film
Az Alkonyat-fanfictionnek indult erotikus lektűr világméretű sikere több mint aggasztó jelenség. Nem csupán azért, mert az eredetileg viszonylag zárt, rajongói közösség számára megalkotott szöveg az alkotói-befogadói közeg sajátosságaiból adódóan kifejezetten alacsony színvonalú, irodalmi értékkel a legtávolabbról sem rendelkezik, értékelhető cselekménye a minimálisra szorítkozik, karakterei pedig bántóan egyszerűek, hanem mert világjelenségként széles körben elterjedvén, látszólag ártalmatlan módon állít középpontba, tüntet fel kívánatos színekben, végeredményben tehát népszerűsít egy erőszakon alapuló, abuzív kapcsolatot.
![]()
A történet hősnője, az irodalom szakos Anastasia Steele (Dakota Johnson) egy véletlen folytán megismeri a fiatal, ám máris rendkívüli befolyással rendelkező, milliárdos üzletembert, Christian Greyt (Jamie Dornan), a kettejük közötti vonzalom pedig az első pillanattól fogva egyértelmű mindenki számára. Csakhogy nyomban megtudjuk azt is, hogy Grey semmilyen szinten nem ambicionálja a hagyományos romantikus párkapcsolatot, ehelyett az általa vonzónak talált nők számára egy szerződéses viszonyt kínál fel, melynek értelmében azok a teljes kontroll feladásával alávetettjei lehetnek a férfinak szexuális játékaiban – és azon is túl. A történet elején még szűz, és mindvégig önmagában is roppant bizonytalan Ana azonban némi hezitálás után nem menekülőre fogja a dolgot, hanem úgy dönt, ha így kerülhet közel Greyhez, a férfi szabályai szerint fog játszani.
![]()
A gyors és slampos expozíciót követően történet már csak elvétve fordul elő, ehelyett különböző szexjelenetek sorjáznak egymás után a pornóműfajok repetitív struktúrájának megfelelően. A forgatókönyv nyilvánvalóan eleve nem dolgozik gazdag, rétegzett anyagból, a cselekmény gyakorlatilag teljes hiányát és az egydimenziós karaktereket a stilárisan minősíthetetlen regényszövegből örökli, nem csoda, hogy az akadozó, helyenként bántóan életidegen párbeszédek, hosszas sms-váltások nevetségesen hatnak, a filmstílus pedig távolságtartóan steril, és csak a kötelezőt akarja teljesítni, nem csoda, hogy a filmidő első félórája lényegében teljes érdektelenségbe fullad. A küzdelmes expozíció után tehát eljutunk a filmváltozat lényegéig, a vizuálisan ábrázolt szexjelenetekig. A legnagyobb problémának ezek tekintetében az tűnik, hogy az alkotók hisztérikusan ügyeltek arra, hogy mi az, amit még megmutathatnak manapság egy moziforgalmazásra szánt filmben és mi az, amit már éppen nem. A beállítások ilyetén módon kínosan igyekvő megkomponálása lesz az egyébként jól elkapott ritmusban megvágott montázsszekvenciák gyilkosa: egy idő után nem a szenvedélytől fülledt párák, hanem a görcsös igyekezet izzadtságszaga érződik.
![]()
Az esetlenségén túl mégis mi tehát a probléma A szürke ötven árnyalatával? A legfontosabb leszögezni, hogy aminek a történetben tanúi vagyunk, az – esetleges első, felületes ítéletünk ellenére – határozottan nem a BDSM, melynek a valóságban elidegeníthetetlen, lényegi alapja a bizalom, s amely két szabad és informált ember konszenzusos döntésén alapuló kapcsolat. Ehelyett amit itt látunk, az a bántalmazó kapcsolatok tökéletes példája. Fizikai és lelki abúzus, maradéktalan kontroll gyakorlása egy másik ember teste (Christian meghatározza Anának, hogy mit és mennyit kell ennie, sőt saját nőgyógyászával vizsgáltatja meg a lányt), továbbá lelke felett (a férfi érzelmi zsarolással kényszeríti bele helyzetébe a hangsúlyozottan tapasztalatlan és tájékozatlan fiatal nőt). Test és lélek teljes alávetettségén túl a bántalmazó kapcsolatok olyan emblematikus eszközei is megjelennek A szürke ötven árnyalatában, mint a másik ember szabadideje és holléte feletti uralom (ld. a megdöbbenéssel vegyes rosszalló reakciót, mikor kiderül, hogy Ana nem jelentette be előre, hogy elutazik meglátogatni az anyját, mikor pedig ez megtörténik, Christian önhatalmúlag utána megy, hogy váratlanul felbukkanjon és ellenőrizze a lányt), továbbá a filmben nem, csupán a könyvben megjelenő ugyancsak tipikus jelenség, az áldozat izolálása más emberi kapcsolataitól (ld. Ana féltékeny óvása és eltiltása férfi barátjától), valamint a túlzóan drága ajándékokkal való elhalmozás, mely tovább erősíti az aszimmetrikus kapcsolat kiegyenlítetlenségét.
![]()
Hogyha nem példaként szemlélve, rendszerszinten próbáljuk meg látni és értelmezni, könnyen nem vesszük észre, hogy milyen elemi módon erőszakos, nőgyűlölő és abuzív A szürke ötven árnyalata. A probléma elmaszkolására szolgál az is, hogy a főhős egy fiatal, fehér, jóképű milliárdos, a hagyományos értelemben vett „kiváló parti”. Így sokkal könnyebb elhessegetni az esetleges rosszérzéseinket, mint ha a felsorolásból akár egyetlen jelző is hibádzana. A tény pedig, hogy várhatóan minden idők egyik legnagyobb pénzügyi mozisikerét érheti el a filmváltozat, arra enged következtetni, hogy társadalmi tudatosság és a sorok között való olvasás terén van még hová fejlődnünk. A könyvtrilógia és most már a filmadaptáció nagy veszélye pedig abban rejlik, hogy az izgalmasnak és izgatónak szánt történet, a kivételesnek és kívánatosnak bemutatott párkapcsolat közvetítette dinamikák, az erőszak kultusza és a gyengébbik – rendszerint női – fél elnyomásának diadala rejtett módon, észrevétlenül működik a kultúránkban, leszivárogva a mindennapjainkba.
![]()
A szürke ötven árnyalata (Fifty Shades of Grey)
Színes, magyarul beszélő, amerikai romantikus dráma, 125 perc, 2015
Tizennyolc éven aluliak számára nem ajánlot!
Rendező: Sam Taylor-Johnson
Író: E.L. James
Forgatókönyvíró: Kelly Marcel, Patrick Marber, Mark Bomback
Zeneszerző: Danny Elfman
Operatőr: Seamus McGarvey
Producer: Dana Brunetti, Michael De Luca, E.L. James
Vágó: Danny Elfman
Szereplők: Dakota Johnson (Anastasia Steele), Jamie Dornan (Christian Grey), Luke Grimes (Elliot Grey), Jennifer Ehle (Carla May Wilks), Max Martini (Jason Taylor)
Bemutató: 2015. február 12.
Forgalmazza: UIP-Duna Film



