bezár
 

színház

2021. 11. 26.
A Desiré Fesztiválról – Szabadka, harmadik nap
Desiré Central Station 2021 – The History and You
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Ismét ugrunk egy nagyot – a kieső időt hőseink nem aludták át, csak a második napon egy horvát nyelvű, ráadásul erősen szövegcentrikus előadásba futottak bele, amihez nem készült magyar felirat, úgyhogy erről így túl sokat nem érdemes mondani. Méretes szökkenéssel a harmadik naphoz érkezünk tehát.

A Ripityára törve című előadáshoz nem is kell felirat: a produkció – legalábbis az első kétharmada – egy szöveg nélküli bohóctréfa. A francia Drámaírók és Zeneszerzők Szövetsége, illetve az Avignoni Fesztivál projektjének a keretében jött létre, ahol különböző művészeti ágakban működő, egymást nem ismerő alkotók hoznak létre közös előadást. Az est egy színész-koreográfus, Raphaël Cottin, egy író-színész-rendező, Pierre Meunier és egy díszlettervező-képzőművész, Marguerite Bordat együttműködéséből született.

Két férfi egy tálalót cipel fel nagy üggyel-bajjal a színpadra, és komoly műgonddal elhelyezik a térben. Két múzeumi anyagmozgatóba oltott bohóc, egyszerre nagyképűek és szerencsétlenek, a közönség pedig egyre erőteljesebb nevetéssel követi az ügybuzgalmukat. Aztán a tálaló elkezd ellenséges közegként viselkedni, és a két clown mind nagyobb kétségbeeséssel igyekszik helyrehozni a dolgokat, fokozatosan eljutva odáig, hogy egy idő után fejszével és bontógolyóval próbálják reparálni a bútor sérüléseit. Aztán egy ponton a tehetetlenség átcsap indulatba, minden mindegy alapon. A végeredmény kitalálható.

A színpad közepén a ripityára tört tálaló, a szélén egy magában árválkodó kis műanyag dinoszaurusz. A romhalmaz, illetve mindaz, amit idáig láttunk, a burleszk leple alatt rengeteg jelentést felvehetett. Lehetett tanulmány a rombolás természetéről, vagy éppen az emberi természet bonyolult viszonyáról építéshez és romboláshoz; az öndestrukció civilizációnkba beépített lehetőségéről; és nyilván lehetett a „The History and You” fesztivál-hívószó felől is olvasni.

A két clown fáradt lihegéssel levonul a színről, és itt vége is lehetne az egésznek. Ekkor azonban kezdetét veszi az előadás utolsó harmada – vagy egy másik előadás, ez már nézőpont kérdése. Bejön a harmadik, a női szereplő, és szép lassan nekilát rendet rakni a romokból, szabályos mintákba rendezni a szétvert tálaló darabkáit. Egy idő után a két clown is visszaténfereg, és segíteni kezdenek neki. Aztán a színpadra invitálják a közönséget, és átengedik nekik a terepet: fejezzék be ők a munkát. A végén pedig a háromtagú társulat kezdi a tapsot, a színpadon álló közönséget tapsolja meg.

Szép pillanatokat ad ki ez a záró rész, de mégis – talán túlságosan érthető, talán túlságosan egyértelmű gesztus, és végérvényesen allegóriává merevíti a tálalót és a tálaló lerombolását. A közönséget közösségé alakító, megemelt zárlat leválik az első részről, és zárójelbe teszi a fekete komédia röhögve síró, sírva röhögő katarzisát. Chaplin, ahogy szózatot intéz a világhoz A diktátor végén. Hogy kinek melyik a több: nézője válogatja.

 

Marguerite Bordat − Raphaël Cottin − Pierre Meunier: Ripityára törve
Alkotó-előadók: Marguerite Bordat, Raphaël Cottin, Pierre Meunier
Koprodukciós partnerek: SACD / Festival d’Avignon - le théâtre de la Bastille
Fotók: Jean Pierre Estournet
nyomtat

Szerzők

-- Keresztesi József --


További írások a rovatból

színház

Interjú a Rég volt, mese volt, minden szava igaz volt című darab kapcsán
színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól
színház

A Punchdrunk Viola's room előadása Londonban
színház

Szabó Magda Az a szép, fényes nap történelmi drámája a Csokonai Nemzeti Színházban

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés