bezár
 

zene

2012. 10. 04.
Hamburg: zaj húrokon, bedrótozva
Bad Wires Festival Vol. 1. Hamburg, Rote Flora. 2012. szeptember 14.
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Hamburg: zaj húrokon, bedrótozva Péntek este már sötétben érünk a hamburgi Rote Flora elé, érezhető, ez egy igazi kulthely, itt nem viccelnek: raszta srácok árulnak az ajtók előtt és csövesek ikeás matracokon a felüljárón - nem épp megnyugtató kezdet. Híres-hírhedt ház a Rote Flora, gyűjtőhelye a különböző alternatív-underground művészeti és társadalmi programoknak, megmozdulásoknak.
Az 1800-as évek végén épült színház, koncertterem hatalmas átalakuláson ment át az idők során, egyike azon kevés szerencséseknek, amelyeket nem bombáztak le a második világháborúban.

A negyvenes évek végétől aztán újra a közönség szolgálatában, 800 férőhelyes moziként működik, majd ’89 után squatként funkcionál. A foglalt házat fiatalok újítják fel, és kulturális programokat, politikai esteket szerveznek.

A squat mint foglalt ház legalizálása az elmúlt években indult el, ezeket a házakat ma "házprojekteknek" nevezik, kis csoportok működtetik a helyi önkormányzat engedélyével és támogatásával, akiknek mindezekért cserébe tematikus terveket kell készíteniük a programokról, céljaikról, majd megvalósítaniuk azokat. Így működhet akadálytalanul a színes graffitikkel és festményekkel díszített, kívül-belül is hihetetlenül izgalmas és semmiképp sem mainstream vagy popkult ház Hamburg legforgalmasabb utcájának közepén zavartalanul, megőrizve egyediségét.

Az ajtónál TimTimToneträger, a szervező fogad minket, a Difficult Music for Difficult People című helyi rádióműsor egyik készítője, több zenei kiadvány kiadója, aki maga is zenész (JavaDelle). Jókedvűen konstatáljuk, hogy a barátságos fogadás mellé vegán vacsora is készül a fellépőknek - ez is helyi szokás.

A program csúszás nélkül meg is kezdődik, a beállások előtt dj (Markus, Difficult Music...) játszik, később veszem észre, hogy miden fellépő előtt a hozzá leginkább hangulatilag köthető zenéket keveri a bakeliteken.

Találó a fesztivál neve is, drótok mindenütt, csak az igazán szakavatottak képesek kiigazodni, melyik gépből melyik kábel, hova is… Hatalmas asztalokon állnak a különböző zenei projektekhez kötődő vezetékes csodamasinák, persze van, aki hangszerileg is az abszolút minimálra törekszik, de túlnyomóan keverőpultokkal, pedálokkal, effektekkel, komplett asztali szettekkel érkeznek.

Elsőként a Hiroshima Bird Market ül színpadhoz, játékuk igazi csapatmunka, letisztult hangok, finom dallamok, ugye a gitáron nemcsak a húrt lehet megszólaltatni... vezetékek-vezetékek, drótok kötik össze a fiatal srácokat, akik hihetetlen összpontosítással és alázattal töltik meg a csarnokot.

A vizualitásban legizgalmasabbat mindenképp a Burnout party zenés installációja hozta, melynek alapja egy fémkeret, amire lövedékeket, fémtárgyakat, szenzorokat és mikrofonokat függesztettek. A keret mellett egy hatalmas munkaasztal, mint a vágóhíd: kés, szíjak, dobozok, végén egy pallón a malac, ami egy berregő tojáson ül, alul szintén bedrótozva.

Az előző banda már nevével is megidézte az atombomba utáni állapotokat, itt felerősödik a brutalitás, az agresszió-átvitel szembeállítva a hihetetlenül bizarr képet adó plüssmalaccal. Az asztalon ölnek a késsel, de a malac a széken van, a pusztítás értelmetlensége fejeződik ki a komplex produkcióban.
Bad Wires Festival Vol. 1.Az eredetileg izlandi, ma már Lipcsében élő Helgi Mortal Kombat egyszemélyes atomtámadása apokalipszis, kiüresedés, túlvilág, a nyolcvanas évek számítógépes játékainak gyilkos és kimondottan természetellenes hangzását építi bele zajzenéjébe, melyet vokális elemekkel is erősít. Utcazajok, villamos, üvöltések és játékpiszolyok.

A Tyran Tyran az első hagyományos hangszerekkel fellépő együttes az este, vállaltan indie zenéjük azonban korántsem egyhangú, izgalmas tempó- és hangulatváltások, meglepő gitárjáték és tökéletes összhang, igazi "finom zene". A koncerteket záró Abraxas Apparatus lassan erősíti fel a tempót, a bombázás hangulata megmarad, szép ívben, egyenletesen telítődik a hangzás, egészül ki a monoton ritmus háttérzajokkal, fémekkel, kopogásokkal.

Zeneileg és képi világában is rendkívül összetett és szabad szellemű fesztivál első részét élvezhette a hamburgi közönség, a lakosság pedig a fellépők egy része által másnap spontán előadott közel másfél órás első hamburgi NoiseWalkkal szembesülhetett Hamburg utcáin és terein.
Bad Wires Festival
Bad Wires Festival Vol. 1., 2012. szept. 14. Hamburg, Rote Flora
a Grime&Punishment és a Crush Our Concerts szervezésében


Hasznos linkek:

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- Tóth Kinga --


További írások a rovatból

Opera otthonról – Moody: Push a La Monnaie előadásában
Interjú Bretz Gáborral versenyekről, külföldi és magyar színpadról, a tanulmányokról, a Kékszakállúról és a szakírásról

Más művészeti ágakról

art&design

Mindörökké vér és arany Mindörökké vér és arany
A magyar performansz története 1966–2018 (5): Nyugati magyar performansz: Monty Cantsin (1976-), Botond (1988–2010)
Interjú Ubrankovics Júlia színésznővel filmes és színházi szerepeiről, amerikai tapasztalatairól
irodalom

Margó a korona idején Margó a korona idején
Hangulatjelentés a Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár második offline napjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés