bezár
 

színház

2009. 04. 30.
Nincsen számukra hely
Lengyel-magyar Pál utcai Fiúk a Nemzetiben
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Kötelező olvasmányunk, Molnár Ferenc halhatatlan regénye nem csupán Magyarországon járt be diadalutat; több közép-kelet-európai generáció forgatta, és fogadta barátai közé a kis hős Nemecseket, a jellemes Bokát, az áruló Gerébet, a harsány Csónakost és a többieket. Michał Zadara, a mindössze harminchárom éves fiatal rendező, felnőtt színészekkel, sok szimbólumot használó előadásban foglalta össze, mit jelent számára mindez a lengyel történelem, a bajtársiasság és a hazaszeretet egyetemes viszonylatában.
A Nemzeti Színház nagyszínpadának nézőtere zsúfolásig megtelt. Később kiderült, a közönség harmadát lengyel nézők tették ki, de honfitársaink is szép számmal voltak kíváncsiak egyik nagy irodalmi büszkeségünk újabb adaptációjára. Bevallom, én nem tértem még magamhoz a sokkból, amit a néhány évvel ezelőtti új filmváltozat okozott. (Aki látta, biztosan emlékszik: Nemecsek úrifiú, az anyja szajha, Molnár Ferenc pedig joviális zsurnalisztaként faggatta ki a grund elvesztésén szomorkodó fiúkat, hogy később megírhassa a történetet.) Konzervatív nem vagyok, de tartottam ettől az estétől is, hiszen ismerjük el: művészi szabadság és modern értelmezés ide vagy oda, amit az ember szeret, azt legalább nagy vonalakban viszont kívánná látni minden – mégoly merész felfogású – változatban.

A díszlet jelzésértékű: deszkakerítés, a földön néhány palló, a Pál utcai fiúk műanyag székéken ülnek a színpad elején, mellettük két tolmács. Az előadás ugyanis lengyel nyelvű és elvileg feliratos (a feliratot a kerítésre vetítik), de a technika néha csődöt mond, ilyenkor a tolmácsok azonnal közbelépnek. Nem csupán ez a szerepük, aktívan részt vesznek a színpadi munkában is, az elnökválasztásnál szavazatot számlálnak, fordítják Geréb apjának dühös kifakadását, hordják a kellékeket, a díszletelemeket. Azt a mintegy húszperces anekdotacsokrot is ők teszik érthetővé, amivel a színészek elindítják az előadást;. Történetek hangzanak el a lengyel-magyar barátságról, például, hogy a háború idején annyi volt a lengyel seftes Magyarországon, hogy az a vicc járta: történjék Budapesttel bármi, a Keleti pályaudvar épségben marad – védik a lengyelek. Az egymásba érő sztorik annyira fesztelenek és mulatságosak, hogy az ember egy darabig azt sem tudja, elkezdődött-e már a darab, ám egyszer csak Nemecsek lép a többiek elé (csupán az őt alakító Wojciech Solarz fiatal a színészek közül), hogy elpanaszolja a Pásztorok einstandját.



Innentől kezdve az előadás a következő szisztéma szerint zajlik: megelevenednek A Pál utcai fiúk főbb jelenetei, a történet gócpontjai, az aktualizálást pedig dalbetétekkel, olykor tánccal, kiszólásokkal teremtik meg a művészek. Nemecsek például Brahms egyik Magyar táncára kezd vérpezsdítő csárdásba, amikor a többiek azzal cukkolják, hogy egyetlen közlegényként „úgy táncol, ahogy ők fütyülnek”.

A színészek a díszletet is az igényeik szerint alakítják, a pallókat ledöntik, megritkítják, egyes jelenetekben vannak kellékek, máskor a képzeletünkre hagyatkozva, mondjuk, láthatatlan lándzsákkal harcolnak. A színpadkép mégsem kaotikus, csupán felszabadult: talán a fiúk tökéletes függetlenségét, a grund igazi értelmét hivatott ábrázolni. A fapallók közül a füvészkerti jelenetben apró vizesárok tűnik elő, ebben fürdik meg mind a négy alkalommal szegény Nemecsek, ez a tó és az üvegházi medence egyaránt.

A színpadot gyakorlatilag a szöveg formálja: ugyanabban a díszletben (a grundon) játszódnak az iskolai, a füvészkerti, a Nemecsek halála körüli jelenetek is; mintha függetlenül attól, hogy máshol kell lenniük éppen, a fiúk mindig a grundon lennének. Olyan is előfordul, hogy egy-egy szereplő hirtelen narrálni kezdi a saját cselekedeteit, mintha csak a gondolataiba akarna bepillantást engedni; néhol gitárral kísért, gyönyörű dalok szakítják meg a történet folyását; ezek az elmúlásról, a barátságról, az összetartozásról szólnak, arról, hogy mennyire keserédes dolog az emlékezés.



A sorsdöntő csatát a palánkok zajos leverése illusztrálja vörös, villódzó fényekkel kiegészítve, a bátor Nemecsek pedig (szép áthallással a Kincskereső kisködmön világa felé) egy körtemuzsika hangjaira leheli ki a lelkét, ami fehér papírrepülő formájában tűnik el a palánkok mögött. Az előadásban egyetlen magyar mondat hangzik el a lengyel színészek, egész pontosan Geréb szájából, amikor a fiúk a győzelem ellenére mégis elveszítik a grundot: „nincsen számunkra hely”. Oda a grund, oda az ifjúság – a dupla veszteség felnőtté tette a Pál utcai fiúkat. „Az élet egy bál” – zengi a búcsúdal, közben a kerítésre gyerek- és kamaszkori képek vetülnek... minden harc ellenére csupán ez az, ami megmaradt.

Mint más külföldi előadások alkalmával, itt is a bátor fesztelenséget üdvözöltem, azt a színpadi viselkedést és színházi felfogást, amiről jócskán van még mit tanulnunk. Azt a nézőpontot, amely Nemecsek és a többiek történetéből nem elsősorban a drámai végkifejlethez vezető utat, hanem a gondtalanságot, a tisztaságot emeli ki; ennek az óhatatlan elvesztése legalább akkora tragédia, mint az emberhalál. A kis közlegény papírrepülő-lelkével az élet talán legszebb korszaka tűnik el a palánk mögött – visszahozhatatlanul.

Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

Marek Barbasiewitz
Andrzej Blumenfeld
Emilian Kamiński
Waldemar Kownacki
Maciej Kozłowski
Wojciech Solarz
Henryk Talar
Krysztof Wakuliński

Rendezte: Michał Zadara

Budapesti Tavaszi Fesztivál
A Teatr Nadorowy előadása
2009. április 4.
Nemzeti Színház


Fotók: Hajdú D. András

nyomtat

Szerzők

-- Kalapos Éva Veronika --


További írások a rovatból

Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
A Fedák Sári-ügy, avagy minden jegy elkelt című előadás a Magyar Színházban
Interjú Szabó Imola Juliannával, a MáSzínház Ha, én… című előadásáról
színház

Sétálószínházi Kékszakállú-adaptáció az Anyaszínháztól és az RS9 Színháztól

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
Pataki Luca kiállításáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 49. számáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés