bezár
 

art&design

2025. 06. 19.
Amíg magok vannak a zsebedben, nem leszel szegény
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Május 29-én este rendezték meg a Kontextus Program záróeseményét, a Függőleges Tiltakozást. Nyolc párhuzamos programot valósítottak meg a kontextus diákjai, amelynek egyik fő fókuszpontja az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása volt a CEU Nyitott Galériájában.

A Kontextus Program a CEU Demokrácia Intézet és a Független Képzőművészeti Tanszék interdiszciplináris programja, amelyet egyetemisták számára hirdetnek meg. Kortárs tematikák és kihívások, aktuális társadalmi kérdések, történelmi és kulturális összefüggések témáival foglalkoznak aktivitások és folyamatos művészeti munkákon keresztül. A program 6 + 1 alkalomból áll, kéthetente van egy intenzív előadás, workshop vagy egy rendhagyó aktivitás. A hetedik alkalom a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása, amely idén a Független Tiltakozás keretein belül valósult meg.

prae.hu

Traces of Life

A program egyik kiemelt része az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása volt, amely az emberi és nem-emberi lét kölcsönhatásaira reflektált. A Kontextus diákjai tárlatvezetést tartottak, beszélgetéseket kezdeményeztek, amelyekhez a kiállítás kurátorai, Soós Borbála és Székely Katalin is csatlakoztak. Olyan példák szerepeltek, mint a magkönyvtár, a hadviselésben felhasznált növények esete, vagy a természet és politika kapcsolatát feltáró dokumentumfilm, amely a gázai övezet természetpusztítását mutatta be. Ezek az alkotások különösen érzékenyen világítottak rá arra, hogyan válik a természet egyszerre áldozattá és ellenálló szereplővé geopolitikai konfliktusokban.

Habitat 2190

A Habitat 2190 című dokumentumfilm Hanna Rullman kutató és Faiza Ahmad Khan dokumentumfilmes közös munkája, amely a franciaországi Calais-ban található egykori menekülttábor, a Dzsungelnek nevezett terület helyzetét tárja fel. A rövidfilmhez kutatási gyűjtemény is társult, amely az egykori menekülttábor területén fellelt növényfajokat dokumentálja és elemzi. 2016-ban a felszámolt tábor helyén természetvédelmi övezetet hoztak létre, a lápi orchidea ritka és védett fajra hivatkozva. A címben szereplő 2190-es szám egy igazgatási kód, amely a lápterületek védelmi kategóriájára utal. Ugyanakkor a lápi orchideát 2003 óta nem észlelték a területen, míg számos, nem őshonos növény, mint a datolyapálma vagy a hagyma a menekültek hátrahagyott hulladékából nőtt ki. A film azt boncolgatja, hogyan válik egy természetvédelmi intézkedés a határvédelem eszközévé. Ez a projekt erősen megkérdőjelezi, hogy kinek a biztonságát tartjuk szem előtt, vagy miért lehet fontosabb a nem-emberi élet az emberi életnél.

palesztin

Palesztin örökség mag könyvtár // Az OFF-Biennále jóvoltából

OFF Magkönyvtár- a jövő magjai

Előző verziójában a Kassa Mag Könyvtár - Vándorló magok, Soós Borbála egy folyamatosan bővülő kurátori projektje. A kiállított magokat bemutató, üvegborítású asztal természettudományos múzeumokra emlékeztető vizuális megjelenése egyszerre tükrözte a projekt tudományos és művészeti természetét. A résztvevő művészek és kollektívák feladata az volt, hogy küldjenek egy magot, amely lehetett egy tényleges mag, egy gondolatmag, egy recept, egy rítus vagy bármilyen absztrakciója a tematikának. A magok könnyen mozognak a világ egyik pontjáról a másikra, egy cipőtalpban vagy a ruhánkon, míg az ember mozgása egyre inkább korlátozott, ebben rejlik a magok varázsa és felsőbbrendűsége. A tizenhat hozzájáruló között szerepelt Vivien Sansour, a Palesztin örökség mag könyvtár létrehozója, amelynek célja a veszélyeztetett fajok védelme és népszerűsítése, illetve a hagyományos palesztin mezőgazdasági gyakorlatok megőrzése. Ezen felül Ayman Zedani Sharjah-ban, Szaúd-Arábiában gyűjtött szárított gubókkal járult hozzá a projekthez, egyetlen magyar művészként pedig Ember Sári mag interpretációja is megjelenik, amelyet még a Kassa Mag Könyvtár kiállításhoz készített.

mag

Ayman Zedani, Kaff Maryam (Anastatica hierochuntica) // Az OFF-Biennále jóvoltából

Az életnek nyoma sincs: Izrael természetpusztítása Gázában / No Traces of Life: Israel’s Ecocide in Gaza

A Forensic Architecture kutatócsoport rövidfilmje a gázai övezetben történő, emberek által okozott természetpuszítást dokumentálja. A hét és fél perces videó kutatási alapú, objektivitásra törekvő, és nyílt, mindenki számára hozzáférhető forrásokra épül. 2023 októbere óta az izraeli haderő rendszeresen támadja a gyümölcsösöket és az üvegházakat, ami tovább súlyosbítja a Gázai övezetben már amúgy is fennálló, súlyos éhínséget. A kutatás és a hozzá kapcsolódó videó azt mutatja be, hogyan zajlik a növényzet módszeres rombolása, és ez miként veszélyezteti a palesztin lakosság élelmezésbiztonságát és mindennapi megélhetését. Nagyon összetett problémát járnak körbe, de a hétköznapi emberekre mért hatásán keresztül megérthetjük a közvetlen következmények súlyosságát. Ez a kutatás még nem befejezett, az OFF-Biennále kiállításra majdnem egy frissebb változatot küldtek, végül azonban nem készült el időben.

gaza

 Forensic Architecture: No Traces of Life: Israel’s Ecocide in Gaza; A videó 7. ábrája // A Forensic Architecture jóvoltából

Ültetés

A tárlatvezetés lezárásaként a Kontextus Program diákjai virágot ültettek egy újrahasznosított, mobil növényládába, amelyet a galéria elé kihelyezhető. A választott növény, a körömvirág, tudatos döntés eredménye volt, rendkívüli ellenállóképessége és hosszú élettartama révén a reziliencia szimbólumává vált.

Fejléckép és kép a leadben: Hannah Rullman és Faiza Ahmad Khan: Habitat 2190; állókép a videóból // A művészek jóvoltából

Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása 2025. május 8. és június 14. között volt látható a CEU Nyitott Galériában. Kurátorok: Soós Borbála és Székely Katalin

nyomtat

Szerzők

-- Tóbiás Csilla --


További írások a rovatból

art&design

A „Jövő a Jelenben” MOME Photography MA diplomakiállításáról

Más művészeti ágakról

Jutta Bauer Nagypapa őrangyala című könyvéről
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 4. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés