irodalom
2013. 03. 29.
Kabai-konspiráció: I. fejezet
(ÜljLeBélaSzedekLevest Munkacsoport estje, 2013. március 22. Roham bár, Budapest)

17:55-ig Léptetőember felkérése, a számítógépes problémák megoldása, gerjednek a kábelek, a képernyőn "Disaster", a léptető a hangpultból elhárít.
17:55 Vetítés a nemdohányzóknak. (Miskolci vasgyár)
18:20 Bevonulás (Kabai Csaba, kabai lóránt, Kabai Zoltán, ülésrendben). Performansz nem lesz.

Az asztalon kabai lóránt megterít: kisabrosz, műanyagdoboz lábas helyett, kanál, kisüveges alkohol, pezsgőspohár talppal felfelé. A miskolci vasgyár romjai és fémcsövei között egyetlen élőlény a csalán. Előtte a három férfi, esőben ülnek az asztal körül, hármukra egy kanál a közös műanyagtálhoz: "ravatalunk vízár lesz" (K.Cs.)
Ebédhez ülünk, együtt, velünk az idős úr véres agyvize, üszkös lába, és a többi titok, melyeket az utolsó falatnál mutat meg. Megakadt falatok, "ez is csak dadogás" (k.l.)

Az ebéd mögött a város, családi és kétüléses autók, bennük, aki vásárol, akinek ökör a főnöke, aki az autóban ül, az "Olyanok" (K.Z.) közlekednek, firkált falak elől nézzük, ahogy haladnak. Testünkben rekedünk, megfigyelünk, mások úton, a Takoma-híd magától - a széltől - összeomlott. Nincs ember a tájban, nem látjuk, ki vezeti az autót, vannak-e a házakban. Eszközök, emberi alkotások, úton, de nem érkezünk, ez lehet a Seholvilág: kövek, vasak, üres üvegek. A versekben van az ember, de nem cselekszik, fél vagy közönyös, irtózik magától vagy attól, amit létrehozott, ami halad mögötte a filmen, ahol rá már nincs szükség. "Hazátlan bitangnak még csak kuss sem lehet a neve." (k.l.) A szerkesztő és a költőnő vesszőt és zárást keresnek, mondataik szikárak, a vége kiüresedik… ez lehet a hívott pokol, "a szív sötétje"?
1. Az üvegek ürülnek, tartalmuk kiskanálba, műanyag lábosba, orvosság a leves, kanalas keserű. Egyszerre lapoznak.
2. Repülő bugyik és nőrajongók az írók körül, de az írók erre sem érnek rá, falun vagyunk, ott ülünk a szavalóverseny zsűrijében, közben kanalazás, egyszerre lapoznak.
3. A semmi ünnepélyén ülnek, ugyanaz az asztal járja az utat, a falut, a konyhákat. Hazátlanok az asztaloknál, figyeljük a magányt. Egyszerre lapoznak.
4. Kocsmaasztal, itt verik pofán a költőt, aki alig-verseket ír és bányába szegődik vagy öngyilkos lesz "Terepre mentem, ne várjatok." (k.l.) Csend van a bányában, "rád ismerek a totális hallgatásban" (K.Cs.) vagy mégis "fogaknak csikorgatása" (K.Z.) Egyszerre lapoznak.
5. A konspiránsok megosztják az ételt, egymást etetik a "cinkos vörösborral". Száraz hangon, rekedten, versek senkinek. Papírt igazítanak.
19:20 Levonulás. (The Crash; zene: Beat Dis: Fullplay)
17:55 Vetítés a nemdohányzóknak. (Miskolci vasgyár)
18:20 Bevonulás (Kabai Csaba, kabai lóránt, Kabai Zoltán, ülésrendben). Performansz nem lesz.

Az asztalon kabai lóránt megterít: kisabrosz, műanyagdoboz lábas helyett, kanál, kisüveges alkohol, pezsgőspohár talppal felfelé. A miskolci vasgyár romjai és fémcsövei között egyetlen élőlény a csalán. Előtte a három férfi, esőben ülnek az asztal körül, hármukra egy kanál a közös műanyagtálhoz: "ravatalunk vízár lesz" (K.Cs.)
Ebédhez ülünk, együtt, velünk az idős úr véres agyvize, üszkös lába, és a többi titok, melyeket az utolsó falatnál mutat meg. Megakadt falatok, "ez is csak dadogás" (k.l.)

Az ebéd mögött a város, családi és kétüléses autók, bennük, aki vásárol, akinek ökör a főnöke, aki az autóban ül, az "Olyanok" (K.Z.) közlekednek, firkált falak elől nézzük, ahogy haladnak. Testünkben rekedünk, megfigyelünk, mások úton, a Takoma-híd magától - a széltől - összeomlott. Nincs ember a tájban, nem látjuk, ki vezeti az autót, vannak-e a házakban. Eszközök, emberi alkotások, úton, de nem érkezünk, ez lehet a Seholvilág: kövek, vasak, üres üvegek. A versekben van az ember, de nem cselekszik, fél vagy közönyös, irtózik magától vagy attól, amit létrehozott, ami halad mögötte a filmen, ahol rá már nincs szükség. "Hazátlan bitangnak még csak kuss sem lehet a neve." (k.l.) A szerkesztő és a költőnő vesszőt és zárást keresnek, mondataik szikárak, a vége kiüresedik… ez lehet a hívott pokol, "a szív sötétje"?
k1

k2

k3

k4

k5

k6

k7

k8

k9

1. Az üvegek ürülnek, tartalmuk kiskanálba, műanyag lábosba, orvosság a leves, kanalas keserű. Egyszerre lapoznak.
2. Repülő bugyik és nőrajongók az írók körül, de az írók erre sem érnek rá, falun vagyunk, ott ülünk a szavalóverseny zsűrijében, közben kanalazás, egyszerre lapoznak.
3. A semmi ünnepélyén ülnek, ugyanaz az asztal járja az utat, a falut, a konyhákat. Hazátlanok az asztaloknál, figyeljük a magányt. Egyszerre lapoznak.
4. Kocsmaasztal, itt verik pofán a költőt, aki alig-verseket ír és bányába szegődik vagy öngyilkos lesz "Terepre mentem, ne várjatok." (k.l.) Csend van a bányában, "rád ismerek a totális hallgatásban" (K.Cs.) vagy mégis "fogaknak csikorgatása" (K.Z.) Egyszerre lapoznak.
5. A konspiránsok megosztják az ételt, egymást etetik a "cinkos vörösborral". Száraz hangon, rekedten, versek senkinek. Papírt igazítanak.
19:20 Levonulás. (The Crash; zene: Beat Dis: Fullplay)
További írások a rovatból
Bakos Gyöngyi Nixon nem tud lépcsőzni című kötetéről
Bemutatták Ungár Péter Ismétlődő eltévedés című kötetét, Prae Kiadó, 2025
Kritika Biró Zsombor Aurél Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című kötetéről
Más művészeti ágakról
Trafik címmel nyílt kiállítás Lobot Balázs műveiből a Printa edition galériában
Benkő Barnabás, Enyedi Zsolt, Hamerli Judit képzőművészek közös kiállításáról