irodalom
2006. 10. 25.
A Májnő és a „rapper-partizán”
Lena K és Létra a szegedi Mata Hariban (2006. október 17.)
A Grand Caféban tartott felolvasóest után (lásd a rovatban a Boldog költőket szeretnék hallani című írást, a szerk.) lóhalálában vágtattam át a Mata Hariba, ahol Lena K (Krékits Kata) és Létra (Derdák Zoltán Tamás) felolvasóestjét hallgattam meg. A szokásos társaság fogadott, azok, akik Szegeden minden ilyen rendezvényen ott vannak. Mi már csak ilyen belterjesek vagyunk.
A hely hangulatához és szellemiségéhez rendkívül jól illeszkedő zene (Niladrikumar Flute válogatáslemezét Létra úgy hozta el, hogy még sosem járt itt) már a várakozás perceit is megédesítette. Petró János megnyitotta az estét, majd rögtön átadta a mikrofont Lenának, aki A Szégyen és a Szentség című versekkel kezdett. Azt a fülbemászó, csacska dallamosságot szeretem a verseiben, amelyek vidám dalokhoz hasonlatosak, pedig olykor komor fájdalmat árasztanak. Az általa groteszknek nevezett, szerintem inkább ironikus és nagyon "csajos” korszak után (amilyen a később hallott Májnő) most inkább (Isten)keresős hangon szólalt meg.
Felváltva olvastak fel, mintha párbeszéd volna a szövegek között is, Létra összesűrítette költészetét, zeneiségét, festészetét egyetlen költeményben (Valamik). Bár olykor nem/nehezen lehetett hallani, mit mond, a Magyari ének vagy a Hej romale samale kezdetű versek olyan autentikus, alföldi tájakra kalauzolták el a hallgatóságot, amelyet mindenki ismer és valahogy mégsem – mintha valami nagyon mélyre eltemetett világot hozna fel. Mindeközben öntörvényű, szókimondó és lágy egyszerre. Olykor még szemtelennek is tűnik.
A Hosszú búcsú, az est zárása Lénát illette, ezután még kellemesen elbeszélgettünk, iszogatva, asztalok között bóklászva. Nagyon fontosnak tartom, hogy a Petró János által szervezett felolvasások, beszélgetések lehetőséget adnak fiatal, még nem (annyira) ismert hangok megszólalására is.
Felváltva olvastak fel, mintha párbeszéd volna a szövegek között is, Létra összesűrítette költészetét, zeneiségét, festészetét egyetlen költeményben (Valamik). Bár olykor nem/nehezen lehetett hallani, mit mond, a Magyari ének vagy a Hej romale samale kezdetű versek olyan autentikus, alföldi tájakra kalauzolták el a hallgatóságot, amelyet mindenki ismer és valahogy mégsem – mintha valami nagyon mélyre eltemetett világot hozna fel. Mindeközben öntörvényű, szókimondó és lágy egyszerre. Olykor még szemtelennek is tűnik.
A Hosszú búcsú, az est zárása Lénát illette, ezután még kellemesen elbeszélgettünk, iszogatva, asztalok között bóklászva. Nagyon fontosnak tartom, hogy a Petró János által szervezett felolvasások, beszélgetések lehetőséget adnak fiatal, még nem (annyira) ismert hangok megszólalására is.
További írások a rovatból
Kotányi Attila Éberen kutató élet könyvét mutatták be a Nyitott Műhelyben
Beszélgetés Gulyás Adrienn műfordítóval
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Más művészeti ágakról
Interjú Nagy Emmával
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról