bezár
 

film

2012. 04. 13.
Nem csak a húszéveseké
Julie Gavras: Tétova félrelépők
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Nem csak a húszéveseké A romantikus vígjáték a fiatal és rendszerint nagyon csinos férfiak és nők műfaja, akik, akár vágynak a szerelemre, akár nem, végül elkerülhetetlenül társra lelnek egymásban. Az ezredforduló óta a tinédzser korosztály is magáévá tette a zsánert, s a filmgyárakból ömlenek a középiskolások apró-cseprő szerelmi ügyeit boncolgató, nevettető alkotások. A hatvanon túli korosztályt azonban elkerülik a romkomok. Miféle érdekes, netán vicces szerelmi bonyodalom lehet az ember életében a kapuzárás közelében? Julie Gavras megmutatja.
A rendező-dinasztia leánygyermekének (édesapja Costa-Gavras és testvére, Romain Gavras szintén rendezők) második önálló játékfilmje éppen abban erős, amivel már a 2006-os La faute à Fidel! is kitűnt. A középpontba állított témát – legyen az a 68-as szellemiségben eszmélkedő francia diákság újbaloldali aktivizmusa, vagy a szerelmi intrikák, eltávolodás és egymásra találás problémája – szokatlan szemszögből dolgozza fel Julie Gavras. A politikai-ideológiai problémát egy kilencéves kislány tekintetén keresztül láttatta, a humorosan felfogott romantikus vívódásokat pedig egy idősödő házaspár történetében meséli el.



Mary (Isabella Rossellini), a művelt és szép asszony, aki olasz gyökereihez híven vérbeli háziasszony és odaadó anya, valamint Adam (William Hurt), a híres építészmérnök férj már túl vannak életük delén, három gyermekük közül a legkisebb is kirepült a családi fészekből, ők pedig egyedül maradtak Adam életműdíjával és Mary váratlan emlékezetkiesésével. Eljött az ideje annak, hogy – végre – magukra figyeljenek: az önvizsgálat eredményeképpen pedig rá kell döbbenniük, hogy feltartóztathatatlanul közeledik az öregedés. Erre a problémára ki-ki a maga módján reagál: a férj fiatal pályakezdő kollégákkal új, addig ismeretlen területre lép a munkájában, míg felesége akadálymentesíti a lakást és hatalmas, szemüveg nélkül is látható gombokkal felszerelt nagyitelefont vásárol. Mindez természetesen összezördüléshez vezet, minek folytán a jól összeszokott pár tagjai más irányban kezdik el keresni saját boldogságukat.


 
A kapuzárási pánik ábrázolása a lehető legőszintébb módon klisés. A film valóban hadrendbe állítja az összes jól ismert sztereotípiát, felvonultat minden kihagyhatatlan, kötelező elemet: Adam bőrdzsekit vásárol és energiaitalt iszik, Mary pedig vízitornára kezd járni, hogy egészségesebben éljen, s elismerő pillantásokat csikarjon ki idegen férfiakból. Az öregedéssel kapcsolatos minden probléma, s a különféle válaszreakciók egész tárháza szűk másfél órába zsúfolva egy kicsit töménynek, s ebből adódóan mesterkéltnek, sematikusnak hathat, mégis, ha őszintén magunkba nézünk, be kell ismernünk, hogy a film minden pillanata nagyon is valóságos és hihető. A Tétova félrelépők legnagyobb erénye az a kedves, szeretetteljes humor, amivel rámutat az öregedés megmosolyogtató oldalára – hiszen mindannyian számtalan személyes példát tudunk hozni a saját és családunk életéből az összes apró, klisés momentumra. A kissé szokatlan romantikus vígjátéki hősök motivációi tehát hihetőek, problémáik pedig nagyon is valósak, így a műfaj is tökéletesen működik velük. Dicséret illeti a nagyszerűen megformált és igazán szerethető mellékszereplőket is, mint a zárkózott, karrierista elsőszülött és a szomszédban lakó, de szigorú és független nagymama.



Műfajából adódóan a film meglehetősen színészközpontú, az aktorok pedig ideálisan lettek megválasztva a különböző szerepekre. Ingrid Bergman és Roberto Rossellini lánya a szemünk előtt csupaszodik egyszerű, esendő asszonnyá, míg Hurt remekül hozza a hatvan felett is sármos úriember jellegzetes karakterét – az ebből adódó, szinte kitapintható feszültség kettejük között szívbemarkolóan valódi. Ahol kell, ott viszont a harmónia és a vonzalom is megcsillan köztük; Hurt és Rossellini egymásra hangolt játékkal visznek életet a filmbe.
 
A komédiához illeszkedő, nevettető ábrázolásmódban el van rejtve a Tétova félrelépők igazi, komoly tartalma. A film ízlésesen fogalmaz, ugyanakkor bátran vállalja az öregedés tényét, az idős testeket; az idősödő ember fizikai és lelki igényeit egyaránt nyíltan tárja elénk. Könnyed film ez, mely pontosan kiszámítható műfaji szabályok szerint működik, kérdésfelvetésében mégis kíméletlenül szembesíti az embert önmagával – hatvanon innen és túl.

 
Tétova félrelépők (Late Bloomers)
Színes, feliratos, francia-belga-angol vígjáték, 95 perc, 2011

Rendező: Julie Gavras
Forgatókönyvíró: Julie Gavras, Olivier Dazat
Zeneszerző: Sodi Marciszewer
Operatőr: Nathalie Durand
Producer: Bertrand Faivre, Sylvie Pialat

Szereplők: William Hurt (Adam), Isabella Rossellini (Mary), Doreen Mantle (Nora), Kate Ashfield (Giulia), Aidan McArdle (James)

Forgalmazza: Vertigo Média Kft.
Bemutató: 2012. április 12.

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Dombai Dóra --

Dombai Dóra az ELTE BTK magyar nyelv és irodalom, valamint filmtudomány és esztétika szakán végzett. Rendszeresen publikál filmkritikákat, társadalmi témájú esszéket, alapítója a kortárs magyar divatot szemléző Sikk Projekt portálnak, illetve a gasztronómiai és belföldi turisztikai témákkal foglalkozó Kalandjárónak. Érdeklődési területe a feminista kritika, a narratológia és a rituális művészetek.


További írások a rovatból

Jurik Kristóf: A kuflik és az Akármi
Lee Isaac Chung: Minari – A családom története
Portré a lángoló fiatal lányról
Fanny és Alexander – Gondolatok a filmbéli Ekdahl-lakásról

Más művészeti ágakról

színház

Sötét bohózat egy lehetséges jövőről Sötét bohózat egy lehetséges jövőről
Pintér Béla és a Vérvörös Törtfehér Méregzöld
színház

Szürreális találkozás báb és ember között Szürreális találkozás báb és ember között
Bunrakuról, óriásokról és marionettről
irodalom

Közösség újraépülőben Közösség újraépülőben
Borsik Miklós és Biró Krisztián kötetbemutatója
Bemutatták K. Horváth Zsolt új kötetét, A bundátlan Vénuszt, Prae Kiadó, 2021


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés