bezár
 

irodalom

2012. 12. 13.
Budapest, zárt osztály
Barnás Ferenc: Másik halál. Kalligram, Pozsony, 2012. 304 oldal, 2800 Ft.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Mély figyelem, nyers, elemi kötődés saját világa iránt. Ebbe a sorba illeszthető a Másik halál főhősének Budapest-képe is, ami nem tiszteleg a város előtt, nem megírja azt, hanem – az ismerősség erotikáján túl – arra használja a tereit, hogy képes legyen élni benne. Ez nem az első randik egyike. Ezek egy örökké nehézkes házasság mindennapjai.

A Könyvhétre jelent meg Barnás Ferenc negyedik regénye, a Másik halál, a Kalligram kiadó gondozásában. Bizonyára pszichológusok, pszichiáterek számára is érdekes gyakorlat lehet a tüneteket azonosítva vizsgálat alá vetni Barnás Ferenc regényében a főhős leépülési folyamatát.

Számomra úgy tűnik, hogy a figura mentálhigiénés állapotának, zavarának, és az ebből származó reakcióknak az elemzése kínálja a regény legizgalmasabb kérdését, melynek révén aztán további rétegek lesznek felfejthetőek.

Az eddigi recepció is tett már utalásokat egy ilyen típusú értelmezés lehetőségére: Piszár Ágnes (Bevezetés a halálról szóló beszédbe, Híd, 2012/9) túlérzékeny lelki alkatot, Jánossy Lajos (Másik élet, Népszabadság, 2012. 10. 06.) a rögeszmét és (Bernhardra is utalva) a megzavarodottságot említi.

Ez a – leggyakrabban mutató névmásokkal megnevezett – Valami ("ha nem kerülök olyan állapotba"; "ennél a lefolyásúnál"; "mi az, ami elér, amikor elér (…) amikor az a másik fajta egyszerre csak lesz" – kiemelések tőlem, F. R.) leginkább pánikbetegségre emlékeztet, de az önelemzés bizonyos fokain talán skizoid jelek is rögzíthetőek. Valójában azonban igazi diagnózishoz nem jutunk, az okok homályban maradnak.

Láng Zsolt ÉS-beli kritikájában (Egy hallgató könyv, 2012. 06. 08.) hallgató könyvnek nevezi a Másik halált, ehhez a megállapításhoz pedig kapcsolható a regény egyik sokat idézett mondata: "Azt hiszem, minél több csendet épít fel maga körül egy mű, annál inkább számíthatunk rá". Csakhogy mintha itt épp ezt a csendet beszélné körül a főhős, és sokkal inkább ELhallgatásról ("erről nem tudok beszélni"; "csakhogy az ember nehezen beszél arról, miért és milyen okok miatt nem beszél szívesen bizonyos dolgokról") lenne szó (nem a lassú némulás értelmében): tabukat gyárt, retteg a kerek közléstől (ez attól a fajta szómágiától sem áll távol, mely bizonyos szavak kimondásának ártó hatást tulajdonít). Ezt illusztrálják egyrészt a fentebb már idézett szemantikailag "üres" alanyú mondatok, másrészt az a különös szövegszervezés, amit a regény író-elbeszélője több helyütt működtet (például: "ha azt gondolod egy helyzetben, hogy valaki nem gondolja rólad azt, amit te gondolsz magadról, vagy ha legalábbis azt képzeled, hogy nem gondolhatja azt, amit szerinted inkább gondolhatna a gondolataidról, semmint nem gondolhatna gondolataidról, merthogy a jelek valamiképpen erre utalnának", és ez az aktuális részlet is még mániásan fut, tekeredik négyszer-ötször ilyen hosszan).

A főhős tehát maga nem kísérli meg a széthullás, összeomlás háttértényezőinek konkrét megfogalmazását (persze az elmondott életesemények némelyike már önmagában is indokolhat), és a meglátogatott pszichiáter előtt sem nyílik meg ("most sem mondtam el neki, miért is kerestem fel"). Gyanítható az is, hogy a – pár különlegesebb emberi kapcsolat ellenére is dominánsnak látszó – önként vállalt egyedüllét, bezárkózás legsúlyosabb tehertétele, az őrület felé kergető, fékezhetetlen önreflexió, szintén erősen hozzájárul e viselkedésforma meggyökeresedéséhez.

Az előbbiekkel szoros összefüggésben említhető az elodázás stratégiája is, mely szintén a félelemérzetet szemlélteti, és amely az elbeszélési technika módszereként is többször tetten érhető ("amiről később majd többet is elmondok"; "de erről többet csak később, úgyis szóba kerül majd"). Ezzel a minden könnyedséget nélkülöző, tragikus patópálisággal csak tovább csontosodik az a sajátos védekezési mechanizmus, amely kudarcot vall, majd egy olyan fokú önfelszámoláshoz vezet el, ami az egy évtizedes, galériabeli másik (művészetpszichológiai?) önterápiával lesz talán "helyrehozható".



Ez a galéria kezdetben börtönszerű, vagy sokkal inkább valami rehabilitáció, kényszergyógykezelés, zárt intézet, szanatórium jellemzőit hordozza. Vannak itt kintiek és bentiek; egy másik ápolt (valójában kollegina) esetében (gyógyszer)átállításról esik szó; a vignettázás monotonitása valamiféle kirendelt penzumfeladatra emlékeztet; valamint a fal melletti (kötelező) napi séta is csak továbbárnyalja azt a védtelenséget és fenyegetettséget, ami a fentebb emlegetett intézmények lakóinak életére jellemző. Ez esetben azonban nem valamilyen külső nyomás, erő, hanem belső krízis húzza fel a rémítő falakat. A regénynek ez a legerősebb tere (kiegészülve a Budapest-képpel és a "külső" sétákkal) is a betegség-faktorra irányítja a figyelmet.

Az a végletekig fokozott önvizsgálat, amivel mindvégig szembesülünk (nem elhanyagolható információ, hogy az elbeszélő jelene az általunk olvasott regény megírásával telik; a megírhatóság, a megszólaltatás nehézsége, az – itt is fontos szerephez jutó – fehér lap megtöltése még az alkatilag egyébként is rokon Hajnóczy-hősöket is mozgásba hozza az olvasói fantáziában) egyúttal, azt hiszem, egocentrizmusként is felfogható, noha nehéz ezt a szót úgy leírni, hogy ne ömöljön vele feltartóztathatatlanul negatív konnotáció. Mégis egyfajta (a saját létállapot elleni védekezésként kinevelt) egocentrizmus adja a főhős cselekedeteinek és emberi kapcsolatainak egyik fontos vonását. Noha Láng Zsolt nem ilyen típusú következtetésekre jut el, egy mondata mégis azt állítja, hogy "mindenki, aki ebben a könyvben szerepel, csak akkor létezik, ha én létezem". De idézhetném Szöllősi Barnabást is (Litera, 2012. 07. 27.), aki szerint "nincs mihez viszonyítanunk, mindvégig a narrátor fejében maradunk, akár egy zárt ketrecben".

Viszont rendszeresen tolakodnak mellékfigurák a főhős tekintete elé, vagy inkább ő maga az, aki kényszeresen vizslatni, profilozni kezdi őket. A Többiek esetleges életiszonyatának megfigyelés általi kihasználása a saját széthullóban lévő identitás újra és újra megpróbált körülírásának ("egyben maradni, egynek lenni") érdekében zajlik, saját, bezárkózott érzelmi és intellektuális territóriumának határait nem megnyitva, nem mozdítva, azokból nem engedve. E kíméletlen célon túl a Többiek sorsával való azonosulás talán nem merül fel, így az egész gesztus elsőre még önzőnek is tűnhet. Ám az a nem-szamaritánus, de mély figyelem, amit mindezeken túl a bűnözőknek, a GRoby-s szőke eladólánynak, Németh úrnak, Scheibnernének és a ház múltjának, továbbá Lonának, Boszniának és a Grófnőnek szentel, sokkal nyersebb, elemibb kötődésnek tűnik, mint akármilyen lesajnáló simogatás. Számomra ebbe a sorba illeszthető a főhős Budapest-képe is, ami nem tiszteleg a város előtt, nem megírja azt, hanem – az ismerősség erotikáján túl – arra használja a tereit, hogy képes legyen élni benne. Ez nem az első randik egyike. Ezek egy örökké nehézkes házasság mindennapjai.

Michael Landenberg alakja ebből a szempontból speciális, benne a főhős rokonlélekre, alteregóra (Horváth Györgyi: Pusztulásra ítélt, ami jó; Magyar Narancs, 2012/32.) talál, csak Michael éppen – az anyagi támogatás
ellenére – még nála is egocentrikusabb figura ("elvégre az egésszel mégiscsak ő fogja a legtöbbet nyerni") és neki múltja, inszomniája és idegkimerülése révén esélye sem mutatkozik a megmenekülésre, de a túlélésre sem.

A főhős kiszolgáltatottsága olyan élessé tette az érzékeit, hogy a külvilág minden rezdülésében a kockázatot látja. Mint sebesült, magányos gazella a szavannában. Lelki alapalkatánál és helyzeténél fogva nincsenek látványos szolidáris, önzetlen, lojális gesztusai, de minden kívülállása ellenére kegyetlenül és pontosan (többnyire az ügyetlen együttérzés közhelyei nélkül) képes röntgenezni a szűkebb és tágabb környezetét.

A Másik halál főhőse kellemetlen, néhol ellenszenves beszélgetőtárs, de csak azért, mert nehéz szembenéznünk a ténnyel, hogy akármilyen roncsnak tűnik is, mégis élesebben látja a kisszerűségünket, gyengéinket és esendőségünket is önmagunknál.

prae.hu

nyomtat

Szerzők

-- Fehér Renátó --


További írások a rovatból

Esszésorozat Juhász Ferencről – második rész
irodalom

Műfajok, művészeti ágak, médiumok keveredése Milosevits Péter életművében
Kritika Kemény Lili Nem című regényéről

Más művészeti ágakról

Az Ugyanakkor, ugyanott című kiállítás megnyitójáról
Velencében láttuk Pablo Larraín és Pedro Almodóvar új filmjét
Kis Hajni filmjeiről – részlet a szerző megjelenés előtt álló könyvéből
art&design

A tizenkettedik European Remembrance Symposiumról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés