bezár
 

film

2019. 10. 09.
Trauma és létezés harmóniája
Szabó Réka A létezés eufóriája című dokumentumfilmje
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Szabó Réka négy évvel ezelőtt úgy dönt, dokumentumfilmet készít Sóvirág című színházi előadásáról, annak próbafolyamatáról. Micsoda szerencse ez nekünk, nézőknek, hiszen csodálatos alkotás született, melyből egyszerre árad mérhetetlen fájdalom, ámulatra méltó energia és boldogság. A dokumentumfilm tökéletesen ötvöz művészeti ágakat, történelmet, elénk tárja az öregedés, szerelem és nőiesség különböző oldalait, valamint összeveti a traumákkal teli életet a létezés eufóriájával.

Nem is összeveti, inkább megmutatja, hogy az élet szépségei és fájdalmai egymás mellett, egymást kiegészítve vannak jelen életünkben, ha hagyjuk. Fahidi Éva, kilencvenéves holokauszt-túlélő pontosan így tesz: hagyja. Ez persze nem azt jelenti, hogy tétlenül viseli sorsát. Épp ellenkezőleg, szűnni nem akaró erővel és tudatossággal van jelen saját életében. És mégis, miközben Éva gimnazistákat megszégyenítő frissességet sugároz, leplezetlenül van jelen a filmvásznon az öregedés elkerülhetetlensége.

„Sírással nem megyünk semmire” - ez Éva egyik meglepően közhelyes mondata, mely az ő szájából mégis igazán hiteles. Megrendítő és végletekig megható jelenetek sora tárul elénk, mely jelenetek hol hangos nevetésre késztetik, hol pedig elkeserítik a nézőket. Ez talán abból a tulajdonságából ered a filmnek, hogy egyszerre ábrázol emberi és ismerősnek ható jeleneteket és a holokauszt borzalmait, melyekről sosem lehet eleget beszélni. Nem csak holokausztfilm, sokkal több annál.

Igazán különleges, ahogy a múltat és jövőt, a fiatalságot és az öregedést három nő egymásra találása ilyen harmóniában egyesít. Éva és duettpartnere, Cuhorka Emese egymáshoz tartoznak, szinte eggyé válnak. De a harmónia része Szabó Réka is, valamint az operatőr, Kovács Claudia. Ő az, aki elcsípi azokat a fontos pillanatokat, mozdulatokat, arckifejezéseket, melyek erről a felfoghatatlan összhangról tanúskodnak. Ezeknek a pillanatoknak köszönhetően a film idejére mi magunk is ennek a harmóniának részesei lehetünk, és ez igazán felszabadító.

A film nem csupán annak kíván utánajárni, hogy milyen egy próbafolyamat filmvásznon való megjelenítése, nem is az előadás egyfajta értelmezését szeretné nyújtani. A film és a színdarab két független és önálló műalkotás, melyek mégis szorosan táplálkoznak egymásból és közös középpontjuk Fahidi Éva.

nyomtat

Szerzők

-- Dióssy Panka --


További írások a rovatból

A 14. Frankofón Filmnapokról
Jeanne Herry: Az arcuk mindig előttem lesz
A legkülönbözőbb természetű titkok a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
Beszélgetés Hevér Dániel rendezővel és Kertész Zsanett forgatókönyvíróval a Valami madarak című filmjükről

Más művészeti ágakról

Somorjai Réka: BOJZ című drámája a Szkéné Színházban
Láng Orsolya Ház, délután című könyvének bemutatójáról
irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
Az év ódaköltője 2024 pályázat eredményhirdetése


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés