bezár
 

irodalom

2011. 11. 24.
A privát Mészöly lábakat növeszt?
Dér Asia és Gerőcs Péter a privát mészöly című filmről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
"A nyomozás mindent megváltoztat. Sőt, egy valóságos, és nem külsődleges jegyek alapján szerveződő viszonyt tulajdonképpen ez az, ami kialakít. Továbbra is titok számomra akár a Film, akár a Saulus, a Családáradás vagy jópár novella, de most kevésbé ijesztő ez a titok. Csakugyan, most van neki legalább egy darab lába, mint mondjuk Balzac ismeretlen remekművében..."
PRAE.HU: Volt-e személyes kötődésetek, viszonyotok a Mészöly-életműhöz a film előtt?

Gerőcs Péter: Igen. Olyannyira, hogy a kötődés volt vagy lett maga a film-ok. Sok éve zavar engem ez az életmű. Zavar, hogy ott van, ahol, hogy úgy van ott, ahogy, és persze zavarnak a szövegek. Nem szeretnék most sem elemzésbe, sem leíró jellegű megállapításokba bocsátkozni; ez az a korpusz, amelyet folyamatosan olvasok, mert befejezettsége ellenére sincs vége, tehát nem is lehet, vagy legalábbis én nem tudom végigolvasni.

A körkörös olvasás közben észrevettem, hogy az én szövegeimbe is átgyűrűzik valahogy az, amit ez a poétika számomra jelent (ráadásul részben más, közvetítő poétikákon keresztül), szóval bonyolult lett a helyzet, úgyhogy gyorsan csinálni kellett belőle egy filmet, hogy az új szemponttal kicsit tisztázzam a már meglévőt.

Ez persze vicc. Én magam soha nem csináltam filmet, és talán nem is fogok: ez Asia terepe. Az viszont, hogy egy fontos, fontosságában elismert, mégis rejtőzködő karakterű íróról és az életművéről ketten együtt filmet csinálhattunk, a kapcsolatunknak is közös terepe lett egy rövid időre.

Dér Asia: A film előtt nem volt különleges kötődésem Mészölyhöz. Ami engem érdekelt, az a filmes megvalósításban rejlő kihívás volt. Hogyan lehet egy "halott öregembert" (lásd lent a filmelőzetest! - a szerk.) úgy ábrázolni, hogy emberek a karosszékükben ülve részben magukról beszélnek, de ezeknek a szövegeknek az összessége mégis megrajzolja az illető portréját. Elég merész beszélőfejes technikát választani a 3D árnyékolta filmvilágban, mégis, a BBS-es dokumentumfilm-iskola a bizonyíték, hogy érdemes „beszélni hagyni az embereket”.

Aztán persze behúzott magába a téma, a film készítése előtt főleg Mészöly esszéit olvastam, azóta ismerkedtem pár kisregényével is. Vicces, hogy amikor Péterrel először találkoztunk, pont a Film lapult a táskámban.


PRAE.HU: 10 éve halt meg Mészöly Miklós - vajon ennyi idő elég-e ahhoz, hogy az életműhöz másképp közelítsen valaki a már bejáratott utak helyett? Egyáltalán volt-e ilyen elvárásotok, hogy másképp tűnjön fel Mészöly a mostani néző számára?

GP: Nem az volt a cél, hogy valami ellenében tegyünk állítást. Talán nincs is mi ellenében. A cél az volt (most persze Mészölytől fogok lopni egy kicsit), hogy minél pontosabb legyen a kép, amely kirajzolódik a központi figuráról. A dolgok véletlen vagy kevésbé véletlen együttállása szerencsés konstellációt eredményezett: szerencsés alakzatnak gondolom azt, hogy egyfajta kerekasztal-beszélgetést tudtunk imitálni a film dramaturgiájával. Szerencsés, hogy fontos emberek szólalnak meg (néhányan sajnos nem vállalták az interjút), hogy - a legjobb értelemben - vitatkoznak egymással egy halott emberről, és a szövegei utóéletéről, szerencsés pillanatban született meg a filmötlet, amikor a személyes, esetleg kicsinyes érdekek, haragok, személyes kötődések, netán rokoni kapcsolatok már nem adtak semmiféle háttér-koordinátákat vagy kényes implikatúrát a megszólalásoknak. Szerencsés az is, hogy Mészöly, akinek a szellemét próbáljuk együtt megidézni, nincs jelen a filmben.

Sok minden közrejátszott, hogy a dolog körbeérjen, és egészséges filmformát kapjon. Félreértés ne essék, nem magunkról beszélek; sem szerénytelenkedni, sem álszerénykedni nem akarok: valahogy tényleg klappoltak a dolgok.

DA: Azt hiszem, nem lehet úgy hozzákezdeni egy filmhez, hogy a majdani nézőkre tett hatásával, vagy az elvárásaikkal foglalkozunk. Az volt a célunk, hogy utánajárjunk a Mészöly-rejtélynek: egyrészt hogy lehetséges az, hogy a 20. század végére alig volt magyar író, akire ne hatott volna a prózája, mégsem voltak közvetlen követői; másrészt, hogy ki is volt ez a „trikós” figura, pipázott-e, szerette-e a zöld paprikát vagy a nőket.

PRAE.HU: A felvételeken megszólalók mindannyian Mészöly hatásáról, erőteljes személyiségéről beszélnek. Ennek ellenére kérdezem: szerintetek is mérföldkő az ő életműve a magyar irodalomban? Ha igen, akkor kapcsolódik-e ez valamiképp a személyiségéhez?

GP: Emlékszem, az egyik interjúalany egyszer egy mellékmondatában arra utalt, hogy a karakter, a személyiség nagyszabása, és a hozzá tartozó életmű volumene összefügg. Szerintem nem függ össze. Az azonban biztos, hogy akár a magyar regényirodalomról beszélünk, akár az esszéirodalomról (ha erről lehet egyáltalán), Mészöly megkerülhetetlen figura. Én magam is azt gondolom, ami a filmben többször, többektől is elhangzik: Mészöly előkészített új paradigmákat, a lehetőségek és kezdemények tárháza volt, ugyanakkor nem volt közvetlen követője.

Számomra a legizgalmasabb figura a magyar irodalomban. Arányosan mondjuk annyira, mint a Bibliában Pilátus. Ugyanakkor persze van egy veszély, amire a kérdés is felhívja a figyelmem: nem jó dolog az irodalomba bevonni a személyes dolgokat. Azt remélem, hogy a filmmel mi sem ezt tettük, hanem sokkal inkább az ellenkezőjét: szétválasztottuk őket.



PRAE.HU: A privát mészöly második fele Mészöly kevéssé ismert viszonyait, mindennapjait térképezi fel. Miért volt erre szükség? Mennyiben változtatta meg ez a nyomozás a ti Mészöly-képeteket?

GP: A filmben szó van egy valaha élt barátról, férjről, pasasról, ürgéről, szeretőről. Egy arcról. Arcot kap a film első felében felépülő absztraktum. Lábai nőnek, kezei, múltja lesz és tekintete. Igen, a tekintet talán az a dolog, amiben az előző provokatív kérdés két sarka összeér: Mészöly elbeszélői tekintete és a valaha élt ember tekintete (a filmben egyébként mindkettőről külön, de hasonló módon szó esik).

A nyomozás mindent megváltoztat. Sőt, egy valóságos, és nem külsődleges jegyek alapján szerveződő viszonyt tulajdonképpen ez az, ami kialakít. Továbbra is titok számomra akár a Film, akár a Saulus, a Családáradás vagy jópár novella, de most kevésbé ijesztő ez a titok. Csakugyan, most van neki legalább egy darab lába, mint mondjuk Balzac ismeretlen remekművében, illetve -nek.

PRAE.HU: A privát mészölyhöz hasonló íróportrék tulajdonképpen elég szűk rétegnek szóló alkotások. Kiket és hogyan szeretnétek megszólítani? Hol lehet majd látni a későbbiekben a filmet?

GP: Nem tudtam, hogy nagyon szűk rétegnek szól. Remélem, nem. Szerintem érdekelheti a magyartanárokat. De ha jó a tanár, akkor érdekelheti a végzős osztályokat, vagy legalább a faktosokat. Érdekelheti a sznobokat, érdekelheti a szakmát is; az irodalmat is és a dokumentumfilmes szakmát is. És hát általában az érdeklődőt is érdekelheti, csak úgy. Az író, ezt magunk is tapasztalhatjuk, mindig egy kicsit különös fajnak számít a jópolgárok szemében. Kamasz lányok például feltétlenül kitüntetik rosszul leplezett érdeklődésükkel az ún. írókat (költőkről már nem is beszélve!). Na most ebben a filmben jelentős írók állítják valakiről azt, hogy ő volt a legjelentősebb, és mind tőle tanultak. Ez szerintem mindenképp izgalmas lehet, és érdemes bárkinek a leplezetlen érdeklődésére.

DA: Hát nem közönségfilm, az biztos. De ez a lassan formálódó mozaikjáték, amelyben történetek építőkockáiból kirajzolódik a „főhősünk” arca, aki egyébként sokak szerint a 20. század második felének legnagyobb magyar írója volt, amúgy pedig pocsékul vezetett, sokakat érdekelhet.

December elején biztosan lehet látni Szegeden, a Grand Caféban. Januárban, a Mészöly napokon Szekszárdon. Talán lesz Pesten is több vetítés, ez majd még elválik.

Kapcsolódó cikkek


nyomtat

Szerzők

-- Benedek Anna --


További írások a rovatból

irodalom

Závada Péter: A muréna mozgása, Jelenkor, Budapest, 2023.
irodalom

Fehér Enikő Az analóg ember című könyvének bemutatója
Bemutatták Márton Ágnes drámakötetét
Weber Kristóf Keringő című regényének bemutatója

Más művészeti ágakról

Bűn és bűnhődés az Örkény Színházban
Beszélgetés Karosi Júlia jazz-énekessel
Élménybeszámoló a Decolonize Your Mind Society koncertjéről


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés