bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Párniczky András --

felhasználói adatlapja

Zenei tanulmányok:
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskola,
DLA képzés, disszertációjának címe: „Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben, minősítése: Summa cum laude. 2019–2022.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem,
mesterképzés, okleveles jazzgitár-tanár, 2015–2016.
Jazz Department of The Royal Conservatoire, (Hága, Hollandia), 2001–2002.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Tanárképző Intézete, jazzgitár művész-tanár diploma, minősítése: kiváló, 1996–2000.
Erkel Ferenc Zeneiskola, 1992–1996.
American Institute of Music (Bécs, Ausztria), 1991–1992.

Művészeti, vezetői tapasztalat:
1990 óta számos fesztiválon és rangos jazz klubban lépett fel szerte Európában, valamint a tengerentúlon New Yorkban és Washingtonban, miközben a magyar zenei élet állandó szereplőjévé is vált.
2001-ben alapította meg a Nigun együttest, amellyel jelenleg is aktívan koncertezik.
2016-ban hívta életre a Párniczky Quartettet, hogy megszólaltassa a Bartók Béla műveiből készült átdolgozásait. A BMC által megjelentetett első lemezük hazánkban és nemzetközi tekintetben is kivívta a kritikusok elismerését.

Gitárosként fellépett, együtt dolgozott az alábbi zenészekkel
szaxofonosok: John Zorn, Chris Potter, Daniel Erdmann, Dresch Mihály, Bacsó Kristóf
trombitások: Steven Bernstein, Frank London (Klezmatics)
klarinétosok: Don Byron, Matt Darriau
zongoristák: Szabó Dániel, Fellegi Ádám
gitáros: Frank Möbus
cimbalmos: Lukács Miklós
énekesek: Carol Cass, Palya Bea
nagybőgősök: Carlos Bica, Arthur Kell
dobosok: DejanTerzic, Aaron Alexander, Frits Landesbergen, Klemens Marktl
zeneszerzők: Graham Collier, Etienne Rolin, Ifj. Kurtág György, Gryllus Samu

Közreműködött filmekben:
Lukáts Andor: Portugál. Magyar dráma 1999.
Szabó Ildikó: Chacho Rom.Magyar–német–francia dráma, 1999.

Publikációk:
“Uri Caine Bartók projektje a Müpában” MagyarJazz.hu, 2022. április.
„Csak tiszta forrásból.” A SZÍV 107/9 ( 2021. szeptember): 55–58.
Gramofon Klasszikus és Jazz: szakíró, 2004–2019.
Fidelio Magazin és Online: rovatvezető, szakíró, 2007–2016.

Párniczky András által feltöltött cikkek:

Személyes jazzkutatás
Személyes jazzkutatás
Simon Géza Gábor: A magyar jazztörténet ösvényein. A magyar jazztörténeti kutatás hatvanöt esztendeje 1958–2023
A szerző által alapított Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány (JOKA) gondozásában jelent meg Simon Géza Gábor, vagy ahogy sokan a ismerik SGG számszerint 34. jazz tematikájú kötete, amely arra tesz kísérletet, hogy bemutassa a magyar jazz történetének kutatási lehetőségeit és annak eredményeit.
A kifordított Paul Motian E.B.B.
A kifordított Paul Motian E.B.B.
Jakob Bro and Joe Lovano: „Once Around The Room” koncertje a Müpában, 2023. október 26.
Este háromnegyed nyolc, lassan megtelik a Fesztivál Színház nézőtere. Arra szövetkeztünk ma a hét zenésszel, hogy ők eljátsszák, mi pedig meghallgassuk a A Once Around The Room című, ECM által megjelentetett emlékalbum anyagát, amelyet a legendás amerikai jazzdobos, Paul Motian tiszteletére készítettek. Az, hogy ilyen sokan eljöttek, talán nem is elsősorban a lemeznek szól, hanem annak, hogy a fellépő zenészek mindegyike „világsztár”– tán a basszusgitáros Anders Christensen kivételével, akihez viszont engem egy meghatározó személyes emlék fűz, amit kifejtek majd –, amennyiben ez a fogalom értelmezhető a jazz közegében. Talán pontosabb úgy fogalmazni, hogy a kortárs jazz meghatározó és kiemelkedő képviselői.
Zsidó zene a sivatagon innen, a klezmeren túl
Zsidó zene a sivatagon innen, a klezmeren túl
New Masada Quartet: Vol. 2
John Zorn személye és munkássága kultikusnak mondható a jazz progresszívebb vonulatát szeretők körében. Szaxofonosként, de talán még inkább zeneszerzőként és lemezkiadója, a Tzadik Records vezetőjeként (a héber tzaddik – צדיק – szó igaz embert jelent) egyértelműen beírta magát a jazz történetébe.
A szellemi kultúrák összessége mint baktériumkultúra
A szellemi kultúrák összessége mint baktériumkultúra
Interjú Kováts Gergővel a Kovász nevű zenekar megalapítása kapcsán
Kováts Gergő 2011-ben szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen jazz-szaxofonosként, majd a Hágai Királyi Konzervatórium elektronikus zeneszerzés szakán folytatta tanulmányait. Bár legtöbben a budapesti szabad-zenei színtér fontos tagjaként ismerhetik, egyedi – sokszor valóban a kísérletezésen alapuló – zenei világa mellett könnyedén mozog a műfajok között, legyen szó a Kéknyúlban vagy akár az Irie Maffia zenekarban való részvételről. Nagyzenekari hangszerelésit legújabban a NART Orchestra és a Fővárosi Rapcirkusz előadásában hallhatjuk, valamint számos animációs- és rövidfilmhez írt zenét. A népzenével ápolt különleges kapcsolatát már az egyetemi éveiben megszilárdította, többek között Csávás Attilától tanult tárogatózni, majd olyan népzenékre épülő formációkban mélyítette el a tudását, mint az Esszencia vagy az Uljana Quartet. Ezen szerteágazó zenei érdeklődés és tudás összegződik új formációjában a Kovászban.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 2.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 2.
Bartók jazzre gyakorolt hatásának kutatásai
Esszém első részében magyar és nemzetközi kitekintésben azokat az előzményeket mutattam be, amelyek a jazz-kutatás és a műfaj szakirodalma területén Bartók Béla jazzre gyakorolt hatását vizsgálták. A terjedelem természetesen nem tette lehetővé, hogy a teljesség igényével szóljak a témáról, de a fontosabb tendenciák mindenképpen említésre kerültek. Ezt a tematikát szeretném a továbbiakban a saját kutatásaim alapján kiegészíteni.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 1.
Bartók Béla zenéjének tovább élése a jazzben 1.
Bartók jazzre gyakorolt hatásának kutatásai
A jazz-kutatásban a klasszikus zenei hatások vizsgálatának egy adott korszakra vonatkozóan mind magyar, mind nemzetközi viszonylatban, magától értetődően számos előzménye van, különös tekintettel az úgynevezett third stream irányzat kapcsán, amely stílus művelői a klasszikus zene stiláris eszközeihez fordultak a jazz műfaji kereteinek tágítását célozva.
Album egy öreg baráthoz
Album egy öreg baráthoz
Jakob Bro/Joe Lovano: Once Around The Room – A tribute to Paul Motian
Majdnem napra pontosan 11 év telt el azóta, hogy elhunyt a jazz egyik meghatározó alakja, Paul Motian. Nem csupán a jazz-dobolás formanyelvét megújító muzsikus volt Motian, de több kiemelkedő formációt is vezetett, amelyekben gyakorta – a szabad és az írott zene kompozitórikus elemeit elegyítő – saját darabjai adták a repertoárok gerincét. Ezekben az együttesekben számos alkalommal szerepelt mind a dán jazz gitáros Jakob Bro (2001-től a Paul Motian and the Electric Bebop Band tagjaként), mind Joe Lovano amerikai szaxofonos (Paul Motian és Bill Frisell társaként trióban, három évtizeden keresztül 1981-től 2011-ig). Ennek ellenére a november 4-én, az ECM által megjelentetett emlékalbum az első, ahol együtt játszanak.
A Pannónia polihisztora
A Pannónia polihisztora
Beszélgetés Nyerges Andrással
Nyerges András neve többeknek csenghet ismerősen, mint azt bárki gondolná. A Pannónia Filmstúdió Rajz- és Bábfilm Főosztályának munkatársaként olyan rajzfilmek hangmérnöke volt, mint a Mirr-Murr kandúr kalandjai, A legkisebb ugrifüles, Misi Mókus kalandjai, A kockásfülű nyúl, Magyar népmesék (amelynek ikonikus főcímzenéjét is ő rögzítette a Kaláka zenekarral), Sebaj Tóbiás, Varjúdombi mesék, Macskafogó, Vili a veréb, Az erdő kapitánya és még hosszan lehetne sorolni azon sorozatokat, amelyek nevéhez fűződnek. Azonban András életműve ennél sokkal összetettebb. A Balázs Béla és Artisjus-díjas hangmérnök, A Magyar Hangkultúra Mestere, zenei rendező, hangrendszer-tervező, audiokonzultáns, oktató olyan személyiség, akit feltétlen érdemes jobban is megismerni.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés