bezár
 

art&design

2017. 09. 21.
A magyar modernizmus mesterművei Varsóban
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A magyar festészet egyik jelentős korszakát bemutató, reprezentatív, több mint száz festményt felvonultató tárlat nyílik 2017. szeptember 23-tól a Varsói Királyi Vár Múzeumában Modernizmus Magyarországon 1900–1930 címmel. A Lengyelországi Magyar Kulturális Évad 2016-2017 másféléves programsorozatának kiemelkedő kiállítása nemcsak a Nyolcak művészcsoport műveit mutatja be: az Aktivisták és a Ma folyóirat körének azon alkotóit is megismerheti a közönség, akikhez a Nyolcak több művésze is kapcsolódott. A nagyszabású kiállítás a Külgazdasági és Külügyminisztérium – Balassi Intézet, a Varsói Magyar Kulturális Intézet, a pécsi Janus Pannonius Múzeum és a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria együttműködésével, a Varsói Királyi Vár Múzeum aktív közreműködésével valósul meg. A kiállítás megnyitóján az Auer Trió muzsikál: Kováts Péter Bartók-Pásztory díjas hegedűművész, Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész és Varga István gordonkaművész előadásában Bartók és Liszt műveit hallgathatja meg a közönség. 

A Lengyelországi Magyar Kulturális Évad másféléves programsorozatának zárásaként tekintheti meg a lengyel közönség a magyar kultúra egyik virágkorát idéző, Modernizmus Magyarországon 1900–1930 című képzőművészeti kiállítást. A tárlat elsősorban a Nyolcak alkotásaira épül, amelyek a 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozatban már kimagasló sikert arattak: a baranyai tárlat után több tízezren látták a műveket Budapesten a Szépművészeti Múzeumban, Bécsben a Kunstforumban, majd 2014-ben Párizsban, a Musée d’Orsayban.

prae.hu

A magyar modernizmus mesterműveit felvonultató több mint száz műalkotást most a lengyel közönség is megtekintheti a varsói királyi várban. A művek döntően a Janus Pannonius Múzeumból és a Szépművészeti Múzeum - Magyar Nemzeti Galériából érkeztek, de kölcsönzött műveket a kaposvári Rippl-Rónai, a tatai Kuny Domonkos, a székesfehérvári Szent István Király és a szentendrei Ferenczy Múzeum is. A kiállítás szakmai felelőse a pécsi Janus Pannonius Múzeum, amelyben a XX. századi modern magyar képzőművészet legjelentősebb gyűjteménye található.

Magyarország a XX. század első évtizedeiben a modernizáció megjelenésének dinamikus időszakát élte: Budapest a szellemi élet központja lett, egymást érték a kulturális események, értelmiségi társaságok alakultak, szakmai testületek szerveződtek, a művelt és tájékozott entellektüel aktivitása fellendítette a szellemi életet. A zene, a képzőművészet, az irodalom művelői új művészeti nyelv létrehozásával kísérleteztek: a modern kor aktuális kihívásaira keresték a válaszokat.

Ebben az időszakban a magyar és egyben az egyetemes modern művészet szülőföldje is Párizs volt. A XX. század első évtizedében a fiatal magyar alkotók közül egyre többen München helyett a francia fővárosba mentek tanulni. Az első „forradalmár” Rippl-Rónai József volt, aki ugyan a magyar romantikus festészet kiemelkedő alakjához, Munkácsy Mihályhoz indult, mégis a Nabis csoport elismert alkotójaként szerzett elismerést Franciaországban, aminek természetesen Magyarországra is eljutott híre. Az 1900-as évek elején aztán többen követték, s kapcsolódtak az akkori legújabbnak tűnő, fauves törekvéshez. Czóbel Béla, Ziffer Sándor, Perlrott Csaba Vilmos, Bornemisza Géza, Berény Róbert, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Tihanyi Lajos az elsők között voltak, akiknek a munkásságára a franciaországi hatás meghatározó erővel bírt.

Az 1909-ben Új képek címmel közös kiállítással jelentkező nyolc alkotó mindegyike lázadt a festészeti és a társadalmi konvenciók ellen. A Nyolcak művészei a polgári Magyarország megvalósításáért álltak ki, társaik a korszak nagy gondolkodói és társművészei, mint Fülep Lajos, Ady Endre vagy Bartók Béla voltak. 1909 és 1912 közötti három kiállításuk hatalmas figyelmet kapott: támadták vagy ünnepelték őket.

Ebből az időszakból a Janus Pannonius Múzeum főművekkel rendelkezik, amelyeket tovább erősítenek a többi múzeumból származó alkotások. A Nyolcak közül Czóbel Béla: Fiú aktok, vagy a Nyergesújfalui udvar, Márffy Ödön: Fürdőzők, Tihanyi Lajos: Cigányasszony gyermekkel, Berény Róbert: Cilinderes önarckép, Vörösruhás nő, Czigány Dezső: Kettős portré, Pór Bertalan: Vágyódás a tiszta szerelemre, Kernstok Károly A Schiffer villa üvegablak kartonja a témát feldolgozó kiállítások kihagyhatatlan darabjai csakúgy, mint a – nem a Nyolcakhoz tartozó – Ziffer Sándor Önarckép, vagy Perlrott Csaba Vilmos Fürdőző fiúk, vagy Álló aktja, amelynek különleges jelentőséget ad, hogy a Matisse-iskola műtermében készült.

A varsói kiállítás témája azonban túlmutat a Nyolcak munkásságán: felöleli az Aktivisták és a Ma folyóirat körének művészeit is, akikhez a Nyolcak több alkotója ténylegesen kapcsolódott. Uitz Béla, Kmetty János, Nemes Lampérth József, Bortnyik Sándor, Bernáth Aurél, Schadl János, Mattis Teutsch János, illetve a kubista képalkotás különleges változatát képein létrehozó Dénes Valéria, Galimberti Sándor, Szobotka Imre munkái szintén részei a tárlatnak.

A Nyolcak és a Ma kör alkotóinak I. világháború utáni története változatosan alakult: az avantgardizmus főként az emigrációban, Tihanyi Lajos, Kassák Lajos, Bortnyik Sándor, Nemes-Lampért József, Moholy Nagy László vagy Uitz Béla munkásságában élt tovább.

A modern magyar művészet Párizs nélkül a húszas-harmincas években elárvult lett, a neoklasszicista, poszt-expresszionista vagy éppen lírai-festői irányzatok erősödtek fel. A bécsi, párizsi, berlini emigráció után a húszas évek közepén többen hazatértek, mint Kernstok Károly, Berény Róbert, Kassák Lajos és Bortnyik Sándor. A húszas évek végére az „izmusok” örökségeként a művészek jó része egy mértéktartóbb, a korábbi hazai és nemzetközi tradíciókra jobban építő szintézist hajtott végre Magyarországon.

A kiállítás 2018. január 7-ig tekinthető meg.

Közreműködő partnerek: Varsói Királyi Vár Múzeuma, Janus Pannonius Múzeum (Pécs), Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, Ferenczy Múzeum (Szentendre), Rippl-Rónai Múzeum (Kaposvár), Kuny Domonkos Múzeum (Tata), Szent István Király Múzeum (Székesfehérvár), Varsói Magyar Kulturális Intézet

A kiállítás kurátora:  Sárkány József, művészettörténész, Janus Pannonius Múzeum (Pécs)

nyomtat

Szerzők

-- PRAE.HU --

A prae.hu művészeti portál 2006 óta jelenik meg, naponta friss művészeti hírekkel, tudósításokkal, és elemzésekkel, interjúkkal. Hat művészeti ág (irodalom, art&design, építészet, színház, zene, film) mellett gyerekrovata is van.


Más művészeti ágakról

Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 50. számáról
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Az orosz barát az Örkény Színházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés