színház

Shakespeare négy nagy tragédiája közül a Macbethet írta utoljára, és bár terjedelmében jelentősen elmarad a korábbiaktól, sötét és sűrű atmoszférája a szerző egyik legtöbbet játszott darabjává avatta. Ehhez persze a valós történelmi események és a legendák terjedése éppúgy hozzájárultak, ahogyan a kísérletezés igénye is. Ezúttal ugyanis – a Hamlettől és a Lear királytól eltérően – egyedül Macbeth áll a történet középpontjában, pontosabban Macbeth lelki vívódása, a természetfeletti, gonosz erőkre adott pszichikai és tettleges válaszai, azaz a megkísértett és bűnbeesett ember erkölcsi-morális átalakulása.
Ez az átalakulás foglalkoztatta Szikszai Rémuszt is, aki már mindkét színházban igen otthonosan mozog: a Jászai társulatával először a Tartuffe-ben dolgozott együtt, aztán következett a szintén koprodukciós Kutyaharapás, majd Az imposztor, a Szkénében pedig – a már említett gengszterdráma mellett – évek óta nagy szakmai és közönségsiker övezi a Caligula helytartóját és az I. Erzsébetet is. Ez az otthonosság azonban nem egyenlő a rutinnal, mi több, Szikszai ezúttal tudatosan formálta át rendezői eszköztárát, előadását ezzel a fizikai színházhoz közelítve.
A szövegkönyvet is jegyző rendező nem csak formanyelvében, de a darabértelmezésében is eltér a szokásos sémáktól, a Macbeth ugyanis ezúttal nem elsősorban hatalomközpontú tragédiaként jelenik meg, hanem egy végzetes szerelem következményeként – és ennek a szerelemnek válik „díszletévé” a politika.
Szikszai Rémusz vizualitásában is markáns előadásnak álmodta meg a Macbethet, amiben segítségére volt Fekete Anna díszlettervező – aki szintén ismerős terepen mozog, gondoljunk csak a Hegymegi Máté rendezte szkénés Woyzeckre és Kohlhaasra, vagy a rendszeresen itt vendégeskedő tatabányai A mi osztályunkra –, illetve Kiss Julcsi jelmeztervező, aki voltaképpen állandó munkatársként dolgozik mellette.
A jól sikerült színházi találkozásnak természetesen erős előszele volt, hiszen Szikszai Rémusz és Nagypál Gábor korábban is nagy sikerrel dolgozott együtt, gondoljunk csak a Vádli Alkalmi Színházi Társulás előadásaira, a már említett I. Erzsébetre, a Caligula helytartójára vagy a Kutyaharapásra – utóbbi két előadásban a Banquót játszó Király Attila is látható. Izgalmas ellenpont emellett, hogy míg évad elején, a Hegymegi Máté rendezésében bemutatott Woyzeckben Nagypál a delejes hatalma teljes tudatában lévő – és azt messzemenőkig kihasználó – Tamburmajort alakította, addig januárban Macbethként egy jóval érzékenyebb, vívódóbb, voltaképpen önmaga által legyőzetett királyt formál a Szkéné színpadán.
a Jászai Mari Színház és a Szkéné Színház közös előadása
William Shakespeare: Macbeth
a szöveget
SZABÓ LŐRINC/KÁLLAY GÉZA/SZABÓ STEIN IMRE
fordításai alapján készítette
Szikszai Rémusz
Budapesti bemutató: 2019. január 29-30. 19h, Szkéné Színház
További előadások: február 12-13. / március 12-13., Szkéné Színház
Személyek
NAGYPÁL GÁBOR
DANIS LÍDIA
CRESPO RODRIGO
DÉVAI BALÁZS
FIGECZKY BENCE
KARDOS RÓBERT
KIRÁLY ATTILA
MARÓTI ATTILA
MIKOLA GERGŐ
PILNAY SÁRA
SZAKÁCS HAJNALKA
CRESPO ANTONIO
JELMEZ: KISS JULCSI
DÍSZLET: FEKETE ANNA
ZENE: KÁKONYI ÁRPÁD
MOZGÁS: KIRÁLY ATTILA
FÉNY: GERGELY ERZSÉBET/MERVEL MIKLÓS
HANG: PIROSKA ÁDÁM/MOLNÁR PÉTER
SÚGÓ: SZÉPLAKY PETRA
ÜGYELŐ: PÁSZTOR GÁBOR
RENDEZŐASSZISZTENS: TÓTH BIANKA
RENDEZŐ: SZIKSZAI RÉMUSZ
Bemutató a Jászai Mari Színházban: 2018. október 20.
Képek forrása: Sajtóanyag