art&design
Az ötlet, hogy egy híres irodalmi művet járjanak körül egy kiállítással, nagyszerű és üdvözlendő. Különösen így, hogy egy ötszáz éves alkotásról van szó, amelynek az értelmezése a jelenkori olvasó számára segítség nélkül komoly nehézségeket jelent. Ráadásul a ferrarai Palazzo dei Diamantiban megrendezett kiállítás műtárgyai az apropóul szolgáltató lovagregény nélkül is megállnák a helyüket: a reneszánsz legnagyobb mestereinek – például Botticelli, Dürer, Andrea Mantegna és Raffello – a képeivel és korabeli, különlegesen elkészített fegyverekkel is találkozhatunk.
![]()
A kiállítás filológiai igényességgel, Az eszeveszett Orlandóban előforduló témák szerint van elrendezve. Az első teremben láthatjuk a mű irodalmi előzményét, vagyis Boiardónak az Inamoramento de Orlando (Szerelmes Orlando) című könyve egyik legrégebbről fennmaradt, egyetlen példányát. A felette lévő falon egy vázlat jelzi Boiardo és Ariosto művének közös szereplőit. Itt találkozhatunk két igen izgalmas remekművel is, Bartolomeo Venetónak a Ritratto di gentiluomo (Úriember képmása) című festményével, valamint egy igen különleges, diófából faragott tükörkerettel. Ez a két alkotás dióhéjban szinte már fel is vázolja Az eszeveszett Orlando eszmevilágát. Bartolomeo Veneto képén az ifjú mellét a ruháján egy labirintus takarja, mintha céltáblává tenné a hordozóját, a kalapján lévő kitűző pedig egy hajótörést ábrázol. A diófából készült tükör bal oldalán a „bonumót”, vagyis a jót, a jobb oldalon pedig a rosszat szimbolizáló apró, faragott ábrázolásokat láthatunk, a tükörkeret alján viszont egy ipszilon jelzi a két oldal közti összefüggést.
![]()
Az eszeveszett Orlando természetesen bővelkedik csatajelenetekben, így a második terem a harc témáját járja körül. Bár érdemes megemlíteni, hogy Ariosto inkább támaszkodott a saját fantáziájára, mint a pontos, korhű leírásokra vagy rajzokra. Másfelől Ariosto elsősorban az udvar számára akart szórakoztató művet írni, a csaták „megfestésében” is gyakran az udvar logikáját szerette volna visszatükrözni: az ambíciót, a hatalmi játékokat emelte ki. Ebben a teremben láthatjuk például Leonardo egy piciny, csatát ábrázoló rajzát, melyet II. Erzsébet kölcsönzött a kiállításhoz.
Különösen izgalmas a korabeli udvari életet bemutató terem. Hangszerekkel, ferrarai nemesek (pl. Isabella d’Este) képmásával és korabeli játékokkal, kártyákkal is találkozunk. Az 1491-ben Ferrarában nyomtatott, de Velencében kézzel festett, egyetlen minden darabjában fennmaradt reneszánsz tarokk-kártya nemcsak illusztratív, de filológiai jelentőséggel is bír. A kártyákon megfestett jelenetek például Italo Calvino egyik művéhez is alapul szolgáltak. Az eszeveszett Orlandóban ábrázolt világ, illetve annak egyes jelentei nagyon gyakran a mitológiai történetekkel állíthatók párba. Andrea Mantegnának Minerva che scaccia i Vizi dal giardino delle Virtu (Minerva kizavarja a bűnöket az erények kertjéből) című festménye az egyik legszebb bizonyíték az antik világ Ariosto regényére gyakorolt hatására.
![]()
A mintegy tizenkét teremben a következő témaköröket járhatjuk még körül: A színház újjászületése; A lovag alakja; A csodálatos; Az eszeveszett Orlando mint könyv; Villámszerencse (mármint az Ariosto-mű gyors sikere); A verses regény átalakulásának fázisai. A kiállítás nagy hangsúlyt fektetett az eredeti nyomatok, Ariostót inspiráló könyvek miniatúráinak bemutatására is. Régi könyvborítók „beszédes” rajzaival és korhű ruhákat viselő lovagokról készült könyvrajzokkal is találkozhatunk.
![]()
Az eszeveszett Orlandóban és így a kiállításon is két minőség, illetve téma él egymás mellett, illetve fonódik egymásba: a harc, a csaták világa és természetesen a szerelem. A lovagregényben lévő nőalakok (különösen Angelica) alakját olyan jelentős festmények inspirálhatták, mint Botticelli Venere pudicája (Szégyenlős Vénusz), illetve Piero Cosimo La liberazione di Andromeda (Androméda kiszabadítása). De még a harcban használatos tárgyakon – mint például egy csodálatos, 15. századi nyergen – is a szerelem és a harc egymás melletti ábrázolását figyelhetjük meg.
![]()
Ariosto művének eredetiségére, izgalmasságára a kiállítás is felhívja a figyelmet. A több síkon futó cselekmény különböző szálait az egyes szereplők történetei adják. Mindegyikük más-más okból bolond, cselekedetüket ez a – humanizmus számára természetes – őrület viszi előre. Már Senecának is volt egy Hercules furens (Őrült Herkules) – című tragédiája, nem kizárt, hogy Ariosto a címhez is ezt vette alapul. A kiállításon találkozunk is egy 14. századi, kézzel írt példánnyal. A reneszánszban úgy gondolták, hogy egyedül a Holdon nincsenek bolondok, ezért – Az eszeveszett Orlandóban is – a Holdra kell utazni, hogy az elvesztett értelmünket megtaláljuk. Orlandót János evangélista kíséri oda fel, az ő alakjáról az egyik leghíresebb korabeli ferrarai festőtől, Cosme Turától láthatunk egy festményt, mégpedig a San Giovanni a Patmos (Szent János Patmoszban) címűt.
Az Orlando Furioso 500 anni – Cosa vedeve Ariosto quando chiudeva gli occhi? (500 éves Az eszeveszett Orlando – Mit látott Ariosto, amikor becsukta a szemét?) című kiállítás a ferrarai Palazzo dei Diamantiban tekinthető meg 2016. január 8-ig.



