bezár
 

art&design

2013. 09. 10.
Eljátszani az üresség lehetőségeivel
Hencze Tamás: Organikus gesztusok
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hencze Tamás alkotói útján mindig fontos helye volt a gesztusfestészetnek: a 60-as években a gesztus jelentette számára a kiindulópontot, majd a 80-as évektől újra visszatért ezekhez az elemekhez. Az idén 75 éves Hencze Tamás legújabb képein is az ösztönös, automatikus alkotási folyamatból indult ki, ám nem engedve, hogy e formák teljesen elszabaduljanak.

prae.hu

A Biksady Galériában kiállított vásznakon organikus gesztusok elevenednek meg: szertelenül kavargó, fröccsentett festékcsóvák kapaszkodnak egymásba vagy épp válnak szét. A fekete, piros és kék színben játszó foltok tépett, zaklatott struktúrákká állnak össze. Hencze most is gesztusokat fest: a festő spontán belső érzékenysége, indulatai indítják el a formákat a maguk útján és így olyan kompozíciók keletkeznek, amik erős drámai töltéssel bírnak: az egymásba csavarodó motívumok szenzuális egységekké állnak össze.

Azonban itt mégsem pontosan az történik, amit többek között Pollock is művelt, hiszen Hencze mindvégig kontroll alatt tartja a gesztust és csak vázlatnak, kiindulópontnak használja fel: a kivágásos, hengereléses festőtechnika következtében pontosan meghatározza a tépett szélű, roncsolt vonalú fröccsentések formáját és irányát, így a motívumok eltávolodnak önmaguktól és megdermednek. Ezek a kimerevített gesztusok így megőrzik organikus jellegüket, de közben sablonná alakulnak át.

Hencze tehát folyamatos játékot űz a formákkal: a racionális motívumokat elbizonytalanítja, miközben a szabadon kószáló festékfolyásokat megregulázza, így munkái egyszerre lesznek esetlegesek, mégis kiszámítottak, végtelenül szenzuálisak és személytelenek. A vásznakon tehát kontrasztokkal terhelt felületek jelennek meg, ahol a gesztus olyan klasszikus ellentétpárok újragondolására szólít fel, mint a fény és az árnyék, az üresség és a telítettség, a nem-festmény és a festmény, illetve a geometrikus és az organikus felületeké.



Hegyi Lóránd radikális elbizonytalanításként értelmezi ezt a művészetet: “Hencze ráérez arra, ami kultúránk alapérzése: a relativitás. Semmilyen struktúra sem működik mint önmagában megálló elv, nincs a kezünkben egyetlen meghatározott, homogén irányvonal sem, minden relativizálódik, minden átértelmezi a másikat."

Ugyanakkor Hegyi jól látja azt is, hogy Hencze művészete nemcsak az elbizonytalanításról, relativizálásról szól, hiszen e vásznak főszereplői nemcsak a kalandozó, bátor és nyitott vonalak, hanem maga az üresség is. Sok esetben ezek a kusza struktúrák csak arra szolgálnak, hogy felhívják a figyelmet a fehér vászonra, az üres térre. A malevicsi szuprematizmus köszön itt vissza: a fehér valami olyannak a szimbóluma, amiben minden szín feloldódik, elveszik a kozmikus térben, ezért Hencze festményei az életünk túloldalán levő világot is elénk tárják. E gondolat felől közelítve festményei ikonok, melyeken a festészet ideája tükröződik vissza. Fehér Dávid ezt úgy látja, hogy a művész új vásznai “mintha az üresség telítettségét, a redukció gazdagságát demonstrálnák. (...) A gesztusok mintha a szubjektum és az univerzum, a pillanat és a folyamat, a létezés és az elmúlás viszonyának legvégső kérdésére utalnának."



A most bemutatott munkákban Mondrian művészetének hatását is felismerni vélhetjük: Hencze is alapszínekkel dolgozik, főként feketével és pirossal, de fel-felbukkannak a kékes, zöldes árnyalatok is. Ezen túl a Négyzet felett, a Színtörés és a Vörös felett, valamint a Sötét felett sorozatainak geometrikus részei nemcsak Mondrianhoz állnak közel, hanem saját, 60-as, 70-es évekbeli munkáira is reflektálnak. Ezekben a különös atmoszférájú művekben a szigorú geometria és a kalligrafikus formákat idéző pacák, a szabályos és a szabálytalan elemek egymás mellé kerülnek, ami különös vibrálást ad a képeknek.

A Biksady Galéria kiállításán a túlnyomórészt nagyméretű Hencze-festmények az ellentétek egymás mellett éléséről mesélnek; a világos és a sötét, az üres és a telített, az egyenes és a görbe játékáról, miközben eljátszanak az Űr pozitív lehetőségeivel is: a fehéren ordító vásznak színes alakjai mögött a Semmi, a Végtelen húzódik – Hencze így teszi élővé az élettelent.

Hencze Tamás Organikus gesztusok című kiállítása a Biksady Galériában szeptember 22-ig tekinthető meg.

nyomtat

Szerzők

-- Kocsis Katica --


További írások a rovatból

A magyar művészet külföldi népszerűsítéséről Bukta Imre és Samu Géza példáján keresztül
art&design

Fedezd fel Csontváry Kosztka Tivadar művészetét!

Más művészeti ágakról

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 3. nap
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 2. nap
gyerek

Idén negyedik alkalommal hirdetik meg az ország legjelentősebb illusztrációs pályázatát
irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 1. nap


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés