irodalom
A bemutató Kormányos Ákos felolvasásával kezdődött, a mottót és a kötet első három versét hallgathattuk meg. Az elhangzott szövegek a téma és a poétika megismerése révén közelebb hozta a könyvet a hallgatósághoz, hiszen a Töredezettségmentesítés a mozgáskorlátozottságot tematizálja visszaemlékezéseken keresztül. A kötet mottója egyben a cím magyarázata is: a töredezettségmentesítés egyaránt utal az élmények felidézésére és újrarendezésére.
Mint Kormányos elmondta, először nehéz volt meghatározni műfajilag a könyvet, viszont egy Téreytől átemelt meghatározás alapján verses vallomásnak nevezhető. A szerző véleménye szerint a traumairodalomhoz állnak közel a szövegei, nagy hatást gyakorolt rá Terék Anna költészete, ezért is írta Terék az egyik ajánlót, míg a másikat (a korábbi kötethez hasonlóan) Szilasi László. Szutorisz Szabolcs a Terék-hatással kapcsolatban a trauma és nyelv kérdésére irányította a figyelmet, konkrétan arra, hogy a korábbi, Paraván című kötethez képest itt tényszerűbb szövegek vannak. Kormányos kiemelte, fontos volt számára, hogy a nyelv ne legyen részvétet kiváltó, inkább a mondanivaló hasson, ezért igyekezett objektíven megszólalni, távolsággal kezelni a témát.
![]()
Ezt követően a kötet belső vizualitása felé terelte a beszélgetést Szutorisz. A kötet szkennelt húsokról tartalmaz képeket, de a szövegek esetében sem egységes a megjelenés, hiszen vannak jobbra, középre és balra zárt szövegek, amelyek különböző aspektusból kapcsolódnak a kötet témájához. Mint Kormányos elmondta, a jobbra szedett szövegek esetében olyan különböző beszólások jelennek meg, amelyekkel korábban ő is találkozott. Kiemelte, hogy bár ezek a megszólalások negatívak, mégsem ítéli el azokat, akiket idéz, nem gondolja, hogy egyetlen megnyilvánulás meghatározná valakinek a teljes személyiségét. Mint mondta, nem tudott mindent ábrázolni a kötetben, például a jó dolgok kevésbé jelennek meg a Töredezettségmentesítésben. Ennek ellenére pozitívan zárul a könyv. Kormányos szerint a középre zárt szövegek líraibbá és szimbolikusabbá teszik a kötetet, ami segíthet abban, hogy a befogadó fellélegezzen az olvasás végén, elvégre a mozgáskorlátozottság ellenére „ez nem egy szomorú élet, nem egy olyan élet, amit bizonygatni kell”. A képekkel kapcsolatban azt is elmondta Kormányos, hogy ismét Szabó Eszterrel dolgozott együtt, akivel különösebb egyeztetések nélkül is nagyon gördülékenyen, egymást kiegészítve tudtak együttműködni.
![]()
Ezt követően Kormányos arról beszélt, hogy számára mit jelent a hétköznapokban a mozgáskorlátozottság. Egyrészt azonnali térmegfigyelést, mindig felméri milyen tereptárgyak jelenthetnek akadályt, és mik azok, amik segíthetik. Másrészt tervezést, ami kiterjed például arra, hogy vannak-e padkák egy épület előtt, amelyen át kell haladnia. Ehhez kapcsolódva jegyezte meg Szutorisz, hogy a kötetben a technika, mint akadály is tematizálódik, mire Kormányos kifejtette, hogy vannak olyan épületek, amelyek hivatalosan akadálymentesítettnek számítanak, egy mozgássérült mégsem tudja őket megfelelően használni. Éppen emiatt úgy gondolja, a könyvnek van egy kiáltvány jellege is, fontosnak érzi, hogy beszéljen erről a témáról.
A beszélgetés végén azt is megtudhatta a közönség, hogy Kormányos Ákos már elkészült a harmadik kötetével, jelenleg a kiadónál van a kézirat, viszont egy ideig szeretne másra fókuszálni, nem az írásra. A kötetbemutató zárlataként a közönség kézbe vehette a kötetet, és közelebbről is szemügyre vehette Szabó Eszter képeit.
Fotó: Höffler Norbert



