bezár
 

irodalom

2025. 11. 17.
Infravörös és ultraibolya
A Szörnyű fülek harmadik felvonásáról
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A Szörnyű fülek című intermediális performanszt harmadik alkalommal szervezték meg november 4-én a Turbina Kulturális Központban. Az estet Chaac élő kísérleti ambientje nyitotta, Nemes Z. Márió helyett pedig ez alkalommal Sirokai Mátyás társult az alapfelálláshoz.

Repetitív skandálás, moduláris szintetizátor, megbolygató szöveg-, hangzás- és képi világ ‒ a harmadik Szörnyű fülek velőt rázó atmoszférája egy ingerekben gazdag, már-már tobzódó performansz keretei között bontakozott ki. Bordás Máté, Deres Kornélia, Kazsimér Soma, Sirokai Mátyás, Szenderák Bence és Zilahi Anna közös projektjében

prae.hu

az irodalmi szövegek felolvasása szervesen egybefonódott a dobpad, szintetizátorok, basszus- és elektromos gitár által életre keltett hangzásvilággal,

valamint az infravörös és ultraibolya árnyalatokkal megjelenített vizualizációval a hatalmas, vászon gyanánt használt papírlapon.

K. Takács Márton fotója

A lírai szövegek repertoárját Bordás Máté Őrizni című verse nyitotta, amelyet Antal Balázs A fenevad üzenete című versének misztikus és borzongató felolvasása követett Zilahi Anna és Szenderák Bence közvetítésében. Deres Kornélia Vízlények című verse után, amely a BOX című kötetében jelent meg, Sirokai Mátyás Primitív istenség és Prófécia című szövegei hangzottak el a Hangszerek egy távoli kézben című kötetéből.

K. Takács Márton fotója

A performansz koncepciójával egyetemben a Vízlények sorai is az átjárhatóság textualizálásának aspektusait problematizálják:

„Szemét halak. // Kifogni őket: hentesmunka. Kádba nem vágynak. / Fáj nekik a reflektor, fáj lenni nyelvivé.” Kazsimér Soma a Bestiarium Zircenséből olvasott fel részleteket (Hód, Majom, Róka), ezeket követően Zilahi Anna Fenevad, ami próbál kiszabadulni, de elméletek ketrecébe zártam a költői eszközeimet című verse hangzott el a Gyengédség című kötetéből.

K. Takács Márton fotója

Egy ritmikus közjátékot követően Deres Kornélia Rám jár, Bordás Máté Vakfolt, Zilahi Anna Rapaccini lakomája és Sirokai Mátyás Vörös törpék imája, illetve Intersztelláris bálnák című versei hangzottak el. Az egyhelyben Szenderák-vers után Kazsimér felolvasta a Farkast akarok hányni című szövegét, amelyet Deres visszhangzott suttogva a felolvasás alatt.

K. Takács Márton fotója

Az egyhelyben világában vizuális és auditív képek tornyosulnak egymásra, mintha az est vízióját egy ötszakasznyi mikrokozmoszba sűrítve ismerhetnénk meg:

„farkasvak álmaim hajnali ködök / homlokomra utcalámpa száll / messze előttem városi zaj a nap / megyek / a láb halott ütemre jár”). A továbbiakban Zilahi kezdte énekelni a My Heart Will Go On című Celine Dion-sláger refrénjének első sorát („Near, far, wherever you…”), a loop-technika segítségével többször rögzítve azt, az „are” létigéig viszont egyetlen alkalommal sem jutva el. Ezzel a megoldással fojtó szuszpanszot idézett elő, amelyet Sirokai, Szenderák és Bordás felolvasása oldott fel. A zárlatban Kazsimér Az orvosok nem hittek a hitben című szövege hangzott el.

K. Takács Márton fotója

A zenék nemcsak aláfestés gyanánt szolgáltak, ahogyan a medializált képi világ sem rendelődött alá a textusnak. Az irodalom, zene és film közötti hierarchia és aránytalanság hiányát tapasztalhatta a közönség, ugyanis az egyes művészeti ágak összefonódó, egymástól aligha elválasztható módon bontakoztak ki a performansz során. Deres hangeffektus-kezelése, Zilahi disszonanciákkal teletűzdelt dalkeverése, Szenderák basszusgitár-, Sirokai dob-, Bordás elektromosgitár-játéka és szintetizátor-használata mind párbeszédbe léptek az elhangzó szövegekkel, ahogyan vizuális síkon a világítás és Kazsimér infravörös és ultraibolya árnyalatokat megidéző felvétele is.

K. Takács Márton fotója

Ezen kísérleti műfaj esetében fennáll a belebonyolódás és a lényegi tartalom feletti elsiklás veszélye a különféle érzékeket érintő ingerek miatt, azonban úgy gondolom,

a Szörnyű fülek harmadik felvonásában egymást elősegítő és értelmező módon áll együtt a hangzás, látvány és textus világa.

A klasszikus feldolgozási módoktól eltérően újfajta befogadót követel meg ez a performansztípus. Kimozdít a megszokott nézői, hallgatói és értelmezői mechanizmusainkból, és arra késztet, hogy a mindeddig bevált szűrőink helyett újakat, vagy a bejáratott szempontjaink kifinomultabb, érzékenyebb változatait kezdjük működtetni.

Fotó: K. Takács Márton

nyomtat

Szerzők

-- Kabai Henrik --

Kabai Henrik (2003, Szilágynagyfalu) jelenleg az ELTE BTK irodalom- és kultúratudomány mesterszakos hallgatója. Versei, fordításai, lapszemléi és kritikái az Alföld Online, a SZIFONline, az Echinox és a Helikon felületén jelentek meg.


További írások a rovatból

A Szörnyű fülek harmadik felvonásáról
irodalom

Szép Szó-konferencia és módszertani műhely
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 44. számáról
Závada Péter olvasóköréről a Nincs Fesztiválon

Más művészeti ágakról

Ördög Tamás Darázs című darabja a Marczibányi Téri Művelődési Központban
Yorgos Lanthimos: Bugonia
A Weeskinders Publishing bemutatkozásáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés