art&design
2009. 12. 26.
150 éves a Märklin - kiállítás a Közlekedési Múzeumban
Az első Märklin-mozdony, a Gólyaláb, az első állomásépület-makett és közel háromszáz játékvasútmodell látható a fővárosi Közlekedési Múzeum kiállításán.
A százötven éves Märklin cég modellvasút-gyűjteményét ritkán láthatja a közönség - ezúttal január 24-ig látogatható a tárlat.
A Märklin különböző korszakaiból származó vasútmodelleket vitrinekben és három működő terepasztalon mutatják be. A modellek zömében a múzeum vasúti gyűjteményéből származnak, de magángyűjtők is bemutatják féltve őrzött darabjaikat. Az 1920-as évektől 1954-ig szinte az összes klasszikus 0-ás nyomtávú mozdony és vasúti kocsi is szerepel a kiállításon. A kiemelkedő darabok között szerepel az első Märklin-mozdony, az 1890-es Gólyaláb, a Krokodil, amely a svájci vasút világhírű villanymozdonymodellje, valamint a Commodore Vanderbilt, az amerikai áramvonalas korszak képviselője.
Bemutatják az első állomásépület makettjét is, amely az 1900-as évek elejéről származik.
Kiemelt érdekesség továbbá az utolsó Rheingold express (Rajna kincse expressz) modellje a szokásos 1:87 méretarányban, és a világon sorozatban gyártott legkisebb, Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is. Magyar vonatkozású modellek a NOHAB mozdony és a MÁV Taurus.
A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben a Stuttgart közelében fekvő Göppingenben: kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat. Az első mozdony 1890-ben került ki a gyárból: a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell, amely nevét a magas, piros kerekeiről kapta.
Akkor még nem sejtették, hogy vonataik világhíressé teszik a céget, hála a vasút lebilincselő világa által rabul ejtett érdeklődőknek. Hamar felismerték a lehetőségeket és évről évre újabb aprólékos gonddal kimunkált, élethű termékeket dobtak piacra.
A Märklin különböző korszakaiból származó vasútmodelleket vitrinekben és három működő terepasztalon mutatják be. A modellek zömében a múzeum vasúti gyűjteményéből származnak, de magángyűjtők is bemutatják féltve őrzött darabjaikat. Az 1920-as évektől 1954-ig szinte az összes klasszikus 0-ás nyomtávú mozdony és vasúti kocsi is szerepel a kiállításon. A kiemelkedő darabok között szerepel az első Märklin-mozdony, az 1890-es Gólyaláb, a Krokodil, amely a svájci vasút világhírű villanymozdonymodellje, valamint a Commodore Vanderbilt, az amerikai áramvonalas korszak képviselője.
Bemutatják az első állomásépület makettjét is, amely az 1900-as évek elejéről származik.
Kiemelt érdekesség továbbá az utolsó Rheingold express (Rajna kincse expressz) modellje a szokásos 1:87 méretarányban, és a világon sorozatban gyártott legkisebb, Z méretben, 1:220 kicsinyítésben is. Magyar vonatkozású modellek a NOHAB mozdony és a MÁV Taurus.
A céget Theodor F. W. Märklin alapította 1859-ben a Stuttgart közelében fekvő Göppingenben: kezdetben babakonyhákat gyártott, később különböző fémből készült játékokat. Az első mozdony 1890-ben került ki a gyárból: a kulccsal felhúzható Storchenbein, Gólyaláb nevű modell, amely nevét a magas, piros kerekeiről kapta.
Akkor még nem sejtették, hogy vonataik világhíressé teszik a céget, hála a vasút lebilincselő világa által rabul ejtett érdeklődőknek. Hamar felismerték a lehetőségeket és évről évre újabb aprólékos gonddal kimunkált, élethű termékeket dobtak piacra.
További írások a rovatból
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról
Farkas Tiffany megnyitóbeszéde Ernszt András és Körei Sándor 'Longing for Gaia' című kiállításán
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben