bezár
 

színház

2023. 12. 15.
Mi a nő legnagyobb erénye?
A szexuális nevelés hiánya és TikTok a Nemzetközi Roma Színházi fesztiválon
Tartalom értékelése (2 vélemény alapján):
Egy rendes roma lány házasságig megőrzi a szüzességét, mert a közösség erkölcsei és a vallás ezt követeli meg. Szexre gondolni csak a férfiaknak szabad, náluk viszont dicsőség házasság előtt a szüzesség elvesztése, sőt az sem feltétlenül gond, ha az interneten ejtenek hálójukba szűzlányokat. Vagy lehet, hogy ez mégsem így van? A VI. Roma Hősök Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál Viral on TikTok/ TikTokra kattanva című előadásán jártunk.

Az Eötvös10 Művelődési Házban csordultig telt a nézőtér a romániai Giuvlipen feminista színházi társulat előadására. Az előadás két tizenhét év körüli roma lány történetét mutatja be, akik külön-külön és közösen is zenés-táncos tartalmakat készítenek TikTokra. Egyikük, Aida (Nicoleta Ghiță) egy vallási szektához tartozó fiú befolyása alá kerül, végül menyasszonya lesz, ami miatt aztán a tiktokos karrierjétől és a legjobb barátnőjétől is eltávolodik. Barátnője, Narcissa (Bianca Mihai) pedig egy tiktokos „pickup artist” karmai közé keveredik, ahonnan szabadulva a széles nyilvánosság vállalásával próbál erőt adni nőtársainak.

Szkéné színház

Eközben érintik a roma lányok szexuális nevelés hiányából fakadó béklyóit. Bemutatják, ahogyan otthon a szexualitás tabutéma, viszont az utcán folyamatosan szexuális tartalmú megjegyzéseket kiabálnak utánuk a férfiak, melyeket így nem is tudnak rendesen kezelni. A szüzességnek is kiemelt szerepe van (de természetesen csak a nőknél), a tárgyiasítás ezen formája kereskedelmi alap az apa és a leendő férj között. Éppen emiatt meg kell őrizni (ha ez nem sikerül, akkor a lányt meghurcolják), a házasságig. A nászéjszaka után be kell mutatni a véres lepedőt a családnak. A véres lepedő bemutatása viszont nem csak a romáknál szokás.  Itt is, ahogy más történeteknél is sokkal általánosabb dolgokról beszél az előadás, nem marad csak a roma közösség hagyományain belül. Ahogy az író-rendező (Mihaela Drăgan) az előadás után megjegyzi, alkotói szándék volt, hogy a roma közösség problémáján túlmutatva a nem romákhoz is kapcsolódjon az előadás.

véres lepedő

Később hallunk egy történetet egy lányról, akit elhurcolnak az utcáról, és megerőszakolnak. A családtagok ezután a lányt elviszik egy orvoshoz, aki megállapítja, hogy még nem vesztette el teljesen a szüzességét, így férjhez lehet adni, és nem esik folt a család becsületén. Ez természetesen a lányt nem vigasztalja ezután nem hagyja el a házat, és próbál eltűnni a világból.

Az előadásban fontos szerepet játszik a vallás szexualitást tabusító léte is: Aida vőlegénye még a lány által gyerekkorban játszott játékokat is erkölcstelennek tartja. Ugyanerre hivatkozva tiltja el a TikToktól menyasszonyát, és akarja meghatározni a lány esküvői öltözékét is. Narcissa ezután egy olyan „pickup artist” áldozata lesz, akit gimnáziumban elutasították a neki tetsző, „legalább 9-es” lányok, így felnőve az a célja, hogy minél több ilyen „vonzósági kategóriába” sorolt nővel fekhessen le és törhesse össze a szívüket. Narcissa viszont nem hagyja magát, TikTokon élő vitába bocsátkozik a férfival arról, hogy hogyan kellene kezelni a nőket.

előadásrészlet

A színpadi forma sokszor hívta elő a TikTok világát. A háromosztatú színpad két szélső szekciója a két lány saját, a középső pedig a közös TikTok-csatornájukon elérhető tartalomként funkcionáltak (a három vetítővászon pedig a telefonképernyők formáját hívta elő). Több jelenet is dalban mondta el a lányok szenvedését, ahol szintén a TikTok-formához nyúltak: a platformra jellemző zenés-táncos performanszokat láthattunk. A közösségi oldalt olyan jelenségként mutatták be, mint ami alapjaiban határozza meg a két lány életét: egyrészt ez a kapcsolat a közösségen kívüli világgal, másrészt lehetőség arra, hogy megismerjék őket mások is, Továbbá valamiképp a feminista küzdelmük felületévé is válik azáltal, hogy ez az a hely, ahol sok ember előtt kiállhatnak magukért. Viszont veszélyeket is rejt magában: a vallási radikális és a pickup artist csoportoknak is építkezési lehetőséget nyújt, akik így könnyebben célba vehetik az áldozataikat, és többedmagukkal zaklathatják őket.

A két színésznő játéka magával ragadó, megrázóan adják elő a történeteket, a zenei betétek (melyek aránya olyan nagy, hogy akár inkább a fennmaradó rész nevezhető „prózai betétnek”) pedig a maguk diszkrepanciájával úgy mutatják be rettenetes tapasztalatokat, hogy közben nem vágják földhöz a nézőt, így az előadás másfél órája is gyorsan elszállt. Az előadást követő beszélgetés (moderátor: Gryllus Dorka) során a színésznők, az író-rendező (Mihaela Drăgan) és a koreográfus (Răzvan Rotaru) oszthatták meg gondolataikat a témához kapcsolódóan. Megtudhattuk például, hogy a történetek nem az alkotók sajátjai, hanem a rendezőnő anyaggyűjtése alapján készült az előadás, de ettől függetlenül nem idegenek az epizódok a színésznőktől sem.

előadásrészlet

A román nyelven előadott előadás egyetlen gyenge pontja a feliratozás volt. Az – angol és magyar nyelvű – feliratok néha követhetetlenül gyorsan változtak, néha pedig percekig nem is mozogtak, ami megnehezítette az előadás értelmezését. Az előadás (és a fesztivál szervezettségének) színvonala viszont jócskán túlmutat azon, hogy egy ekkora befogadóképességű helyszín adjon neki teret, remélem, a jövőben a fesztivál nagyobb színpadokon is helyet kaphat.

A Giuvlipen TikTokra kattanva című előadása kiváló alkalmat ad arra, hogy belelássunk a roma nőket érintő szexuális tabukba és abba, hogy miképp csapódik le ez az ő életükön. A sok zenés-táncos betét azt is lehetővé teszi, hogy eközben ne süllyedjünk bele az elborzadásunkba, hanem konstruktívan gondolkodhassunk végig a problémákról.

 

Mihaela Drăgan: Viral on TikTok/ TikTokra kattanva
Játsszák: Nicoleta Ghiță, Bianca Mihai
Zene: Andrei Horjea
Koreográfia: Răzvan Rotaru,  Corina Platon
Díszlet: Ileana Zirra
Jelmez: Zita Moldovan

Fotók: Giuvlipen Facebook-oldala
Vincze Alina/Independent_Theater_Hungary

Fesztiválszereplés: 2023. december 1.
Eötvös10 Művelődési Ház

nyomtat

Szerzők

-- Balázs Bálint Tibor --


További írások a rovatból

színház

Kabóca Bábszínház: Dödölle
színház

Shakespeare: Vízkereszt, vagy bánom is én a József Attila Színházban
Rítus és mesterséges intelligencia, avagy Choy Ka Fai (SG/GR) Yishun lángokban című előadása a Trafóban

Más művészeti ágakról

irodalom

A Jelenkor Kiadó új költészeti kiadványainak bemutatója
Kritika Babarczy Eszter Néhány szabály a boldogsághoz című kötetéről
Interjú Wéber Kristóffal a klasszikus művészetekről és a Keringőről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés