bezár
 

art&design

2011. 02. 28.
A kínai kulturális forradalom használati tárgyai Bécsben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A vörösgárdistákkal díszített vekkerórától a Mao Ce-tung-idézetekkel hímzett párnahuzatig: a kínai kulturális forradalom hétköznapjaiba nyújt betekintést a bécsi Néprajzi Múzeum egyik időszaki kiállítása.

prae.hu

A tárlat anyagának nagy részét Helmut Opletal osztrák újságíró gyűjteménye alkotja. A Kína-szakértő, az osztrák televízió egykori kínai tudósítója 1973 és 1985 között a Kínai Népköztársaságban tanult és dolgozott újságíróként, így a kulturális forradalom utolsó éveit személyesen is átélte. Opletal egyben a kiállítás kurátora is.

Az 1966 és 1976 közötti időszak egyszerre volt a tömegfelvonulások, a Mao Ce-tungot (Mao Zedong) övező szinte vallásos jellegű személyi kultusz, az egyenlőségen alapuló társadalom utáni vágy, egyúttal a politikai üldözések és felbecsülhetetlen kulturális kincsek elpusztításának időszaka - olvasható a tárlat ismertetőjében.

Az 1980-as évek elején a kínai kommunista párt által tévútnak minősített tíz év alatt becslések szerint emberek millióit üldözték, ölték meg vagy zárták táborokba.

A szeptember 19-ig nyitva tartó tárlat ezt a kettősséget érzékelteti. Bemutatja az 1960-as, 1970-es évek Kínájának politikai jelképrendszerét, a politika és a mindennapok kapcsolatát.

Helmut Opletal egyúttal azt is hangsúlyozta: célja, hogy ráirányítsa a figyelmet az utópia és a társadalmi realitás viszonyára, legyen az Kínában vagy más autoriter államokban.

A kulturális forradalom Kínájában a politikai propaganda eszközei nemcsak a plakátok és a hirdetmények voltak, de a legkülönfélébb használati tárgyak is. A "nagy kormányostól", Maótól származó idézetek láthatók például kézzel hímzett párnahuzatokon, porcelánedényeken, lemezjátszókon, de fésülködőasztalok tükrein is. A gyerekek ideológiai nevelését könyvek, képregények, játékok biztosították. Ilyen volt például az "imperialisták elleni harcot" a vietnámi háború környezetébe helyező társasjáték.

A gyűjtemény egyik kiemelt darabja egy olyan ébresztőóra, amely jól érzékelteti a politika és a tárgyak kapcsolatát. A vekker számlapján a Mao felhívására alakult Vörös Gárda tagjainak képét festették, s az egyik alak negyedóránként meglengeti Mao írásainak gyűjteményét, a Vörös Könyvet. A fanatizált diákokból álló gárda az egyik főszereplője volt a "forradalom ellenségei" üldözésének, a kommunizmus előtti Kína kulturális kincsei elpusztításának.

Miután terrorcselekményeik, a sok nagyvárosban kialakult anarchiaközeli állapotok végül a gárda feloszlatásához vezettek, Mao utasítására az órát is kivonták a forgalomból. Az 1990-es években azonban a típus ismét megjelent a kereskedelemben, de ezúttal már a "Mao-nosztalgiát" kihasználó élelmes kereskedők látták el a szuvenír-árusokat utánzatokkal és hamisítványokkal.

A kiállítás végül bemutatja azt is, hogyan jelenik meg Mao korának tárgyi kultúrája a turistáknak szánt modern emléktárgyakban és hogyan a maoizmushoz ironikusan viszonyuló modern tervezésben.

nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

art&design

Szomatikus felfogás a képzőművészet és táncművészet határán

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés