bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Balázs Bálint Tibor --

felhasználói adatlapja

Balázs Bálint Tibor által feltöltött cikkek:

Pirézek, kretének meg a Kannásboreasz partjai
Pirézek, kretének meg a Kannásboreasz partjai
A Corvina Kiadó Plautus: Hét komédia című kötetéről
Bár Plautus komédiáinak fordulatos cselekményei, humoros helyzetei, karakterei megindokolnák, mégis viszonylag ritkán játszott szerző, ráadásul, ha színpadra is állítják, szinte kizárólag csak a Hetvenkedő katona szövegéhez nyúlnak. A Hét komédia című, nagy nyelvi leleményességgel kidolgozott új fordításokat tartalmazó kötet viszont könnyedén változtathat ezen a helyzeten.
Menni vagy maradni?
Menni vagy maradni?
John a Latinovitsban
Meddig szabad benne maradni egy kapcsolatban, és mikor kell kilépni belőle? Ezt a kérdést járja körül a Budaörsi Latinovits Színház John című előadása négy ember múltjának és jelenének feltárásával. Bár izgalmas kérdésfelvetést láthatunk, a téma végül nem tud kiteljesedni.
Plautus ne maradjon könyvbe zárva!
Plautus ne maradjon könyvbe zárva!
A Hét komédia című Plautus-kötet bemutatója
Egy több mint kétezer éve született drámából készülhet ma is érvényes és érdekes előadás. Akinek eddig kétségei lettek volna, az Eiler Tamás, Tordai Éva, Karsai György, Térey János és Ferenczi Attila által készített legújabb fordítású komédiákat tartalmazó Plautus-kötet bemutatóján feltétlen meggyőződhetett erről.
A magyar minimalista zene csúcsa
A magyar minimalista zene csúcsa
A 180-as Csoport című kötet bemutatója
A 180-as Csoport a késő Kádár-kor legfontosabb és egyik legnépszerűbb repetitív és minimalista zenét játszó együttese. Mindeddig azonban a Csoport zeneszerzői tevékenységét nem vizsgálták részletesen, éppen ezért hiánypótló Dargay Marcell A 180-as Csoport (1979-1990). Művek, kontextus, recepció című, a szerző doktori disszertációjából született könyve. Beszámoló a könyv bemutatójáról.
„Akkor nem értettem sehogy. De utólag […] elég beszédes volt”
„Akkor nem értettem sehogy. De utólag […] elég beszédes volt”
Emma az Örkény Színházban
Megszületni, kisvárosban családban felnőni, Budapestre jönni, dolgozni, szerelembe esni, megházasodni, gyereket nevelni. Egy teljesen átlagos női élet. De mi van, ha a felsorolásba bekerül az is, hogy „férj által megveretni”, az is átlagos marad még? Az Örkény Emma című darabjáról.
Mi a nő legnagyobb erénye?
Mi a nő legnagyobb erénye?
A szexuális nevelés hiánya és TikTok a Nemzetközi Roma Színházi fesztiválon
Egy rendes roma lány házasságig megőrzi a szüzességét, mert a közösség erkölcsei és a vallás ezt követeli meg. Szexre gondolni csak a férfiaknak szabad, náluk viszont dicsőség házasság előtt a szüzesség elvesztése, sőt az sem feltétlenül gond, ha az interneten ejtenek hálójukba szűzlányokat. Vagy lehet, hogy ez mégsem így van? A VI. Roma Hősök Nemzetközi Roma Színházi Fesztivál Viral on TikTok/ TikTokra kattanva című előadásán jártunk.
„Néha nincs alattam föld, néha nincs fölöttem ég”
„Néha nincs alattam föld, néha nincs fölöttem ég”
Horváth Florencia és Karádi Gergő Valójában senki című zenés irodalmi, színházi estje
Autobiografikus elemeket is felmutató színházi estjén Horváth Florencia a Három hollóban kísérletet tesz arra, hogy hogyan lehet a veszteségből a művészet által teremteni, azt feldolgozva, hogy gyerekként elveszítette az édesanyját.
Vezess, vezess, új Embtragra, Katona!
Vezess, vezess, új Embtragra, Katona!
Az ember tragédiája – újragondolva a Katonában
A nagy nemzeti drámáinkhoz hozzányúlni mindig nehéz feladat. A klasszikussá vált műveket megtekinteni a néző általában elvárásokkal ül be, így az alkotások modernizációja – legalábbis annak fogadtatása – kétesélyes. A Katona József Színház Embtrag című előadása mégis megkísérli Madách Az ember tragédiájának aktualizálását, és ehhez egy lépéssel távolabb lép az eredeti szövegtől, mint ezt az átlagos színreviteleknél megszokhattuk. Embtrag – Keressétek az Urat, amíg megtalálható a Katona színpadán.
Az Acélváros tragikus bukása
Az Acélváros tragikus bukása
A Vasgyári eklógák című kötet bemutatója
Egy egykor virágzó város hanyatlását egyetlen ponthoz kötik a helyiek: amikor Vályi Péter Miskolcon a kokillák közé esett, mintha átok szállt volna a városra. Ezen esemény köré rendeznek egy magánmitologikus világot Zemlényi Attila és kabai lóránt a Vasgyári eklógák – A Beteg Kisfiú legendája című városdrámában. A dráma kötetbemutatóján jártunk.
Szerelem a határon
Szerelem a határon
Szerelmi háromszög az első világháború árnyékában
Milyen mozgástere van egy házas asszonynak, aki régóta egy másik férfit keres? Hogyan változnak meg a nemzetiségek közötti viszonyok az első világháború után? Hogyan hat ez a változás egy bácskai faluban egy szerb asszony és egy magyar férfi plátói kapcsolatára? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Hunyadi Sándor Feketeszárú cseresznye című darabja, melyet a Miskolci Nemzeti Színház színészei múlt héten a Városmajori Színházi Szemlére (SZEMLE+) hoztak el.
Erdély – szászok nélkül
Erdély – szászok nélkül
A marosvásárhelyi Yorick Stúdió előadása a Városmajori Szabadtéri Színpadon
Ha egy közösségből folyamatosan el-eltűnnek az emberek, akkor az egy idő után teljesen átlagosnak fog számítani. Legalábbis erre a következtetésre jut Elise Wilk Eltűntek című darabja, mely az erdélyi szászok elmúlt 80 évének három kulcsfontosságú, a közösség hirtelen csökkenését okozó pillanatára fókuszál. A marosvásárhelyi Yorick Stúdió előadása a Városmajori Színházi Szemlén (SZEMLE+) járt.
Holttest az erkélyről
Holttest az erkélyről
A miniszter félrelép a Városmajorban a Miskolci Nemzeti Színház színészeivel
Egy hotelszobában talált holttest eltűntetése meglehetősen nehéz feladat, különösen akkor, amikor az embernek éppen a parlamentben kellene lennie. A rendőrségi bejelentés pedig a házasságának a végét és a kormány bukását okozná. Egy ilyen helyzetben a legjobb, ha az ember, aki jelen esetben a kormány egy minisztere, segítségül hívja a titkárát, hátha ő ki tudja vágni a slamasztikából. Azonban a terv véghezvitele nem egyszerű, mindig közbejön valami… A miniszter félrelép a Miskolci Nemzeti Színház előadásában a Városmajori Szabadtéri Színpadon járt.
„Rejtse inkább a Rajna mélye az aranyat”
„Rejtse inkább a Rajna mélye az aranyat”
Hogyan merített Wagner a Ring megalkotásakor a Völsunga sagából?
Nemrég értek véget a budapesti Wagner-napok, melyet megelőzően a Müpa, az ELTE és a MűGond közös Ring-mesterkurzusán vettem részt. E kettő kapcsán készült az alábbi tanulmányom, melyben azt vizsgálom, hogy az összművészeti alkotásban Wagner hogyan használta fel és formálta át az egyik legfontosabb irodalmi forrását, a Völsunga sagát.
Megmenteni a cseresznyéskertet
Megmenteni a cseresznyéskertet
Emlékezés és értékmentés a Katona József Színházban
Adott a kert. A gyermekkor és a felnövés helyszíne. A hely, melyet egy fél világ irigyel. A hely, ahol egy anya elvesztette a gyerekét. Ahonnan az anya fájdalmában elmenekült. Ahová az anya egy toxikus kapcsolatból, pénze elvesztése után visszatért. Egy kert, tele örömmel és fájdalommal. Melyet nem lehet se otthagyni, se nyugodtan élvezni. Egy hely, tele fákkal, melyek csak minden második évben teremnek. Cseresznye, melyre nem akad vevő. Telek, mely megmenthetne egy családot, ha szembenéznének a múlttal és a jövővel. A Katona Cseresznyéskert előadásáról.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés