bezár
 

színház

2025. 05. 27.
Őrült szerelem
A Hullámtörés című dráma a Radnóti Színházban
Tartalom értékelése (3 vélemény alapján):
Lars von Trier Hullámtörés című filmje színpadi adaptációjában szembekerül a szeretet az Isten iránti tisztelettel, a vallás a tudománnyal, miközben felszínre kerülnek ősi emberi gyengeségek, mint félelem a változástól, megszállottság, irigység és féltékenység. Hatásos látványvilágú, erkölcsi és filozófiai mélységgel bíró crazy love bontakozik ki a színpadon, köszönhetően a női főszereplő, Sodró Eliza átélt játékának, amelyet óramű pontossággal támogatnak színpadi partnerei. A Radnóti Színházban újabb, pro és kontra viták forrásává váló produkció született.

Az 1996-os film a rendezőt szakmai magaslatokba repítette, jelentős kritikai elismerésekben részesült, s az ínyenc filmrajongók körében műve kultikussá vált. A történet szerint Bess McNeill, akinek életét hite irányítja, találkozik a hangos és vidám olajfúrómunkással, Jan Nymannal. Kölcsönös, erős testiségre épülő szerelem bontakozik ki közöttük, amely láttán aggódni kezdenek, akik ismerik a mentálisan instabil lányt. Konzervatív, szinte szektaszerű vallási közösségben él, ahol a nők némák az istentiszteleten, a temetéseken nem vehetnek részt; az emberek korlátok közé szorítva élnek, kivételesen ritkán engedve idegent maguk közé. Bess ennek dacára megkapja a közösség vezetőinek jóváhagyását a frigyhez. Nem tündérmesét látunk, Jant munkahelyi baleset éri, nyaktól lefelé lebénul. Ez arra készteti, hogy rávegye feleségét, keressen magának más férfiakat, és számoljon be neki kórházi ágyán szexuális kalandjairól. A lányt vakszerelme belehajszolja teste árulásába, mert vakon hiszi, a promiszkuitás a csodaszert jelenti Jan gyógyulásához. A faluban mindenki ismer mindenkit, mindenki tud mindenről, és nem tűrik el Bess szerelmi és vallási kábulatban gyökerező tébolyát, hisz ez fenyegeti az istenhitre és szabályokra épülő rendjüket.

Szkéné színház

Szenteczki Zita, a darab rendezője a keresztút motívumára, annak stációira felfűzve vitte színre a történetet, párhuzamba állítva Bess és Jézus szenvedéseit. Míg Jézus a kereszttel a vállán ment fel a Golgotára, Bess a boldog szerelemtől a „megkövezésig” jut el, ennek tudatosítására az előadás közben kivetítik a 14 stációra utaló idézetet, míg a zárókép a 15. stáció, a feltámadás. Lázár Helga díszlete mintha a nabateus központ, Petra vörös-rózsaszín sziklákba faragott városába vinne, jelmezei pedig a hivalkodástól mentes közösség praktikus öltözetét mutatják, annak vezetőit (pap, bíró, orvos) sötét talárban kiemelve. Csak Bess kap végig hófehér ruhát, még szexuális kalandjai alkalmával is fehér szatén fehérneműt visel. A történetmesélésben fontos szerep jut Tarr Bernadett zenéjének és Kovács Domokos koreográfiájának, általuk számos, pszichikai terhet jelentő cselekmény csak jelzésértékű a színpadon, így is erős hatást gyakorolva a nézői érzékekre.

Hullámtörés

A Sodró Eliza teremtette Bess az első perctől túlfűtött, zavaros személyiség, akinek gyenge a valósághoz való kötődése, illetve Isten és a közte lévő határok a történet végére teljesen elmosódnak. Akár Jeanne d'Arc, Bess is elkötelezettje Istennek, imádkozik hozzá, beszélget vele, útmutatást kér tőle. Azonban a szerelem szembeállítja hitével és közösségével is. A bonyolult, tragikus nőalak hitelessé tételéhez – biztosan állítható – káprázatos tehetség kell. A rendező utat is engedett Sodró színészi kreativitásának, játéka révén a lány addigi örömtelenségéből szenvedélyét tébolyig növelve előttünk születik meg a boldogság. Sodró-Bess a házassága első napjaiban önfeledt gyereklányként fedezi fel az intimitást, a szex örömeit, majd fokozatosan előkerülnek mentális zavarai, a hisztériáig terjedő félelmei, hangos beszélgetései Istennel, aki mindig jelenlévő a számára. De Isten „válasza” az imájára, hogy férje mielőbb visszatérjen hozzá a munkából, megroppantja, hiszen bénán és önmagából kifordulva adja vissza neki, így megtörik bizalma az isteni gondviselésben, amely addig élete sarokpontja volt. Innen már könnyű az út a férj előtt, hogy manipulálja őt. A színésznő két órán át izzik a színpadon, és felfokozott érzelmi-idegi állapotát egyre srófolja, egészen a karakter személyiségének összeroppanásáig. Elképesztő energiákat mozgósít magából Bess életre keltésére, hogy megmutassa a lányban élő szeretetet, majd teljesen felégesse a karakter fizikai és lelki egyensúlyát.

Hullámtörés

Pál András Janja férfias, gyengéd férfi, aki Besst egyszerű, kissé gyerekes személyisége ellenére – vagy éppen amiatt – szereti meg. Szerepének ez a része könnyű is számára, a személyiségfordulat az érdekes fordulópont alakításában, amikor férjként visszataszító tetteket követel az addig imádott feleségétől. Hitelesen ábrázolja, ahogy az általa játszott figurát megszállja a perverzitás, és kegyetlen fantáziáit felesége rovására elégíti ki, más férfiak karjaiba üldözve őt. Pál játéka sötét, groteszk paródiába rántja Jan és Bess kezdetekkor őszinte szerelmét.

A darab további szereplői a közösség tagjai, míg a történések helyszíne a templom, ahol a lelkész két dologhoz ért: leleplezni a bűnösöket és a tévelygő lelkeket pokolra küldeni. A tiszteletes-bíró-orvos, vagyis az elöljárói hármas: Schneider Zoltán – Horváth Lajos Ottó – Gazsó György fekete taláros vészbanyákként jelennek meg, szigorú alakzatokba tömörülve bigott nézeteik védelmezésére. Mindhárman temperált színpadi jelenléttel érzékeltetik karakterüket, a megjelenésük után Bess állapota, helyzete rendre baljós fordulatot vesz, zavar támad a fejében.

Bess özvegy sógornője, Dodó (Berényi Nóra Blanka) és anyja, Stella szerepében (Kováts Adél) két empatikus lélek Bess életében, de bármennyire is szeretik a lányt, egy ponton mégis megtagadják, nem fordulnak el életük biztos gyökerétől, a közösség erejétől. Tiszteletteljes és kollegiális a két színésznő művészi jelenléte, támogatva és ellenpontot adva Sodró Eliza szerepformálásának. 

A történet rejtélyes alakja dr. Richardson, aki szakértői véleményt mond Bess pszichológiai-elmebeli állapotáról, ami a lány végzetéhez vezet. A Major Erik által életre keltett orvos instabilnak, megszállottnak, sőt pszichotikusnak ítéli a lányt, különösen, hogy Bess őt szemeli ki egyik szexuális kalandjához, amely kísérlete kudarcba fullad. Talán ő az egyetlen nem rokon, akit megérint a Bessben élő szeretet, amely távolról sem sajátja közössége tagjainak. Szakvéleménye ellenére az emberi véleménye valahogy akként szól az előadás végén: „Ha újra kérnék, hogy jellemezzem, akkor azt a szót használnám: jó.”

Az előadás befogadása lehet kemény dió, hisz Bess kálváriáját párhuzamba állítja Jézus keresztútjával, ami némileg közelít a blaszfémia határához, nemcsak a mélyen vallásos, de talán a hívő emberek körében is. Ahogy az a tény is, hogy egy zárt embercsoport és azoknak mély hite most egyértelműen gonosz jelleget ölt.

Az előadásnak több apropója lehet, így kiállás a feminizmus mellett – amely a rendező korábbi munkái révén igazolt művészi hitvallás –, vagy kritika a sovinizmus, a bigott vallásosság ellenében. A produkció történetmesélése ritmusával és impresszív képi világával feltárja, hogy az elfojtás, a tagadás, a hit alapján való moralizálás hova vezethet, ahogy azt is, hogy a minket körülvevő, egyre embertelenebb világban mekkora szükség van a legkisebb jóságra is. Erre utal dr. Richardson véleményének sarkos változása, és a lány sógornőjének óvó szeretete egy olyan bátor lény iránt, aki félelem nélkül kimutatja érzelmeit, és mer szeretet adni-fogadni. A Radnóti Színházban egy újabb, pro és kontra viták forrásává váló produkció született.

Lars von Trier, David Pirie és Peter Asmussen forgatókönyve alapján: Hullámtörés
(színpadra alkalmazta: Vivien Nielsen)
Radnóti Színház
Bemutató: 2025. május 3.
Szereplők
Bess: Sodró Eliza
Dodó: Berényi Nóra Blanka
Jan: Pál András
Stella: Kováts Adél
Tiszteletes: Schneider Zoltán
Bíró: Horváth Lajos Ottó
Főorvos: Gazsó György
Dr. Richardson: Major Erik
Terry | Gyerek: Fehér László
Sarah | Gyerek: Kozma Veronika e.h.
Énekes: Varga-Szathmáry Judit/Nagy Bernadett
Alkotók
Dramaturg: Bíró Bence és Hárs Anna
Díszlet- és jelmeztervező: Lázár Helga
Díszlettervező-asszisztens: Bazsányi Sára
Zene: Tarr Bernadett
Koreográfia: Kovács Domokos
Ügyelő: Kónya József
Súgó: Farkas Erzsébet
A rendező munkatársa: Perényi Luca
Rendező: Szenteczki Zita
Fotók: a Radnóti Színház fb-oldala

nyomtat

Szerzők

-- Cseh Andrea Izabella --

Színházkedvelő ügyvéd vagyok. Tudom, nincs az az előadás, amelyet két ember egyformán élne meg. Amit látok, arról mindig van véleményem, erősen törekszem az ítélkezés nélküli megértésre. Néha talán sikerül is.


További írások a rovatból

A Rémségek kicsiny boltja a Pesti Színházban
Kárpáti Péter Térkép a túlvilágról című darabja a Trafóban
Molière A mizantróp című darabja az RS9 Színházban

Más művészeti ágakról

Gia Coppola: Az utolsó táncosnő
Ilyen volt a májusi FISZ Junior záróeseménye
Kritika Kukorelly Endre Ház, háború, halott című könyvéről
art&design

Megnyitóbeszéd Nagy Dániel kamarakiállításán


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés