bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Horányi Péter --

felhasználói adatlapja

Horányi Péter által feltöltött cikkek:

Az újrajátszott szenvedés dokumentumfilmjei
Az újrajátszott szenvedés dokumentumfilmjei
Mehran Tamadon: Ahol nincs isten & Legrosszabb ellenségem
Mehran Tamadon önreflexív dokumentumfilmjei nemcsak az iráni titkosrendőrség módszereit tárják fel valódi érintettek segítségével, hanem rákérdeznek a traumatikus események eljátszhatóságával kapcsolatos morális dilemmákra is. Az Ahol nincs isten és a Legrosszabb ellenségem a 10. Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál keretében volt látható.
Kiváló karakterrajz a Bogárétel Alapítvány elnökéről szóló dokumentumfilm
Kiváló karakterrajz a Bogárétel Alapítvány elnökéről szóló dokumentumfilm
Fuchs Máté: Keltető
Hagyományos ismeretterjesztő filmként, illetve különleges és személyes sorsot ábrázoló drámai dokumentumfilmként egyaránt kiemelkedő alkotás a Keltető. Nemcsak a fenntartható gazdálkodás sürgető fontosságáról értekezik vagy az autizmussal élőkkel kapcsolatos előítéleteket árnyalja, de mindezt rendkívül szórakoztató, a nézőt végig lekötő történetvezetéssel teszi.
Valós problémákról és történetekről szeretnénk beszélni
Valós problémákról és történetekről szeretnénk beszélni
Interjú Szakonyi Noémi Veronikával és Vincze Máté Arturral
A 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválon volt a premiervetítése a Nem halok meg című dokumentumfilmnek. Dér Asia több évig készült munkája egy rákbeteg férfi betegséggel való megküzdéséről szól. A bemutató apropóján a film producereit és a Match Frame Productions két alapítóját, a magánéletben is egy párt alkotó Szakonyi Noémi Veronikát és Vincze Máté Arturt kérdeztük a dokumentumfilmezés kortárs társadalmi szerepéről, céljairól és elhivatottságáról.
Feledhetetlen mozik az idei CineFesten
Feledhetetlen mozik az idei CineFesten
Beszámoló a 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról (szeptember 7-9.)
Az utóbbi évek legerősebb versenyprogramjával jelentkezett a 19. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, amelyben egyaránt helyet kaptak kurrens társadalmi kérdéseket körüljáró, izgalmas formanyelvű játékfilmek, valamint párbeszédre ösztönző dokumentumfilmek. Beszámolónkban a fesztivál programjának hat kiemelkedő alkotását mutatjuk be.
A közönségfilm gazdag, szövevényes útjairól
A közönségfilm gazdag, szövevényes útjairól
Dr. Kárpáti György: Chaplintől Pókemberig – Filmműfajok társadalomtörténete
Dr. Kárpáti György szórakoztató és olvasmányos monográfiája a hollywoodi közönségfilm műfajaiba nyújt részletgazdag betekintést. A jelentős volumenű filmkánont feldolgozó, megvilágító erejű összefüggéseket bemutató könyv a keményvonalas filmrajongóknak és az egyszeri filmnézőknek is jószívvel ajánlható.
A mentális egészségnek nagyobb szerepet kéne kapnia a teljes filmszakmában
A mentális egészségnek nagyobb szerepet kéne kapnia a teljes filmszakmában
Háttérinterjú Nedeczky Dórával produceri munkájáról, az észak-európai filmipar előnyeiről, a mentális egészségről és a mai pályakezdő filmesek helyzetéről
Az ELTE-n tanult esztétikát és filmtudományt, jelenleg Magyarországon és Észtországban él, független producerként dolgozik. Rendszeresen alkotó- és munkatársa Peter Strickland brit filmrendezőnek, illetve Lichter Péter kísérleti filmesnek. Nedeczky Dórával a sokszínű és nehezen behatárolható produceri munkáról, annak lelki aspektusairól, a filmszakmában dolgozók mentális egészségéről, az észak-európai régió filmiparának előnyeiről és a fiatal filmesek helyzetéről beszélgettünk.
Hogyan törhet ki a techno az iráni sivatagból?
Hogyan törhet ki a techno az iráni sivatagból?
Susanne Regina Meures Tomboló Irán című filmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
A Tomboló Irán arról nyújt képet, mennyire sárba tapossák a jogait Iránban annak, aki szabadszellemű zenész akar lenni vagy egyszerűen csak korlátok nélkül, az erkölcsrendőrség normaszabályozásai nélkül szeretné jól érezni magát. A svájci-iráni dokumentumfilm, habár sok fontos témára tapint rá, végül inkább csak még több kérdést vet fel. A film a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon volt látható.
Mitől lesz ma valakiből állampolgár?
Mitől lesz ma valakiből állampolgár?
Dubinyák Réka: Ali, a magyar jezidi
Egy harmincas éveiben járó, kurd jezidita vallású férfi életét követjük nyomon Magyarországon, amint az állampolgárrá válás és az új identitás megtalálásának kihívásaival  néz szembe. Az Ali, a magyar jezidi nemcsak elmesél egy személyes és felemelő történetet, hanem általában a nemzeti öntudat és a valahova tartozás mibenlétéről is kérdéseket tesz fel.
Amikor a közösség kitaszít
Amikor a közösség kitaszít
Püsök Botond Túl közel című filmje a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon
A Túl közel olykor kiforratlan, ám megrázó dokumentumfilm arról a jelenségről, amikor hiába egyértelmű, hogy megtörtént a bűn, a környezet továbbra is az áldozatban keresi a bűnbakot, kitaszítva és stigmatizálva azt, akinek éppen a legnagyobb segítségre lenne szüksége. A Túl közel Magyarországon a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon látható először.
A pók gyilkos története Irán jelenéről és múltjáról
A pók gyilkos története Irán jelenéről és múltjáról
Ali Abbasi: Szent pók
A valóban megtörtént múltbeli gyilkosságsorozatot feldolgozó Szent pók az iráni nők elleni erőszak témájának megrendítő feltárásával, napjainkra való érzékeny reflexiójával, valamint a legkiválóbb thrillerek formanyelvi elbeszélésmódjával az elmúlt év egyik legemlékezetesebb és legbrutálisabb filmélményét nyújtja.
Ki is lehetett vajon Kim Corbisier?
Ki is lehetett vajon Kim Corbisier?
Kapronczai Erika: KIM
A 2012-ben mindössze 26 évesen elhunyt Kim Corbisier belga-magyar festőművész életét bemutató KIM című dokumentumfilm nemcsak Kim különös személyét és művészetét járja körbe, hanem láthatjuk a lány utolsó hónapjaiból fennmaradt személyes felvételeit is: töredékeket egy eredeti kisfilmből, amely végső formájában már soha nem készülhetett el.
Az amorftól a dokumentaristáig: legújabb animációs gyöngyszemeink
Az amorftól a dokumentaristáig: legújabb animációs gyöngyszemeink
Beszámoló a 10. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztiválról
Tizedik alkalommal tartották meg Budaörsön a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, amely idén is gazdag betekintést nyújtott látogatóinak az animációs film sokszínű irányzataiba. Cikkünkben a Fiatal rendezők versenyprogram magyar filmjei közül mutatunk be kiemelkedő alkotásokat.
Így is működhet a modern Mézga család
Így is működhet a modern Mézga család
Tiszeker Dániel & Lévai Balázs: Nyugati nyaralás
A Nyugati nyaralás jellegzetesen kortárs filmnyelven dolgozza fel a nyolcvanas évek Magyarországát, ironikus hangvétele és önreflexív gesztusai azonban színt és eredetiséget csempésznek a cselekménybe, amelynek középpontjában egy család elszánt tagjai állnak, akik a francia Riviéra helyett a Balatonparton igyekeznek megvalósítani az álomvakációt. A film a miskolci CineFest után az egész országban meghódította a közönséget.
A társadalomra és politikára is reagáló alkotás érdekel
A társadalomra és politikára is reagáló alkotás érdekel
Interjú Turai Balázzsal a siker kérdéseiről, a MOME-ANIM filmjeiről, az intézményes képzésről és jövőbeli terveiről
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, mára a kortárs magyar animáció egyik legizgalmasabb alkotója. Olyan munkák fűződnek a nevéhez, mint a Candide kalandjai, a Róma bukása és az Oligarchia. Legújabb rövidfilmje, az Amok Annecyben és Szarajevóban is a legjobb rövidfilm díját nyerte el 2022-ben. Turai Balázzsal többek között a siker kérdéseiről, a MOME animációs filmjeiről, az intézményes képzésről, valamint a jövőbeli terveiről beszéltünk.
A szinkron nemcsak azért van, hogy könnyebben nézz filmeket
A szinkron nemcsak azért van, hogy könnyebben nézz filmeket
Interjú Csapó Andrással, a Magyar hangja… rendezőjével
A Vertigo Média Kft. gondozásában készült Magyar hangja… a magyar szinkron történetéről, intézményes hátteréről és meghatározó figuráiról mesél, szeretetteli és nosztalgikus képet festve a magyarországi szinkronszakma múltjáról és jelenéről. Csapó Andrással, a dokumentumfilm rendezőjével a film készítésének hátteréről és fő kérdésfelvetéseiről beszélgettünk.
Komolyság és irónia találkozása a karanténban
Komolyság és irónia találkozása a karanténban
Zsótér Dániel: A Karantén Zóna
Szatirikus és szürrealista történetepizódokban mutatja be a koronavírussal megjelenő jellegzetes nehézségeket A Karantén Zóna, szellemesen kifigurázva, hogy mi magunk is mennyire szürreális világban éltünk az elmúlt években. A rendkívül kevés pénzből készült film egyértelműen az év egyik legeredetibb alkotása, kérdés, hogy mennyire tud hosszú távon is maradandó élményt nyújtani. 
A nyári vígjáték sikerreceptje
A nyári vígjáték sikerreceptje
Kerékgyártó Yvonne: Együtt kezdtük
Esküvőt és tízéves osztálytalálkozót ünnepel a Balatonfelvidék festői tájain egy baráti társaság egykori tanárukkal. Szerelem, titok, bánat, hűség és önmegtalálás – Kerékgyártó Yvonne romantikus vígjátéka tökéletesre csiszolt, kiváló alaphelyzetű romantikus vígjáték, ám nem biztos, hogy ki fogja állni az idők próbáját.
Friss Hús: vannak tartalékaink
Friss Hús: vannak tartalékaink
Élménybeszámoló a X. Friss Hús Budapest Rövidfilmfesztiválról
Mindig izgalmas kérdés, hogy a magyar filmezés legfrissebb, gyakran még az egyetemen tanuló vagy éppen végzett nemzedéke milyen szemléletmódot és stílusirányzatokat követ, vannak-e közös vonásaik, történetmesélési szokásaik. A 2022-ben június 2. és 8. között megtartott tizedik Friss Hús Rövidfilmfesztivál magyar versenyprogramja kiváló áttekintést adott arról, hogy miképp látja a világot a mai fiatal filmes generáció.
Felületes és bátortalan imázsfilmet kapott az Iron Lady
Felületes és bátortalan imázsfilmet kapott az Iron Lady
Pálinkás Norbert: Katinka
A többszörös világ- és olimpiai bajnok úszó, Hosszú Katinka életét bemutató portréfilm hiába ölel fel több évet és kíséri el a sportolót megannyi fontos eseményre, hiányzik belőle az érzékenység és bátorság, amellyel megragadó és tartalmas képet tudna festeni Katinkáról és a mai sportvilágról.
Ha nincs ott az ember mögött a saját országa, nagyon sokat kell küszködni
Ha nincs ott az ember mögött a saját országa, nagyon sokat kell küszködni
Interjú Kenyeres Bálinttal a magyar film helyzetéről, a folyamatos alkotás lehetetlenségéről és a szerzői film perifériára szorulásáról
2005-ben végzett rendezőként a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, radikális formanyelvű rövidfilmjeivel (Zárás, Before Dawn, A repülés története) tucatnyi nemzetközi filmfesztiválon szerepelt, a Before Dawn a Sundance különdíját és az Európai Filmakadémia legjobb rövidfilmnek járó díját nyerte el 2006-ban. Első nagyjátékfilmje, a 2018-ban bemutatott Tegnap a modernista európai szerzői filmes hagyomány örököse. Kenyeres Bálintot többek között arról kérdeztük, mit jelent számára a siker, és milyen ma Magyarországon szerzői filmesként érvényesülni.
Fejlődés, világűr, nosztalgia!
Fejlődés, világűr, nosztalgia!
Richard Linklater: Apollo–10,5: Űrkorszaki gyerekkor
A gyermekkort megidéző nosztalgiáról szól Richard Linklater legújabb, a Netflix produkciójában készült animációs filmje. Az Űrkorszaki gyerekkor elsősorban nem történetével, hanem részletgazdag világábrázolásával idézi fel az Amerikai Egyesült Államok egy fontos korszakát, a hatvanas éveket, amikor a fejlődésbe vetett hitnek és a képzeletnek szemlátomást még a csillagos ég sem jelentett határt.
Önfejlesztés és önmagunkhoz kapcsolódás
Önfejlesztés és önmagunkhoz kapcsolódás
Interjú Kis Hajnival a hatás kérdéseiről és a pszichológiai érzékenységről, valamint új filmprojektjének terveiről és a filmezésen kívüli ötleteiről
Kisjátékfilmjeivel lett ismert, a Szép alak Diák Oscar-díj jelölést kapott, a Last Call pedig a Legjobb Magyar Rövidfilm díját nyerte meg a 2018-as Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon. Első nagyjátékfilmje, a 2021-ben megjelent Külön falka számos nemzetközi filmfesztiválon nyert díjat, több országban is futott mozikban, hamarosan pedig a HBO Max szolgáltatásán is elérhető lesz. Legfontosabb egyetemi élményeiről és legújabb, a forgatókönyvírás fázisában tartó filmjéről is kérdeztük.
Az irányítás határai
Az irányítás határai
Ryûsuke Hamaguchi: Vezess helyettem
Az elengedésnek, továbblépésnek és a múlt feldolgozásának érzékeny története a Vezess helyettem, Ryûsuke Hamaguchi japán rendező négyszeresen Oscar-díjra jelölt filmje. Hamaguchi nevét már korábban is ismerhették, akik követik a fontosabb filmfesztiválok különböző szekcióit, legfrissebb alkotásával azonban nemcsak sikerült meghódítania szélesebb körben is a közönség szívét, hanem azt is bebizonyította, hogy a legnagyobb kortárs rendezők között van a helye.
Mit adunk tovább gyermekeinknek?
Mit adunk tovább gyermekeinknek?
Mundruczó Kornél: Evolúció
A transzgenerációs traumáról mesél Mundruczó Kornél mindössze néhány hét alatt leforgatott filmje, az Evolúció. A Proton színházi társulatnál régóta nagy sikerrel futó darabjából adaptált mozi nemcsak a holokauszt emlékezetének szuggesztív ábrázolása, hanem Mundruczó Kornél életművének is kiemelkedő alkotása.
Az állatok jogairól, személyes és intim nézőpontból
Az állatok jogairól, személyes és intim nézőpontból
Andrea Arnold: Tehén
Az utóbbi években egyre több olyan dokumentumfilm készül, amely az állatok jogaiért emel szót, azonban kevés olyan alkotást láthatunk, amely kifejezetten az állatok nézőpontjából ábrázolja a világunkat. Ehhez a látásmódhoz próbál közelebb jutni a Tehén című film, a 2022-es BIDF Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál programjának egyik emlékezetes mozija.
A menekülés nem ér véget attól, hogy az ember megérkezik
A menekülés nem ér véget attól, hogy az ember megérkezik
Jonas Poher Rasmussen: Menekülés
A múlt elhallgatott emlékeinek felidézése, személyes traumafeldolgozás, párkapcsolati dráma – mindez az animációs film eszközeivel. A Menekülés sok szempontból elgondolkodtató, megindító dokumentumfilm, a BIDF filmfesztivál versenyprogramjának egyik kiemelkedő darabja.
Benne leszek a napsütésben, az esőben, a szőlő ízében
Benne leszek a napsütésben, az esőben, a szőlő ízében
Uberto Pasolini: Az örökbeadás
Megrendítő természetességgel, csodálatos színészi alakításokkal példaértékű apa–fia kapcsolatot mutat be a halál, a továbblépés és az otthonra találás kérdésein keresztül Az örökbeadás – a 2021-es moziév egyik nagy meglepetésfilmje.
Ne bízzunk az ismeretlen telefonszámban!
Ne bízzunk az ismeretlen telefonszámban!
Deák Kristóf: Az unoka
Deák Kristóf második nagyjátékfilmje az amerikai thrillerek műfaji kellékeiből építkezve a telefonos bűnőzök ármányos világába vezet be, ám nem mutat annyi erőt, hogy igazán átütő moziélménnyé váljon. Az unoka filmen nem gyakran látott történetet dolgoz fel, azonban mégsem lesz emlékezetes mozidarab.
Merre tekint ma az igazságot kereső szem?
Merre tekint ma az igazságot kereső szem?
Gondolatok a 18. Verzió nemzetközi versenyprogramjának filmjeiről
A Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál idén minden eddiginél több dokumentumfilmet hozott el a magyar közönségnek. Az alkotások sokszínű palettáját áttekintve, a különböző tematikus szekciók kínálatából válogatva számos eltérő valóságba nyerhettünk betekintést. Vajon a valóság megközelítésmódjának és ábrázolási lehetőségének milyen közös és kortárs motívumait választották a fesztivál 2021-es nemzetközi versenyprogramjának filmjei?
Fiatalok, hangosak, előttük az élet
Fiatalok, hangosak, előttük az élet
Kőrösi Máté: Dívák
Közhelyek nélkül, páratlan elevenséggel mutatja meg a Dívák, hogyan érzi magát a bőrében három érettségi előtt álló fiatal lány napjainkban. Kőrösi Máté bemutatkozó dokumentumfilmje friss, eredeti és korszerű, kiváló példája annak, mennyi lehetőség és mekkora erő rejlik az alkotó és a szereplők megkérdőjelezhetetlen összhangjában.
A mítoszkeresés útján
A mítoszkeresés útján
Interjú Fabricius Gáborral
Leginkább reklámszakemberként ismert, emellett a kétezres évek óta készít rövidfilmeket, novellákat ír, 2016-ban pedig regénye jelent meg Más bolygó címen. Első nagyjátékfilmje, az Eltörölni Frankot egy szabadon gondolkodó punkzenész küzdelmét mutatja be az elnyomó hatalommal szemben a nyolcvanas évek szocialista Magyarországán. Fabricius Gáborral szereplőválasztásról, stílusról és a szabadságkeresés drámájának kulcsmotívumairól beszélgettünk.
Az ismeretlen katona útja
Az ismeretlen katona útja
Nagy Dénes: Természetes fény
Nagy Dénest rövid- és dokumentumfilmjeiről már jól ismerhetjük. Az itthon a CineFesten bemutatott első nagyjátékfilmje is erőteljes képi világú, magabiztos rendezés, ezúttal a téma a magyar közreműködés a második világháborúban a Szovjetunió megszállása alatt. A Természetes fény lassú tempója, zárkózottsága miatt nem könnyű moziélmény, hangulata azonban napokkal később is velünk marad majd.
A filmfesztivál közösségi élménye
A filmfesztivál közösségi élménye
Élménybeszámoló a CineFestről
Egy év kényszerszünet után, de szerencsére élőben és rengeteg programmal tért vissza Magyarország legnagyobb volumenű filmfesztiválja, az idén 17. alkalommal megrendezett CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál, amely nemcsak filmes kínálata, hanem egyéb szakmai programjai révén is tartalmas élménnyel ajándékozta meg a moziba visszatérőket.
Csak az a fontos, hogy az igazat mondd!
Csak az a fontos, hogy az igazat mondd!
Kis Hajni: Külön falka
Kis Hajni bemutatkozó nagyjátékfilmje friss, őszinte és eredeti történet egy börtönviselt apáról és lányáról, amelyben nemcsak a nagyon szerethető karakterek, hanem a kiváló dramaturgiai érzékkel felépített forgatókönyv is segít közel hozni az érzékeny lelki kapcsolatot. Olyan közel, hogy garantáltan szíven ragadja az embert.
Százhúsz év filmtörténet nyomában
Százhúsz év filmtörténet nyomában
Ludwig Múzeum: Nagylátószög – 120 éves a magyar film (2021. július 23. – november 14.)
A Ludwig Múzeumban megrendezett Nagylátószög – 120 éves a magyar film című kiállítás részletgazdagon, rajongással mutatja be a magyar film fejlődéstörténetét a mozi születésének kezdeteitől napjainkig. Kérdés, hogy a rendkívül sűrű adatmennyiség mennyire tud befogadható lenni az egyszeri látogató számára.
Az önismeret szivárványa
Az önismeret szivárványa
Bakony Alexa: Tobi színei
A Tobi színei kifejező, sok olvasatot megengedő dokumentumfilm, nemcsak az identitás megtalálásáról, hanem a támogató szülők és felnövő gyermekük kapcsolatáról is. Film, amely nem értékel, hanem érdeklődve követi az élet napi menetét, és amely minden várt eseményhez vagy váratlan fordulathoz, minden szereplő történetéhez, érzéseihez és kétségeihez megértéssel és érzékenységgel közelít.
Önmagunk zárkájában
Önmagunk zárkájában
Kocsis Ágnes: Éden
Kocsis Ágnes kevés filmet számláló, de kimagaslóan színvonalas életművének harmadik nagyjátékfilmje a stílus- és a témaválasztást illetően is folytatása a 2010-ben megjelent Pál Adrienn című filmnek. Az Éden több szempontból mégis új vizekre evező alkotás.
Pihéi közt a fény
Pihéi közt a fény
Viktor Kosakovskiy: Gunda
Az állatok jogaiért híresen elkötelezett Joaquin Phoenix produceri közreműködésével készült Gunda alaposan kidolgozott, letisztult koncepcióra épülő dokumentumfilm. Lassú tempóban, gyönyörű beállítások sorával, fekete-fehér képeken mutatja meg a haszonállatok világát, a középpontban a Gunda nevű anyakocával és annak malacaival.
Egy előadás, ami önmagáról szól
Egy előadás, ami önmagáról szól
Szécsi Noémi: Egyformák vagyunk
Az Egyformák vagyunk egy izgalmas, ám kiforratlan e-színház kísérlet, amelyben – kihasználva az online közvetítés adottságait – a színpadi elemeket látványos kameramegoldások teszik emlékezetessé.
Filmezni az összetartozásért
Filmezni az összetartozásért
Visky Ábel: Mesék a zárkából
Visky Ábel sokoldalú dokumentumfilmje a film nyelvét használja arra, hogy kapcsolatot teremtsen a börtönbüntetésüket töltő apák és az őket hazaváró gyerekek között egy közösen megalkotott mesevilágon keresztül. A Mesék a zárkából a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivál (BIDF) online versenyprogramjában lesz először látható.
Arcközelik a színpadon
Arcközelik a színpadon
Garaczi László: Végre egy kis csönd - a K:ortárs sorozatában
A Végre egy kis csönd a színház és a filmes elbeszélésmód különleges ötvözete, amely nemcsak erősen ragadja meg a koronavírus bezártságának hangulatát, de a műfaját tekintve is újszerűt mutat az internetes színházban.
Szembenézések, visszatérések
Szembenézések, visszatérések
Összefoglaló a 17. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál magyar filmes programjáról
El nem mesélt történetek, traumák és a halandóság kérdései: ezek voltak az idei Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál magyar filmjeinek központi témái. A fesztivál, habár korábban is rendszeresen vetített magyar filmeket, idén indított először külön magyar versenyprogramot. Vajon milyen ötletekkel, mennyire újszerűen alkot képet valóságunkról a nyolc dokumentumfilm?
A bezártság nézőpontjai
A bezártság nézőpontjai
Jacek Borcuch – Andrzej Dragan – Krzysztof Garbaczewski – Renata Gasiorowska – Pawel Lozinski, Jan P. Matuszynski –Tomek Popakul – Jerzy Skolimowski – Krzysztof Skonieczny – Malgorzata Szumowska – Mariusz Trelinski – Magnus von Horn – Anna Zamecka – Xawery Zulawski: Otthon
A koronavírus az életet alapjaiban forgatta fel, a filmipart is óriási változásokkal sújtva. Voltak azonban, akik otthon sem ültek tétlenül: az Otthon című, az HBO GO által bemutatott antológia-filmsorozatban a karanténba vonult filmes alkotók örökítik meg élményeiket mobiltelefonjaikkal, egyszerű felszereléssel. Kritikánk a széria lengyel változatát mutatja be.
Mi zajlik a zárt ajtók mögött?
Mi zajlik a zárt ajtók mögött?
Nagy Zoltán: Szép csendben
A Szép csendben a zaklatásról, a tanár és diák közötti kapcsolat határairól mesél el egy fontos történetet. A zeneiskolában játszódó kamaszdráma ígéretes témát vet fel sok elgondolkodtató kérdéssel, ám mégsem tud igazán átütő erővel hatni.
Miskolc mozivásznain a világ
Miskolc mozivásznain a világ
Beszámoló a 16. Cinefest Miskolci Nemzetközi Filmfesztiválról
Tizenhatodik alkalommal került megrendezésre a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. Az összesen kilenc napig tartó filmes esemény megannyi kiváló premiervetítésnek és egyéb érdekes szakmai programnak adott otthont Miskolc szívében. Élménybeszámolónk a fesztivál nyitó hétvégéjét és első hétköznapjait öleli fel, mégis éppen elcsípi a fesztivál legjobb filmjeit.
Bécs láthatatlan arcai
Bécs láthatatlan arcai
Kritika Tarr Béla Missing People című filminstallációjáról
A láthatatlan láthatóvá tétele foglalkoztatja Tarr Bélát a Bécsi Ünnepi Hetek alkalmára készített Missing People című új filminstallációjában. Azokra a „hiányzó emberekre” hívja fel figyelmünket, akik a hétköznapokban többnyire rejtve maradnak: a hajléktalanokra, a kirekesztettekre, illetve az őket is megillető méltóságra.
Férfitörténet, női szemmel
Férfitörténet, női szemmel
Sajtótájékoztató Enyedi Ildikó új filmjéről, A feleségem történetéről
Lehet, hogy 2021-ig kell majd várni Enyedi Ildikó új, napjainkban éppen Budapesten forgó filmje, A feleségem története bemutatójára. Minden lehetőség adott azonban, hogy a Füst Milán regényéből készülő nagyszabású nemzetközi koprodukció az eddigi Enyedi-életmű méltó folytatása legyen.
Fokozatosan jöttem rá, hogy kezdenek eluralkodni a személyes emlékeim
Fokozatosan jöttem rá, hogy kezdenek eluralkodni a személyes emlékeim
Interjú Reisz Gáborral
A Rossz versek bizonyos tekintetben hasonlít a négy évvel ezelőtt váratlanul berobbanó, egy generációs életérzést szenzációsan megragadó Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanra, ám Reisz Gábor el is rugaszkodott bemutatkozó játékfilmjétől.
Az ősműfaj kusza családfája
Az ősműfaj kusza családfája
Dr. Kárpáti György (szerk.): A vígjáték
Laikusok és szakértők számára is izgalmas fejezetekkel szolgál a filmes vígjáték műfajáról készült tanulmánykötet. Tíz ötletesen és lendületes stílusban megírt cikk nyújt az olvasónak bepillantást a gyakran lenézett zsáner végtelen univerzumába.
Egy letűnt kor filmrajongói
Egy letűnt kor filmrajongói
Csizmazia Gábor: Volt egyszer egy téka
A Volt egyszer egy téka egy letűnt korról szól, azonban többet tartogat, mint csupán nosztalgiát a múlt iránt. Az évtizedekig működő Odeon videotéka alkalmazottainak dokumentumfilmje azt mutatja meg, hogy a filmkölcsönzés rítusa miképpen teremtett saját közösséget.
A hős eltűnése
A hős eltűnése
Kenyeres Bálint: Tegnap
Kenyeres Bálint bemutatkozó nagyjátékfilmje legalább annyira megtalálja majd a célközönségét, mint ahány embert össze fog zavarni: a Tegnap rideg, barátságtalan, szokatlan történetmesélésű művészfilm. A Marokkóban játszódó koprodukció közel egy évtizedig húzódó előkészületek után, idén végre elérkezett a mozikba.
A valóságot képpé átírni?
A valóságot képpé átírni?
Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán
Az Elégia, a Szindbád vagy a Csontváry a magyar filmtörténet kiemelkedő darabjai. Habár a mindössze ötven évesen elhunyt rendezőről, Huszárik Zoltánról az évek során számos publikáció született, egyik sem nyújt olyan átfogó betekintést az életműbe, mint ez az újonnan megjelent Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán című könyv.
I Love Dogs
I Love Dogs
Wes Anderson: Kutyák szigete
Wes Anderson a saját maga által kitaposott ösvényen halad tovább, a Kutyák szigete sok szempontból eddig munkásságának betetőzése lett. Ha új rajongótábort nem is fog szerezni, az eddiginek mindenképp el fogja nyerni újra a szívét animált kutyás mozijával.
Az ázsiai műfajfilmen innen és túl
Az ázsiai műfajfilmen innen és túl
Beszámoló a 20. Far East Film Festivalról (2018. április 20-28.)
Huszadik alkalommal rendezték meg a kelet-ázsiai filmeket bemutató Far East Film Festivalt. Az olaszországi Udinében zajló fesztivál különleges, egyedülálló betekintést nyújt a nyugati néző számára a kortárs távol-keleti filmkultúrába. Aki a FEFF kilenc napján Udinében jár, nemcsak máskülönben elérhetetlen filmeket láthat, hanem izgalmas gondolkodású alkotókkal és az ázsiai kultúrával is ismerkedhet.
Próbáljon nem álmodni
Próbáljon nem álmodni
Szász Attila: Örök tél
Fontos, érzékeny témát dolgoz fel a málenkij robot munkatáborban játszódó Örök tél című magyar tévéfilm. Nagy kár, hogy a megvalósítás annyi sablonnal van tele.
A rettegés foka egy érzelemmentes világban
A rettegés foka egy érzelemmentes világban
Yorgos Lanthimos: Egy szent szarvas meggyilkolása
Cannes-ban mutatták be Yorgos Lanthimos legújabb alkotását, az Egy szent szarvas meggyilkolását, s a legjobb forgatókönyv díját nyerte el a fesztiválon. A görög rendező thrillere kegyetlen, éjfekete humora miatt nem fog egyhamar kimenni a fejünkből, mégsem tudunk igazán örülni neki.
Fekete-fehér budapesti „valóság”
Fekete-fehér budapesti „valóság”
Politzer Péter: Férfikor
Az utóbbi két-három évben a Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott alkotások kontrasztjában izgalmas karakterű és rendkívül kevés pénzből készülő, független produkciók új áramlata indult meg. Ezek közé sorolhatjuk a valóságot és a fikciót keverő Férfikort is, amellyel Politzer Péter rendezőként debütál.
Hó és csönd
Hó és csönd
Taylor Sheridan: Wind River – Gyilkos nyomon
Az újonnan megjelent jeges-fagyos krimi, a Wind River – Gyilkos nyomon hangulatát és stílusát tekintve is a Sicario – A Bérgyilkos (2015)  és A préri urai (Hell or High Water, 2016) nyomdokaiban lépked – nem véletlenül. Taylor Sheridan, a két említett film forgatókönyvírója ez alkalommal nem csak a történet atyja, de a rendezés feladatait is ő vállalta magára, és össze is hozott egy vállalható „folytatást”.
A kísérleti filmes Magyarországon
A kísérleti filmes Magyarországon
Roger Deutsch - Fiú a vonaton
A Fiú a vonaton amerikai-magyar koprodukcióban készült, s egy amerikai filmrendező magyarországi utazásának keretében a fikciót és a valóság elemeit szövi össze, több értelemben is. Az érdekes téma ellenére azonban egyáltalán nem váltja be a hozzá fűződő reményeket.
Szürreális Baltikum
Szürreális Baltikum
Kristóf György: Out
Az Out különleges alkotás, mivel számos olvasatot megenged: tekinthetünk rá szociodrámaként, abszurd vígjátékként, elvonatkoztatott szellemi útkeresésként. Habár sokszor bizonytalan és nem eléggé kiforrott, számos érdekes ötlet húzódik meg benne.
A művészet szerepéről
A művészet szerepéről
Andrzej Wajda: Emlékképek
Andrzej Wajda lengyel filmrendező akkor kezdte meg alkotói pályáját, amikor a politika szorításának enyhülésével lehetőségek nyíltak a történelmi múlt tapasztalatainak finom, óvatos újraértelmezésére. Filmes munkásságának zárótétele, az Emlékképek fél évszázados távlatban áll kezdeti műveitől, mégis hasonló problémákat vesz górcső alá, mint azok.
Kérdések az Ősanyához
Kérdések az Ősanyához
Terrence Malick: Az Univerzum története
Terrence Malick könnyen felismerhető stílusa az utóbbi években egyre radikálisabb formákban  nyilvánul meg. Az Univerzum története több szempontból esszéfilmes módszerének betetőzése, ha érdemben nem is sikerült sok újat nyújtania. 
A buszvezetés mint ars poetica
A buszvezetés mint ars poetica
A hétköznapi élet költészete a Paterson című filmben
Harminchét éves karrier összefoglaló darabja a Paterson. Az amerikai rendező, Jim Jarmusch világábrázolásának esszenciája egy hétköznapi buszsofőr életének eseményeiben tükröződik.
Menekültek északon
Menekültek északon
Rune Denstad Lango: Üdvözöljük Norvégiában!
A menekültválság témájának megfilmesítéséhez nem feltétlen a vígjáték műfaját találnánk legalkalmasabbnak, ez a norvég film azonban többé-kevésbé sikeresen hozza össze a kettőt. 
Rejtett érzelmek
Rejtett érzelmek
Xavier Dolan: Ez csak a világ vége
Az ifjú rendező, Xavier Dolan új filmje hasonlóan feszült alkotás, mint korábbi munkái. A szemünk elé kerülő dráma ez alkalommal a kommunikáció nehézségeit mutatja be egy működésképtelen család életében, amelybe tizenkét éve nem látott fiuk toppan be súlyos mondanivalójával.
Fél siker
Fél siker
M. Night Shyamalan: Széttörve
A Széttörve sokak szerint M. Night Shyamalan, a gyakran kritizált rendező nagy visszatérése. Érthető tehát, ha kíváncsiak vagyunk: vajon csak az előző néhány, rendkívül silány alkotáshoz mérten mutat fel bármi érdekeset ez a thriller, vagy tényleg jó film született?
A jó játékadaptáció még várat magára
A jó játékadaptáció még várat magára
Justin Kurzel: Assassin's Creed
A videójátékból készült filmek régebben többnyire rendkívül gyengére sikerültek, de nem kaptak igazi figyelmet, lévén hogy messze elkerülték a fősodort. Ma nagy költségvetéssel és komoly marketinggel készülnek, de a minőségi ugrásra még várni kell.
Boksz, Szerelem
Boksz, Szerelem
Olli Mäki legboldogabb napja
Kisebb történelmi eseménnyel felért, amikor Juho Kuosmanen első egész estés nagyjátékfilmje, az Olli Mäki legboldogabb napja nyerte meg a cannes-i fesztivál Un Certain Regard szekciójának díját, ugyanis ez az első finn film, amely valaha Cannes-ban díjat kapott. A kiemelkedő rendezéssel, forgatókönyvvel és operatőri munkával jeleskedő mű győzelme valóban érthető.  
Kádár-thriller
Kádár-thriller
A martfűi rém
Miért olyan ritka nálunk a thriller, horror vagy bűnügyi film? Miért a vígjátékok túlsúlya? Van jele a változtatásnak! A martfűi rémnek mintha sikerült volna áttörnie a gátat.
Fölösleges újramese
Fölösleges újramese
Antoine Fuqua: A hét mesterlövész
Remake-ek, rebootok korát éljük, ez nem vitás. A régi klasszikus filmek újrakészített verziói elárasztanak minket, s egyelőre semmi jele, hogy ez a folyamat lassulna. A western műfajt ugyan többé-kevésbé megkímélte eddig az újramesélés, ám most megkaptuk a vadonatúj, csillogó-villogó, 2016-os A hét mesterlövészt…
EGY FANTOMFIÚ KETTŐS ÉLETE
EGY FANTOMFIÚ KETTŐS ÉLETE
Jean-Loup Felicioli, Alain Gagnol – Fantomfiú
A szuperhősös látványmozik áradatában igazi felfrissülést jelent egy olyan stílusos és rendhagyó rajzfilm, mint a Fantomfiú. Az Egy macska kettős életével befutott francia rendezőpáros, Jean-Loup Felicioli és Alain Gagnol új műve egyedi vizualitásával, könnyed, de okos történetvezetésével simán elvarázsolhat fiatalokat és idősebbeket egyaránt.
A legőszintébb hamis hang
A legőszintébb hamis hang
Florence – A tökéletlen hang
Nem hétköznapi dolog történt a 40-es évek Amerikájában Florence Foster Jenkinsszel. Énekesi karriert épített nulla tehetséggel, közönséget szerzett, habár arról nem tudott, hogy „rajongói” gúnyt űznek belőle. Most, 2016-ban újabb film készült róla. Milyen üzenetet tartogathat nekünk Jenkins története, vajon szabad-e nevetni a gyengeségen, és miért érték, ami szívből jön? 
Családi film célközönség nélkül
Családi film célközönség nélkül
Barry Sonnenfeld: Kilenc élet
Kimagasló kortárs mesék bizonyították, hogy a fiatal közönséget célzó történet is komoly gondolati tartalmat hordozhat, saját szabályaihoz hűen ragaszkodva, és képes lehet egyszerre több generációt is szórakoztatni. Ehhez persze sok tényezőnek kell összejönnie. A Kilenc életbe nem jutott ilyenekből, de nem ez a legnagyobb hibája.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés