bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Németh Fruzsina Lilla --

felhasználói adatlapja

2018 szeptemberétől a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház egyik színházpedagógusaként dolgozom. A gyerekek, a színház, a színházi nevelés mellett az írás a másik szenvedélyem. Szeretem elemezni, közelebbről megvizsgálni a színházi előadásokat, az embereket, a szituációkat, a gesztusokat. Lassan négy éve foglalkozom színházi kritikák írásával, emellett szívesen írok szépirodalmi műveket is, pl. novellákat vagy filmesszéket. 

Németh Fruzsina Lilla által feltöltött cikkek:

Most reburn, később talán rebuilt
Most reburn, később talán rebuilt
Kovács Domokos reburn a cathedral című bemutatója a Jurányi Házban
Báb és kortárstánc keveredik Kovács Domokos Staféta-nyertes előadásában. A reburn a catedral újítóan hat nemcsak az előbb említett műfajok egyvelege, hanem a tartalma miatt is. A rendezés ugyanis nem vagy csak nehezen meghatározható jeleneteken, eseményeken nyugszik, hanem sokkal inkább a ma intenzív létélményét fejezi ki, absztrakt és költői módon.
Zúg a magyartenger
Zúg a magyartenger
Bíró Bence drámájának ősbemutatója a Centrál Színházban
A Kortárs Magyar Drámadíjat is elnyerő dramaturg, Bíró Bence neve többféle produkció színlapján feltűnt, akár regényátiratról, akár szakmai tanácsadásról volt szó. Első kétfelvonásos A magyartenger című darabja szatirikus hangvételű, mai viszonyok között sajnos nagyon is hétköznapi családi történet, ami a Balatonnál játszódik. Az egyszerre profán és filozofikus szöveg Alföldi Róbert rendezésében főszereplővé válik.
Élményteli vonatút helyett hullámvasút
Élményteli vonatút helyett hullámvasút
Horváth János Antal – Nyáry Krisztián: Száz év Major, avagy az eszméimet nem cserélem a Városmajori Szabadtéri Színpadon
A Városmajor ma ismert arcának kialakítása mintegy 100 éve kezdődött. Ekkor hozták létre az első játszóteret is. Ezen apropóból készült el Horváth János Antal és Nyáry Krisztián közösen írt darabja, a Száz év Major, avagy az eszméimet nem cserélem. A társszerző mellett rendezőként is feltüntetett Horváth János Antal munkája a színlap és a vetített háttér fejezetcímei szerint is történelmi időutazás, melyen a padon üldögélő és a 100 év során mindent látó toposzfigura, Majoros néni vezeti végig a közönséget, állandó élőzenei kísérettel.
Homokozó és pandamedvék
Homokozó és pandamedvék
A Kelet-Nyugati Alkotóműhely Felejtő című előadásáról
A Kelet-Nyugati Alkotóműhely Michal Walczak és Matei Visniec drámáinak összeolvasztásával a mindenkori nő és a mindenkori férfi közötti kapcsolaton, annak kialakulásán és elmúlásán gondolkodik és gondolkodtat el a Felejtő című előadásban. Az Óvóhely utolsó előadásainak egyike. Az intim térben homokoznak, esznek, teregetnek, babát tépnek. Mert ezek is hozzátartoznak az emberi kapcsolat természetéhez.
Veszteségmitológia új köntösben
Veszteségmitológia új köntösben
Az Átrium Színház A trianoni csata című előadásáról
Öt otthoni és három itthoni színész ül a közönséggel szemben, egy sorban az Átrium színpadán. Mintha egy fórumon lennének: beszélgetnek, vitatkoznak, hevesen érvelnek, és akár személyeskedő megjegyzésekkel is illetik egymást – és tulajdonképpen minket is. Miért? Mert a központi téma a magyar társadalom meghatározó, mai napig vitát generáló kérdése, ügye, eseménye. Trianonról van szó.  
Óriási dilemmák egy kis nappaliban
Óriási dilemmák egy kis nappaliban
Nálatok is esik? a KB35 Színházi Nevelési Társulat és a Trainingspot Társulat részvételi előadása
Két színész, Petya és Luca éppen Macbethet próbál a srác nappalijában. Az elképesztő fizikai és akrobatikai elemekkel is gazdagított próba arról a jelenetről szól, amikor Lady Macbeth királygyilkolásra próbálja rábeszélni az ettől éppen meghátrálni készülő férjét, kétségbe vonható férfiasságára utalva. A szöveg összemondása és a lejátszott jelenet után nem sokkal aztán kiderül, mekkora jelentősége is van a „színházi jelenet a lakásszínházi előadásban” rendezési elvnek. Mert a KB35 Inárcs és a TrainingSpot Társulat közös, felnőtt részvételi színházi előadásában szó esik férfiakról és nőkről, barátságról és az emberi kapcsolatok bonyolultságáról, és az élet és a halál kérdéséről.
Ne haragudjatok, hogy meghalok
Ne haragudjatok, hogy meghalok
A PanoDráma Kár, hogy rák előadásáról
Lengyel Anna 2021. áprilisában meghalt. A Schilling Árpád vezette Krétakör egykori dramaturgja, író és műfordító. A színházi szakmai élet meghatározó alakja. 2017-ben diagnosztizáltak nála rákot, s bár keményen harcolt ellene – még színházi előadás létrehozásába is belefogott, hogy ezáltal, a tabu ledöntésével is gyengítse a betegség hatalmát –, végül a rák győzött. Vagy mégsem? A PanoDráma premierje létrejött. A rákról szól, annak minden nehézségéről és humorosságáról. És persze Lengyel Annáról.
Határtalanságról határok között
Határtalanságról határok között
Az Orlai Produkciós Iroda Határátlépések című előadásáról
Talán sosem volt aktuálisabb e témakör, mint most, a koronavírus időszakában: a határok. Az emberi és fizikai határok figyelembevétele. A személyes tér és a kordonok jelenléte. Másfél méteres távolságok és lassan megnyíló országhatárok világa. Dömötör András remekül látta meg a járványhelyzet kínálta színházi lehetőséget, hiszen mikor, ha nem most érdemes határainkról diskurzust folytatni, amikor megtapasztaltuk a bezártságból és az érintésmentességből fakadó korlátozottságot? A Határátlépések című előadásban reflektorfénybe került az online világ határtalansága is.
Online pajzán
Online pajzán
A Trojka Színházi Társulás Dekameron2020 című színházi kísérletéről
Boccaccio híres, főként pajzán történetekből álló gyűjteménye, annak keletkezéstörténete talán sosem volt annyira aktuális, mint az idei karanténhelyzetben. Csak akkor a pestis, idén pedig a koronavírus tombolt világszerte. Az igény a nevetésre, az iróniára, az önmagunk, az emberek és a világ kiröhögésére ráadásul ma is ugyanakkora, mint amekkora volt a XVI. században. A többi közt ezt ismerte fel a Trojka Színházi Társulás akkor, amikor elkészítette színházi kísérletét, a Dekameron2020 – Karanténtörténeteket, amely másfél órás válogatásban mutatja be a humoros, erotikus, az emberi hiúság és naivság következményeivel játszó sztorikat.
Egyszer csak azon kapja magát, hogy egy az elnyomók közt
Egyszer csak azon kapja magát, hogy egy az elnyomók közt
Színház a karanténból: Milo Rau LENIN című előadásáról
Milo Rau LENIN című előadását a berlini Schaubühnén mutatták be 2017 októberében az októberi forradalom 100 éves évfordulója alkalmából. Mivel az előadást a szerző a karantén idején közzétett felvételről látta, jelen írás csakis a teljesség igénye nélkül készülhetett el. A svájci származású Milo Rau híres a provokatív, erkölcsi és színházesztétikai kérdéseket is megkérdőjelező előadásairól, ám a LENIN most a szókimondásával és áthallásával, nem esztétikájával provokál. A darab Lenin egészségügyi és szakmai hanyatlását, életének végstádiumát egy napba sűríti: reggel, este és éjjel.
Mobilon a Kolibri
Mobilon a Kolibri
Mesék a Kolibriből a járvány idején
Mesékkel tartja a kapcsolatot törzsközönségével a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház is, aki az elsők között dobta az online piacra mesetárát. A képernyő előtt történő felolvasás a szórakoztatáson túl egyben a presztizs- és imidzsnövelést is szolgál az adott előadónál. A hallgató/néző nemcsak a felolvasott műért kattinthat a közvetítésre, hanem a felolvasó személyéért/hangszínéért is. 
Az online tér kitöltése
Az online tér kitöltése
A Cipolla Collectiva Home Dancing című projektjéről
Számos írásos és nem írásos mű született már az internet hasznos vagy sötét oldalával, a virtuális világ veszélyeivel, illetve az elszemélytelenedéssel kapcsolatban. Ám a #maradjotthon idején, amikor digitálissá vált az oktatás, színházi előadásokat csak és kizárólag képernyőn lehet nézni, és online edzéseket tartanak mindenhol – a világháló első és legfontosabb szerepe az összekötés lett: családtagot családtaggal, nézőt alkotóval, barátot barátnővel, diákot tanárral. Színészek, táncosok, zenészek, színházinevelési-szakemberek  és még sokan mások sorra veszik fel a kapcsolatot a vészhelyzet miatt karanténra ítélt nézőkkel. S bár az előadóművészet fő alapelemei, a személyes kapcsolat és a(z éppen akkor kialakuló) közösség „fizikai” érzete hiányzik, a virtuális világ tágasságának köszönhetően egy-egy előadást akár kétszer annyi ember is megnézhet, mint amúgy. Riasztó, hátborzongató, szorongató, már-már becketti módon abszurd helyzetek sorozata alakult ki az elmúlt napokban.
Kifakadás
Kifakadás
Anyaszemefénye az Újpesti Rendezvénytéren
Pintér Béla új műfajt teremtett a színházi szcénában: a pintérbélát, ahogyan Jászay Tamás kritikus találóan írja. És valóban: a legutóbb A bajnok című darabnál alkalmazott zenedrámai stílusban létrehozott Anyaszemefénye, az azt átívelő zongorajáték és énekelt beszéd egyedi és szinte utánozhatatlan a magyar színházi életben. Ebben a darabban nincsen intellektuális csavar, mély emberi filozófia vagy egyedi szituációk sorozata. A darab egy tömény „Elegem van, de nagyon!” felkiáltás, megspékelve egy láthatatlan, hatalmi erő bennünket mozgató ujjaival. Akár a japán bunrakuművész az élettelen bábjait, úgy pakolják fel és le a szereplőket és a díszletelemeket a fekete, arctalan alakok az Újpesti Rendezvénytér üres színpadán.
Maradjatok hangosak!
Maradjatok hangosak!
A Katona Klub előadása a Katona József Színház Sufnijában
Fiatalok és bátrak. Gondolkodnak és kinyilvánítják az érzelmeiket. És nem félnek. Vagy legalábbis nem annyira. Akárcsak Jeanne D’Arc, hiszen – egy idő után – ő sem félt, hanem hitt. Hitt a hangoknak, hitt az igazságban, és hitt Istenben. Amiként ezek a fiatalok is hisznek. Szenvedélyesen szeretnének hinni valakiben vagy valamiben.  Ez a hit világlik ki minden egyes jelenetből, amelyek füzérszerűen kapcsolódnak össze a Katona József Színház ifjúsági klubjának új bemutatójában.    
Maszk mögött, kifejezően
Maszk mögött, kifejezően
Familie Flöz a CAFé-n
Az agy és a lélek mélyét feltáró, szuggesztív előadással örvendeztette meg a berlini székhelyű Familie Flöz a MÜPA közönségét. A CAFe Fesztivál keretében meghívott Dr. Nest egy mára itthon kevésbé használt formával, a maszkjátékkal mutat rá az emberi elme törékenységére, valamint az agy hatalmára.
