bezár
 

zene

2021. 10. 13.
Két különleges hangszerrel gyarapodott a Zenetörténeti Múzeum
Tartalom értékelése (0 vélemény alapján):
Két különleges hangszerrel gyarapodott a Zenetörténeti Múzeum Egy Stowasser márkájú basszustárogató és egy Sáránszky-hegedű megvásárlásával gyarapította a Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézetének Zenetörténeti Múzeumát a Magyar Tudományos Akadémia (MTA).

Mint a Bölcsészettudományi Kutatóközpont közleményében olvasható, az 1920-as évek körül készült, Stowasser márkájú hangszer nevét készítője, Stowasser János után kapta, akinek 1897-ben szabadalmazott szoprántárogatója nemzeti hangszereink közé tartozik, és széles körben elterjedt. A hangszerkészítő mester a 20. század elején egész tárogatócsaládot hozott létre, különféle méretekben, hangfekvésekben, így basszusban is.

A közlemény szerint a Zenetörténeti Múzeum gyűjteményébe kerülő hangszer, amelyet Mali István, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar klarinétművésze ajánlott fel az intézménynek, kuriózum, mivel ismereteik szerint a világon csak két darab maradt fenn belőle. A másik hangszer az Egyesült Államokban található. Különlegességét az is növeli, hogy egyedi példány: korpusza brazil cocobolo rózsafából készült, kézileg kivitelezett rézbillentyűkkel. A hangszer a kora ellenére kitűnő állapotban van, játékra is alkalmas, igazi mestermunka.

A másik hangszer kapcsán kitérnek rá, hogy a múzeum dolgozói folyamatosan figyelemmel kísérték az eladó hangszereket, és így találtak rá az eladásra kínált, nagyon szép, hibátlan állapotú, 1957-ben Sáránszky mester által készített hegedűre, amelyet Vágvölgyi Éva, a Dohnányi Zeneiskola hegedűtanára, szolfézstanára még tízévesen kapott szüleitől.

„A megvásárolt hangszer különleges helyet foglal majd el a Zenetörténeti Múzeum gyűjteményében, amelynek egyik legértékesebb részét a hegedűk jelentik, azon belül is a magyar hegedűkészítés fénykorából, a 20. század első feléből származó mesterhegedűk csoportja” - írják.

Emlékeztetnek rá, hogy 2014. október elseje óta a múzeum állandó kiállításának része az Egy 20. századi hegedűkészítő műhely és magyar mesterhegedűk című tárlat, amely Pilát Pál (1860-1931) és Sáránszky Pál (1919-2000) műhelyének tárgyaiból, valamint a Zenetörténeti Múzeum 20. századi hegedűgyűjteményének anyagából mutat be válogatást. Sáránszky által készített hegedűvel azonban eddig még nem rendelkezett a múzeum.    

A különleges hangszerek a Zenetörténeti Múzeum állandó kiállításában kapnak helyet.

Négyzetes kép forrása: https://pixabay.com/

nyomtat

A prae egy több mint húsz éves történettel rendelkező brand, aminek növekedését és fejlődését most Ön is segítheti. Célunk, hogy minél több emberhez eljussanak a kultúráról való gondolataink és az ezt tartalmazó termékeink - akár az online portál cikkei, a különböző folyóiratszámok vagy a könyveink. A kooperációt nem szeretnénk viszonzatlanul hagyni: a különböző támogatásokért igyekszünk azzal egyenértékű köszönetet mondani.

Szerzők

-- MTI/PRAE --

MTI


További írások a rovatból

Interjú Optimist Prime-mel és Transibittel
Háttérinterjú Horváth Zsolttal az igazgatói feladatokról, a zenekarok belső életéről és közösségépítésről
A Kiss Llászló +4 pécsi koncertje

Más művészeti ágakról

art&design

Gyorsan szoktunk ítéletet mondani a művészeti világban, de be kell nézni a színfalak mögé is Gyorsan szoktunk ítéletet mondani a művészeti világban, de be kell nézni a színfalak mögé is
Háttérinterjú Szántó András szerzővel és kulturális stratégiai szaktanácsadóval karrierútjáról, a globális művészeti színtérről és a CEE régió nemzetközi láthatóságáról
Külföldön Sikeres Magyar Művészek

Feltartóztathatatlan késztetés hajt Feltartóztathatatlan késztetés hajt
Interjú Varga Judittal a siker lehetséges jelentéseiről, a zenei egyetemek szerepéről és a női zeneszerzők helyzetéről
irodalom

Tanítanak-e a könyvek? Tanítanak-e a könyvek?
Kerekasztal-beszélgetés a tankönyvpiacról
Beszámoló a 11. Frankofón Filmnapok programjáról


bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés