art&design

A Kontextus Program a CEU Demokrácia Intézet és a Független Képzőművészeti Tanszék interdiszciplináris programja, amelyet egyetemisták számára hirdetnek meg. Kortárs tematikák és kihívások, aktuális társadalmi kérdések, történelmi és kulturális összefüggések témáival foglalkoznak aktivitások és folyamatos művészeti munkákon keresztül. A program 6 + 1 alkalomból áll, kéthetente van egy intenzív előadás, workshop vagy egy rendhagyó aktivitás. A hetedik alkalom a félév során végzett közös művészeti munkák bemutatása, amely idén a Független Tiltakozás keretein belül valósult meg.
Traces of Life
A program egyik kiemelt része az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása volt, amely az emberi és nem-emberi lét kölcsönhatásaira reflektált. A Kontextus diákjai tárlatvezetést tartottak, beszélgetéseket kezdeményeztek, amelyekhez a kiállítás kurátorai, Soós Borbála és Székely Katalin is csatlakoztak. Olyan példák szerepeltek, mint a magkönyvtár, a hadviselésben felhasznált növények esete, vagy a természet és politika kapcsolatát feltáró dokumentumfilm, amely a gázai övezet természetpusztítását mutatta be. Ezek az alkotások különösen érzékenyen világítottak rá arra, hogyan válik a természet egyszerre áldozattá és ellenálló szereplővé geopolitikai konfliktusokban.
Habitat 2190
A Habitat 2190 című dokumentumfilm Hanna Rullman kutató és Faiza Ahmad Khan dokumentumfilmes közös munkája, amely a franciaországi Calais-ban található egykori menekülttábor, a Dzsungelnek nevezett terület helyzetét tárja fel. A rövidfilmhez kutatási gyűjtemény is társult, amely az egykori menekülttábor területén fellelt növényfajokat dokumentálja és elemzi. 2016-ban a felszámolt tábor helyén természetvédelmi övezetet hoztak létre, a lápi orchidea ritka és védett fajra hivatkozva. A címben szereplő 2190-es szám egy igazgatási kód, amely a lápterületek védelmi kategóriájára utal. Ugyanakkor a lápi orchideát 2003 óta nem észlelték a területen, míg számos, nem őshonos növény, mint a datolyapálma vagy a hagyma a menekültek hátrahagyott hulladékából nőtt ki. A film azt boncolgatja, hogyan válik egy természetvédelmi intézkedés a határvédelem eszközévé. Ez a projekt erősen megkérdőjelezi, hogy kinek a biztonságát tartjuk szem előtt, vagy miért lehet fontosabb a nem-emberi élet az emberi életnél.
Palesztin örökség mag könyvtár // Az OFF-Biennále jóvoltából
OFF Magkönyvtár- a jövő magjai
Előző verziójában a Kassa Mag Könyvtár - Vándorló magok, Soós Borbála egy folyamatosan bővülő kurátori projektje. A kiállított magokat bemutató, üvegborítású asztal természettudományos múzeumokra emlékeztető vizuális megjelenése egyszerre tükrözte a projekt tudományos és művészeti természetét. A résztvevő művészek és kollektívák feladata az volt, hogy küldjenek egy magot, amely lehetett egy tényleges mag, egy gondolatmag, egy recept, egy rítus vagy bármilyen absztrakciója a tematikának. A magok könnyen mozognak a világ egyik pontjáról a másikra, egy cipőtalpban vagy a ruhánkon, míg az ember mozgása egyre inkább korlátozott, ebben rejlik a magok varázsa és felsőbbrendűsége. A tizenhat hozzájáruló között szerepelt Vivien Sansour, a Palesztin örökség mag könyvtár létrehozója, amelynek célja a veszélyeztetett fajok védelme és népszerűsítése, illetve a hagyományos palesztin mezőgazdasági gyakorlatok megőrzése. Ezen felül Ayman Zedani Sharjah-ban, Szaúd-Arábiában gyűjtött szárított gubókkal járult hozzá a projekthez, egyetlen magyar művészként pedig Ember Sári mag interpretációja is megjelenik, amelyet még a Kassa Mag Könyvtár kiállításhoz készített.
Ayman Zedani, Kaff Maryam (Anastatica hierochuntica) // Az OFF-Biennále jóvoltából
Az életnek nyoma sincs: Izrael természetpusztítása Gázában / No Traces of Life: Israel’s Ecocide in Gaza
A Forensic Architecture kutatócsoport rövidfilmje a gázai övezetben történő, emberek által okozott természetpuszítást dokumentálja. A hét és fél perces videó kutatási alapú, objektivitásra törekvő, és nyílt, mindenki számára hozzáférhető forrásokra épül. 2023 októbere óta az izraeli haderő rendszeresen támadja a gyümölcsösöket és az üvegházakat, ami tovább súlyosbítja a Gázai övezetben már amúgy is fennálló, súlyos éhínséget. A kutatás és a hozzá kapcsolódó videó azt mutatja be, hogyan zajlik a növényzet módszeres rombolása, és ez miként veszélyezteti a palesztin lakosság élelmezésbiztonságát és mindennapi megélhetését. Nagyon összetett problémát járnak körbe, de a hétköznapi emberekre mért hatásán keresztül megérthetjük a közvetlen következmények súlyosságát. Ez a kutatás még nem befejezett, az OFF-Biennále kiállításra majdnem egy frissebb változatot küldtek, végül azonban nem készült el időben.
Forensic Architecture: No Traces of Life: Israel’s Ecocide in Gaza; A videó 7. ábrája // A Forensic Architecture jóvoltából
Ültetés
A tárlatvezetés lezárásaként a Kontextus Program diákjai virágot ültettek egy újrahasznosított, mobil növényládába, amelyet a galéria elé kihelyezhető. A választott növény, a körömvirág, tudatos döntés eredménye volt, rendkívüli ellenállóképessége és hosszú élettartama révén a reziliencia szimbólumává vált.
Fejléckép és kép a leadben: Hannah Rullman és Faiza Ahmad Khan: Habitat 2190; állókép a videóból // A művészek jóvoltából
Az OFF-Biennále Traces of Life című kiállítása 2025. május 8. és június 14. között volt látható a CEU Nyitott Galériában. Kurátorok: Soós Borbála és Székely Katalin