Felhasználói adatlap


-- Horányi Péter --
felhasználói adatlapjaHorányi Péter az ELTE Filmtudomány Tanszék mesterszakán végzett 2019-ben. 2016 óta jelennek meg filmes kritikái és írásai. Fő érdeklődési területe a kortárs európai film és a dokumentarista stílus.
Horányi Péter által feltöltött cikkek:
2019. 12. 04.
A Szép csendben a zaklatásról, a tanár és diák közötti kapcsolat határairól mesél el egy fontos történetet. A zeneiskolában játszódó kamaszdráma ígéretes témát vet fel sok elgondolkodtató kérdéssel, ám mégsem tud igazán átütő erővel hatni.
2019. 10. 14.
Tizenhatodik alkalommal került megrendezésre a CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál. Az összesen kilenc napig tartó filmes esemény megannyi kiváló premiervetítésnek és egyéb érdekes szakmai programnak adott otthont Miskolc szívében. Élménybeszámolónk a fesztivál nyitó hétvégéjét és első hétköznapjait öleli fel, mégis éppen elcsípi a fesztivál legjobb filmjeit.
2019. 08. 26.
A láthatatlan láthatóvá tétele foglalkoztatja Tarr Bélát a Bécsi Ünnepi Hetek alkalmára készített Missing People című új filminstallációjában. Azokra a „hiányzó emberekre” hívja fel figyelmünket, akik a hétköznapokban többnyire rejtve maradnak: a hajléktalanokra, a kirekesztettekre, illetve az őket is megillető méltóságra.
2019. 06. 14.
Lehet, hogy 2021-ig kell majd várni Enyedi Ildikó új, napjainkban éppen Budapesten forgó filmje, A feleségem története bemutatójára. Minden lehetőség adott azonban, hogy a Füst Milán regényéből készülő nagyszabású nemzetközi koprodukció az eddigi Enyedi-életmű méltó folytatása legyen.
2018. 12. 29.
A Rossz versek bizonyos tekintetben hasonlít a négy évvel ezelőtt váratlanul berobbanó, egy generációs életérzést szenzációsan megragadó Van valami furcsa és megmagyarázhatatlanra, ám Reisz Gábor el is rugaszkodott bemutatkozó játékfilmjétől.
2018. 11. 16.
Laikusok és szakértők számára is izgalmas fejezetekkel szolgál a filmes vígjáték műfajáról készült tanulmánykötet. Tíz ötletesen és lendületes stílusban megírt cikk nyújt az olvasónak bepillantást a gyakran lenézett zsáner végtelen univerzumába.
2018. 10. 04.
A Volt egyszer egy téka egy letűnt korról szól, azonban többet tartogat, mint csupán nosztalgiát a múlt iránt. Az évtizedekig működő Odeon videotéka alkalmazottainak dokumentumfilmje azt mutatja meg, hogy a filmkölcsönzés rítusa miképpen teremtett saját közösséget.
2018. 09. 21.
Kenyeres Bálint bemutatkozó nagyjátékfilmje legalább annyira megtalálja majd a célközönségét, mint ahány embert össze fog zavarni: A Tegnap rideg, barátságtalan, szokatlan történetmesélésű művészfilm. A Marokkóban játszódó koprodukció közel egy évtizedig húzódó előkészületek után, idén végre elérkezett a mozikba.
2018. 07. 26.
Az Elégia, a Szindbád vagy a Csontváry a magyar filmtörténet kiemelkedő darabjai. Habár a mindössze ötven évesen elhunyt rendezőről, Huszárik Zoltánról az évek során számos publikáció született, egyik sem nyújt olyan átfogó betekintést az életműbe, mint ez az újonnan megjelent Talán mindenütt voltam – Huszárik Zoltán című könyv.
2018. 05. 15.
Wes Anderson a saját maga által kitaposott ösvényen halad tovább, a Kutyák szigete sok szempontból eddig munkásságának betetőzése lett. Ha új rajongótábort nem is fog szerezni, az eddiginek mindenképp el fogja nyerni újra a szívét animált kutyás mozijával.
2018. 05. 09.
Huszadik alkalommal rendezték meg a kelet-ázsiai filmeket bemutató Far East Film Festivalt. Az olaszországi Udinében zajló fesztivál különleges, egyedülálló betekintést nyújt a nyugati néző számára a kortárs távol-keleti filmkultúrába. Aki a FEFF kilenc napján Udinében jár, nemcsak máskülönben elérhetetlen filmeket láthat, hanem izgalmas gondolkodású alkotókkal és az ázsiai kultúrával is ismerkedhet.
2018. 02. 04.
Fontos, érzékeny témát dolgoz fel a málenkij robot munkatáborban játszódó Örök tél című magyar tévéfilm. Nagy kár, hogy a megvalósítás annyi sablonnal van tele.
2018. 01. 09.
Cannes-ban mutatták be Yorgos Lanthimos legújabb alkotását, az Egy szent szarvas meggyilkolását, s a legjobb forgatókönyv díját nyerte el a fesztiválon. A görög rendező thrillere kegyetlen, éjfekete humora miatt nem fog egyhamar kimenni a fejünkből, mégsem tudunk igazán örülni neki.
2017. 12. 01.
Az utóbbi két-három évben a Magyar Nemzeti Filmalap által támogatott alkotások kontrasztjában izgalmas karakterű és rendkívül kevés pénzből készülő, független produkciók új áramlata indult meg. Ezek közé sorolhatjuk a valóságot és a fikciót keverő Férfikort is, amellyel Politzer Péter rendezőként debütál.
2017. 09. 21.
Az újonnan megjelent jeges-fagyos krimi, a Wind River – Gyilkos nyomon hangulatát és stílusát tekintve is a Sicario – A Bérgyilkos (2015) és A préri urai (Hell or High Water, 2016) nyomdokaiban lépked – nem véletlenül. Taylor Sheridan, a két említett film forgatókönyvírója ez alkalommal nem csak a történet atyja, de a rendezés feladatait is ő vállalta magára, és össze is hozott egy vállalható „folytatást”.
2017. 08. 25.
A Fiú a vonaton amerikai-magyar koprodukcióban készült, s egy amerikai filmrendező magyarországi utazásának keretében a fikciót és a valóság elemeit szövi össze, több értelemben is. Az érdekes téma ellenére azonban egyáltalán nem váltja be a hozzá fűződő reményeket.
2017. 07. 01.
Az Out különleges alkotás, mivel számos olvasatot megenged: tekinthetünk rá szociodrámaként, abszurd vígjátékként, elvonatkoztatott szellemi útkeresésként. Habár sokszor bizonytalan és nem eléggé kiforrott, számos érdekes ötlet húzódik meg benne.
2017. 06. 01.
Andrzej Wajda lengyel filmrendező akkor kezdte meg alkotói pályáját, amikor a politika szorításának enyhülésével lehetőségek nyíltak a történelmi múlt tapasztalatainak finom, óvatos újraértelmezésére. Filmes munkásságának zárótétele, az Emlékképek fél évszázados távlatban áll kezdeti műveitől, mégis hasonló problémákat vesz górcső alá, mint azok.
2017. 05. 07.
Terrence Malick könnyen felismerhető stílusa az utóbbi években egyre radikálisabb formákban nyilvánul meg. Az Univerzum története több szempontból esszéfilmes módszerének betetőzése, ha érdemben nem is sikerült sok újat nyújtania.
2017. 04. 20.
Harminchét éves karrier összefoglaló darabja a Paterson. Az amerikai rendező, Jim Jarmusch világábrázolásának esszenciája egy hétköznapi buszsofőr életének eseményeiben tükröződik.
2017. 01. 26.
A menekültválság témájának megfilmesítéséhez nem feltétlen a vígjáték műfaját találnánk legalkalmasabbnak, ez a norvég film azonban többé-kevésbé sikeresen hozza össze a kettőt.
2017. 01. 19.
Az ifjú rendező, Xavier Dolan új filmje hasonlóan feszült alkotás, mint korábbi munkái. A szemünk elé kerülő dráma ez alkalommal a kommunikáció nehézségeit mutatja be egy működésképtelen család életében, amelybe tizenkét éve nem látott fiuk toppan be súlyos mondanivalójával.
2017. 01. 18.
A Széttörve sokak szerint M. Night Shyamalan, a gyakran kritizált rendező nagy visszatérése. Érthető tehát, ha kíváncsiak vagyunk: vajon csak az előző néhány, rendkívül silány alkotáshoz mérten mutat fel bármi érdekeset ez a thriller, vagy tényleg jó film született?
2017. 01. 16.
A videójátékból készült filmek régebben többnyire rendkívül gyengére sikerültek, de nem kaptak igazi figyelmet, lévén hogy messze elkerülték a fősodort. Ma nagy költségvetéssel és komoly marketinggel készülnek, de a minőségi ugrásra még várni kell.
2016. 12. 23.
Kisebb történelmi eseménnyel felért, amikor Juho Kuosmanen első egész estés nagyjátékfilmje, az Olli Mäki legboldogabb napja nyerte meg a cannes-i fesztivál Un Certain Regard szekciójának díját, ugyanis ez az első finn film, amely valaha Cannes-ban díjat kapott. A kiemelkedő rendezéssel, forgatókönyvvel és operatőri munkával jeleskedő mű győzelme valóban érthető.
2016. 11. 26.
Miért olyan ritka nálunk a thriller, horror vagy bűnügyi film? Miért a vígjátékok túlsúlya? Van jele a változtatásnak! A martfűi rémnek mintha sikerült volna áttörnie a gátat.
2016. 10. 05.
Remake-ek, rebootok korát éljük, ez nem vitás. A régi klasszikus filmek újrakészített verziói elárasztanak minket, s egyelőre semmi jele, hogy ez a folyamat lassulna. A western műfajt ugyan többé-kevésbé megkímélte eddig az újramesélés, ám most megkaptuk a vadonatúj, csillogó-villogó, 2016-os A hét mesterlövészt…
2016. 10. 02.
A szuperhősös látványmozik áradatában igazi felfrissülést jelent egy olyan stílusos és rendhagyó rajzfilm, mint a Fantomfiú. Az Egy macska kettős életével befutott francia rendezőpáros, Jean-Loup Felicioli és Alain Gagnol új műve egyedi vizualitásával, könnyed, de okos történetvezetésével simán elvarázsolhat fiatalokat és idősebbeket egyaránt.
2016. 09. 16.
Nem hétköznapi dolog történt a 40-es évek Amerikájában Florence Foster Jenkinsszel. Énekesi karriert épített nulla tehetséggel, közönséget szerzett, habár arról nem tudott, hogy „rajongói” gúnyt űznek belőle. Most, 2016-ban újabb film készült róla. Milyen üzenetet tartogathat nekünk Jenkins története, vajon szabad-e nevetni a gyengeségen, és miért érték, ami szívből jön?
2016. 09. 09.
Kimagasló kortárs mesék bizonyították, hogy a fiatal közönséget célzó történet is komoly gondolati tartalmat hordozhat, saját szabályaihoz hűen ragaszkodva, és képes lehet egyszerre több generációt is szórakoztatni. Ehhez persze sok tényezőnek kell összejönnie. A Kilenc életbe nem jutott ilyenekből, de nem ez a legnagyobb hibája.