bezár
 

art&design

2011. 05. 28.
Vudu mágia a párizsi Cartier alapítvány kiállításán
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Különös helyre kerültek a rejtélyes afrikai "bocio őrök": az őserdei házak bejáratának és családi békéjének védelmére rendelt, ember nagyságú, fatörzsekből faragott vudu figurák a Cartier modern művészeti alapítványának csupa üveg párizsi kiállítótermében vigyázzák az esetleg rossz szándékkal közeledőket - bár azoktól, akik feltehetően nagy számban fogják felkeresni őket, aligha kell tartani.

Amint arról a Jeune Afrique párizsi folyóirat online kiadásában beszámolt, a szeptember 25-ig nyitva tartó Vaudou című kiállítás szervezői a kultusz esztétikai vonatkozásait emelik ki. Az elegáns díszletet Enzo Mari, a híres olasz divattervező jegyezte. A szervezők döntése értelmében semmiféle magyarázó szöveg nem kíséri a bemutatott anyagot.

"Olyan közvetlen szembesítésre törekedtünk, amelynek révén a néző azonnal kapcsolatba léphet a művekkel. Ezt az indokolja, hogy a vudu tárgyak konkrét és pontos funkcióját lehetetlen körülírni. Így vállaltuk ezt a kockázatot és hagyjuk beszélni a tárgyakat" - mondta el Leanne Sacramonne, a kiállítás egyik kurátora.

Így ha nem is lehet pontosan tudni, mi a bejáratnál álló fából faragott nőalak szerepe, mindenképpen magára vonja a figyelmet: karjai a testéhez simulnak, fejét enyhén félrehajtja, mintha kissé bánatos lenne. Fájának anyagát a víz, az idő, talán a szél faragta meg: durva anyagának szépsége akkor is megaragadó, ha nem ismeretes, miért állították ezt a "bocio őrt".

Ha a látogató többet kíván tudni a vudu mágiáról vagy a kiállítás fényes nagytermében látható figurákról és az alagsor halványan megvilágított helyiségeiben bemutatott kisebb kultikus tárgyakról, megtekintheti a kiállítást kísérő filmet, katalógust és különböző tájékoztató anyagokat.

Így megtudhatja, hogy a bocio szó "isteni lélekkel bíró holttestet" jelent a benini "fon" kultúrában. Ebben a hitvilágban mindenki a hozzá legközelebb álló közvetítőhöz fordulhat, hogy a lelke megnyilvánulhasson. A kiállítás nyugati látogatója, aki a vuduból rendszerint csak a tűkkel átszúrt babákról hallott, megtudhatja: bár igaz, hogy a figura mellkasába szúrt tüske a halált jelzi, ezek a pálcikák általában, mint Leanne Sacramonne elmondta, "valójában arra szolgáló eszközök, hogy egy óhajt bezárjanak a szobrocskába".

A Párizsban most látható vudu gyűjtemény legnagyobb része Jacques Kerchach, a vitatott pályájú afrikai művészeti szakértő és gyűjtő anyagából kerül ki. Az Afrika-kutató (mások szerint inkább kalandor) műkereskedő Jacques Chirac volt francia elnök egyik bizalmasa volt, ő vette rá a francia államfőt a Quai Branly néprajzi múzeum létrehozására. Az afrikai, ázsiai, óceániai és más népek kultúrájának szentelt modern múzeum ma Párizs egyik sűrűn látogatott nevezetessége.

Gabin Djimassé ismert benini gyűjtő szerint a vuduról kiállítást rendezni igazából azért nem lehet, mert egy vallásról van szó, a tárgyak csupán a kultusz lebonyolításának néhány elemét jelentik. A Cartier alapítvány tárlata azonban a benini gyűjtő szerint hasznos, mert felhívja a figyelmet a vudura és eloszlathat bizonyos előítéleteket, továbbá lehetőséget nyújt a tiltakozásra "Benin kifosztása" ellen. Ma már számos bocio külföldre került és hovatovább maguk a beniniek sem tudják, mi volt őseik hite. Ez Djimassé szerint nagy veszteség az országnak, de komoly haszon a tájékozott gyűjtők számára - egy-egy bocio az aukciókon 10 ezer eurós (2,7 millió forint) árat is elér.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról
art&design

A Talált terepen. Művészeti gyakorlatok a Marcel Duchamp-díj 25 évéből című kiállításról
Az A.P. Art Galéria Echoes című tárlatáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés