bezár
 

art&design

2014. 08. 06.
Kuwaiti művészek szemével a világ
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
A tavaly megkezdett együttműködést folytatva az idei Art Moments művészeti fesztiválon a CAP Kuwait igazgatójának, a képzőművészként is dolgozó Abed Al Kadirinek és két, szintén az arab régióból származó művésznek az alkotásai is láthatóak lesznek, melyeket ott helyben, egy élő performansz keretében készítenek el.

Idén hetedik alkalommal jelentkezik az Art Moments közép-európai vizuális művészeti fesztivál augusztus 7. és 20. között. A Városligeti Csónakázó-tavon kialakított 800 négyzetméteres szigetrendszer két héten át közép-európai és arab művészek munkáinak ad otthont. A CAP rövidítés az angol Contemporary Art Platformból, vagyis kortárs művészeti színtér kifejezésből származik. A CAP Kuwait egy modern és kortárs művészettel foglalkozó non-profit művészeti központ. Célja, hogy akár az éppen feltörekvőben lévő vagy a már befutott alkotókat támogassa: alkotóműhelyeket biztosít, kiállításokat, workshopokat, felolvasó- és filmesteket szervez és folyamatosan bővíti művészeti könyvtárát. Közös projektjük A szorongás állapotai címet viseli. Hívószavaik: a háború, a rombolás és az alkotás.

Rima Chahrour

Rima Chahrour munkája

Rima Chahrour festményein a szülőhaza, a szülőhazához tartozás motívuma jelenik meg. Azé a szülőhazáé, ami valamiért a megalapítás állapotában ragadt. Erős színekkel festett tájképeit egy fekete ollóval vagdossa darabokra, néha saját kezével szaggatja szét. A tájképek maradványai aztán ott hevernek a művésznő ölében, aki finom mozdulatokkal nekiáll rongybabát készíteni a cafatokból. Ezek a babák testesítik meg azokat a megtört identitású személyeket, akiknek el kell menekülniük hazájukból egy másik országba – biztonságos otthont és rendes életet keresve.

Kevok munkáiban vonalak, maszatok, formák tűnnek fel. Történeteit néhány papíron megjelenő festékcseppel is elmeséli. Kevork Mourad festményei történeti utalásokat rejtenek, mindegyik felvázol egy-egy idővonalat az ősi múlttól egészen az absztrakt jövőig, miközben konfliktusokra, erőszakra, bánatra, szenvedélyre, és – legyen bár jó vagy rossz, de – az emberiségre tereli a figyelmet. Mourad elképzelése szerint az idővonal vertikális, a történelem absztrakt és konkrét momentumait halmozza egymásra, akár egy megállíthatatlan örvényt. Kézjegye a gyors vonalkezelés. Mourad kifejlesztett egy újfajta performansznyelvet élőképek és már elkészített animációk keveréséből, ami az élőzenét ellenpontozza. Az eredmény az önmagát a nézők szeme előtt átalakító lélegzetelállítóan spontán művészet.

Kevork Mourad

Kevork Mourad munkája

Abed Al Kadiri a híradókban és politikai tévéműsorokban felbukkanó arcok vonalaira fókuszál. Munkái az arab régió forgatagában élő lakosság helyzetére reflektálnak. Műalkotásai a konstans várakozás állapotait vázolják fel. Portréi ezeknek az embereknek az arab megváltóról szőtt álmait ragadják meg, az álmokat, amelyeken a kommunista ideológia otthagyta ujjlenyomatát. Al Kadiri alkotásai a szabad arab világ álmát írják le, továbbá mindazt, ami még megmaradt az arab tavaszból. A törékenység jegyében kávéval fest papírzsebkendőre, ami egyfajta utalás is a napi kimerültségre. Mindegyiket cigarettával égeti ki, hangsúlyozva ezzel minden egyes portré vonásait, akárha magát a múló időt rögzítené.

Abed Al Kadiri

Abed Al Kadiri munkája

A művészek augusztus 7-én és 8-án alkotnak élőben, ezt követően augusztus 20-ig látható munkájuk a budapesti Art Moments művészeti fesztivál szigetén, a Városligeti Csónakázó-tavon.

 

nyomtat

Szerzők

-- Mesterházy Fruzsina --


További írások a rovatból

art&design

Nagyívű nemzetközi kiállítás nyílik a Deák17 Galériában
art&design

Múzeum készül Mexikóvárosban
art&design

Tetőtér-interjú Koleszár Stellával
„Határtalan Design”/ Design Without Borders a FUGÁban

Más művészeti ágakról

Wagner kincse 2. – 1. alkalom, Márton László előadása A Nibelung-énekről
Paweł Pawlak: Ancsa, avagy vázlatok tüsszögő svájcisapkával, Pagony, 2024


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés