bezár
 

gyerek

2023. 11. 19.
Népszerű antihősök a semmi közepén
Egy nap a kuflikról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
November negyedikén rendezte meg a Tempevölgy a Kulfi-konferenciát Balatonfüreden. A nap folyamán számos előadás hangzott el, amelyek mindenféle aspektusból megvizsgálták a Kuflik által alkotott univerzumot.

A konferencia helyszíne a balatonfüredi Modern Műtár volt. Tóbiás Krisztián és Burza Patrícia Kármen köszöntője után a nyitóelőadást Kovács Eszter, a Pagony alapító főszerkesztője és Rét Viktória, a Kufli-sorozat jelenlegi szerkesztője tartották.

prae.hu

Kovács Eszter arról mesélt, hogy hogyan született meg ennek a meseuniverzumnak az ötlete: tíz évvel ezelőtt, amikor Dániel András volt a Pagony művészeti vezetője, az akkori irodájuk előtti gangon állva beszélgettek: a kiadó az óvodásoknak szeretett volna valami új témával előhozakodni, míg a művészeti vezető asztalfiókjában lapult egy még kiadatlan világ. A részletekre már egyikük sem emlékezett, de innen indult a történet. Eredetileg is sorozatnak tervezték, minimum három kötettel. Már ekkor számos jellegzetes vonása látható volt a sorozatnak: hét figura, kompakt és teljes univerzum, sokrétegű humor. Ezek az antihősök, akik a semmi közepén csinálják a semmit, tíz év alatt nagyon messzire jutottak el attól a bizonyos gangtól: húsz könyv jelent meg összesen harminckilenc mesével; három lapozó, két diafilm, három évadnyi sorozat (háromszor tizenhárom rész); három mozifilm, négy-ötféle színházi feldolgozás; hatféle társasjáték; és most a legújabb, hogy játszótér témájává vált a Kufli-univerzum. Az összes könyvre nézve nagyjából kilencszázhatvan oldalnyi kép és szöveg született, amit kétszázhatvanezer példányszámban kelt el. A legnépszerűbb ezek közül máig az első rész (Egy kupac Kufli), amiből huszonötezer darab kelt el mostanáig. 

Rét Viktória, a sorozat szerkesztője 2017 óta dolgozik a Kufli-könyvekkel. Elmondta, könnyebbséget jelent, hogy kötött formával, terjedelemmel és mérettel dolgoznak, hiszen ezt csak egyszer kellett kitalálni, a legelején, azóta pedig ezek a komponensek változatlanok. A bevezető előadást egy kvízzel zárták le, amelyet kifejezetten felnőtteknek készítettek. Elmondásuk alapján a gyerekeknek nem győznek nehezebbnél nehezebb kérdéseket összeállítani, hiszen annyira jól figyelnek, hogy minden kérdésre mindig kórusban mondják a jó megoldást. 

Az első szekció első előadását Révész Emese művészettörténész tartotta. Előadása fókuszába a kép és szöveg kapcsolatát helyezte. Mint mondta, szerencsés helyzet, ha a szöveg és a kép ugyanonnan érkezik. Megemlítette, hogy a Kuflik születésekor melyek volt azok a hasonló művek, amelyek a humort helyezték középpontba és divatosak voltak. Felsorolta többek között a Muminokat, az Adventure Time-ot és a The Amazing World of Gumballt is. Kitért a magyar gyermekirodalmon belül a Pompom meséire is, ahol szintén nagyon fontos szerepet tölt be a humor és az illusztráció, illetve Győrffy Anna Kesztyűmeséjére, amelyet összehasonlított a Kuflikban szereplő saját életterekkel. Széles körben vizsgálódó előadásában szó esett még szél-lényekről és jelentőségükről (Levernyó, Mohamanyi, Macskalegyek); kép-szöveg szintekről (akció, emblematikus, lételméleti/filozófiai); intertextusokról és hipertextusokról, vendégképekről, zenei-, tótágas-, filmkockaeffektusról; szerzői kiszólásokról a szövegen belül, és arról, hogy valójában mire is tanítják a kuflik a gyerekeket.

A második előadást Kérchy Anna, az SZTE BTK Angol-Amerikai Intézetének habilitált egyetemi docense tartotta. Előadásának címe Az elvarázsolt rét, mint játéktér volt. Szó esett a fiktív világépítésről, a nonszensz képi játékról, a metanarrativitásról, a nonszensz irodalmi párhuzamokról és az identitás kérdéséről. Kérchy Anna kiemelte a másságokra érzékeny reagálásokat a kufliverzumban. Ilyenek a a figura és a háttér hierarchikus ellentétpárjának felbomlasztása, amikor hangot kap az elnémított láthatatlan is, sőt akár humor forrását is képezi, illetve amikor tere van a mellébeszélésnek vagy mind wanderingnek. Továbbá a narratíva szétszálazása, történetfonal-kezdemények vagy a mesebeli hangok polifonikus megsokszorozása, gazdag intertextus, intermediális utalásrendszer többhangúsága. Hozza a karneváli beszédmódot, újraírja a szerzőség fogalmát és felszámolja a hierarchiát ebből a szempontból is, valamint a kép és szöveg viszonyában is; ez utóbbi a feminista kritikában szintén megjelenik. A képeket olvassuk, a betűket megnézzük, az ellenpontozó viszony pedig szándékos értelmezői zavart okoz. Megemlítette még a transzmediális történetmondás hatását, a cselekmény nélküli cselekményt. Az előadás végén tárgyalta a játékok fajtáit (mesén belüli mese; szerepjáték; nyelvi játék), szerepeit (életöröm kifejezése; együttlét öröme; game vs. play). Kitért rá, hogy a Kulfikban megjelenő játékok nem ügyességi játékok, nem kompetitívek, nem célszerűek, hanem érdek nélküliek és a szereplők megélhetik benne a mássá válás és az együttlét örömét.

A harmadik előadó Herczeg Zsófia, a MOME oktatója, volt. Az előadásában a Kuflik helyét vizsgálta a magyar animációkban. Röviden áttekintette a támogatási rendszerek történetét, bemutatta a Kufli-sorozatot, a beszélt a magyar animációs hagyományokról (irodalmi adaptációk; játék a nyelvvel; felnőtteknek szóló utalások; a mesélő; sorozatepizódok összefűzése), illetve röviden kitért a kortárs példákra, tendenciákra, végül betekintést nyújtott a technikai megoldásokba is.

Az ebédszünet után Hansági Ágnes, a SZTE BTK tanszékvezető egyetemi tanára kezdte meg a második szekciót. Előadásában a nyelv és a kép viszonyát tárgyalta nyelvi szempontból, és kiemelten foglalkozott a máshogyoszkóppal, a nyelvi játékokkal, a felmerülő határsértésekkel és a különféle jelölőkkel (verbális és ikonikus). Rengeteg példával díszített előadásában hosszan kifejtette többek között azt is, hogy a máshogyoszkóp azzal szembesít minket, ha ránézünk valamire, akkor az nagyon sok minden lehet. Gyakorlatilag minden értelmező műveletre (a létezésünkre) lehet megjelenítés a Kufliverzumon belül, hiszen ez arról szól, hogy látunk valamit, leképezzük/értelmezzük/kipróbáljuk valahogy és aztán kiderül, hogy az működőképes-e vagy nem olyan formájában, ahogy éppen akkor van. És innen tudunk elindulni aztán az identitás kérdéséhez. 

A második előadásban Nagy Gabriella Ágnes a groteszk és az irónia kapcsolatára világított rá. Itt is említésre kerültek a nyelvi játékok, de szó esett a verbális és szituációs iróniáról is, amelyeknél kiemelt szerepe van a retorikai kérdésnek, a hiperbolának és a szarkazmusnak, vagyis a retorikai eszközöknek. Önmagában már a kuflik létezése, megjelenítése egy ironikus dolog: ehető pékáru-ehetetlen féreg hibridként groteszk megvalósulások, de végtére is ehetetlenek (akár a gyerekek). Nem kapcsolódnak a hasznosságelvű világhoz, nem tudjuk, honnan jöttek és hova mennek. A kiazmus jelensége is vizsgálható általuk. Példa lehet erre a gyökérlift, amely alapvetően a lefele viszi őket, ellentétben azzal a képpel, amit a liftekről elképzelünk: valahová felfele visz. Így ez egy ellentétes mozgást eredményez. Nyelvi játékban is hozza ezt az ironikus tükröződést, pl. a huszadik kötetben szereplő felhőtlenül boldog felhő. 

A délután harmadik előadója Mészáros Márton (KRE BTK) volt. Előadásában a költői erőszak jelenlétét vizsgálta a sorozaton belül. A nyelvre történő reflexió, a kuflik nyelvhasználata és sajátos nyelvfikciója, a líranyelvi koncepció, a gyereknyelvvel való kapcsolódás, hapax legomenon mind előkerültek. Többek között olyan kérdésekre kereste a választ, hogy mitől szó egy szó, vagy hogyan tudjuk eldönteni, hogy mi jelent valamit és mi nem? Mik lehetnek a rendezőelvei ezeknek a hapaxoknak? Ez utóbbira néhány megoldási javaslata a hangrendi illeszkedés (pl. zseléscserjék),  paranomázikus játékok (pl. kacatalapanyag, maszatalapanyag, malacalapanyag), hangulatfestés és hangutánzás (pl. szőrmókvakarc, recskeaszú, másnéven pohos résbogár). A beszéd végén kitért arra, hogy ezek hogyan születnek meg. Ilyen helyzet pl. a kuflik definíciós nehézségei, a szóbeliségük (varázsmondókák, szópárbajok) vagy az a tény, hogy a határozatlanságot kifejező szavakat (akármi, bigyó, ötlet) nem szeretik a kuflik, mert nem tudnak mit kezdeni velük.

A konferencia Bartha Juditnak, az ELTE Esztétika Tanszék oktatójának előadásával zárult, aki az identitáskeresést helyezte prezentációja középpontjába. Beszélt a szereplők életkorának kérdéséről is, ami Bélabá esetében a legnyilvánvalóbb, míg más szereplőknél nem ennyire triviális (az előadó Fityircet a gyerekkor és a kamaszkor határára helyezte el, miközben a későbbi diskurzusból kiderül, hogy a szerzőnek egyáltalán nem ez volt a fejében). Ő is megemlítette a máshogyoszkópot mint közvetítő eszközt amely a a reflektált-én és a mások által látott-én különbségeire is fel tudja hívni a figyelmet (pl. a felhő, aki rácsodálkozik, hogy van lába). 

A utolsó előadás után a konferencia szervezői megszólították a Kufliverzum alkotóját, Dániel Andrást, aki mindvégig a hátsó sorból figyelte a konferenciát. Megkérdezték tőle, hogy számára milyen érzés volt végighallgatni egy egész napon keresztül a saját alkotásairól értekező irodalmárokat, esztétákat, történészeket. Ebből a kérdésből alakult ki aztán a záró beszélgetés.

Fotók: Tempevölgy Facebook-oldal

nyomtat

Szerzők

-- Panágl Zsófia Gabriella --


További írások a rovatból

Az Ugyanakkor, ugyanott című kiállítás megnyitójáról
Az Elérhetetlen című kötet bemutatójáról

Más művészeti ágakról

Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét
Kurt Rosenwinkel The Next Step Band (Live at Smalls, 1996) júliusban megjelent albuma és a Magyar Zene Házában októberben tartandó koncertje tükrében
Újra nagyvásznon Tarr Béla Panelkapcsolat című filmje
Kulturális hanyatlás?


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés