art&design
2013. 02. 19.
Felújítják Pozsony legrégibb hídját
Még az idén nyáron megkezdődik Pozsony legrégibb, mindmáig álló hídja, az Öreg híd felújítása.
Pozsony legöregebb hídját mintegy három évvel ezelőtt biztonsági okokból zárták le a közúti forgalom előtt. Bár a felújítási munkálatok 2010-ben megkezdődtek, azokat egy évvel később félbeszakadtak, azóta a híd csupán a gyalogosforgalom számára hozzáférhető.
A pozsonyi Öreg híd aktuális látványterveit, valamint a felújítással kapcsolatos elképzeléseket a napokban tette közzé a város önkormányzata. A híd 68 millió eurós beruházással (ebből közvetlenül 35 millió eurót költenek a hídra), jórészt európai uniós alapokból újul meg, így az EU megkötései miatt legkésőbb 2015 végéig kellene elkészülnie.
Az önkormányzat ennél korábbi időponttal számol, terveik szerint a felújítási munkálatok legkésőbb idén júliusban megkezdődnek, és 2015 nyarára be is fejeződnek.
A híd a felújítást követően nemcsak látványában, hanem kihasználtságát illetően is megváltozik. A híd mindkét oldalán egy csaknem öt méter szélességű sétányt alakítanak ki, középső szakaszán pedig a közúti forgalom helyét villamossínek veszik át.
A megvalósítást követően Pozsonynál először fogja összekötni villamosforgalom a Duna két partját, azaz a régi városrészt és Ligetfalut (Petrzalka), illetve az ottani lakótelepet, amely a legnagyobb a régióban, de tömegközlekedéssel egyelőre csak autóbusszal megközelíthető.
Az Öreg híd felújításának tervei az 1990-es évek végére nyúlnak vissza: akkor derült ki, hogy az építmény jelenlegi, még az ötvenes években készült tartószerkezete renoválásra szorul.
Később a híd egyik tartópillérébe egy folyami hajó ütközött, ez is siettette a munkálatok megkezdését, azok mégis tovább késtek. 2008-ban a hidat részben lezárták a forgalom elől, ezt követően már csak a tömegközlekedés autóbuszai használhatták 2010 májusáig, amikor az építményt kritikus állapota miatt teljesen lezárták, és már csak gyalogosok mehettek át rajta.
A mostani Öreg híd elődjét, a Ferencz József hidat 1890-ben adták át a forgalomnak, később többször átnevezték, a második világháború végén a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. Romjain épült újjá az akkor Vörös hadsereg hídjának nevezett építmény, amely a rendszerváltás óta az Öreg híd nevet viseli.
A pozsonyi Öreg híd aktuális látványterveit, valamint a felújítással kapcsolatos elképzeléseket a napokban tette közzé a város önkormányzata. A híd 68 millió eurós beruházással (ebből közvetlenül 35 millió eurót költenek a hídra), jórészt európai uniós alapokból újul meg, így az EU megkötései miatt legkésőbb 2015 végéig kellene elkészülnie.
Az önkormányzat ennél korábbi időponttal számol, terveik szerint a felújítási munkálatok legkésőbb idén júliusban megkezdődnek, és 2015 nyarára be is fejeződnek.
A híd a felújítást követően nemcsak látványában, hanem kihasználtságát illetően is megváltozik. A híd mindkét oldalán egy csaknem öt méter szélességű sétányt alakítanak ki, középső szakaszán pedig a közúti forgalom helyét villamossínek veszik át.
A megvalósítást követően Pozsonynál először fogja összekötni villamosforgalom a Duna két partját, azaz a régi városrészt és Ligetfalut (Petrzalka), illetve az ottani lakótelepet, amely a legnagyobb a régióban, de tömegközlekedéssel egyelőre csak autóbusszal megközelíthető.
Az Öreg híd felújításának tervei az 1990-es évek végére nyúlnak vissza: akkor derült ki, hogy az építmény jelenlegi, még az ötvenes években készült tartószerkezete renoválásra szorul.
Később a híd egyik tartópillérébe egy folyami hajó ütközött, ez is siettette a munkálatok megkezdését, azok mégis tovább késtek. 2008-ban a hidat részben lezárták a forgalom elől, ezt követően már csak a tömegközlekedés autóbuszai használhatták 2010 májusáig, amikor az építményt kritikus állapota miatt teljesen lezárták, és már csak gyalogosok mehettek át rajta.
A mostani Öreg híd elődjét, a Ferencz József hidat 1890-ben adták át a forgalomnak, később többször átnevezték, a második világháború végén a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. Romjain épült újjá az akkor Vörös hadsereg hídjának nevezett építmény, amely a rendszerváltás óta az Öreg híd nevet viseli.
További írások a rovatból
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
A Köddé vált jégtenger – Kortárs reflexiók Caspar David Friedrich művészetére című kiállításról