bezár
 

színház

2019. 04. 30.
Szőröstül-bőröstül becsomagolva
Lüszisztráté az Ódryn
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Beavató szertartás részesei lehettünk az Ódry Színpadhoz tartozó Hevesi Teremben. Ott fogad minket pár, a Színművészetin tanuló diák, hangszerrel a kezében. Felcsendül a jólismert Ha az életben című, Kispál és a Borz együttes slágere. A játszótér jobb oldalán pedig ott várja a közönséget mosolyogva az asztal mögött ülő Karsai György tanár úr. Ő a szertartás „sámánja”, aki összeköt minket Arisztophanésszal, mai világunkat a Lüszisztraté című dráma világával.

Lüszisztraté athéni nő, aki összegyűjti a spártai és az athéni asszonyokat, és így együtt elhatározzák, hogy addig nem engedik maguknak és férjüknek se a szerelmeskedést, ameddig nem lesz béke az Athén és Spárta között dúló peloponnészoszi háborúban. Röviden, tömören erről szól Arisztophanész pikáns, trágár, ám nagyon is megrázó és elgondolkodtató, édes-keserű ókomédiája. Karsai György pedig a remek dramaturgiai érzékkel megrendezett pontokon „szól bele” az előadásba. Arisztophanészről, a görög korról és a görög drámáról szóló értékes és hasznos megjegyzései, kiegészítései és magyarázatai hallatán olyan érzésünk van, mintha a drámákban (is) fellelhető lábjegyzeteket olvasnánk. Ráadásul a szóban forgó dráma új fordítását halljuk, amelyet Karsai és a rendező, Szilágyi Bálint készített el.

Színházi nyelven megfogalmazott és létrehozott drámaolvasásnak vagyunk tanúi, amelybe nagyon jól illeszkedik Szilágyi rendezése. A jelzésértékű kellékek (például ujjbáb, padlizsán), jelmezek (mint a különböző színű bundák vagy az arany színű cowboykalap) használata a dísztelen térben a fiatal játszókat segíti. Mintha a drámához készített illusztrációkat néznénk. Kiegészítői, nem elsődleges látványelemei az előadásnak, ily módon tudnak az együttesként is, ám külön-külön, individuumként is megjelenő hallgatók kibontakozni. Mozgásban, hangban és gesztusokban egyaránt. Az illusztratív előadás középpontjában a Lüszisztratét hidegen, pontosan, kicsit sem túlzóan játszó Bajor Lili, aki körül egy remek koreográfia részeként lép színre a többi szereplő. Így a rendezés egyenrangú társa Karsai közbetoldásainak, Karsai pedig elválaszthatatlan része az előadásnak. Külön bravúr, hogy nemcsak a tanár úr, hanem a felénk forduló, nekünk táncoló, hozzánk több szólamban éneklő egyetemi hallgatók is párbeszédbe lépnek velünk. Úgy beszélnek hozzánk, hogy nem érezzük szükségét, hogy bólogatáson és mosolyon kívül szóval is feleljünk.

Szőröstül-bőröstül becsomagol minket Lüszisztratén keresztül Arisztophanész, Karsain, valamint Szilágyi előadásán keresztül pedig az egész görög drámairodalom és a kultúra is. A beavatószínházi formának köszönhetően egészen újszerűen fogadtuk magunkba az athéni drámaíró művének cselekményét. Megértve, megtanulva, ráismerve, mégis, saját gondolatainkkal, előadásélményünkkel gazdagítva-gazdagodva.

Ha legalább havi egy irodalomórán beszélnének meg a diákok egy görög drámát ilyen módon az iskolában, biztos vagyok benne, hogy az örök igazságokat tartalmazó művek most népszerűsége az egekbe szökne.

Arisztophanész: Lüszisztraté – beavatószínház. Játsszák: Bajor Lili, Cseri Hanna, Ecsedi Berta Csenge, Fodor Orsi, Gardenö Klaudia, Hevesi László, Maróthy Anna Zorka, Siflis Anna. Beavató: Karsai György. Rendező: Szilágyi Bálint. Bemutató: 2019. február 16., Ódry Színpad. Fotó: Szilágyi Bálintról: Brozsek Niki (papageno.hu)
nyomtat

Szerzők

-- Németh Fruzsina Lilla --


További írások a rovatból

A Fedák Sári-ügy, avagy minden jegy elkelt című előadás a Magyar Színházban
A KÓDA csoport József Attila passiója című előadásáról
Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban
színház

A Katona József Színház DoKlub projektjének Lepjetek meg! című előadásáról

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés