bezár
 

Felhasználói adatlap

-- Weber Kristóf --

felhasználói adatlapja

Weber Kristóf portfólióját ide kattintva éred el.

Weber Kristóf által feltöltött cikkek:

Zeneileg elszigetelt közösség már nincs
Balogh Máté még középiskolás volt, mikor felhívták rá – többen is – a figyelmemet. Aztán, amikor a Zeneakadémiára járt,  egyik mestere, Jeney Zoltán dicsekedett, hogy van egy különleges tanítványa. Sorra nyeri a rangos zenei versenyeket, jelen van a legismertebb kortárszenei fesztiválokon. Feltűnést kelt a Szőllősy Andrásról szóló doktori disszertációjával, kiegészítő példatárt készít Gárdonyi Zoltán alapkönyvéhez, az Elemző formatanhoz. Egyik szervezője a FUGA kortárszenei koncertjeinek. Ma már zeneakadémiai tanár, és ő a Magyar Zeneszerzők Egyesületének elnöke. Nem utolsósorban rendkívül termékeny, nagyon magas szinten komponáló zeneszerző. Alig múlt harminc éves.  
Aki mindenben önfejű volt
Bali Jánost a doktori koncertjén ismertem meg. A koncertről a telefonommal készítettem egy kétes minőségű hangfelvételt, amit azóta többször visszahallgattam. Merthogy akkora élmény volt. A koncert után János témavezetőjével – Vidovszky Lászlóval – valamint tüneményes feleségével – Pétery Dóra orgona- és csembalóművésszel – elmentünk a pécsi éjszakába vacsorázni. Ez a személyes kapcsolatunk kezdete.  Aztán a sors akarata szerint kollégák lettünk, ugyanabban az intézményben tanítunk. Volt már, hogy beültem órájára. Lenyűgöző előadó, széles látókörű, művelt zenész és zeneszerző. Mind a barokk, mind a kortárs zene avatott szakértője, aki folyamatosan párhuzamokat talál a régi és az új között. 
A népzene több mindent elbír, mint a műzene
Balatoni Sándort személyesen csak 2021-ben ismertem meg, noha ugyanabban a városban – Pécsen – élünk. Az ok talán az, hogy nem ugyanabban a művészeti közegben tartózkodunk. Ő a konzervatív-liturgikus és vokális területen dolgozik, én az avantgarde-elektronikusban. Más közösség más elvárásokkal, más preferenciákkal, más értékekkel. Vannak azért közös pontjaink az életünkben, ilyen például a vokális érdeklődés. Így ha személyesen nem is ismertem, figyeltem mind a zeneszerzői, mind az orgonaművészi tevékenységét. Szeretnék ezekről a későbbiekben külön is írni ezen az oldalon: figyelemre méltó, amit csinál. Augusztusban találkoztunk, személyében egy csendes, szerény, mosolygós fiatalembert ismertem meg. 
Titkuk nagyon egyszerű
Két antisztár. Ujj Zsuzsi pályafutásának indulását 1992-re teszi a budapesti underground szakirodalma, ekkor volt a Csókolom együttes első koncertje. Nekem azonban vannak korábbi élményeim róla, emiatt őt tartom az egyetlen konstans előadónak, aki a hőskorszak óta nem csinál alapvetően mást. Annak ellenére, hogy sosem csinálja ugyanazt. Darvas Kristóf pedig a zenei középkultúra legmarkánsabb képviselője. Ma már szinte rang egy zeneszerzőnek, ha zenéjéből Darvas Kristóf átiratot készít. Merthogy az átirat az ő igazi műfaja, kevés eredeti darabot csinál. De azért csinál. Kettejük zenéjéből a nyolcvanas évek hanyatlása köszön vissza. 
Ezek a sanzonok kollektív műalkotások
A múlt homályából csak kontúrjait vesztetten emelkednek föl azok a helyzetek, amikor nem lehetett tudósítani művészeti tevékenységről még akkor sem, ha valami újdonságot mutattak be – csak azért, mert művelőjük szabadon gondolkodott, és nem felelt meg a hatalom által elképzelt szellemi iránynak. Pedig hasonló időszakot élünk most is. A régi eseményekből Kiss Llászló úgy sejlik föl, mint az URH és Európa Kiadó együttesek basszusgitáros háttérembere, villogó szemű fekete hajú srác, aki közvetlen kapcsolatban volt zenekara rajongóival, simán betársult bárki asztalához a Fiatal Művészek akkor Népköztársaság útjai klubjában, ha valamilyen zenével is kifejezhető gondolat progresszióról volt szó.
A Kamon Kardamom első lemeze
A Kamon Kardamom formációról amiatt kell nagyon gyorsan írni, mert példamutató, ahogy a zenét különösen érintő világjárvány közepén elindultak, és egy év sem telt el míg kiadtak egy albumot. Más zenekar ebben az esetben próbál túlélni, fenntartani magát, rosszabb esetben megszűnik, ám járványidőszakban új zenekar alakulásáról nemigen hallani. Megalakulásuk körülménye is szerencsés csillagzat alatt alakult ki: a járvány első hulláma utáni enyhítések időszakában az ellendi Hangfarm alkotótáborban állt össze Kaincz Orsolya és Labus Máté médiaművész Bolcsó Bálint zeneszerzővel.
Király Gábor: Négy fantázia című műve
Egyszer nagyon fiatalon – mikor még nem döntöttem úgy, ha nagy leszek, zeneszerző leszek – indultam egy építészeti pályázaton. Rajtam kívül építészhallgatók indultak, amolyan tanpályázat volt. Több tervezőpalánta mondta, hogy nekik az én pályázatom tetszett a legjobban. Ám nem nyerhettem, mert kívülálló voltam. Pár évvel később – mikor már zeneszerzést tanultam – építészettörténeti kiállítást nyílt a Budai Várban. A kurátorok beválogatták ezt a bizonyos tervemet. Akkor már nem érdekelt, de némi elégtételt azért éreztem. Az alábbi kritika egy kicsit ilyesmiről szól. A kívülállóságról és egy műről, amit bemutattak, aztán nem történt semmi.
Kell egy kollekció!
Szabó Ferenc Jánossal – aki zongoraművész, muzikológus és zeneakadémiai tanár – beszélgetek abból az apropóból, hogy megjelent egy lemeze , amin közreműködik, de a lemez az ő kutatómunkájának gyümölcse: egy méltatlanul elfeledett, a tizenkilencedik században élt magyar zeneszerző, Végh János dalait adta közre. Az interjú azt boncolgatja, milyen szelekciós folyamatokon kellett átmenni ahhoz, hogy valaki fölfedezzen egy elfeledett zeneszerzőt. Közben kitérünk arra is, hogy a szelekció milyen szerepet játszhat a zene felfedezésében úgy általában.  
Végh János dalai
Különös lemez jelent meg a közelmúltban, amely a Zeneakadémia egykori alelnökének, a Liszt Ferencet távollétében helyettesítő Végh János zeneszerző dalainak többségét tartalmazza. Különös főleg amiatt, hogy Végh János neve teljesen feledésbe merült. Azaz nem teljesen...
Kurtág 95 – Szőllősy 100: a koncertről
A Kurtág György 95. születésnapja köré szervezett fesztivál negyedik napján az ünnepelt mellett a pályatárs és barát Szőllősy András műveiből is válogattak a koncert szervezői. A 2007-ben elhunyt Szőllősy András február 27-én lenne 100 éves. Az est házigazdája Tihanyi László zeneszerző volt. A koncert Dr. Vigh Andrea rektor köszöntője után kezdődött. A műveket zeneakadémiai hallgatók és tanárok adták elő.
Kurtág Márta és György életéből
Üzenetek, Játékok Jelenetek Kurtág Márta és György életéből – ezzel a címmel február 20-án a BMC a Kurtág györgy 95. születésnapjára rendezett fesztivál harmadik napján mutatott be vetítéses koncertet.
Ötletbőség, komorság, megnyugvás
A Kurtág György tiszteletére rendezett fesztivál második koncertjére 2021. február 19-én, Kurtág 95. születésnapján került sor a Zeneakadémián. Míg az előző napi koncert a Generációk találkozása címet viselte, itt a koncertet a nyitódarabról nevezték el, és egyértelműen egyetlen generációhoz kötődik: Kurtág művei mellett Liget György és Szőllősy András műveit mutatta be.
Köszönet nékik
Kurtág György a magyar zeneszerzés doyenje február 19-én ünnepli 95. jubileumát. Munkatársunk a tiszteletére rendezett koncertekről tudósított.
Tornyai Péter doktori koncertje
Tornyai Péter (*1987) a fiatal magyar zeneszerző generáció legaktívabb tagja, a komponálás mellett koncertet szervez, tanít, vezényel,  kamarazenész, többszörösen díjazott művész, nemcsak korosztályának, hanem a teljes magyar zenetörténetnek kimagasló egyénisége. Doktori (DLA) koncertjére 2021. február 8-án került sor a Zeneakadémián.  
A hanglemez: Debussy Now
2020 bőséges lemezterméséből Wéber Kristóf egy különleges interpretációs lehetőségeket felkínáló albumot mutat be, amelyet a BMC kiadó jelentetett meg Debussy Now címmel.
Egy kettős variációi
Az alábbi szövegtest Kondor Ádám Variations of a Double című művének kottája alapján készült. A szavak és a mondatok száma megegyezik a kottában található ütemek és rövid zenei szegmensek mennyiségével.
Befejezés nincs, abbahagyás van
Az idilli csendet csak ritkán töri egy-egy roppanó rőzse, vagy egy felszálló madár hangja. Északi táj ez, hideg széllel, melegítő tűzzel, távoli faépületekkel elkoszolódott ablakából derengő fényekkel és sejtelmes aurora borealisszal...
Címe sincs
A lemezen hallható stíluskeveredések nem átgondolatlan mixek: közös forrásuk a magyar népzene és a népzenei előadásmódok, úgy mint kontrázás vagy dűvőzés. Ám a tárkány-kovácsi népzenébe olyan finoman gyűrűznek be a 20. századi amerikai zene hatásai, mint a török, ukrán, szlovák és román hatások a régi magyar népzenébe.
bezár
Regisztráció


bezár
Bejelentkezés