Inkább Hašeké, mint a miénk
Inkább Hašeké, mint a miénk
A Švejk a Vidéki Színházak Fesztiválján
Rögtön felkelti gyermeki kíváncsiságomat a nagy, fekete vasfüggöny, rajta egy fehér kulcslyukkal. Vajon mi lehet a falon túl? Nem kell sokáig várnom a válaszra: lassan, óvatosan lépdel az ominózus kulcslyuk felé egy fehérre meszelt arcú, némafilmes karakterre emlékeztető figura. És szélesen vigyorog, mert tudja, hogy nemcsak ő megy be, hanem minket is magával húz az ajtó mögé. A Thália Színház közreműködésével idén nyolcadik alkalommal rendezték meg a Vidéki Színházak Fesztiválját, amelyen utolsóként a tatabányai Jászai Mari Színház előadását láthatta a közönség. Tapasztó Ernő nagy fába vágta rendezői fejszéjét: Jaroslav Hašek világhírű Švejk  – Egy derék katona kalandjai a világháborúban című regénye különleges élmény.
Visszamennék
Visszamennék
A részvételi színház és a Csodák Palotájára jellemző, tapasztalati úton való kísérletezés ötvözete jellemzi Rajkai Zoltán Kaposváron, a Csiky Gergely Színház stúdió színpadán. bemutatott rendezését. Az előadás konvencióborogató, a színház nevelési előadás (TIE) és a részvételi színház műfaj között imbolyog.
Hallod, Rubens?!
Hallod, Rubens?!
Esterházy az Ódry Színpadon
Frappáns, lendületes, intellektuális humorban gazdag a harmadéves dramaturg szakos Dohy Balázs első rendezése. Dohy az Ódry Padlásán Esterházy Péter Rubens és a nemeuklideszi asszonyok című drámáját dolgozta át a szintén harmadéves dramaturg szakos Komán Attilával. A szövegkönyvhöz felhasználták a szerző Hasnyálmirigynapló című művét is. Dohy rendezése valójában nagy, hosszan és viccesen elnyújtott kérdések sorát öleli fel: jelenthet-e az írónak beszélgetőpartnert az, ami az orvos szemében rákos hasnyálmirigy? Lehet-e a festő számára szép nő az az angyal, aki a matematikus számára egyenes vonalon, egyenletesen ringó test?
Krétával a feldolgozásig
Krétával a feldolgozásig
A zuhanás sokkja a MáSzínházban
Nathan Filer A zuhanás sokkja című regényéből készített kamaradrámát utolsó bemutatójaként a MáSzínház. Az azonos című színpadi adaptációt Illés Márton jegyzi dramaturgként. Kovács Henrietta előadása feszes, dinamikus, látványvilága játékos és egyedi. Ugyanakkor a MáSzínház esztétikájára, színészi összetételére jellemző gesztus, a társulat ars poeticája ̶  miszerint ép és sérült színészek játszanak együtt, egy produkcióban  ̶  ebben az előadásban kevesebb hangsúlyt kap, mint  korábbi darabjaikban.
A fészek melege
A fészek melege
Kakukkfészek a Radnótiban
Szuggesztív és egyedi látványvilág jellemzi a Radnóti Színház legújabb és egyben az évad utolsó bemutatóját. A Zsótér Sándor által rendezett, Kakukkfészek című előadás alapját Ken Kesey világhírű regényéből, a Száll a kakukk fészkére címűből a Dale Wasserman által készített színpadi adaptáció adta. Maga a rendező, valamint a díszlettervező, Ambrus Mária fordította le a szöveget.
Belehal, aki él
Belehal, aki él
Pentheszileia a k2 előadásában, Kovács D. Dániel rendezésében
Gyermekien őszinte, játékosan, pajkosan szívbemarkoló előadás Kovács D. Dániel a k2 társulat tagjaival létrehozott bemutatója. A Tandori Dezső fordításában előadott Pentheszileia finoman húzza be a MU Színház közönségét, ám a későbbiekben annál erősebb marokkal tartja, és nem ereszti. Ártatlan kisgyermekek műanyag katonákkal, Batmannel, Scooby Dooval és egyéb játékfigurákkal való játékával, csatározásával kezdődik a Kleist drámája alapján készült darab. Ám ahogy haladunk előre, úgy válik a halszálkásan parkettázott terepasztal mindent megmutató, bemutató, kinyilvánító dobogóvá. A játékasztal kivégzőhellyé alakul át lelki szemünk előtt.
Csapó kettő
Csapó kettő
Kemény Lili: B monitor című darabja az Ódry Színpadon
Csalóka kép a színpadi vagy a filmbéli. Csalóka, mert mindkét esetben kívülről nézünk valakit vagy valamit. Ilyenkor megvan az az érzésünk, hogy a látottakon bármikor tudunk változni. Csak rajtunk áll. Egy instrukció, és máris más érzelem tükröződik az arcon, máshogyan állnak a fények, erőteljesebbek a gesztusok. De vajon az életben rajtunk múlik-e ez teljes mértékben? Kemény Lili költő és filmrendező márciusi ősbemutatója a Színművészetin, a B monitor elgondolkodtató tematikájú, egyszerűen kivitelezett, beszédes tulajdonnevű szereplőket felsorakoztató előadása erről is szól.
Szőröstül-bőröstül becsomagolva
Szőröstül-bőröstül becsomagolva
Lüszisztráté az Ódryn
Beavató szertartás részesei lehettünk az Ódry Színpadhoz tartozó Hevesi Teremben. Ott fogad minket pár, a Színművészetin tanuló diák, hangszerrel a kezében. Felcsendül a jólismert Ha az életben című, Kispál és a Borz együttes slágere. A játszótér jobb oldalán pedig ott várja a közönséget mosolyogva az asztal mögött ülő Karsai György tanár úr. Ő a szertartás „sámánja”, aki összeköt minket Arisztophanésszal, mai világunkat a Lüszisztraté című dráma világával.
Csoszogó gondnok
Csoszogó gondnok
Pinter-darab a Radnóti Színházban, Alföldi Róbert rendezésében
Csöpögő csapok, óriási csövek. Lomok, kacatok, elhasznált bútorok borítják a Radnóti Színház színpadát Harold Pinter A gondnok című előadásában. Kálmán Eszter díszlete tulajdonképpen egy rossz, dohos szuterénszerűségre emlékeztet. Alföldi Róbert újabb rendezésében e hétköznapi tér eseményeinek és három lakójának  ̶  egy különös testvérpárnak és egy hisztis, mindent kifogásoló, befogadott idegennek  ̶  lehetünk tanúi és megfigyelői.
A lényeg: a meghallgatás
A lényeg: a meghallgatás
Interjú Donáth Attilával és Somogyi Beával, a Társadalmi Párbeszéd Színház vezetőivel
Harmadik, Budapesten megrendezett színházi fórumára készül tavasszal a 2010-ben megalakult Társadalmi Párbeszéd Színház (TPSz). Az őket jellemző, playback-színház elnevezésű műfajról, a visszajátszásból fakadó lehetőségekről, a társadalomban létrejövendő párbeszédekről és az együttlét, egymás meghallgatásának fontosságáról is beszélgettünk a formáció két vezetőjével, Donáth Attilával és Somogyi Beával.
Ideje kezet fogni  borbéllyal
Ideje kezet fogni borbéllyal
Márton Gábor Csaba Apák fiai című előadása az AppArtban
A MáSzínház újonnan szerzett, kicsi, hangulatos pincehelyisége berendezett borbélyüzletként fogad minket. Márton Gábor Csaba Apák fiai című előadásának díszlete ez a pepita járólapokkal lefedett, Juhász Nóra által készített, „tipikusan férfias” helyiség. Forgós bőrszékek, nagy tükör, előtte a borotválkozás és a hajnyírás elengedhetetlen kellékei.
Szodomává vált a világ
Szodomává vált a világ
Székely Csaba: 10 című darabja a Radnóti Színházban
Letisztult, részleteiben mégis izgalmas tér. Az előtérben egy hosszabb, keskenyebb, kifutóra hasonlító dobogó. Mögötte sorban egymás mellé állított tíz, a buszmegállókban látható, műanyag szék.  Hátul, a színpadot félig keretező üvegfal mögött pedig a tömegközlekedési járműveken megszokott kapaszkodók. A felgördülő függöny mögött Bartha József díszlete és a székeken ülő tíz színész fogad minket a Radnóti Színházban.
Jön a tesó, ejha!
Jön a tesó, ejha!
Mert hát, mi a helyzet a „másikkal”? Aki majd a „nagyobb” és „okosabb” testvér lesz, akinek „vigyáznia kell” a kistestvérére? Aki elsőre csakis feladatokat, elvárásokat a kap már a tesó megérkezte előtt is? Aki csak annyit szeretne tudni és megérteni, hogy vajon anya és apa azután és ugyanúgy fogja szeretni őt is, mint ezelőtt? Ugye így lesz? Szerencsére nem maradnak magukra ezekkel a kérdésekkel a friss nagytesók, legalábbis a 3-5 év körüliek bizonyosan nem, ugyanis Márton Gábor Csaba és a rendezésben munkatársa, Bakonyvári L. Ágnes legújabb előadása pontosan ezekre a kétségekre akar ‒ ha nem is választ adni, de ‒ támaszt nyújtani apró nézőinek: „Nem bűn az, amit éreztek! Gyertek, nézzük meg együtt, mi is ez az egész!"
12 tipikus ember
12 tipikus ember
Császi Ádám 12 dühös ember-rendezése az Átriumban
Bármelyik is legyen a válaszunk, egyhangú, minden kétségen kívüli döntést kell meghoznunk. Többségi szavazatnak, ellenlábasnak helye nincs. Az Átrium 12 dühös ember előadásán felgördül a függöny, és szép lassan fényt kap a színpad is.
Szállj el, Pillangó!
Szállj el, Pillangó!
A győri RÉV Színház előadása a Három Holló Kávézóban
Először egy viharba került hajó fedélzete. Aztán egy szűk cella. Majd egy indián sátor, amely tengerré változik. Később dzsungel, azután egy lebuj belseje, végezetül egy magánzárka. Sokféleképpen jelenik meg előttünk a piros vasrácsszerkezet, amely a Három Holló Kávézó pincehelyiségében kialakított színházi térben, a Pillangó című előadáson fogad minket.
Mélyrepülés helyett szakaszos esés
Mélyrepülés helyett szakaszos esés
Hervay Gabriella műve az Artus Stúdióban
Két válás, egy nagy és ellentmondásos érzelmekkel teli szerelem, két tragédia. 1976 szeptemberében Hervay Gizella második férje, Szilágyi Domokos öngyilkosságot követett el. 1977 márciusában a bukaresti földrengés következtében halt meg fiuk, Attila, a Kobak-mesék ihletője. Hervay Zuhanások című művét kísérelte meg összművészeti formába önteni hat alkotó az Artus Stúdióban.
Jelmezzel és énekkel a bürokrácia ellen
Jelmezzel és énekkel a bürokrácia ellen
Az Ügy a Trafóban a Soharózával
Az alapok adottak: a külföldön is elismert karnagy, Halas Dóra; az általa vezetett sok(hang)színű Soharóza Kórus; egy kifutó, valamint a nemrég Színikritikusok Díját elnyert jelmeztervező, Nagy Fruzsina fantáziadús és extravagáns, olykor világító jelmezei. Ezek az alapok kiegészülnek Bartha Márk elektronikus őrületeivel és Kovács Áron intenzív fénytechnikájával. Az eredmény: „hivatalos”, elgondolkodtató divatbemutató, amelyen a magyar kisemberek és Kodály Zoltán, a magyar népdal motívumai és Fekete Ádám újszerű, kifejező, zseniális rímekben gazdag szövegei egyaránt képviseltetik magukat.
Fránya vakondtúrás
Fránya vakondtúrás
Háy János: A lány, aki hozott lélekből dolgozott - Nézőművészeti Kft. - Ördögkatlan Produkció - Szkéné Színház produkciója
Háy János megkerülhetetlen szereplővé vált mind a kortárs magyar irodalom, mind a kortárs magyar színház területén. Három éve megjelent novelláskötetének, a Hozott léleknek egyik írása ihlette meg a Nézőművészeti Kft.-t, és ily módon született a Szkénével és az Ördögkatlan Produkcióval karöltve A lány, aki hozott lélekből dolgozott (a novellával megegyező) című előadás. A produkció egyszerűen tárja elénk a Háy írta művekre jellemző „ez már csak ilyen”, „úgysincs mit csinálni” reménytelen érzését, amely az életben, illetve az egyes emberi sorsokban előforduló körforgásszerű folyamatokat jellemezheti.
És mi lett a nővel?
És mi lett a nővel?
Kortársunk Csehov Zsámbékon
A Zsámbéki Színházi Bázis Kortársunk Csehov címmel szervezte meg minifesztiválját. A fesztiválon fellépő társulatok különböző Csehov-adaptációi között helyet kapott egy Korányi Bálint, illetve egy Kiss Csaba rendezte Kiss Csaba-darab. Mindkettőben egy nő, három férfi és egy kérdés szolgál alappillérként: tudniillik, hogy mi is lett azzal a bizonyos nővel.
Álom és forradalom, egyszer az SZFE-n is túl…
Álom és forradalom, egyszer az SZFE-n is túl…
Kárpáti Péter: Pájinkás Jánosa az Ódry Színpadon és Szentendrén
Emlékeznek még a Szabó Gyula által mesélt Magyar népmesék sorozatra? Azokra az ikonikus, kézzel rajzolt madarakra és a jól ismert furulyaszólóra? Akkor most képzeljék el ezeket a meséket a színpadon! Képzeljék el, ahogyan a jó és a rossz figurák, sőt maga a mesemondó is életre kel, és előttünk játszódik le az egész mese a maga sárkányaival, hebehurgya királyaival, orosz és magyar motívumaival, a maga tanulságával és mélyebb, már-már filozofikus értelmével! Pillanatok alatt megjelenik szemünk előtt a mesei világba csomagolt Lenin, a nácizmus lényege vagy bármely nagyhatalom megszületésének folyamata, netán a már megtörtént vagy hamarosan elkövetkezendő forradalmak.
A panda fekete és fehér is
A panda fekete és fehér is
Vizsgaelőadás a Színművészetin
Matei Vișniec a kortárs román irodalom hazájában és külföldön egyaránt elismert képviselője. Mi pedig a Színművészeti Egyetemen, egy tanterem sötétjében láthattuk, mi is az A pandamedvék története amiként azt a szaxofonos meséli el, akinek egy barátnője Frankfurtban lakik.
(Anti)teátrális erőszak
(Anti)teátrális erőszak
Violence(s) a MITEM-en
Szürke és fekete minden. A kissé szürreális tér egyben letisztult, éles, fehér fénnyel van bevilágítva. A nézőtérrel szemben egy sötét folyosó húzódik meg két fal között. Lassan, nagyon lassan bejön az egyik színésznő, száját egy kendővel fogja be, takarja el. Szürke ruhája mellett feltűnően színes táskát visel. Alig bírjuk kivárni, mire hosszú percek alatt eléri a rendezői jobb oldalon elhelyezett padot. Leül velünk szemben. És ekkor lassan, nagyon lassan a folyosó sötétjéből kirajzolódik egy alak. Egy nő alakjának sziluettje. Lassan, nagyon lassan közeledik. Felcsendül a misztikus, kissé gépiesnek ható zene. Az éles fény egyszer csak félhomályra vált. És már tudjuk: valami elkezdődött. Valami, aminek most egyhamar nem lesz vége.
Szia, Uram! Rejtő Jenő köztünk él
Szia, Uram! Rejtő Jenő köztünk él
A piszkosak a Karinthyban
A rendezői balon egy bárzongora, hátul óriási gerendák. Rejtett zugok, amelyeket függönyök takarnak el, és a lépcső, amely felvezet az erkélyre. Kis, mozgatható asztal, körülötte négy szék. Felesnek való poharak. Csupán ennyiből áll a Major Attila által létrehozott színpadkép. Pontosan olyan, amilyent Rejtő Jenő olvasmányaim során az én fantáziám is megalkotott, valahányszor elolvastam a kocsmai jeleneteket. A Karinthy Színház színpadán uralkodó atmoszféra azonnal magába szippant minket, mihelyt elhangoznak az első taktusok a zongorán Marton Róbert keze alatt.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés