bezár
 

színház

2021. 11. 30.
A Desiré Fesztiválról – Szabadka, anyák napja
Desiré Central Station 2021 – The History and You
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
„…nem fogsz előbb / Hazádon dulni (nem fogsz, hidd el azt), míg / Anyádnak méhét meg nem gázolod, / Mely a világra szült!” – ezt mondja Volumnia Coriolanusnak az V. felvonás 3. színében, Petőfi Sándor fordításában. A Desiré Fesztivál History of Motherfuckers című előadásában is mond ilyesmit, de ennek ott vajmi kevés köze van a hazafias-katonai erényeken átszűrt római becsületkódexhez. Noha Coriolanus ezúttal is, úgymond, hallgat a szép szóra, vesztére persze.

Az észak-macedón társulat előadása a Shakespeare-vázra épül ugyan, de a vízió, ami ebből kibomlik, túlmutat a győzedelmes lúzer történetén, akinek a háború az anyanyelve, a politika nyelvén viszont nem beszél. A History of Motherfuckers ugyanis hangos és egyértelmű nemet mond a hatalmi viszonyokat újratermelő nyelvre.

Szkéné színház

Hogy mi marad a helyén? Önsajnálat nélküli, színtiszta düh.

Az előadás Viktorija Stepanovska-Jankulovska hosszú monológjával indul, fanyar cinizmussal vonja le a lockdownon átvergődő, lecsúszóban levő, a speciálisan kelet-európai és a globális válsághelyzetekbe egyaránt belefásuló középosztály tapasztalatait. És indul a turbófolk, élő dob-basszus kísérettel, és indul Coriolanus drámája, kisebb-nagyobb kitérőkkel; a háttérben a képernyőn hol tüntetők vonulnak, hol politikusok ágálnak, hol animált pornó megy, mikor mire van szükség. Urbán András rendezése egy pillanatig sem válik öncélúvá: vér és erőszak, minden a maga helyén, pontosan és átgondoltan. Hiszen szükség van a háborúra, szükség van a külső fenyegetettség folyamatos tudatára, és szükség van arra a nyelvre, ami ezt a tudatot fönntartja, mert hát – ahogy elhangzik a szupermarket-jelenetben – az embernek ennie, szarnia és adóznia végső soron mégiscsak muszáj.

History of Motherfuckers

Aztán szavazhat a közönség, hogy Nikola Projčevski megmutassa-e a farkát, a színész felháborodottan kivonul, és a Coriolanust alakító Ivan Jerčič vállalja magára a feladatot – ott áll a színész-színházigazgató, ugyanakkor ott áll a Róma ellen forduló, sértett hadvezér egy szál semmiben, vérrel nyakon öntve, anyjának méhét nem képes meggázolni, és ezért a bukásával fizet.

History of Motherfuckers

Végül a hosszú záródal úgy húzza ki a szőnyeget a túlmozgásos történelem alól, mint ahogy a kis Mukk állította meg a csodapapucsot einstandoló szultánt. Egyetlen hosszú felsorolás az egész: Az ősember megbaszta az anyánkat, a fáraó megbaszta az anyánkat – nem fogom pontosan idézni a szöveget, csak schlagwortokban –, a népvándorlás, a feudalizmus, az ipari forradalom, a nagy francia forradalom megbaszta az anyánkat, Marx és Engels megbaszta az anyánkat, a nacionalizmus, a Greenpeace, az emberjogi szervezetek, a feminizmus megbaszta az anyánkat, a színház megbaszta az anyánkat, a közönség megbaszta az anyánkat, mindannyian. Vége a dalnak, függöny le.

Világos álláspont. Semmi keserűség, csak a tisztító harag. A szép szó ellentéte nem a csúnya vagy az ordenáré, hanem az igaz. Az igazság árva kismajma pedig ne csimpaszkodjon ideológiai szőranyákba.

Ha egyszer Magyarországra is elhozzák az előadást, a sorok közt olvasást, az értő iróniát és az összekacsintást is javaslom beilleszteni a fent említett záródal felsorolásába.

 

History of Motherfuckers
William Shakespeare Coriolanus című művének motívumai alapján
Játsszák: Ivan Jerčič, Sonja Mihajlova, Viktorija Stepanovska-Jankulovska, Sandra Gribovska, Nikola Projčevski
Dramaturg: Vedrana Božinović
Szerzői dal (Ja sum protiv demokratija): Sandra Gribovska
Díszletterv: Valentin Svetozarev
Jelmezterv: Blagoj Micevski
Zeneszerző: Irena Popović Dragović
Hangmester: Nikolče Terzievski
Fénymester: Goran Petrovski
Zene: Aleksandar Dimovski, Slavčo Jovev
Ügyelő: Miroslav Lazarevski
Súgó: Gordana Mihajlovska
Rendező: Urbán András
Szabadka, Jadran Színpad, 2021. november 25.
Bitolai Nemzeti Színház
Fotók: Ivona Kočov

nyomtat

Szerzők

-- Keresztesi József --


További írások a rovatból

Pintér Béla és Társulatának Kabuki című előadása az Átriumban
Benkó Bence Sirály-rendezése a Gólem Színházban
A Nagyváradi Szigligeti Színház Csárdáskirálynő előadása

Más művészeti ágakról

Áfra János Kitakart anyám című kötetének bemutatójáról
Visky András Illegalisták című új regényének bemutatójáról
Vészits Andrea Ábris és az azúrkék patkány (Pagony, 2025) című kötetéről
Heo Yoon-jeong koreai citeraművész koncertje az Eiffel Műhelyházban


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés