bezár
 

art&design

2025. 06. 04.
A Kihalás Fortélya
Bemutatták Győrffy László Poszthumán Stratégiák című könyvét
Tartalom értékelése (1 vélemény alapján):
Május 22-én, a Nyitott Műhely falai között mutatták be Győrffy László új könyvét, a Poszthumán stratégiákat. A szerzővel Nemes Z. Márió író és esztéta ült össze beszélgetni a könyv oszlopos témáiról: álságos humanizmusról, határsértésről, csokitojásról, végső pusztulásról.

A beszélgetés során először a könyv eszköztára és retorikája került terítékre. A poszthumanizmus szerteágazó, fejlődő területének nem lehet akárhogy ágyat vetni: egy egész csokor preegzisztens kritikai elmélet ismerete szükséges ahhoz, hogy igazán értékelni tudjuk a mű oldalain végbemenő folyamatokat. A posztmodernizmus univerzumában az antropocén, a sötét ökológia, kibergótika és fél tucat másegyéb iskola képez szoros gondolati hálót, így a téma felé való érzékenyítés nem elhanyagolandó szempont. A Poszthumán stratégiák abban az előnyös helyzetben találja magát, hogy a Prae kultúratudományi sorozatában már létezik kettő poszthumanizmussal törődő monográfia – A poszthumanizmus változatai és az Antropocén –, így ezen alapozó művek konzekvens folytatásának is tekinthető.

prae.hu

Ezért is volt a könyv – többek között – csokitojásként jellemezve: az előzetes tartalmak külső héjának elfogyasztásán keresztül juthatunk a belülre rejtett meglepetéshez, ami ez esetben egy mozgalmas, keresztreferenciákban gazdag textuális blitzkrieg.

Fotó: Prae Kiadó

„A transzgresszív esztétika transzgresszív nyelvet követel” írja bevezetésében László, ezt pedig az este során elhangzó „A teória is gyakorlat” mondatával egészítette ki: könyvében a szerző töményen csemegézik a poszthumán állapot különböző, akár extrém permutációiból, ami – a posztmodern monográfiák tradícióját követve – egy kitérőkkel és idézetekkel átszőtt, mozgalmas szövegtestet eredményez.

A formai kalandozás kapcsán nem sokkal később esett szó a „transzgresszió”, azaz a határsértés módszertanairól és művészeti beágyazódásáról. A könyv fókuszába specifikusan a határsértés művészeti praxisa kerül, és László – mint író, de mint autonóm képzőművész is – több helyről merítve fogalmazta meg álláspontját.

Fotó: Prae Kiadó

A művészeti transzgresszió applikációi változtak is, de nem is: a test ábrázolásának újításai sok ideig hadilábon álltak – és megannyi kulturális kontextusban egészen máig ütköznek – az intézményesült művészet „konceptuális frigiditásával”. Manapság ha a humanista, pozitív testkép metanarratívájára rávetül egy dekonstruktív, gúnyos vagy akár szellemes attitűd, akkor erre a nyilvánosság zsigeri válasza túlságosan sok esetben a „botrányos művészet”-ként való megbélyegzés és a „komoly” művészeti köztudatból és diskurzusból való elutasítás lesz.

László azzal a valós példával élt, hogy a Young British Artists polgárpukkasztó, radikális testfelfogású műveivel hamarabb lehetett találkozni bulvármagazinokban, mintsem a művészeti szaklapok és tanulmányok oldalain. A transzgresszió mértéke és mennyisége amivel a YBA operált olyan jelentőségű, hogy a könyvben egész szekciót tudhatnak magukénak – kifejezetten a Chapman-testvérek munkái által.

A beszélgetés résztvevői kiemelték, hogy a transzgresszió jellemzően nem egy anarchista, öncélú aktus: a határok átlépése egyben új határokat húz meg, ezen keresztül gerjeszt reflexiót, működhet gondolati katalizátorként. A poszthumanista esztétika a határsértések vizsgálatán keresztül nyer értelmet, mivel ezek azok a gócpontok, ahol a humanizmus alaptételei kerülnek kritikai lencse alá – válnak poszthumanistává.

Fotó: Prae Kiadó

A határsértéstől azért sem kell különösebben félni, mert a művészeten belül csupán az adott médium formáját ölti, és sosem nyer realitást: a transzgresszió nem egy egyszeri, „valós” tett, hanem kiterjesztett jel, amit a művész a kreált anyagból, mint amorf rádióantennából sugároz.

A beszélgetés végső pontja illendően az apokalipszis volt, mely a mennyei örökséget hajszoló humanizmus levedlésének nulladik lépéseként is értelmezhető. Az emberi láng kozmikus kioltása és a lét definitív temporalitása az, ami a könyv vizsgálatait, a poszthumán kort, és magát az emberábrázolást egyaránt alapozza meg. A kezdet a végzetbe van építve: az egzisztenciális fenyegetettségben rejlik a közmondásos „kiváltó ok”, ahonnan a Poszthumán stratégiák is kiindul. László tárgyilagos fatalizmussal békül ki az időtlen, permanens módon a következő sarok mögött megbúvó pusztulás és humán szétesés gondolatával, hiszen – ahogy az ember is egykor mondta: „Kihalni tudni kell.”

A Poszthumán stratégiák a Prae Kiadó kultúratudományi sorozatának legújabb darabja, az antropocentrikus szemléletet kritizáló poszthumanista gondolkodást ismertető monográfiák (Horváth Márk – Lovász Ádám – Nemes Z. Márió: A poszthumanizmus változatai, 2019; Horváth Márk: Az antropocén, 2021) folytatásának is tekinthető.
 

Győrffy László (1976) képzőművész, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének adjunktusa.

nyomtat

Szerzők

-- Parragh Péter --

Parragh Péter a MOME elméleti intézetének tagja, design-elmélész, szervező és kritikus.


További írások a rovatból

art&design

Mihai Barabancea: Cyborg Dolphin Tears kiállítás és könyvbemutató
Megnyitószöveg blanche the vidiot és Palik Eszter "Norma" című kiállításához
art&design

KristofLAB „Artificial Paradise” című kiállítása a MAMŰ Galériában

Más művészeti ágakról

Tudósítás a 17. KAFF Kecskeméti Animációs Filmfesztiválról
gyerek

Szombaton rendkívüli gyereknapot hirdet
Gia Coppola: Az utolsó táncosnő


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés