozatok, furcsa darabcím, ráadásul egyszerre két rendező a színlapon. Nem csoda, hogy tapintható a kíváncsiság az Átrium Film-Színház nézőterén, a K2 Színház Cájtstükk bemutatóján.

Félig sikerült kezdeti geg, a nézők nem igazán veszik be – tán hiányzik a színészi alakítás, vagy épp túl erős a teatralitás. Mindegy, a kezdés így is-úgy is figyelemfelkeltő. Színes időgéppel nyit az első szín a félkész díszlet közepén. Egymás után bújnak elő a szereplők a gépből, zavarban vannak, mit is mondjanak a publikumnak. Ööö… szóval, ők most visszajöttek a jövőből, hogy megmenthessék az életünket. Ez aztán a jó hír!

Szkéné színház

Mert minden mindennel összefügg, az ő életük a miénkkel. Az ő problémáik, kétségeik a mieink is. Változtatásra érett sorsok peregnek, a jeleneteket csak elnagyoltan fűzik össze. Dilemmák, útkeresések, szerepek kavarodnak össze, talán túlzottan is. Mindezt merészen bevállalt statikus színjátszással: székeken ülnek, az éppen beszélő feláll, magára vonja a figyelmet. Kivétel az előadás vendégszereplője, Bíró Kriszta, aki csak felkuporodik székére, ha rá kerül a sor. De nála mással is kivételeznek az alkotók, nyilvánvalóan ő a kulcsfigura, vagyis Kramm Márta, az időt kutató elméleti fizikusnő. Gyerekes izgalommal elmélkedik, felnőttes komolysággal filozofál, kicsit nehéz követni. Meg akarja változtatni a múltat, de mit sem ér a tudomány, ha lehetetlenség megtenni.

Valamennyi karakter a sorsának változásáért kiált, a szó szoros értelmében. Hangos veszekedések, zajos konfliktusok: apa (Kengyel István: Domokos Zsolt) homokos fiával (Kengyel Lehel: Borsányi Dániel) harcol a bíróságon (itt becsúszik kis névpoénkodás: Bíró másik szerepe szerint bíró), lány (Schönfeld Anna: Piti Emőke) vitatkozik egy titokban befogadott menekült (Adib: Horváth Szabolcs) miatt szállásadó unokatestvérével (Joó Viktor: Borsányi Dániel: szintén névjáték, hogy az antihős a Joó), nyomozó (Domokos Zsolt) bánik durván a jótékonykodóval, újságíró (Domokos) találja meg ellenszélben, hátrafelé nyilazva önmagát, ikertestvérek (Babocsai lányok: Boros Anna és Gyöngy Zsuzsi) perlekednek egymás életét szapulva. A testvérek online szócsatái a legjobban eltalált jelenetek, humorosak is. Trendi, laza szlengben beszélnek, és minden mondatuk végére leírólag hozzátesznek egy vagy több ilyen-olyan szmájlit („nevető fej-nevető fej-sírva nevető fej”) – ez tényleg vicces.

Cájtstükk

Kilóg a sorból a kritikus Csáki Tamás (ismét játék a nevekkel, két véleményvezér kritikus, Csáki Judit és Jászay Tamás nevének egybefűzése), aki amolyan narrátorként, okoskodva összegezi az épp befejezett epizódok tanulságait. Ezek a részek a színházi szakíróknak külön csemegét nyújtanak, az eltúlzott (vagy nem eltúlzott) „ballibes” értelmiségi, lilaködös, (önmagát is) agyonanalizáló kritikus archetípusában magukra ismervén, biztosan soku(n)k kicsit (vagy nem kicsit) szembesül a nagyság kicsiségével. Talán itt az idő, hogy a közérthetőség újra comme il faut legyen? – felteszem, a rendezők nem erre a tanulságra akartak fókuszálni – bár a mondadót sikerült összekuszálni –, mégis lehetne ez csúcspont.

Viszont a csúcspontnak szánt tanulságok esetében nem érezni az átütő erőt, bár a mögöttes tartalom mindenképp dicsérendő, de a kivitelezés még nem elég kiforrott, a nézők bevonása nem hoz katarzist, sem pedig megoldást – fel van dobva a labda, de egyelőre nincs, aki elkapja. Az élet megy tovább „a négyes-hatoson vagy a trolin meg a limuzinban”, a változás még odébb van.

Kiegyensúlyozott színészi teljesítmények, pontos szövegmondások. Horváth Szabolcs mint kritikus alakít nagyot, Bíró Kriszta egyértelmű rutinnal dolgozik, a Babocsai ikreket megformáló Boros Annáról és Gyöngy Zsuzsiról még azt is elhinném, hogy ők igazából rivalizáló nővérek. A díszlet (Jeli Sára Luca munkája) érdekessége, hogy egy másik, 1956-tal foglalkozó előadásból kölcsönözték, ugyanis a történet onnan megy vissza a múltba, jelen esetben a jelenbe.

A két szerző-rendező, Benkó Bence, Fábián Péter, és a K2 egész társulatának eddigi munkásságát áthatja a nézőközönség színházhoz való viszonyának elemzése, filozofikus megközelítése. Egyre kísérletezőbb kedvük bizonyítéka a Cájtstükk. Már a próbafolyamat is különleges volt: a színészek a rendezői alapkoncepció mentén napi életből ellesett improvizációkkal aktívan részt vettek a darab létrehozásában, speciális imprós módszert alkalmazva. Egyik jelmondatuk lehetne, hogy „a színházi előadás tartson tovább, mint maga az esemény”, mert ennek szellemében konkrét beszélgetésre invitálnak a próbatermükbe, egy, a produkció végén borítékban átadott sejtelmes, de hely-idő tekintetében konkrét üzenetben. Magas a labda, a mérce, a hegycsúcs, a K2 jó úton jár a csúcstámadáshoz. Remélhetőleg lesz elég kitartás, és nem fogy el a kísérletezőkedv az oxigénhiányos környezetben. 

 

Benkó Bence – Fábián Péter: Cájtstükk, avagy a bizonytalanok 

Szereplők:

Bíró Kriszta

Boros Anna

Borsányi Dániel

Domokos Zsolt

Gyöngy Zsuzsi

Horváth Szabolcs

Piti Emőke

Viktor Balázs

 

Díszlet: Jeli Sára Luca

Jelmez: Palánki Hedvig

Produkciós vezető: Erdélyi Adrienn

Rendező: Fábián Péter, Benkó Bence

 

A K2 Színház produkciója

Bemutató: 2016. november 15.

Átrium Film-Színház

 

Beszélgetés a rendezőkkel itt olvasható.

 

FOTÓ: JÓKÚTI GYÖRGY

nyomtat

Szerzők

-- Kiss Annamária --

Független újságíró vagyok. Történelem és francia nyelv szakos bölcsészként végeztem, tanulmányaim során újságírással is foglalkoztam. A Prae-nek 2015 óta rendszeresen írok színikritikát. Külső munkatársként dolgozom a Glamournak. Blogom: My Little Walhalla. Mottóm: a kultúra nem hab a tortán, hanem maga a torta.


További írások a rovatból

A Nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynő előadása
Az ezegymunkahej című zenés bohózat a Három Hollóban
színház

Az Egy nyár című komédia a Katona József Színházban
A köd című dráma a Kettőspont Színházban

Más művészeti ágakról

Danczi Csaba László emlékére
Avagy mit ihletett Kafka férge, Cortázar axolotlja és Langelaan legye
Inspirációkról, hatásokról, feszültségekről és feloldásokról Nagy Ákos Lineaments II. című lemeze kapcsán
Michael Dweck és Gregory Kershaw: Gaucho Gaucho


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés