bezár
 

irodalom

2014. 06. 17.
Kalandregény a magyar filmről
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Gelencsér Gábor Az eredendő múlt - Magyar filmes szólamok című tanulmánykötete a magyar film utóbbi fél évszázadának "izgalmas kalandregényeként" olvasható - mondta el Hirsch Tibor filmtörténész az 85. Ünnepi Könyvhétre megjelent könyvről.

prae.hu

A kötet az ELTE Filmtörténeti Tanszékén tanító szerző, filmesztéta elmúlt években megjelent, elhangzott tanulmányaiból, kritikáiból, konferencia-előadásaiból született, az írások a hatvanas évek új hullámjától vizsgálják és kötik össze a magyar film hagyományát és jelenét.
    
A könyv az egyik tanulmány címét viseli, amely egy Christian Mezt-idézetre vezethető vissza. "Azt kerestem, hogy a magyar filmtörténetben milyen, a fősodortól eltérő más szólamok fedezhetők fel. A könyv egy része ezeket a főleg a Balázs Béla Stúdióhoz, az avantgárd, underground művészekhez kötődő filmeket elemzi. Úgy gondolom, a magyar filmművészetben helyük van ezeknek a megszokottól eltérő világú alkotásoknak is. Sőt mi több: ezek valamiféle dialógusban állnak a fősodorbeli filmekkel. Azt vizsgáltam, hogy ez az alternatív kánon hogyan kapcsolódik ahhoz a kanonikus filmtörténethez, amit úgy általában emlegetünk és ismerünk. Az eredeti Metz-idézet a film természetére utal: a színházban mindig ott vannak a színészek, a film esetében viszont, amit a filmvásznon látunk, minden csak virtuálisan van jelen" - fogalmazott Gelencsér Gábor, ELTE Filmtudományi Tanszékének docense az MTI-nek nyilatkozva.
    
A kötet szerkesztésekor minden tanulmányhoz bevezetőt fűzött a szerző. "Reméltem, hogy a szövegek összecsengenek, egységes gondolatmenet fogalmazódik meg bennük, amelynek van egy történeti íve a hatvanas évektől napjainkig. A bevezetőket azzal a céllal írtam, hogy a szövegekben is megfogalmazódott közös gondolat még plasztikusabban megjelenjen. Az a funkciójuk, hogy egy szálra fűzzék föl az egyes tanulmányokat, ami remélhetőleg segíti az olvasót, hogy ne csak az egyes szövegek értelmét lássa, hanem a közöttük lévő összefüggést is."
    
A kötet a fiatal rendezői generációkkal foglalkozó írásokkal válik teljessé. "Fontosnak tartottam, hogy kifussunk a jelenig. Éppen ez indokolja, hogy beszéljünk a múltról. A múlt segít a jelen, így a kortárs filmművészet megértésében is. Létezik egy magyar filmes hagyomány, ami működik és nyomot hagy a kortárs filmeken is. Nagyon örültem, hogy az utolsó pillanatban a Fliegauf Bence Csak a szél című alkotásáról szóló írás is be tudott kerülni a kötetbe, mert szépen illeszkedett ebbe a gondolatmenetbe" - mondta.
    
A művet a Könyvhéten bemutató Hirsch Tibor filmtörténész az MTI-nek arról beszélt, hogy a tanulmánykötet írásai a szerkesztés nyomán egy magyar filmre vonatkozó egységes képet alkotnak. "Arra törekszik, hogy összekösse a jelent a töredékes múlttal. Valamifajta hagyományt vagy folyamatosságot akar sugallni" - foglalta össze a könyv jelentőségét. A filmtörténész e töredékes múlt darabkáinak a kortárs filmbe való beépüléséről a tengerben hasznos dolgok után kutató Robinson hasonlatával élve úgy fogalmazott: "Ha valaki lemerül, amikor felhoz valamit, elgondolkodik azon, hogy mire is jó az, barkácsolhat belőle valamit, amit felhasználhat, újra hasznosíthat."
    
A kánonról szóló elméleti tanulmánnyal (A kánon joga) kezdődik a könyv, amely mind a három részében vissza-visszatér a kánon-problémához. Az írásokat Hirsch szerint összefogja központi állítása: amely szerint a hatvanas évek végéig létezett a magyar filmnek egy aczéli vezetés által is többé kevésbé szentesített vagy elfogadott kánonja, amelyre az erős parabolisztikusság, magas színvonalú vizualitás, bizonyos tematikai elemek, motívumok jelenléte, a társadalmi érzékenység és az is jellemző volt, hogy beleépült az európai modernizmusba.

A hetvenes évek elejétől kialakuló posztmodernnel viszont nem foglalkozott a magyar kádárkori, hivatalos kultúrairányítás által is megtűrt, szentesített kánon, a nagy rendezők kánonja. Ekkor született a "rejtőzködő kánon", Gelencsér Gábor megfogalmazásában "alternatív kánon".

Van egy külön rejtőzködő kánonja a magyar filmnek, ez a bizonyos kvázi posztmodern kánon, amely tovább halad a jelenig. A jelen fiatal rendezői ezzel is megtalálhatják a jogfolytonosságot. Gelencsér Gábor bizonyos tanulmányainak sugallata szerint, mintha meg is találnák - fejtette ki Hirsch Tibor.
    
Az eredendő máshol - Magyar Filmes szólamok, Gelencsér Gábor ötödik könyve a Gondolat Kiadó gondozásában jelent meg.
nyomtat

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

irodalom

Prae Műfordító Tábor, tábori napló, 5. nap
Tudósítás egy dél-koreai irodalmi estről Stockholmból
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 48. számáról
Az Élet és Irodalom LXIX. évfolyamának 46. számáról

Más művészeti ágakról

Márfi Márk Telik című drámájának 82. előadásán jártunk
Park Chan-wook: Nincs más választás
A Fedák Sári-ügy, avagy minden jegy elkelt című előadás a Magyar Színházban
Interjú dr. Béres Judittal


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés